1x01 Ghost

Den första av förhoppningsvis många säsonger av Dollhouse.

Vad tyckte du? Kan Joss göra fel?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
2
7%
5
2
7%
6
4
14%
7
8
28%
8
7
24%
9
4
14%
10
1
3%
 
Antal röster : 29

Inläggav noike » sön feb 15, 2009 1:30

gaspode skrev: med (antar jag) Echos föräldrar ihjäldödade och så.

Jag tänker anta att det var kompletta främlingar som blivit mördade, videofilmer och så kan man ta med sig utifrån. Att ha ihjäl föräldrarna redan nu känns som slöseri med en framtida konflikt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav marzipan » sön feb 15, 2009 2:00

Jag… gillar det här, det gör jag. Dollhouse kan nog bli bra. Nej, det är bra. Det kan nog bli jättebra.
Åh, vad glad jag blir att jag tycker så. Ja! Ännu en fantastisk Whedonserie!
Eller, alltså, fantastisk… inte än. Men mina förväntningar är rätt höga. Och det känns bra, banne mig.

Ah, en sak till måste tilläggas: Amy :lovebunny:

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav noike » sön feb 15, 2009 2:01

marzipan skrev:Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön feb 15, 2009 2:05

noike skrev:
marzipan skrev:Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Amy :lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön feb 15, 2009 2:06

gaspode skrev:
noike skrev:
marzipan skrev:Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön feb 15, 2009 2:07

noike skrev:
gaspode skrev:
noike skrev:
marzipan skrev:Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Automatisk automatisk Amy :lovebunny: -citering.

just det, vi hade ju den här regeln om att inte tramsa i avsnittstrådar. men Amy! :lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav marzipan » sön feb 15, 2009 2:08

noike skrev:Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Automatisk Amy :lovebunny: citering-citering

Åh! Massa Amy :lovebunny:

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav adolvsson » sön feb 15, 2009 2:08

gaspode skrev:
noike skrev:
gaspode skrev:
noike skrev:
marzipan skrev:Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Amy :lovebunny:

Automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Automatisk automatisk Amy :lovebunny: -citering.

Automatiskt jag-vill-också-kärlekskanina Amy :lovebunny: -citering.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav marzipan » sön feb 15, 2009 2:16

gaspode skrev:just det, vi hade ju den här regeln om att inte tramsa i avsnittstrådar. men Amy! :lovebunny:

Ojdå... hoppsan. Vilken fin regel. Den kommer säkert inte brytas igen... Nej, bara när det gäller Amy :lovebunny:

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav HeY » sön feb 15, 2009 3:01

Haha, jag har ett problem med slutet för jag tycker båda de döda ser ut att vara svarta. Det måste vara ljuset, men först mannens hand i popcornskålen och sedan kvinnans hår som jag först tyckte såg affro ut - nu ser jag dock att det inte är det, och mannens ansikte är ju väldigt tydligt vitt, men ändå. Är det här exempel på en sån dära gråskala!? Oj, vad rasistisk jag känner mig :rolleyes:

(edit) Glömde min poäng med inlägget (som inte var att låta rasistisk). Jag kopplade nämligen inte det med att det skulle vara Echos föräldrar som var döda, vilket jag borde med videon - men ändå. (/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » sön feb 15, 2009 9:12

Trodde inte heller att det var Echos föräldrar. Och jag var ungefär lika rasistisk som HeY.

Och Martin, "ihjäldödade"? Det där är ju en salsasås.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Tob » sön feb 15, 2009 11:22

Tycker nog att detta var skitbra. Men jag har inte läst så mycket om serien mer än att ha sett trailern, så jag var inte så förberedd på vad jag skulle gå att se. Men spännande, engagerande, snyggt men framförallt tycker jag man presenterade konceptet på ett bra sätt, enkelt, tydligt men utan att lämna ut för mycket. Jag tycker det finns massor av potential att utveckla konceptet, med identiteter, människohandel osv.

Två tummar upp, 9/10!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Matt » sön feb 15, 2009 12:50

Började töntigt med motorcykelrace osv
Men sen blev det intressant. Väldigt intressant. Satt som klistrad.
Vad har hänt med Fred?
Hoppas man får reda på det innan serien läggs ner *pessimistisk*
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav HeY » sön feb 15, 2009 15:36

Nej, alltså, mannens hand i popcorn skålen där i slutet - han får vara hur vit han vill men den handen är svart! Jag såg om scenen nu för att se om det kan vara Echos föräldrar elr inte och jag kan inte bestämma mig. De har gjort de två människorna racially ambiguous för att de själva hade inte bestämt sig, så är det. Annars finns det ingen anledning att mörklägga kropparna så under ljusa dagen.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön feb 15, 2009 16:45

HeY skrev:Annars finns det ingen anledning att mörklägga kropparna så under ljusa dagen.

Nja. Om du har mördat några och sitter naken i deras hem där du tittar på familjevideor och postar brev till FBI, då skulle i varje fall jag inte velat att nyfikna grannar tittar in genom fönsterna. Call me old-fashioned.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » sön feb 15, 2009 17:20

Jag menade inte från mördarens sida. Inga fönster är neddragna, det är mitt på ljusa dagen och det finns inget som tyder på att det måste vara så mörkt när de filmar kropparna.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön feb 15, 2009 19:15

Var tvungen att göra lite avatarer:

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » sön feb 15, 2009 22:22

A bear skrev:lite

heh :D

A bear skrev:Bild

Den kommentaren gillade jag skarpt!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav wyndham » mån feb 16, 2009 0:16

Nu har jag sett! Det var spännande.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Peppe » mån feb 16, 2009 12:00

Det var väl okej. Påminde om ett dussin andra serier. Men det blir nog bättre med tiden. Förhoppningsvis. Troligen.
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Tam » mån feb 16, 2009 14:03

wyndham skrev:Nu har jag sett! Det var spännande.

Och du tog signaturen jag tänkte ta. Fan att jag är så seg.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav eriked » mån feb 16, 2009 22:11

Jag har sett Dollhouse. Verkar riktigt lovande. Vad var det som var för enkelt med introt? Får hon inte ha något tidigare liv som biter henne? Eller vad syftades?

Föresten.. humorlöst var det väl knappast. Recensenterna syftade kanske på att det inte fanns någon Xander.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån feb 16, 2009 22:26

eriked skrev:Vad var det som var för enkelt med introt? Får hon inte ha något tidigare liv som biter henne? Eller vad syftades?

Själv störde jag mig på att vi direkt får veta att Echo heter Caroline på riktigt, att hon signade upp för Dollhouse frivilligt (om än i en svår situation), etc. Tar bort en rejäl bit av mysteriet runt vem och vad hon är egentligen och hur Dollhouse skaffar sina actives osv och gör det direkt och väldigt tydligt. (Om det nu är det vi får veta. DeWitts första replik? "Nothing is what it appears to be.")

Fast ju mer jag tänker på't, desto mer gillar jag det. Världen som ett resultat av val vi gör på egen hand är en mycket mer konsekvent Joss-idé än "ondskefull organisation kidnappar oskyldiga människor och hjärntvättar dem", och jag undrar om de kommer att göra mer av den där karismatiska läraren som Caroline nämner både i början och på videofilmen i slutet...
I was just trying to make a difference, trying to take my place in the world, you know, like she always said, and now... I know. Actions have consequences.

Det är ytterligare en liten twist på ett av Joss favoritteman.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » mån feb 16, 2009 22:49

A bear skrev:Själv störde jag mig på att vi direkt får veta att Echo heter Caroline på riktigt, att hon signade upp för Dollhouse frivilligt (om än i en svår situation), etc.

Jag gillade det från första början. Dels det var oväntat, och någonstans, även om jag gillar ett bra mysterium, kändes det som en skön tanke att dom inte drar ut på det i en evighet. Dels för att även om det är sanningen, och det är min spontana inställning, är jag också övertygad om att det inte är hela sanningen och att det framför allt ligger mycket mer bakom, och det är vad som ligger bakom som är det verkligt intressanta, och hade varit även om dom hållit inne med namn och frivillig inskrivning.

Frivillig och frivillig, förresten. Som det lät handlade det väl snarare om att alternativet var för jobbigt för att vara ett alternativ.

Plus det du säger om val på egen hand. Vilket det förstås är, även med skitjobbigt alternativ, för det finns ju alltid ett alternativ. Typ.

Ja. Jag är fruktansvärt nyfiken på vart det här ska leda.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » mån feb 16, 2009 23:55

Ja, jag tycker Björn hade lite fel när han sågade öppningsscenen. Svar på en fråga, men samtidigt en massa nya frågor. Bra öppning på en pilot. Fint du börjar tänka om där, Björn. *klapp*

Vet ni en annan scen jag tyckte jättemycket om? När Echo går mot bilen för att åka till sin behandling i början, och hon bär på halsbandet klienten gett henne, går hon förbi en soptunna och hon kastar inte halsbandet. Ett fint sätt att visa att det inte är så att hon på nåt sätt låtsas vara helt förälskad utan att hon faktiskt är sin dollroll.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sfinx » tis feb 17, 2009 0:45

Jag har inte lagt upp några direkta förväntningar innan med flit.
Jag gillade mycket. Många upplägg redan i första avsnittet som kan leda lite vart som helst inom Whedonverse gränser. Framför allt känner jag mig trygg, fast inte på det där dåliga sättet att jag kan räkna ut vad som kan hända, utan att det kommer utvecklas till något bra.
Jag såg ett gäng inledande relationer mellan folk, fast om Echos minne ska raderas skulle det eller nä...med Amy :lovebunny: och några till så kommer det att finnas människor som faktiskt är konstanta även mellan uppdragen.
Måste ALPHA vara en person? Låter som PETA eller nåt.
De på slutet tror jag har blivit dödade av organistaionen som Echo tillhör, men ett psycho låter uppenbarligen intressant.
Måste se om avsnittet för att få mina åsikter här verifierade av mig mig själv. :)
Heja Joss.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » tis feb 17, 2009 0:50

sfinx skrev:Måste ALPHA vara en person?

Tror inte det sagts här tidigare? Dockorna är döpta efter amerikanska bokstaveringsalfabetet. Alpha är väl gissningsvis #1, vilket skulle göra Echo till #5 och Sierra till #19.

Personligen tror jag att Whiskey kommer att bli säsongens dark horse.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tis feb 17, 2009 0:52

sfinx skrev:Måste ALPHA vara en person? Låter som PETA eller nåt.

Vet inte, men jag har tolkat det som att de döper sina actives i alfabetisk ordning efter Natos fonetiska alfabet (som det tydligen heter)
Alpha var alltså den första. Echo nummer fem.
Sierra nu blir isåfall deras 19:e active.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tis feb 17, 2009 0:53

men snabb-björn!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis feb 17, 2009 0:56

A bear skrev:
sfinx skrev:Måste ALPHA vara en person?

Tror inte det sagts här tidigare? Dockorna är döpta efter amerikanska bokstaveringsalfabetet. Alpha är väl gissningsvis #1, vilket skulle göra Echo till #5 och Sierra till #19.

I castinglistan är Victor en regular så det där med bokstavsordning stämmer nog inte. Om det inte är så att Sierra bytte ut en tidigare "modell".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Dollhouse Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare