1x05 True Believer

Den första av förhoppningsvis många säsonger av Dollhouse.

Do *you* believe in Dollhouse?

1
0
Inga röster
2
1
8%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
8%
6
3
25%
7
2
17%
8
3
25%
9
2
17%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 12

1x05 True Believer

Inläggav AKS » lör mar 07, 2009 18:03

ECHO INFILTRATES A CULT TO RESCUE A WOMAN HELD CAPTIVE ON AN ALL-NEW "DOLLHOUSE" FRIDAY, MARCH 13, ON FOX

Imprinted as a visually impaired woman, Echo must infiltrate a heavily guarded cult in order to rescue a woman held against her will in the "True Believer" episode of DOLLHOUSE airing Friday, March 13 (9:01-10:00 PM ET/PT) on FOX. (DOL-107) (TV-14; D, L, V) CC-HDTV 720p-Dolby Digital 5.1 PA: Viewer discretion is advised.

Cast: Eliza Dushku as Echo; Tahmoh Penikett as Paul Ballard; Olivia Williams as Adelle DeWitt; Fran Kranz as Topher Brink; Harry Lennix as Boyd Langton; Enver Gjokaj as Lubov; Dichen Lachman as Sierra

Guest Cast: Amy Acker as Dr. Claire Saunders; Reed Diamond as Laurence Dominic; Miracle Laurie as Mellie; Brian Bloom as Jonas Sparrow; Aisha Hinds as Loomis; Rebecca Field as Kris; Angus Sutherland as Lilya; Mark Totty as Agent Lilly; Sam Hennings as Senator Boxbaum; Brad Hunt as Jesse Dillard; David Alpay as Seth

Källa: FOX schedule
(Om man markerar den första raden i spoilerblocket får man fram en mycket kort beskrivning av handlingen.)
Senast redigerad av AKS lör mar 14, 2009 20:20, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CheeseGuy » lör mar 14, 2009 11:02

Avsnittet där Echo får en kamera inopererad i ögonen och Topher och Claire ägnar sig åt erektionsspotting i duschen, och ändå är det mycket mindre fånigt än de tidigare avsnitten. Bra på riktigt, minsann. Enda invändningen är att de inte gör så mycket av sekten i sig, utan det var mest "de är dumma, de är dumma, de är dumma" vad jag uppfattade, men vi fick i alla fall parallellen till dockhuset. Och återigen bra (och för korta) karaktärsögonblick för dockhuspersonalen, mest tycker jag att Dominic borde få en större roll.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » lör mar 14, 2009 11:10

Tim Minear!

...?

OK, mängder med bibelreferenser här. Den mest uppenbara den med Edens lustgård, där människan lever oskyldig, utan skam, och utan att behöva vara rädd för någonting. Och teologer och filosofer har debatterat i årtusenden huruvida Adam och Eva hade fri vilja.

SENATOR: Happy? No. This is something quite apart from happiness. Call it a kind of bliss, an unquestioning serenity. True happiness requires some measure of self-awareness. We're talking about people here who had their very wills taken away. The irony of bringing this to you, Adele, is not lost on me.

Och jag gillar någonstans att deras klients motivering inte är "min dotter är där" eller "så här får man inte göra mot människor" utan "det är val snart och jag behöver se handlingskraftig ut."

1 Mos 3 skrev:Ormen sade: "Ni kommer visst inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont." Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna.


ADAM: Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.

TOPHER: Yeah... it ain't oak, but it's on its way to wood.

Sen har vi förstås, som sägs rakt ut, bibelhistorien om Ester. (Och det är ju balt. Sorry.) Och om herr sektledarwacko (Waco) hade kunnat sin bibel så väl som han verkar göra borde han vetat att Ester också var en ledare (adopterad judinna som lyckats bli drottning av Persien) som var villig att riskera sitt liv för att rädda sitt folk.

...Etc. Finns säkert mer att gräva ut.

Bra avsnitt, men jag tycker att det kunde gjorts mer med idén. Parallellen mellan Dollhouse och sekten är väldigt tydlig, men samtidigt missar man mycket av poängen genom att göra båda till så uppenbart Dåliga Ställen Att Vara På. Spela upp att folket på ranchen faktiskt är där av egen vilja, spela upp att de faktiskt är lyckliga där, spela ner hur ond Jonas (han i valfiskens buk?) är, våga utmana publiken lite grann. Som det är nu blir det alldeles för lätt att avfärda både sekten och Dollhouse som tokiga avvikelser från samhället i stället för bara lätt överdrivna versioner av det, och dess invånare som hjärntvättade robotar till skillnad från alla oss andra normala människor. Minear borde tittat mer på Big Love.

Men Topher och Claire! :D Och Victor/Sierra, ska det vara vår Romeo och Julia? Och så får vi arc med Dominic också, även om jag vill veta mer om honom än bara "han är the bad guy."

