1x07 Angel

Här pratar vi mest om Säsong 1

Ditt betyg på "Angel", tack!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
0
Inga röster
7
6
11%
8
21
38%
9
12
22%
10
13
24%
 
Antal röster : 55

Inläggav lois » tor jan 22, 2004 22:36

Off: OK, jag fattar vad du menar, jag formulerade mig klantigt :)
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 18:58

Då var reprisen på 5an klar och nu väntar jag mig en rejäl massa folk som mååååååste se Buffy nufötiden.

Jag kan inte släppa sista scenen i det här avsnittet hur många gånger jag än ser det. Det inbrända korset är inte bara übercool det är ÜBERCOOL.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tis jan 27, 2004 19:50

Ahh, den sista scenen! Nåt av det mest romantiska jag någonsin sett. Jag och Elli såg om detta avsnitt på vår senaste Buffykväll (efter Grave) och vad vi suckade av hänförelse då vi såg denna scen!

Men, hmm... Det är alltså nån som har gett detta avsnitt en 5:a!! Och det är antagligen inte ens enligt min patenterade Buffyskala. Alltså en femma i jämförelse med avsnitt i andra serier?! Åh herregud... Nu kommer denna vetskap att ge mig mardrömmar!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis jan 27, 2004 22:17

AKS: Titta inte på mig. Jag tycker också att en 5 är lite i underkant. Det skulle kunna vara en som inte gillar att B/A är ihop, utan föredrar någon annan.

Nästan lika romantisk slutscen som Fight Club.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 23:00

Du skämtar väl, noike?!?

(spoiler Fight Club):En penis, exploderande skyskrapor och The Pixies? Vad skulle kunna vara mer romantiskt än det? Inte Sophie Zelmani iaf!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis jan 27, 2004 23:37

Men stakandet av sitt ex, brännmärkning och rykande kött! Vad mer kräver du av en första date? Men lägg märke till mitt nästan i förra inlägget. Det är väldigt viktigt.
Tack vare dig måste jag lyssna på the Pixies. *vandrar iväg och sjunger falskt:*Break my body, hold my bones.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons jan 28, 2004 1:54

Kom på en sak nu under reprisen. Varför slängde de helt plötsligt in ghettosnack i Buffydialogen. Jag reagerar verkligen direkt på det :)

You want Xander, you've gotta speak up, girl!


Inte kallar Buffan Willow för girl i något annat avsnitt?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons jan 28, 2004 2:39

Buffy kanske förberedde sig inför utrotningsfesten på the Bronze med att titta på Ricki Lake.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons jan 28, 2004 2:42

efter att snart sett om hela S1 i sin helhet tycker jag nog att det är många saker de "prövar" i säsongen.. vad som blev bra o vad som blev mindra bra visar sig senare i efterföljande säsonger... :D det som blev bra med andra ord ... 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jan 28, 2004 2:53

Och äntligen får Darla lite schvung och beter sig som om hon var personen som "skapade" Angel och inte en 22-åring som drömmer sig tillbaka till high school.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons jan 28, 2004 3:53

spoiler: framåt -->

ja som sagt.. det stör mig alltid när man ser BS1... :(... att de inte hade tänkt igenom alla karaktärer riktigt från början ... hon skulle bara behövt vara "liiiiite" mer grymm så skulle det passat in i historien mkt bättre senare
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Re: 1x07 Angel

Inläggav david » lör jan 31, 2004 23:22

caffeineaddict skrev:Det finns ett par små missar också (The Master verkar här vara riktigt förtjust i Angel, vilket vi som sett Angel S2 vet inte riktigt stämmer...), men de andra detaljerna känns "rätt".

Nu har jag inte inte sett Angel S2, men är det inte så att den serien utspelar sig längre fram? Under avsnittets gång så presenteras ju Angeleus som en väldigt grym och vild vampyr. Den värsta som nästan existerats. Varför skulle inte The Master tycka om det? Att han sedan är sur på Angel längre fram borde väl ha att göra att han ändå visat sig rätt god :)

Men eftersom jag inte sett Angel S2, så vet jag iofs inte vad som hänt.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 23:29

David, har man sett Angel S2 så vet man hur det hänger ihop. Se den, det är den definitivt värd samt att man lär sig ett och annat om både Angel och Angelus.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » tis mar 09, 2004 22:19

Mr Chases änglalika recension:

7. Angel

This is the "Buffy" we've come to expect. One of the best episodes of season one, we get to learn who Angel is. In retrospect it's maybe hard to comprehend the significance of this revelation, but boy it was good. Angel is of course a vampire, cursed with a soul and helplessly in love with the one who should be his great nemesis -- the slayer. And his feelings are reciprocated.

It is all very tragic of course, and romantic. I'm not that big a fan of the Angel character but this is exactly what they (meaning the show's creators) should do with him. The poor guy must be terribly lonely not belonging anywhere. And as he said, to know the horrible things he did and to care. The pain from having Buffy's cross burned into his skin is nothing compared to the torment of his soul. He didn't even flinch, great scene!

The logical thing to do, as Xander correctly points out, is to waste him. He's a vampire -- she's the slayer! But Xander's opinion must be tainted by the fact that he's got a thing for Buffy. Even Giles seems a bit reluctant at that possibility, and he is her watcher for God's sake! But the mutual distrust evaporates as Angel kills Darla, the vampire girl (who by the way was the one who turned Angel into the fearsome Angelus back in Ireland some 241 years ago) to save Buffy.

Spoiler s2 "Surprise/Innocence":
And the gypsy curse which eventually restored Angel's soul is going to come back and haunt them all big time in later episodes.

Darla is way more assertive and clever in this episode than when we first saw her. But if you're four hundred years old you're bound to pick up a thing or two. To bad she was dusted. At first it seemed a bit silly for the vamp girl to wield guns in typical John Woo style but hey, this is Joss playing with our expectations as usual.

Some nitpicking includes the Three -- they weren't that fearsome and why waste them -- and Darla was way too clever in framing Angel for feeding on Buffy's mom -- how did she know that Angel would show up and that Buffy would come home right after? But I'm willing to let those slide. This was an awesome episode.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Angelus » tor maj 27, 2004 11:26

Ja...här är det! Avsnittet som fick mig att bli förälskad i denna serie, kan helt enkelt inte bli bättre!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav sus@n » tor maj 27, 2004 18:19

bättre kan dock avsnitten bli i mitt tycke men för att vara s1 så är det här avsnitt i topp.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » tor maj 27, 2004 18:26

Jo, visst blir det bättre längre fram i serien, däremot tycker jag helt klart att Angel är det bästa avsnittet i säsong 1.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Off » tor maj 27, 2004 18:37

*host*PG*host*

Fast jag kan förstå er Angel-anhängare att det är ett speciellt avsnitt. Jag är väl själv en Angelfan egentligen men

spoiler efter s03
gillar honom mycket mer i sin egen serie
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » tor maj 27, 2004 18:58

Ja, PG är också bra, men jag är ju inbiten - vissa skulle säga fanatisk, och de har de nog rätt i - Angelangängare och därmed så får det ändå förstaplatsen... Säsongsavslutningen ligger dock på en god andraplats.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Zaxx » tor maj 27, 2004 20:51

Angel > PG
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Nightcrawler » fre jul 30, 2004 12:02

Kanske det bästa avsnittet i S1! :D
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Magga » lör aug 14, 2004 21:49

GAv avsnittet en 8a
Inte säsong 1 bästa avsnitt men ändå väldigt bra :D
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav Tob » lör aug 14, 2004 21:57

Välkommen Magga, hoppas du fastnar.

Angel är defintivt ett av de bättre avsnitten i S1, givetvis beror det till stor del på att avsnittet cirkulerar kring Angel.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » mån sep 13, 2004 20:31

I ett antal avsnitt har vi nu fått sett Angel smyga omkring och dyka upp lite då och då. Det var på tiden man fick lite mer bakgrund till karaktären. Det märks att David inte har kommit in i karaktären än. Något som däremot finns redan nu trots att David inte känns helt stabil är kemin mellan Sarah. Det funkar verkligen, och tur är nog det med tanke på vad som händer senare i serien.

Darla känns som en parantes faktiskt.

Spoiler Angel S2-S3
Att hon känns som en parantes beror på hur mycket information och substans Darla karaktären får i Angel. Hon känns i Buffy som vilken vampyr som helst, och även om det hintas lite om Angel och Darlas förhållande så det väldigt mycket som lämnas utanför.

Småspoilers Btvs S1-S3 och Angel främst S1
Jag har fått en känsla efter att ha sett hela Btvs och en bra bit in Angel av att Angelus och Angels historia var ganska välkänd. Även om detta inte riktigt bekräftas någon gång, vad jag kan minnas. Men saken är det att Giles verkar väldigt förvånad och frågande kring Angel historia i detta avsnittet. Eller döljer han det helt enkelt för att han vet om hans historia.

För övrigt så är det ett ganska bra avsnitt. Ett angel fokuserat avsnitt behövdes verkligen så här dags i serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Jhonny » sön okt 10, 2004 13:58

Hur kom det sig att Angel kunde komma in utan att bli inbjuden?
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Ai » sön okt 10, 2004 14:03

Jhonny skrev:Hur kom det sig att Angel kunde komma in utan att bli inbjuden?


Om du menar i Buffys hus så säger hon "Get in!" :P Man hör det om man lyssnar noga. Det får tydligen räknas som inbjudan.... senare i serien (serierna?) har jag för mig att det har kommenterats att det behövs lite mer än så - men tydligen inte här! ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav latarmig » sön okt 10, 2004 14:10

Om jag minns rätt frågar Angel någon gång "Can I come in?" och får svaret "I guess", varpå han säger att han behöver mer än det.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 14:14

Tob: (Småspoilers Btvs S1-S3 och Angel främst S1)Jag ser det som så att Angels historia sprider sig snabbt efter Buffy S2 och Kendra har hälsat på. Och de onda varelser som känner till Angels själproblem tenderar att antingen har hållit koll på honom ett bra tag eller så är de mäktiga. Mindre mäktiga demoner och liknande är ju knappt ens medvetna om att Angel är en vampyr.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Ai » sön okt 10, 2004 14:15

latarmig skrev:Om jag minns rätt frågar Angel någon gång "Can I come in?" och får svaret "I guess", varpå han säger att han behöver mer än det.

Just ja!

Spoiler s. 4 BtVS

Yoko Factor på Buffys studentrum - eller hur?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav latarmig » sön okt 10, 2004 14:22

Precis.
s4
Han har ju inte varit där förut.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare