4x22 Home

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Betyg, sir?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
3%
7
4
13%
8
7
23%
9
15
48%
10
4
13%
 
Antal röster : 31

4x22 Home

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 2:28

Okej, teaattheford.net-människorna har fått igång mig nu, så jag måste bara fråga vad ni tror (har ju bara sett det här avsnittet en gång, en sen natt).

Visst dödar Angel Connor, och uppfyller därmed "the father will kill the son"? Är slutet någon alternativ illusion som Connor fastnar i för att få vara lycklig, även om falskt lycklig (tänk "The Matrix") fast han egentligen är död? Hans "himmelrike", so to speak? Där en falsk drömfamilj gör honom lycklig, through the powers of the Senior Partners?

Och isf, vad hände med att Connor, enligt den "riktiga" prophecyn, måste döda Sahjahn? Kommer Connor återvända från döden såsom så många andra Buffyverse-karaktärer? Kommer Sahjahn återvända?

Också, märk alla liknelser mellan slutet på Home och Angels undervattensillusioner i Deep Down... skitsnyggt!

1 mars kan inte komma fort nog! Vill se om! Nu!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 2:32

Var hittar du detta på den sidan. Är lite för trött för att leta ordentligt. Jag har inte alls tänkt på det så att Connor skulle vara död och det är väl lite konstigt att Angel åker och tittar på honom isåfall (eller minns jag fel?)

spoiler s05
Eve har väl även insinuerat att Connor lever under några samtal med Angel. Ska titta igenom avsnitten imorrn för att vara säker
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 2:47

Det är bara en teori, men det funkar rätt snyggt så tycker jag. Han knivhugger honom ju ändå rätt brutalt. Och nästa gång vi ser honom så har han ett helt nytt liv. Visst är det faktum att Angel ser honom förvirrande, men den scenen känns väldigt surrealistisk och "other-worldly" och kolla hur idylliskt allt är! Och vilka är den nya familjen? Är de "riktiga" människor?

(Spoiler Angel S5):När Eve nämner Connor säger hon också "He's happy and well-adjusted now that he has no memory of you, and the rest of the world." The rest of the world... Och om Angel vet att han har dödat sin son, även om det var för att rädda honom, så gör det hans S5-depression så mycket mer förståelig.

Jag trivs med den här teorin och tänker köra på den tills den för eller motbevisas av framtida avsnitt. Den får mig dessutom att gilla både Home och hela S4 mer. :)

På teaattheford (som är medvetet rörig) kan du gå in bland episodes nånstans. Välj Home och där nånstans borde du komma fram till Home-tråden (som ju i mångt och mycket liknar detta, fast större).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » tis jan 27, 2004 11:05

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara så.
Först och främst finns det väl ingen anledning att tro att det skulle vara så. Varför skulle inte Wolfram & Hart kunna läka Connor och placera honom i "fosterfamilj" och ändra på folks minnen a la Munkarna i Buffy S5? Lika troligt som att de skulle göra samma sak men döda honom och placera honom i en drömvärld.

Bara för att det finns en profetia som säger att Angel skall döda Connor behöver den ju inte slå in, det har väl ändå bevisats ett antal ggr genom åren att profetior inte är helt säkra?

Jag tror att vad som händer är det man ser. Att Connors nya familj är så perfekt och idyllisk är bara en del av Angels "gåva" till honom. För övrigt en av de intressanta grejerna med S4, att de just bekämpat någon som tvingar på folk lycka utan val, för att Angel sen ska vända om och göra samma sak för Connor..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Horrabin » tis jan 27, 2004 11:47

Jodå, visst dödar Angel Connor i slutet. Det tycker jag är ganska uppenbart. Minns också att Tim Minear (tror jag det var) postade lite kommentarer någon gång efter avsnittet visats och sa just att "nu hade The Father Will Kill the Son"-profetian slagit in. Då skrek en massa fans och var arga för att det var ju en förfalskad profetia varpå Minear svarade något om att "hur tror ni profetior uppkommer egentligen? Det är inte hur de skrivs utan vad som står i dem som gäller". Så det verkar verkligen som att tanken var att Angel skulle döda sin son. Jag tolkar också att Angel åker och ser Connor senare som att Connor nu lever ett nytt liv borta från allt han varit med om tidigare. Angel var tvungen att döda sin son för att han skulle få frid (Connor alltså - Angel får lida lite mer).
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Tinder » tis jan 27, 2004 12:01

Jag ser det också som att Angel dödar sin son men att det var för att av nån anledning så måste Connor vara död för att W&H ska kunna göra sin magi på honom. Alltså när han är död så kan de placera honom i en familj, fixa till allas minnen (både nya familjen och alla som kände honom förut (kanske det bara går om han är död eller nått)) och på så sätt ge det Angel krävde, att Connor skulle få bli lycklig.
Så som jag ser det så dog Connor men efter det så återupplivades han och lever nu någonstanns i USA.
Och sedan nångång då alla tittare slutligen tror att Connor är borta från serien för alltid/serien är på väg att läggas ner så tror jag de tar in Connor i serien igen, han råkar hamna där av en slump och tillslut så dödar han Sahjahn ändå. Kanske börjar han College i LA, Sahjahn kommer tillbaka och eftersom han inte var på jorden då Angel döda Connor så minns han fortfarande vem han är och börjar därför jaga den icke ont vetande Connor, vilket Angel får reda på coh försöker därför rädda Connor och på nått sätt i denna röra så dödar Connor Sahjahn (kanske han tom får tillbaka sina gamla minnen/ eller så får han det inte men upptäcker sina gamla "krafter").
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav gaspode » tis jan 27, 2004 12:10

hehe, lite Terminator-vibbar där.
Särskilt som Connor och SahJann är misstänkt likt Sarah Connor :D

Okej, jag kan köpa att Connor dog, för att W&H skulle kunna fixa det nya livet åt honom, men han lever nu iaf, tror inte på nån "drömvärld".
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 15:03

Hmmm det ska ses om avsnitt idag det är en sak som är säker för jag kan ändå inte riktigt köpa det där att han skulle vara död. Den som ger mig en någrlunda vettig anledning till att Angel kan åka och se honom då får en daimkula.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 17:07

Off: He, the power of the Senior Partners är rätt mäktig. Om de kan göra så man kan åka en evighetslång hiss neråt bara för att sluta på samma ställe, så kan de säkert ordna en "look only"-visit till dödens rike för att Angel skulle bli säker på att de gjort vad de lovade.

Onekligen har de kraft över liv och död, eftersom både Holland Manners och Lilah återuppstod tillfälligt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » tis jan 27, 2004 17:14

Tar på mig Zaxx-rollen och tolkar det där sista som en spoiler.. :)
Inget farligt iofs, inte värre än att veta att
(Angel S5)
Charisma inte är regular eller ens med i princip i S5
Problemet är väl att jag hade hoppats på Lilah i S5, men man kan inte få allt.. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 17:27

gaspode: Va? Nej, knappast spoiler för senare avsnitt än Home. Holland Manners återuppstod i 2.15 Reprise och Lilah återuppstod ju just i Home.

EDIT: Jag är dum, nu förstod jag vad du menade... men är det spoiler att säga något som INTE kommer hända om du förstår vad jag menar? Lilah säger ju i Home att hennes återuppståndelse är tillfällig. Om jag säger att i S5 kommer INTE tre röda dvärgar med äpplen i munnen att dansa tysk folkdans, är det då en spoiler?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 17:33

Ja för då ljuger du! :)

The Dwarfs are real!

Nu kommer Zaxx att bli tokig
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tis jan 27, 2004 17:38

Hehe, jag är med.. Jag kom inte ihåg att Lilah sa att det var temporärt, eller åtminstone tänkte jag att det inte var helt säkert hurpass temporärt det var. men då var det ingen spoiler.

De tre röda dvärgarna hade jag sett grymt fram emot dock, så nu blev jag lite ledsen :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav tapeworm » sön feb 01, 2004 20:36

caffeineaddict skrev:Det är bara en teori, men det funkar rätt snyggt så tycker jag. Han knivhugger honom ju ändå rätt brutalt. Och nästa gång vi ser honom så har han ett helt nytt liv. Visst är det faktum att Angel ser honom förvirrande, men den scenen känns väldigt surrealistisk och "other-worldly" och kolla hur idylliskt allt är! Och vilka är den nya familjen? Är de "riktiga" människor?


Är det inte så att Conner, som de andra känner honom, helt enkelt försvinner och aldrig har funnits, och han har istället levt ett helt annat liv - det där lugna äckel-mysiga livet med trevliga familjen? Innan Angel åker för att se Conner så säger ju Fred; "Who's Conner?".

Fast vad fan vet jag. :)
Internet är fullt av skit.
Användarvisningsbild
tapeworm
Etanolintolerant
 
Inlägg: 1561
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Kronoberg

Inläggav caffeineaddict » sön feb 01, 2004 22:00

TkJ: Det är väl som med Dawn, fast tvärtom, att allas minnen av Connor har "ändrats" så att saker hände som de hände, fast utan Connor (vem tror de gjorde "Cordy" gravid? Hmmmm?). Inte händelserna i sig, bara minnena.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön mar 14, 2004 15:44

Jag tycker också att det är rätt självklart att Connor dog och världen förändrades lite så att han kunde få sin perfekta familj. Skälet till varför han var tvungen att dö tror jag kan bero på vad som sas tidigare om att blodmagi och sådant är bra myckett mäktigare än ordmagi.