EDIT: Och just det, scenen där Paul frågar ut Mellie om vem som gav henne brevet och vi fås att tro att det är en ledtråd... och det visar sig helt enkelt vara brevbäraren. Mer såna vardagliga småskämt vid sidan av de stora handlingarna, tack.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » lör mar 14, 2009 16:50

Jag håller med Björn i mångt och mycket. Och tycker även att en annan missad möjlighet när alla kallade varandra "Brother" var att kalla honom "Brother Jonas" i ännu en referens till sektskapande och highly annoying Christians (plus att de då hade fått två välförtjänade tasksparkar samma vecka efter South Park-avsnittet).

(edit) Jag är Kalle förresten. Damnit. (/edit)
[moderator]/fixat[/moderator]


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » lör mar 14, 2009 17:36

Jag tyckte också bättre om det här än de andra (förra avsnittet var rätt så bra också). Det börjar ta sig... Victor och Sierra, det var gulligt på något sätt. :) "He likes her".
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav lilith » lör mar 14, 2009 19:26

Jag gillade också det här avsnittet ganska mycket.

Echo/Esters scener med de troende var riktigt gripande stundtals, hade klup i halsen faktiskt. Det enda som störde mig var Echos kommentar på slutet, "move your asses", som Ester aldrig skulle säga. Men å andra sidan kan man säga att det skulle vara så eftersom det kanske speglar den förändring Echo kanske går igenom, dvs hennes imprints är inte heltäckande nu för tiden.

Nån kvinnlig polis (?): Was that flirting?
Paul Ballard (med lite ajajaj-ansiktsuttryck): I think so. It's been a while. Did I mention I was shot?

PBs granne kan förresten bli ett problem tror jag. Skulle inte förvåna mig om hon förvändlas till svartsjukt psyko.

Har funderat sen förra avsnittet på en sak. Vi fick ju se Adele DeWitt prata i telefon med sin superior. Det skulle vara läge nu (eller snart) att ta in den karaktären. Hon funkar inte så bra som bad guy, tycker hon är lite tråkig. Det skulle bli bättre dynamik om man hade en mer karismatisk karaktär som lite grey zone-ond. Lite som när (spoiler BtVS s2) Spike dök upp i BtVS. Eller när (spoiler The Practice s8) James Spader dök upp i The Practice. Inte för att han är ond, men ändå. Det blev mer intressant.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Rombat » sön mar 15, 2009 1:35

Det här var bra på riktigt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » sön mar 15, 2009 10:58

My two cents...

Igår satt jag ett tag och försökte räkna ut om detta avsnitt, Gray Hour eller piloten är det bästa hittills. Det vete tusan om det inte är detta avsnitt ändå. För det första så tycker jag att Eliza var snäppet bättre än vanligt i sin rolltolkning (jag är hittills inte så imponerad av henne och tycker som sagt att Dichen Lachman(sp?), det lilla man sett av henne, har varit bättre). För det andra var alla dollhousescener med "manreaction" och det riktigt roliga och Victor är sööööt!

Så, det kan nog vara favoriten hittills faktiskt, men jag måste se om säsongen då den är klar och har kommit ut på DVD innan jag avgör helt och hållet. Och då lär det ju ha kommit en hel del nya avsnitt som tar platserna före även detta, piloten och Gray Hour.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav malavel » sön mar 15, 2009 11:46

OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » sön mar 15, 2009 13:09

Jag det här var helt klart ett av de bättre avsnitten so far. Eliza klarade utmaningen bra att agera blind tycker jag. Och så gillade jag att det var mycket runt om kring själva uppdraget som vi fick se. Mycket dollhouse, Ballard kommer närmare... Jag gillar.

Och Laurence Dominic är ett riktigt asshole! Bra :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav noike » lör mar 21, 2009 23:06

Håller med Björn helt. Riktigt bra avsnitt men jag tror det hade kunnat bli rejält mycket starkare om det faktiskt hade varit helt på riktigt utan vapen och allt det där. Även om jag förstår lite av att Minear pekar lite mer på att inget ställe är bra — dockhuset, sekten, polisen, ja, överallt — och att det är vad man gör det till. Men det hade kunnat göras mer på det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » fre okt 16, 2009 16:06

Och här har vi "frita stackars sektmedlemmar"-avsnitt. Inte den mest originella idén för en episod, kanske...

Den där ATF-ledaren var änna nästan lika skum som sektledaren. Om nu det sket sig sist han fick fast Jonas, för att de hade slarvat med bevismaterial, eller införskaffande av detsamma, så varför i herrans namn gör han exakt samma sak igen? Vi lär av historien att vi inget lär av historien, eller vadå?

Dominic blev lite intressantare här. Men det verkade som om Echo kände igen honom, så att säga, i slutet av avsnittet.

Favoreplik: Victor i duschen med Sierra "It feels... nice". Understatement of the decade?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)


Återgå till Dollhouse Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare