5x02 Real Me

Här pratar vi mest om Säsong 5

Hur många minions får Real Me

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
4%
5
1
4%
6
3
12%
7
9
36%
8
6
24%
9
5
20%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 25

Inläggav Joamna » tis aug 17, 2004 17:58

kul introducering av dawn.. är ju mycket som förändras i och med att hon är där och det är intressant i övrigt ett rätt normalbra avsnitt..

harmonys lilla gäng är verkligen skrattretande..

angående sarahs skratt problem så lade ja märkte till dem å vet av egen erfarenhet att det är mucho svårt att skratta på beställning..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav brat » tis aug 17, 2004 18:32

Det är ett verkligt roligt avsnitt, precis ett sånt avsnitt som får mig peppad på resten av säsongen. Alla bidrar med något skoj, Harm med det mesta. Älskar också då Anya lär sig pengars värde :) (Och Giles med sin nya bil!)

Dawn är härlig, men lite gnällig. Inget större problem för mig, det som är jobbigt är Joyce behandling av henne. Hon är fjorton och måste ha en barnvakt? Hon kan inte shoppa själv? Vad gör fjortonåringar i USA? Joyce sätter press på Buffy för att hon behöver hennes hjälp. Helt plötsligt verkar det vara fel av Buffy att döda vampyrer och hjälpa oskyldiga. Och när Buffy gör som Joyce begär, tar med sin syster, får hon skäll för att någon dödat en affärsägare i deras väg!? Buffy bor ju inte ens hemma vanligtvis, det är ju precis i slutet av sommaren och om Joyce behöver henne så här mycket nu - hur ska hon då klara sig då Buffy börjar skolan igen? Nä, det är rätt oacceptablet, men det blir rätt snabbt bättre på ett sätt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Piraten » tis aug 17, 2004 19:24

Anya och Xander är bäst :D
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 08 jul 2004
Ort: Alfta (Hälsingland)

Inläggav MTL » tis aug 17, 2004 20:39

Är väldigt nyfiken på hur det hela utvecklar sig, relationerna i serien..
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav Giles » ons aug 18, 2004 3:41

Jag tycker avsnittet va ganska bra, som vanliga avsnitt ungefär, den enda skillnaden är väl att man får se lite mer hur dawn är osv.

Jag tycker också det ska bli skoj att se hur relationerna utvecklar sig, va ganska säker på att Dawn skulle gilla Willow :)
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Emily » ons aug 18, 2004 11:57

Dawn irriterar mig :(
Hoppas att det blir annorlunda annars jag blir tokig.


När Willow sade till Tara:
"You're one of the good guys"

Hon blev så konstig, fattar ingenting. Om jag minns rätt nåt liknande har hänt tidigare.....
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Mr Chase » ons aug 18, 2004 14:23

Gillade detta avsnittet mycket! Harmony var oslagbar i all sin vampighet (dubbetydigt ;) ). Hon har behållit sin unika personlighet även som vampyr. "Harmony has minions" :D Priceless! Hoppas vi får se mer av Harmony. Jag avskydde henne som människa (och vad hon gjorde mot Cordy) men som vamp är hon ju nästan gullig i all sin enfald.

Jag förstår heller inte allt gnäll mot Dawn. Hon var ju en helt OK karaktär som kan bli väldigt intressant. Hon var visserligen lite sådär typiskt tonårsjobig, men var MT verkligen bara en fjortis här? Hon såg lite mer, ähum, utvecklad ut :oops: ! Hennes "crush" på Xander var också rätt kul.

Vad som irriterade mig dock var att man aldrig fick någon förklaring till var hon kom ifrån. Hon bara dök upp och alla accepterade henne som den mest naturliga sak i världen trots att det aldrig tidigare nämnts att Buffy har en lillasyster. Var har Dawn hållit hus under alla år? Med Buffys pappa? Det kommer säkert föklaringar framöver men det verkar otroligt att ingen -- inte ens Buffy och Joyce -- ställer frågan. :?:

Jag börjar känna mig mer tveksam till Spike. Han som borde vara så cool gör numera mest scener där han får visa upp sig och få näsan inslagen (eller motsvarande). Nä, den tämjda Spike börjar faktiskt bli lite tröttsam. Jag gillade honom mer när han var en Big Bad. *tänker nostalgiskt tillbaka på Spike och Dru*
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 14:31

Mr Chase skrev:Jag börjar känna mig mer tveksam till Spike. Han som borde vara så cool gör numera mest scener där han får visa upp sig och få näsan inslagen (eller motsvarande). Nä, den tämjda Spike börjar faktiskt bli lite tröttsam. Jag gillade honom mer när han var en Big Bad. *tänker nostalgiskt tillbaka på Spike och Dru*


Men i det här avsnittet får man ju Spike i all sin swaggering glory, det är ju för härligt när han utmanar Harmonys minions... så cool 8) .
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » ons aug 18, 2004 14:43

VelocityBoy skrev:Men i det här avsnittet får man ju Spike i all sin swaggering glory, det är ju för härligt när han utmanar Harmonys minions... så cool 8) .

Asch, mycket snack och liten verkstad! Sedan är väl Harmonys minions inte direkt skräckinjagande precis!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 14:46

Nej iofs inte men Buffy hade ju nog så stora problem med Mort... det jag menar är ju attityden här är han ju precis som i s2 han skulle lätt kunna skaffa sig lite minions själv och bli den nya Big bad i SD.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Illyria » ons aug 18, 2004 15:41

Mr Chase skrev:Vad som irriterade mig dock var att man aldrig fick någon förklaring till var hon kom ifrån. Hon bara dök upp och alla accepterade henne som den mest naturliga sak i världen trots att det aldrig tidigare nämnts att Buffy har en lillasyster. Var har Dawn hållit hus under alla år? Med Buffys pappa? Det kommer säkert föklaringar framöver men det verkar otroligt att ingen -- inte ens Buffy och Joyce -- ställer frågan. :?:

Inte trodde du att detta skulle klaras upp på enbart ett avsnitt? Det är ju en lite för bra storyline att bara kasta bort sådär :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Mr Chase » ons aug 18, 2004 15:58

Illyria skrev:Inte trodde du att detta skulle klaras upp på enbart ett avsnitt? Det är ju en lite för bra storyline att bara kasta bort sådär :)

Jag vet inget om storylinen här men jag har mina misstankar om att det blir något Jossigt.

MEN även detta förutan så hade någon förklaring varit på sin plats. Som det nu är vet vi inte ens om Buffy visste att hon hade en syster. Även om det ligger mer bakom Dawn än vad som är uppenbart så kan man inte bara slänga in en karaktär sådär och sedan låstas som om det regnar. Nu verkar det nästan -- för den som hoppar in i det här avsnittet -- som om Dawn funnits med hela tiden i s1-4.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav gaspode » ons aug 18, 2004 16:13

Jag tycker precis tvärt om. Det är underbart att de vågar göra nåt sånt utan att slänga in överförklaringar. Bara låta oss tittare undra vad fan som pågår ett tag.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » ons aug 18, 2004 16:16

Men nu menade jag inte någon fortsatt storyline utan händelsen lillasystern-som-bara-dyker-upp-och-alla-tror-hon-funnits-alltid, det är ju en för stor händelse att klara upp på ett avsnitt. Självklart kommer det regna ett tag då, det är ju trots allt en tv-serie ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Zaxx » ons aug 18, 2004 17:22

Det är ju sånthär som är superbra!

Surprise alá Superstar mfl :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » ons aug 18, 2004 17:31

gaspode skrev:Jag tycker precis tvärt om. Det är underbart att de vågar göra nåt sånt utan att slänga in överförklaringar. Bara låta oss tittare undra vad fan som pågår ett tag.

Jag kräver inga "överförklaringar" utan ett par replikväxlingar hade räckt. Det har med trovärdighet att göra. Suspention of disbelief.

Typ: Vad gör hon här? När kom hon hit? Varför kom hon hit?

Man behöver inte "överförklara" för att svara på sådana självklara frågor -- och man kan fortfarande komma med the big surprise (vad den nu är) sedan.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Illyria » ons aug 18, 2004 17:40

Mr Chase skrev:Typ: Vad gör hon här? När kom hon hit? Varför kom hon hit?

En av de där frågoarna vet du redan svaret till, resten lär besvaras senare.

Jag har svårt att se att det inte är trovärdigt, så såg jag aldrig på det när jag först såg avsnitten. Tror du kommer se det senare också, med replikväxlingar osv :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav gaspode » ons aug 18, 2004 17:42

Eftersom jag vet hur det utvecklar sig och du inte sett så lämnar vi diskussionen tror jag, svårt att inte säga för mycket. Du kommer nog att hålla med mig om att det hanterats på rätt sätt efter att du sett lite fler avsnitt.

Jag gillade dock att man inte fattade något och att inget förklarades även innan jag visste hur det låg till, jag tyckte det var ett kul grepp.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » ons aug 18, 2004 17:46

Mr Chase: Jag var lika irriterad när jag kom hit i mitt tittande. Att introducera en ny karaktär hux flux hör mer ihop med alla TV-serier jag avskyr, och sådant beteende tyckte jag var ovärdigt en så bra serie som BtVS. Nu i efterhand har jag helt ändrat uppfattning. Joss visste vad han gjorde.
Senast redigerad av latarmig ons aug 18, 2004 17:49, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons aug 18, 2004 17:48

Lita på Latarmig, det finns en mening med vad som händer att man inte vet.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » ons aug 18, 2004 17:51

sus@n skrev:Lita på Latarmig


Du är allt bra snäll du! :-D
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » ons aug 18, 2004 17:55

Håller med gaspode, att man inte får veta något om dawn på direkten är ju en väldigt fin tankegång som gör btvs till vad det är, annat än hjärndöd-vampyrdödar-serie.

Tom lenk är förövrigt bäst i detta avsnitt..
"Cyrus"-
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons aug 18, 2004 18:20

Cyrus är cool ja :) Svårt att se Tom Lenk i den rollen när man inte visste om det, men han gör det bra!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » ons aug 18, 2004 19:04

latarmig skrev:Mr Chase: Jag var lika irriterad när jag kom hit i mitt tittande. Att introducera en ny karaktär hux flux hör mer ihop med alla TV-serier jag avskyr, och sådant beteende tyckte jag var ovärdigt en så bra serie som BtVS. Nu i efterhand har jag helt ändrat uppfattning. Joss visste vad han gjorde.

Noggster skrev:Håller med gaspode, att man inte får veta något om dawn på direkten är ju en väldigt fin tankegång som gör btvs till vad det är, annat än hjärndöd-vampyrdödar-serie.

Lite motsägelsefullt det där. Ny hux-flux-karaktär som i värsta tv-såpan å ena sidan och något som gör serien till något annat än en hjärndöd serie å den andra sidan :?:

Jag förbehåller mig rätten att alltjämt vara en smula irriterad. Iaf tills jag vet bättre. Men oavsett det så kan det väl inte vara meningen att irritera tittaren och jag är faktiskt mer irriterad än sitter-andöst-och-väntar-med-spänning-efter-hur-de-skall-förklara-detta.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav gaspode » ons aug 18, 2004 19:14

som sagt, lita på Joss.

Det ÄR inte en hjärndöd TV-såpa, så varför tror du att det helt plötsligt blivit det? allt faller på plats i sinom tid, lägg inte energi på att reta dig på att du inte får allt förklarat på en gång. Fundera istället på hur de kan lösa det snyggt. Kanske fick du till och med en förvarning om Dawn i Restless? :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » ons aug 18, 2004 19:16

ja tycker dawns inflygande är suveränt hittils.. har inte sätt längre än de visat på femman så ja vet ju verkligen ingenting, å det är underbart :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons aug 18, 2004 19:22

gaspode skrev:Fundera istället på hur de kan lösa det snyggt. Kanske fick du till och med en förvarning om Dawn i Restless? :)

Eller tom ännu tidigare :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » ons aug 18, 2004 19:58

Flisa skrev:ja tycker dawns inflygande är suveränt hittils.. har inte sätt längre än de visat på femman så ja vet ju verkligen ingenting, å det är underbart :)


Hear hear! :)

Dawn dominerar i det här avsnittet och jag kan inte se hur man skulle kunna vara missnöjd med henne redan hon är ju bara sååååå charmig, inte minst när hon beskriver Scooby gänget utifrån sitt perspektiv:

Dawn: She and Willow are both witches. They do spells and stuff, which is so much cooler than slaying. I told Mom one time I wished they'd teach me some of the things they do together. A-and then she got really quiet and made me go upstairs. (She pauses in her writing and looks puzzled.) Huh. I guess her generation isn't cool with witchcraft. :P

och så förstås

Dawn: Xander is so much cuter than anyone. And smarter too. He totally skipped college and got a job working construction. Which is so kind of ... deep, you know? He builds things. And he's brave too.

Det blir nog inte gulligare än så här :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » ons aug 18, 2004 21:29

gaspode skrev:Det ÄR inte en hjärndöd TV-såpa, så varför tror du att det helt plötsligt blivit det?

Det har jag ALDRIG påstått! Var har du fått det ifrån? Läs vad jag skrivit.

allt faller på plats i sinom tid, lägg inte energi på att reta dig på att du inte får allt förklarat på en gång.

Jag har aldrig begärt att få allt förklarat på en gång. Igen, läs vad jag skrivit.

Den här diskussionen har fått alldeles för stora proportioner. Det var ett ynka litet klagomoment från min sida, nothing more, nothing less. Kom inte och tro att jag blivit Buffyskeptiker helt plötsligt men jag kan ventilera en åsikt byggd på ett avsnitt i samma avsnitts diskussionstråd. Allteftersom de nya avsnitten följer bildar man sig naturligtvis en vidare uppfattning men det är väl ingen idé att hålla tyst tills arcen ifråga är avslutad. Varför har vi annars särskilda avsnittstrådar?

Inte för att jag vill reta upp några men "lita på Joss" är inte ett allena saliggörande argument. Det blir inte mycket till diskussion då.

Men som sagt, detta var en endaste liten invändning/undran från min sida.

Ta nu detta i allra bästa välmening :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Ai » ons aug 18, 2004 21:40

Du är så underbar Mr Chase!!!!

Jag kan inte säga varför - men ta det som en komplimang sålänge!

Du reagerar precis som du ska, var lugn för det!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare