Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » mån jan 05, 2009 7:27

Jag behöver se åtminstone The Wrestler, Benjamin Button och Frost/Nixon innan jag ger mig på att göra en 2008-lista, och säkerligen en hel del annat. Särskilt eftersom jag har enormt svårt att veta vad som räknas som 2007 och 2008 utan IMDb, och då är de flesta filmer ni räknar upp 2007:or. Det andra alternativet är väl att göra som AKS och lista av alla filmer jag sett 2008, men det känns inte heller riktigt rätt. Kanske helt enkelt dags att göra en 2007-lista, på riktigt? Eller gjorde jag redan en sån förra året?

2007
1. There Will Be Blood
2. Zodiac
3. Into the Wild
4. The Diving Bell and the Butterfly
5. No Country for Old Men
6. Gone Baby Gone
7. Eastern Promises
8. I'm Not There
9. Death Proof
10. Stardust

(Lite bubblare: Juno, Superbad, Hot Fuzz, 3:10 to Yuma)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis jan 06, 2009 2:12

Eden Lake

Bra brittisk "skräck". Jag sätter skräck inom citattecken eftersom den räknas som skräck, men den är liksom sin egen genre. "Brutal thriller" skulle kanske beskriva den bäst eftersom den är våldsam, men den har inte den där sortens "någon hoppar fram bakom ett träd"-inslag som en skräckfilm har.

Däremot så är den som sagt brutal. Och det finns i alla fall två scener som jag tyckte var riktigt obehagliga. Den första är den då ledaren övertalar/tvingar alla att tortera mannen. Den andra då de tänder eld på lillkillen. Den sista scenen är väl inte sånt man ser ofta även om det mest antyddes vilket var illa nog. Ja, kom på att man faktiskt fick se honom brinna på avstånd.

Jag hade fått för mig att Thomas Turgoose (This Is England) skulle vara med mer och blev lite besviken då han inte var det. Väldigt uttrycksfull liten skådespelare det där dock så honom lär vi få se mer av i andra filmer.

Nåväl, jag tycker att filmen sviks av slutet. White trash-familjerna tar hand om problemet. Suck. Överdrivet. Men i övrigt en bra film tycker jag.

(7/10)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis jan 06, 2009 16:37

Jag gillar affischen i varje fall och hoppas att filmen är rätt bra den också.
Bild
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis jan 06, 2009 16:59

Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson

I love that crazy old (dead) fart, och även om det såklart är en dokumentär som hyllar honom så gör den inte så utan att se problemen i så väl hans liv som en del av hans arbete. Inte en helt svartvit bild av en tokigt fascinerande människa. 4 / 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tis jan 06, 2009 17:10

caffeineaddict skrev:I love that crazy old (dead) fart, och även om det såklart är en dokumentär som hyllar honom så gör den inte så utan att se problemen i så väl hans liv som en del av hans arbete. Inte en helt svartvit bild av en tokigt fascinerande människa. 4 / 5

Jag tror inte det går att separera honom från hans sämre sidor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis jan 06, 2009 21:46

3:10 to Yuma

En film som jag i slutändan gillade riktigt mycket, men som jag i början var lite tveksam till. Mitt stora problem var kanske den typiske tonårssonen som föraktar sin far. Snark! Been there and done that a million times before. Och över huvud taget har jag svårt för den karaktären filmen igenom. Tycker inte att han behövdes även om jag förstår vad de vill med honom i filmen.

Jag känner också att jag velat ha betydligt mer Ben-Dan i filmen, but maybe I'm greedy. Russell Crowe och Christian Bale har verkligen kemi tillsammans. (Och jag såg nog att Christian Bale hade John Connor-blick i en scen på hotellet. He'll do fine. Frågan är om filmen gör det... Men jag har hopp!)

I övrigt så tycker jag också att en del musikstycken var riktigt bra. Älskade musiken i (och själva scenen i sig) den sista shootouten. Riktigt sweet och kul att Dan och Ben samarbetar. Och som sagt: bra musik också.

7 av 10

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » tis jan 06, 2009 22:45

AKS skrev: Älskade musiken i (och själva scenen i sig) den sista shootouten. Riktigt sweet och kul att Dan och Ben samarbetar. Och som sagt: bra musik också.

Den scenen höjer film ett snäpp för mig. Så fruktansvärt kraftfull, jag var fullständigt tagen av den :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » tis jan 06, 2009 22:48

Jepp, den höjde nog filmen en del för mig också. Gillade den även innan, men älskade den scenen.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » ons jan 07, 2009 14:09

Jag har sett en timme av Arn nu och är förvånad över hur dålig den är... jag trodde ändå den skulle vara bättre än såhär. Den kanske blir bättre men jag måste sluta se nu innan jag dör av tristess.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Rombat » ons jan 07, 2009 17:00

Då ska du tänka på att uppföljaren är ännu sämre.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav lilith » ons jan 07, 2009 17:35

Såå dåliga är dom inte. Jag tyckte bägge var helt ok. Jag skulle önska att de var längre. Kanske hade man tjänat på att göra berättelsen till en miniserie på 6-8 avsnitt istället. Nu blev det ganska intryckt och samtidigt bortskalat. Som tittare hade jag velat ha lite mer kött på benen karaktärsmässigt. Jag har inte läst böckerna om Arn, så jag har ingen aning om vad som mer fanns att berätta, men nog kändes det som att man ville ha mer.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Tinder » tor jan 08, 2009 8:58

AKS skrev:Eden Lake

Bra brittisk "skräck". Jag sätter skräck inom citattecken eftersom den räknas som skräck, men den är liksom sin egen genre. "Brutal thriller" skulle kanske beskriva den bäst eftersom den är våldsam, men den har inte den där sortens "någon hoppar fram bakom ett träd"-inslag som en skräckfilm har.

Själv skulle jag sätta in filmen i terrorgenren som frodades huvudsakligen i Italien på 70 och 80talet med titlar som House by the Lake, Night Train Murders, Hitch Hike, The House on the Edge of the Park, Last House on the Left, Straw Dogs, Funny Games osv. Känns som att den här genren verkar vaknat från sin koma på senare år med filmer som remaken på Funny Game, Inside, Frontiers, Eden Lake, Martyrs, The Strangers, Hostel mm vilka inte alla kanske är klockrena kanditater men i alla fall står med ena benet i genren.

Gillade också Eden Lake även om jag ett tag kände att jag blev mer arg istället för förskräckt och chockad. Håller med om slutet.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav AKS » tor jan 08, 2009 10:41

Ja, du har nog rätt att den kan ses som närmare besläktad med Straw Dogs, Funny Games och Last House on the Left än skräckfilmer. Det var nog det jag famlade lite efter, men jag kunde inte riktigt komma på vad jag var ute efter. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tor jan 08, 2009 20:21

Fick lust att se Army of Darkness nu. Har sett The Evil Dead och var sådär förtjust = okej film, men inte så mycket mer. Uppföljaren har jag dock inte sett och känner inte för det nu heller. Så, kan jag se Army of Darkness utan att se Evil Dead II? Eller bör jag ens? Är tvåan bättre än första filmen?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » tor jan 08, 2009 20:31

AKS skrev:Fick lust att se Army of Darkness nu. Har sett The Evil Dead och var sådär förtjust = okej film, men inte så mycket mer. Uppföljaren har jag dock inte sett och känner inte för det nu heller. Så, kan jag se Army of Darkness utan att se Evil Dead II? Eller bör jag ens? Är tvåan bättre än första filmen?

Jag tycker man ska se dem i ordning. Det är väl inte helt nödvändigt, men AoD kan verka mysko om du inte sett andra filmen.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » tor jan 08, 2009 20:33

AKS skrev:Är tvåan bättre än första filmen?

Utan tvekan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor jan 08, 2009 20:41

Okej, tack för hjälpen. Då ser jag tvåan först.

Verkar tyvärr inte som att de två filmerna finns som hyrfilm i Sverige dock så det blir väl det olagliga alternativet då...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » tor jan 08, 2009 21:33

Evil Dead II är så överlägsen Evil Dead att kartan inte räcker till. "It's a brilliant film! It's so funny and violent and the soundtrack kicks fucking ass."

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » tor jan 08, 2009 21:44

Kul att den verkar vara bra och tur att jag frågade innan jag bara skippade. Jag har den hemma nu i alla fall, men jag hinner nog inte se den idag. Kanske blir det fredagsnöjet efter att jag sett Let's Dance med mamma. :) (Jag kommer iofs att få hem Danny Boyles Millions imorgon och den är jag också riktigt sugen på. Men man kan ju hinna två filmer också.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » lör jan 10, 2009 23:34

Jag gjorde en sökning och det visar sig att jag nämnt Aliens 47 gånger här på forumet. Hade trott på mer nästan... :)

Så, såg om Aliens Special Edition idag. Skulle tro att det var 1½ år sen sist så it was long overdue. Inget nytt att säga om hur mycket jag älskar den filmen, men jag tänkte lista några favoritscener (ingen särskild ordning):

* Hicks showing Ripley his big gun. :D

* Gorman och Vasquez säger adjö via mindre explosion. Fin scen.

* Automatic sentires skjuter och skjuter och skjuter och utomjordingarna (låter inte lika skrämmande som aliens) tar aldrig slut.

* Bästa spännings- och actionscenen i filmen är enligt mig den första: den då de hittar människorna i kokonger och hälften av dem dör. (Så "hell yeah" då Ripley räddar de kvarvarande med den där bilen.)

* Frost efter att de blivit tillsagda att inte använda skott: "What the hell are we supposed to use, man? Harsh language?" :D

* Hudson: Hey Vasquez, have you ever been mistaken for a man?
Vasquez: No. Have you?
:D :D :D :D

* "Get a way from her, you bitch!"

* Alla scener med Lance Henriksen. Jag älskar honom. En av mina topp 5-favoritskådisar.

* Alla scener med Hicks. Av andra anledningar. ;)

Okej, jag fuskade lite på de två sista för det är inte specifika scener, men ändå. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Garim » sön jan 11, 2009 17:42

Nu blev jag sugen på att se Aliens igen :) Kanske dags att plocka ut någon av filmerna ur boxen...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav Rombat » sön jan 11, 2009 18:20

Thin Red Line. Man får inte titta på den för ofta, men någon gång om året funkar. Herregud, man blir fan stum efter den filmen.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav caffeineaddict » sön jan 11, 2009 19:30

Ja, den är helt jävla fantastisk. På tok för länge sedan jag såg den nu.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Rombat » sön jan 11, 2009 20:28

Bara för att fortsätta dagens filmskapade känslomässiga bergochdalbana så blev det The Future is Unwritten nu.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav AKS » mån jan 12, 2009 8:19

Yay! Slumdog Millionaire vann Golden Globe! Och Mickey Rourke.

Ska se vilka fler som jag hoppades/trodde på som vann. Inte Dexter tyvärr. :( Men Kate Winslet (två stycken no less)! Yay! Inte In Bruges dock. :( (Lyckligtvis inte Mamma Mia! heller.) Tina Fey och Alec Baldwin vann också! Sweet! Och Heath! Och Bruce! Nu orkar jag inte kolla vinnarlistan mer. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav RalfiParpa » mån jan 12, 2009 16:51

Anna Paquin vann för True Blood och Mad Men tog hemma bästa dramaserie för andra året i rad.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tob » mån jan 12, 2009 20:19

Väldigt roligt med Slumdog Millionaire. Jag skall den på Gbgs filmfestival och förväntningarna blev ju inte direkt mindre :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav wyndham » tis jan 13, 2009 1:49

Min bästa ovän (Mein liebster Feind - Klaus Kinski) var den senaste filmen jag såg. Werner Herzog berättar om sin relation med skådespelaren Klaus Kinski som hade huvudrollen i flera av hans filmer. Bitvis vansinnigt roligt, framför allt när Herzogs egen galenskap överskuggar Kinskis. Lite svårt att inte skratta på "fel ställen" blir det, eftersom Herzog själv dubbar sin tyska till engelska med en brytning lika bred som Preussiska riket.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav wyndham » tis jan 13, 2009 1:58

caffeineaddict skrev:har enormt svårt att veta vad som räknas som 2007 och 2008 utan IMDb, och då är de flesta filmer ni räknar upp 2007:or. Det andra alternativet är väl att göra som AKS och lista av alla filmer jag sett 2008, men det känns inte heller riktigt rätt. Kanske helt enkelt dags att göra en 2007-lista, på riktigt? Eller gjorde jag redan en sån förra året?

Bara man är konsekvent så ingen faller mellan stolarna. Att som jag lista efter svensk biopremiär blir ju lite tokigt för alla filmer som aldrig får biopremiär, men då kan man i alla fall göra en årsbästalista direkt efter att året tagit slut.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » tis jan 13, 2009 7:14

wyndham skrev:Min bästa ovän (Mein liebster Feind - Klaus Kinski) var den senaste filmen jag såg. Werner Herzog berättar om sin relation med skådespelaren Klaus Kinski som hade huvudrollen i flera av hans filmer. Bitvis vansinnigt roligt, framför allt när Herzogs egen galenskap överskuggar Kinskis. Lite svårt att inte skratta på "fel ställen" blir det, eftersom Herzog själv dubbar sin tyska till engelska med en brytning lika bred som Preussiska riket.

Konstigt det där med dubbningen, det förekommer inte alls på versionen jag har (allt är på tyska), men det verkar alltså vara den enda versionen i svenska DVD-utgåvan?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film