Sedan har jag mina misstankar om exakt hur permanent förvanlingen är. Det skulle inte förvåna mig det minsta ifall den börjar avta efter ett tag och få Connor att inse vad som hänt. Och då kommer han antagligen inte att vara glad.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön mar 14, 2004 15:56

Men vad är det egentligen som tyder på att han dog?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön mar 14, 2004 16:14

Wolfram & Hart gör inget direkt mot vårat existensplan. Aldrig, och det här kräver mycket stark magi för att fungera -- något som säkert liger ovan de flestas förmåga utom just the Senior Partners.

Sedan har vi den där profetian också även om den kan tolkas som att dödandet var mentalt istället för fysiskt. Oc vi hade nog fått se en flashback om vad som hade hänt om Connor inte hade dött av kniven.

En annan sak är att det skulle ge Angel en knuff närmare deras sida ifall han var tvungen att uttryckligen skära halsen av sin son.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön mar 14, 2004 16:42

gaspode: Plus att Tim Minear säger något i stil med "And so the prophecy comes true, the father has now killed the son." på sitt kommentarspår. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » sön mar 14, 2004 17:00

profetian köper jag inte, det är lika mycket uppfyllt iom att Angel plockar bort Connor från världen på det sätt han nu gör.

Att de inte gjorde något mot "vårt existensplan" visste jag inte, men jag är ganska säker på att de har resurserna att fixa det likväl som munkarna kunde mecka med Dawn.

Jag är inte övertygad :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön mar 14, 2004 17:08

Det är rätt gaspode. Fight the power!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön mar 14, 2004 17:59

Att få någon att göra något extremt otrevligt av egen fri vilja är vad W&H gör. Att bara ha Angel som "anställd" gör inte automatiskt att han står på deras sida i Apokalypsen. Att mörda Connor är definitivt ett steg i rätt riktning.

Dessutom, avsnittet skrevs av Timmy Boy, sedan när har han låtit bli att ha ihjäl en karaktär när han har haft möhjligheten?

Men du får gärna ha en annan tolkning. Jag vill dock ha mycket blod i min.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Simon » lör apr 03, 2004 2:55

Som caffeineaddict säger, Tim Minear, som skrev avsnittet, säger på sitt kommentatorspår på säsong 4-dvd:n att Angel dödar Connor. Vet inte varför man skulle envisas med att "tycka att det inte var så".
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » lör apr 03, 2004 6:42

Men alltså profetian var ju falsk till att börja med? Jaja jag har börjat se om s04 så jag kanske ändrar mig inom en snar framtid.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör apr 03, 2004 12:34

Off: jag trodde att ingen av profetiorna var sanna. Sahijans var ämnad så att Wes skulle ta barnet och ge den till Holtz, medan den andra var skapad för att få Sahjian inblandad till att börja med. Dessutom, hur uppkommer profetior egentligen?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör apr 03, 2004 13:48

Påstår du att alla profetior är påhittade av en demon som söker hämnd då?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » lör apr 03, 2004 19:49

Spoiler S5:
Men... i Cautionary tale om Numero Cinco säger ju Angel nåt om att profetior inte är att lita på, och referar till The Father will kill the Son:
The prophecies are nonsense. You know that. Oh, come on, Wes, after everything we've seen the past couple of years? "The father will kill the son"?

Det skulle han väl knappast ha sagt om han verkligen hade dödat Connor?

Tim Minear kan ju säga vad han vill, det är inte säkert att han menar det, eller att det är sant i serien bara för att han tyckte att det var så han skrev det. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör apr 03, 2004 23:33

Spoiler S5
Konstigt att Angel säger det till Wes över huvud taget, vid närmare eftertanke. Wes kommer ju inte ihåg Connor och borde alltså inte komma ihåg profetian. Han kan ju i alla fall inte alls komma ihåg att den har något att göra med Angel... Eller tänker jag fel nu?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Simon » sön apr 04, 2004 1:39

Okej, låt oss alla låtsas att Angel tar en kniv och hugger mot Connors strupe för att.. ööööh.. Han ska... sova.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav gaspode » sön apr 04, 2004 2:03

ok, det ska vi låtsas. :) Jag kommer ärligt talat inte ihåg scenen, men jag vet att jag inte hade känslan av att han dödade connor...
Och hade det varit så självklart hade vi ju inte haft den här diskussionen överhuvudtaget...

Spoiler S5:
Det är väl möjligt att de drar på avslöjandet om vad som egentligen hände, jag gissar att det kommer följas upp på ett eller annat sätt den här säsongen iaf, med tanke på att de nämnt det några ggr.
I You're Welcome känns det som att han hade sagt att han dödade Connor till Cordy om det varit det han gjort..


Och AKS:
Han byter ju ämne snabbt när han kommer på det, men det är ändå lite off att han skulle säga nåt sånt, helt klart...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare