Mad Men

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » lör dec 06, 2008 12:26

1.01 Jo, det här var inte dumt alls faktiskt. Övertygande som period piece (de har t o m hittat en strippa som matchar ett annat kvinnoideal) och samtidigt ändå gjort med tydliga nickar mot samtiden (de ser verkligen till att trycka på alla könsrolls-ick-knappar, lite väl övertydligt möjligen), fullt med maktstrukturer och personkonflikter, flerbottnade karaktärer (ja, främst Draper än så länge, men) och öht riktigt snyggt. Jag kör på.

Och John Cullum! Tog ett tag att komma på vart jag kände igen honom från. Northern Exposure, yeah.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » lör dec 06, 2008 12:57

Björn: Det blir ännu bättre. Jag var inte helt övertygad efter första avsnittet, men sen, någonstans i mitten av säsong 1 kanske så insåg jag att det här, det älskar jag.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav lilith » sön dec 07, 2008 17:41

Ja! Häromdagen frågade min käre sambo mig vilken av säsongerna jag gillade bäst. Kan inte bestämma mig alls. Det är för bra. Idag när jag vaknade låg jag och tänkte på det hela (ja, sånt jag funderar på när jag drar mig) och kom fram till att Mad Men möjligen kan vara högst på min lista över absoluta favoritserier någonsin. Min kärlek är nästintill villkorslös. Det är så perfekt i både detaljerna i skådespeleriet, historieutvecklingen, karaktärsutvecklingarna (eller snarare kombinationen och samspelet av dessa), berättarteknik och även som tidsspegel. Dessutom är det så snyggt. Det blir en omitt snart igen.
Behöver man vara orolig för säsong 3???
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav RalfiParpa » sön dec 07, 2008 20:23

lilith skrev:Ja! Häromdagen frågade min käre sambo mig vilken av säsongerna jag gillade bäst. Kan inte bestämma mig alls. Det är för bra. Idag när jag vaknade låg jag och tänkte på det hela (ja, sånt jag funderar på när jag drar mig) och kom fram till att Mad Men möjligen kan vara högst på min lista över absoluta favoritserier någonsin. Min kärlek är nästintill villkorslös. Det är så perfekt i både detaljerna i skådespeleriet, historieutvecklingen, karaktärsutvecklingarna (eller snarare kombinationen och samspelet av dessa), berättarteknik och även som tidsspegel. Dessutom är det så snyggt.


Fin kärleksbetygelse, helt och hållet på samma nivå som (spoiler Mad Men 2.13) Petes för Peggy.

Men riktigt så gränslös är inte min kärlek för serien. Det går bara inte att bestrida seriens rena kvalitet som drama. Allt är helt enkelt förträffligt och faktiskt konstnärligt på riktigt också. Men jag kan inte säga att Mad Men berört mig på en själslig nivå på samma sätt som Buffy the Vampire Slayer, The Sopranos eller Six Feet Under (mina tre favoritserier right there och jag kan nämna här att mitt patologiska kursiverande är en Wikipedia-skada.). Känslan är inte riktigt där för mig och känsla är vad som styr mig i allt (åt helvete med logik). Efter två säsonger är det bara en scen i serien som gett mig den där känslan av - varning för ett sådant där prettoord som svenskar älskar att peka ut hur pretto det är - transcendens. Det är en liten scen i sista avsnittet av första säsongen som lyckas säga så mycket på ett lågmält, nästan omöjligt vackert sätt. Och det är inte den berömda (spoiler Mad Men 1.13) scenen där Don presenterar "the carousel" heller. Jag antar att jag redan länkat till den men kan göra det igen bara för att den är så fin. ( (spoiler Mad Men 1.13) Här) är den. Känn det i själen när Betty säger att (spoiler Mad Men 1.13) "Oh, adults don't know anything". Det är svårt att inte nicka instämmande.

lilith skrev:Behöver man vara orolig för säsong 3???


Det var tydligen så att kontraktförhandlingarna spårade ut lite. Matthew Weiner ville ha mer pengar för att fortsätta som showrunner och filmbolaget övervägde helt seriöst att ersätta honom, vilket hade slutat i katastrof eftersom Mad Men är Matthew Weiner. Det verkar ha löst sig nu.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » mån aug 10, 2009 20:15

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tis aug 11, 2009 0:07

Så nära nu! Herregud vilken dålig BF:are jag har blivit när jag inte skrev ett enda inlägg om S2 trots att jag älskade den (såg den för någon månad sedan). Jag tänkte skriva, lovar! Nu blir det avsnittsrecensioner av vartenda S3-avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » lör aug 22, 2009 18:10

Jag har beställt s2 och ska se om den nu inför s3. Kanske blir det lite kommentarer då.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav lilith » sön sep 06, 2009 22:58

Nu har vi haft s2 maraton och även sett till 3.03.

Början på s3 är väl inte riktigt på samma topp som slutet av s2, men å andra sidan var ju den så lysande att jag var helt mållös. Nu finns det väl annat att bygga upp. Hur som helst finns det ingen annan serie som kan vara vad Mad Men är för mig. Mycket glad att det kommer en säsong 4!

(spoiler 3.03) Joan och hennes läkar-man, kan det sluta annat än mycket illa? Våldtäkten var svinig, jag väntar bara på första slaget... Joan med sitt dragspel, det var både roligt och på nåt vis lite vemodigt.

Apropå slag, så tänkte jag att det var så det skulle sluta för Draper-dottern. Morfar är inte helt ok, och lite spanking är väl att vänta sig från honom om man tänker på hur Betty blivit uppfostrad. Jag var helt säker på att det skulle sluta med att Don kom hem och fann att morfar slagit hans dotter. Men det kommer kanske.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav The Buffster » tis sep 29, 2009 22:02

3.07 var fantastiskt. Säsongens bästa avsnitt hittills vågar jag nog säga.

"I'm not bored"

Don var nog allra bäst i det här avsnittet.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » tis sep 29, 2009 23:07

S3 har börjat rocka hårt nu, ja. De två senaste avsnitten var suveräna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor nov 26, 2009 13:54

Alltså, slutet på S3 var ju så jääääääääävla bra. S4 NU!

Jag älskar hela nystartstanken och är så nyfiken på vart allt ska ta vägen nu! Och Joanie! On top of her game! Så underbart att se!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mush » tor dec 03, 2009 22:15

Det lät totalt ointressant att följa en serie, på 60 talet, på en reklambyrå även om det var skaparna av Sopranos. Usch tänkte jag.
Jag blev fast i pilotens öppnings scen! Hur fan kunde det vara så intressant med diskussion om cigarett märken? :)

Jäklar vad folk håller sin mask. Undrar om det hänt nåt mellan Don och Pete tidigare.

Blev förvånad att Don hade familj. Då blev det ännu mer intressant!


1x03
Antar att Pyskologen berättade något speciellt för Don om sin fru vid slutet av 1x02 för dom är verkligen väldigt off i det här avsnittet.


Ligger nu på 1x04. Jag har denna på Blu Ray också och jag diggar bilden sååå sjukt mycket.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav sjostrand » mån dec 07, 2009 16:37

Nu har jag sett färdigt säsong 2. Åh vad jag älskar den här serien! Helt underbar. Det hade jag inte trott. Hur kul kan en serie om reklammakare på 60-talet vara? Tydligen mycket bra. Hade det inte varit för min fetish för klädstilen så hade jag nog inte köpt serien. Men nu var det ju tur att jag gjorde det. Bäst i sin genre sedan Six Feet Under.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav A bear » tis dec 08, 2009 10:24

s3

Som helhet är säsongen jävligt bra, även om jag i efterhand kan tycka att det saknas lite grann av det där "Kolla, vi skapar världen" från s1+s2 - mer fokus på karaktärerna, mindre på deras faktiska arbete. Men det är väl lite att förvänta sig eftersom världen håller på att springa ifrån dem, och här finns ändå så mycket att tycka om. Fan, till och med Campbell börjar bli halvt uthärdlig.

Och varje serie där ett besök från The Watchers Council engelska ägarna slutar med att en av dem får foten uppäten av en gräsklippare är smått genialisk.

Nystarten kommer att bli intressant, ja, och krävdes väl egentligen för att de skulle hitta en ny vinkel på s4 - både med tanke på vad som hänt hittills, och vad vi som tittare vet väntar dem under de närmaste åren. Hoppas bara det inte innebär att alla karaktärer som inte följer med till nya stället försvinner för evigt. Skulle sakna Kinsey och gänget.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Mush » sön dec 13, 2009 22:36

1x09
Underbar slutscen. (Betty skjuter mot duvorna).
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav wyndham » fre feb 12, 2010 0:06

Såg just ett avsnitt med en gräsklippare. För jävla bra serie det här.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » fre feb 12, 2010 0:26

wyndham skrev:Såg just ett avsnitt med en gräsklippare. För jävla bra serie det här.

GRÄSKLIPPAREN! Fantastisk scen. Sopranosmässig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » fre feb 12, 2010 20:55

Är den scenen Sopranosmässig? Då måste jag ge mig på the Sopranos snart.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » lör feb 13, 2010 13:13

Jäpp. Bra serie, med eller utan gräsklippare!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav marzipan » sön feb 14, 2010 1:58

Idag började jag titta på säsong tre! Första avsnittet. Inte lika bra som senare säsong två. Men! Ändå! Mad Men! Strålande. :lovebunnier:
Hade varit fint med större fokus på Joan dock. Och, en sak till, Roger Sterling! Underbar.

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav Peppe » mån feb 15, 2010 16:54

Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav wyndham » fre mar 19, 2010 0:12

Tog en paus i mitt westwingande för lite madmenande på nian. Och efter att ha sett 3x11 kan jag konstatera att detta också är en jättebra serie.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » mån jul 26, 2010 23:33

Och s4 är igång!

(spoiler 4.1) Och vi kommer in något år efter s3-finalen. Nya reklamfirman går bra... fast inte SÅ bra. Det är skillnad mellan att vara stor och att vara liten. Nu är det mitten av 60-talet, det är en ny tid, nya tankar, nya sätt att göra saker, och de måste skifta om från nostalgisk konservatism till nyskapande. Vilket givetvis inkluderar Don själv som galjonsfigur och nybliven singel. Tro fan att han vill få spö.

"Who is Don Draper?"

Betty är lyckligt nygift. Fast inte speciellt. Stackars lilla whatsherface; Betty tänker återskapa sitt lyckliga hem till vilket pris som helst.

Peggy skapar en ny PR-metod. Don skäller ut henne - sen använder han den själv, mot sina egna (nåja) kunder. Ingen slump att Pete nämner att han har ett representationskonto för prostituerade; ingen är etablerad och säker längre, de måste sälja sig själva nu.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » ons jul 28, 2010 10:26

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » ons jul 28, 2010 14:53

Bild
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » ons jul 28, 2010 21:34

Truth before honor!
Bilagor
madmen_widescreen.png
madmen_widescreen.png (219.42 KiB) Visad 18142 gånger


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » mån aug 09, 2010 22:08

4.03 Säsong 4 är fullständigt lysande. Även om just detta avsnitt inte var en likadan fullträff som föregående.
Lane visade sig vara en riktigt rolig typ. "Monster!" :D
Mycket drama (Anne! :cry: ) och humor.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav caffeineaddict » mån aug 09, 2010 23:06

Såg 4.01 och 02 igår. Fyfan i hela helsiket så bra det var.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mush » mån aug 09, 2010 23:47

haha Här kommer jag med kommentarer till Säsong 3. Sorry :D


3x06
Vilken spänning det var under hela avsnittet, vad ska hände med företaget nu då? Sen verkade allt gå ganska okej, Sen kom gräsklipparen från ingenstans, Herregud så oväntat, jag skratta. Det kom blod. Stackars Joans klänning :( Nej fan, är hon inte med i serien längre bara för hon slutar på Sterling & Cooper!? Joan äger ju, hon får inte. Men alla sa adjö och...FAN! FAN FAN!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav lilith » mån aug 16, 2010 22:11

4.04 Lysande drama så håret reser sig och en hel del gapskratt! Så bra, så bra.

Did you get the pears?
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare