7x10 Bring On The Night

Här pratar vi mest om Säsong 7

Ditt betyg på "Bring On The Night":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
3%
6
2
6%
7
16
47%
8
10
29%
9
4
12%
10
1
3%
 
Antal röster : 34

7x10 Bring On The Night

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 17:24

Mer gamla kopior. Avsnittet får en sjua i betyg.

---

* Först och främst: ett helt okej avsnitt, men trots saker såsom att både Tony Head och Juliet Laundau återvänder i stora roller så lyckas det inte nå samma höjder som de senaste tre avsnitten.

* Ja, just det, ni läste rätt: Tony Head är tillbaka. M.a.o. borde jag ha fått svar på frågan som bekymrat mig dag liksom natt i de senaste veckorna: lever Giles? Eller hur? Icke sa Nicke. Bland de första sakerna "Giles" förklarar när han återvänder till Sunnydale är att The First Evil kan ta form av vem som helst som har dött (utom tydligen Tara, om vi ska tro "Cassie" i 7.07) men skepnaderna har inte en fysisk kropp, de kan inte röra någonting eller flytta någonting. GILES RÖR INTE VID NÅGON ELLER NÅGOT I HELA AVSNITTET! Inte något kramande vid hans återvändande, han låter sina flickor hämta och bläddra i böcker åt honom. Vi ser honom aldrig öppna en dörr eller plocka upp någon sak. Tro mig, jag tittade noggrant. Vi får aldrig heller någon förklaring till hur han skulle undvikit den mycket stora yxan i slutet av Sleeper. Och avsnittet igenom är han relativt kall och o-Gilesig. Antingen kan detta vara The First som har ytterligare någon lurig plan. Eller också retas Team Whedon bara med oss på detta sätt, och det är verkligen Giles. Eller också finns det en tredje, än så länge okänd, förklaring. Nu kommer jag ju bara att oroa mig ännu mer i flera veckor!

* "Giles flickor"? Just det, he's back in town, och han tog med sig tre små söta Slayer-kandidater, vilket naturligtvis är vad The First har försökt utrota. Om vi ska tro "Giles", så är The Council of Watchers verkligen förstört och "Giles" vill göra sitt bästa för att försvara de sista överlevande Slayer-kandidaterna (som det bör noteras inte har Slayer-krafter). Det går dock inte så bra än så länge, för vid avsnittets slut är en redan död.

* Hon dödas av supervampyren vi såg vid slutet av 7.09. Buffy möter också denna två gånger, och får andra gången mer stryk än på ett bra tag (om någonsin). Små pinnar i hjärtat verkar inte hjälpa mot den (vilket påminde mig om Kakistos från Faith, Hope And Trick. En STOR pinne är kanske vad som behövs. Eller en trollhammare. Eller en bazooka). Solljus däremot skrämmer den.

* Supervampyren hinner också, under The Firsts ledning, med att tortera Spike. Genom att nästan dränka honom. Det här är bland det mest korkade Team Whedon överhuvudtaget har gjort, Angel överlevde för sjutton flera månader under vattenytan. Vi behöver någon slags förklaring, eller också att hela händelsen glöms bort snabbt som tusan.

* The First tar Drusillas form när det talar med Spike. The First gör inte en bra Drusilla-imitation, Landau känns "off", men det kan vara meningen. Spike märker det också. "Dru was crazier than this." Men eftersom riktiga Dru fortfarande springer omkring nånstans där ute i Buffyverse, och Landau tydligen ställer upp på att spela in nya avsnitt, så kan man ju hoppas på att Dru hinner återvända åtminstone tillfälligt innan serien tar slut för gott.

* Willow prövar magi och blir snabbt svarthårig, svartögad och pratar med otäck röst. Xander räddar henne, men min älsklingshäxa bör nog hålla sig borta från trolleritricken ett tag.

* Andrews nördskämt och filmreferenser har nästan slutat vara roliga nu. Även om förra avsnittet hade en chockrolig Babe-referens så är denna veckas Star Wars-och serietidningsrepliker mer tröttande än underhållande.

* Bland det mest intressanta i avsnittet är att Buffy inte kan sova på nätterna, och när hon somnar till i några minuter i opassande situationer får hon kryptiska meddelanden från Joyce. Det kan vara The First (om jag minns rätt invaderade det drömmar i Amends), det kan vara Joyce som försöker råda Buffy från andra sidan på samma sätt som det kanske var hon som försökte råda Dawn i Conversations.... Och det kan också vara Buffy som i en krissituation helt enkelt drömmer om sin mamma.

* Avsnittet avslutas med att en skadad Buffy förklarar krig mot The First, trots att hennes trupper är mer än lovligt svaga för tillfället (förutom hon själv; en häxa som inte får använda magi, en för tillfället tillfångatagen och torterad vampyr, tre småtjejer [jag räknar in Dawn] med viss stridskunskap men inga superkrafter, en Watcher med mycket kunskap men som kanske är ett spöke/ond/både-och, en f.d. demon, och Xander. Plus Andrew som det är mycket osäkert [även för honom själv] vilken sida han är på, men som knappast skulle göra någon större nytta oavsett.) Jag har hört klagomål angående scenen, men även om det finns en viss känsla av "been-here-done-that" så tycker jag att det är en av Gellars bättre stunder än så länge den här säsongen. Och scenen gjorde mig betydligt mer nyfiken på att se fortsättningen än vad jag varit tidigare under avsnittet. Det och sanningen om Giles naturligtvis.

* En sak som jag verkligen reagerade på är hur totalt osjälvständigt det här och även vissa andra av de senaste avsnitten är. Det finns ingen inre story som går att följa, och det finns ingen slags ordentlig avslutning. Det är bara ett kapitel i en pågående historia vilket gör det oerhört svårt att bedöma för sig själv. Hur hela säsongen slutligen kommer värderas hänger helt på hur väl Team Whedon lyckas knyta ihop alla dessa trådar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre nov 21, 2003 12:34

Avsnittet var ganska hyggligt, men det jag kommer ihåg är tyvärr att de försökte dränka Spike och Buffys tal i slutet.

Sen lyckades nog Giles övertyga mig trots allt, men om det är som du säger att han inte tog i nånting eller så på hela tiden så är det ju klart misstänkt. På ett av klippen av giles "död" var yxan väldigt nära hans hals innan de klippte, så nära att han inte borde haft en chans. Å andra sidan vet jag ju att det ryktats om en Ripper-serie, så då borde han inte ha dött :D

Tyckte också Drusilla kändes rätt off, men som sagt kan det ju ha varit meningen eftersom det är The First som "emulerar" Drusilla.

Det fanns ju en hel del bra också.. Det känns som att det börjar komma igång lite kanske.. Det var ju lustigt när Potential-tjejen bestämde att hon och Willow skulle sova i samma säng :D Tony Head är ju väldigt skönt att ha tillbaka.

håller med om att Andrew börjar bli liite tröttsam.. ärligt talat var han den tristaste ur "the Trio", även om han har en del roliga drag.

Som caffeineaddict sa, allt beror på hur de lyckas med hopknytandet.
Hoppas det inte blir som Angel S4, att inget verkar riktigt genomtänkt när man tänker tillbaka på det.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » tor dec 04, 2003 0:06

Hmmm, en hel del bra inslag här men som redan sagts så känns det som ett väldigt osjälvständigt avsnitt som mest för historien framåt en bit.
Håller med om att dränkningen av Spike var konstig, hade varit en mer otrevlig tortyr om det varit 'holy water'.
Kul att se både Tony och Juliet igen även om det inte var Drusilla på riktigt. När det gäller Giles så är det definitivt något skumt som caffeineaddict skriver, dels att han inte rörde vid något men också hans negativa inställning. Han känns nästan helt uppgiven och säger en massa konstiga saker och trycker verkligen ner Buffy med hur allt hänger på henne. Men det kanske bara är en bluff för att vi ska tro att något är fel med honom.

spoiler om Angel S4 samtidigt:
Trodde att namnet på avsnittet också kunde innebära någon slags koppling till vad som händer i LA samtidigt, mörkret borde väl sprida sig till Sunnydale snart. Men så fyndiga var de inte. :)

Edit: Betyg 7
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tor dec 04, 2003 0:14

Visst var det så att det egentligen skulle vara holy water, men att scenerna med Spikes brända ansikte var för äckliga? Enlighten us, nån som vet! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 3:37

Jaha då har man sett Buffy fått mer stryk än någon annan gång i serien. Det måste vara så för jag tycker till och med att det gör ont på mig nu ett tag efter att jag sett klart avsnittet.

Vi betar väl av allting då:

1, Dru is back men egentligen inte. Jag tror det var meningen att hon skulle kännas lite off (hihi) just pga att de faktiskt inte var hon. Man känner ju inte riktigt igen Buffy heller när the first tar hennes form så det är nog som det ska vara.

2, The potentials är i stan och vad kan man säga. Kennedy är lite halvsnygg iaf.

3, Giles är tillbaka och som caffeine påpekar rör han inte någon/något under hela avsnittet vilket sände ut en hel del konstiga vibbar.

4, Nya rektorn framställs som mer och mer skum och när han tittade ut från sitt kontor på Buffy fick man lite creepy känsla i magen.

5, Andrew funkar fint tycker jag. Första gången jag såg s07 tröttnade jag lite på honom under de här avsnitten men nu tyckte jag han var riktigt rolig.

6, Vattengrejen glömmer vi. Var de någon som aldrig sett serien som fick ta över rodret den inspelningsdagen? Det kanske var jättekallt vatten eller något så dom hoppades att Spike skulle få en köldknäpp och bli ond igen.

7, The First tog Spike för att få honom att gå över till The dark side igen (ohh känner mig som Andrew). Spike vägrar och får då känna på supervampens vrede :)

8, Supervampyren är en riktig köttare och caffeines farhågor om att han inte skulle vara något speciellt (se föregående avsnittstråd) visade sig som tur var vara felaktiga.

9, Jag älskar verkligen hur de senaste avsnitten i s07 känns mer som en enda lång film snarare än avsnitt ur en serie.

Och slutligen dagens jag älskar Willowscen

Um, Buffy, I just, I want you to know that I'm really sorry for letting you down. You know, here before with the magic going all aaah and me going all eeee and everything getting all rrrr. I wish I could help out.
:)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 3:54

Andrew får göra lite mer än att bara prata tv-serier, filmer och serietidningar. Inte för att det är något fel med det, jag tillhör de som klarade av Andrew redan i S6, men det är alltid trevligt när någon sidokaraktär får utvecklas och visa sig från andra sidor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » lör jan 31, 2004 3:58

jag kan bara inte släppa dränkningsförsöket..
Joss måste väl ändå kolla på avsnitten innan de sänds??
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 4:07

Han brukar åtminstone gå igenom manuset. Fast med Buffy, Angel och Firefly samt Fray på gång samtidigt blev det nog lite för mycket på en gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 4:14

Han kanske trodde det var jayne som skulle dränkas.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 14:40

Det kanske inte framgick av avsnittet, men jag har en teori om att det var ondskefullt vatten. Den sorten som kommer från upp och ner vända moln och som sedan när de faller ner så är det UV-skadat på grund av att det har varit ovanför ozonlagret och vänt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör jan 31, 2004 14:58

Joss har ju försökt bortförklara det där med att "även fast det är inte är dödligt så är det klart obehagligt och torterande för en vampyr att få vatten i lungorna", but I'm not buying.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 15:02

De höll ju på med tortyr. Att "dränka" någon som inte andas i tortyrsyfte är som att kasta sockervadd på honom riktigt hårt i magen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör jan 31, 2004 15:06

noike: Agreed. Absolutely agreed. Det är som att mata mig med mandlar i förhoppningen att jag ska vara nötallergiker.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 16:35

Vi säger såhär, den scenen finns inte. Ok?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 17:53

Men den finns! Jag vet för jag har sett den. Det har caffeineaddict också, så den måste finnas eller vara en del av en masspsykos.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 18:00

Ok då men då går jag på Joss förklaring :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 18:02

Off: för att citera Lilah Morgan i Reprise: "brownnoser..."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 18:18

Min näsa må bara brun men mitt sinne är vitt som snö. Joss gör allt rätt, Joss gör allt rätt. Ett lugnande mantra
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 18:42

Joss må alltid ha rätt, utom ibland när han säger dumma saker för att testa vår tro. (Det här samt hela widescreen-debatten.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » lör jan 31, 2004 19:23

eller så kanske vattnet var utspätt med 1% vigvatten eller nått, nog lite för att übervampens hand ska klara sig men för mycket för att det inte ska plåga de tunna hinnorna i mun och näsa... :)
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Re: 7x10 Bring On The Night

Inläggav Sparvid » fre apr 23, 2004 23:28

caffeineaddict skrev:Ja, just det, ni läste rätt: Tony Head är tillbaka. M.a.o. borde jag ha fått svar på frågan som bekymrat mig dag liksom natt i de senaste veckorna: lever Giles? Eller hur? Icke sa Nicke. Bland de första sakerna "Giles" förklarar när han återvänder till Sunnydale är att The First Evil kan ta form av vem som helst som har dött (utom tydligen Tara, om vi ska tro "Cassie" i 7.07) men skepnaderna har inte en fysisk kropp, de kan inte röra någonting eller flytta någonting. GILES RÖR INTE VID NÅGON ELLER NÅGOT I HELA AVSNITTET! Inte något kramande vid hans återvändande, han låter sina flickor hämta och bläddra i böcker åt honom. Vi ser honom aldrig öppna en dörr eller plocka upp någon sak. Tro mig, jag tittade noggrant. Vi får aldrig heller någon förklaring till hur han skulle undvikit den mycket stora yxan i slutet av Sleeper. Och avsnittet igenom är han relativt kall och o-Gilesig. Antingen kan detta vara The First som har ytterligare någon lurig plan. Eller också retas Team Whedon bara med oss på detta sätt, och det är verkligen Giles. Eller också finns det en tredje, än så länge okänd, förklaring. Nu kommer jag ju bara att oroa mig ännu mer i flera veckor!
Well that's just great! Jag hade inte ens tänkt mig nåt sånt, men nu kommer jag ju att sitta och oroa mig också ända tills jag når fram till ett framtida svar, hur många avsnitt det nu tar...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav malavel » sön apr 25, 2004 13:49

Inte bra alls. Det enda som räddar avsnittet är Andrew och till viss del Drusilla. Betyg: 6.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav brat » mån aug 09, 2004 12:42

Det är tråkigt hur avsnittet känns som första halvan av nästa avsnitt, hur inte avsnittet kan finnas till för sin egen rätt. För hur mycket ni än säger att det varit så sedan avsnitt 7 så kan jag med en mening beskriva vad som händer i de avsnittet, vad som är deras inre handling och poäng, något jag inte kan säga för "Bring on the Night".

CWDP - Buffy, Willow och Dawn får påhälsning av döda personer, var och en med chockerande information till de tre tjejerna, samtidigt som Andrew och Jonathan är tillbaka i stan. (I avsnittet avslutas påhälsningarna)
Sleeper - Buffy undersöker om Spike börjat mörda igen, Spike inser att han är illa ute när han får tillbaka sitt minne. (Avsnittet slutar med att både Buffy & Spike inser att något är fel.)
Never Leave Me - Andrew, som dödat Jonathan, och Spike, som dödat en hel drös men människor, hålls fångna hos Summers för att ge Buffy den information hon behöver om sin nya stora fiende, fienden tycker dock inte det är någon bra idé och kidnappar Spike för att framkalla en Übervampyr. (Avsnittet är lite mindre inramad men det är bara i detta avsnitt som de två är fångar i huset tillsammans, vi får också ett tydligt slut när vampyren dyker upp.)

I Bring on the Night lyckas Buffy inte få kål på Übervampen, Spike kommer inte tillbaka från sin kidnappning, vi får inte veta vad rektorn håller på med och vi får inte något svar på Giles mysterium, det är en transportsträcka. En transportsträcka som drar ned den annars fantastiskt starka halvsäsongsavslutningen (7-11). När avsnittet dessutom har så låg och deprimerande känsla, trots att Giles är tillbaka vilket annars är en anledning till fest (eller, törs jag säga: pga. att Giles är tillbaka) blir effekten att avsnittet dras ned ännu mer. Jag menar, ni klarade av Glory fast ni inte trodde ni kunde. Sluta vara så pessiga. Think outside of the box!! Den enda som har rätt attityd är Buffy och därför gillar jag hennes sluttal!

Det är dock inte ett dåligt avsnitt, det finns ljuspunkter, förutom Tony och Juliet (har aldrig tyckt att Kristine har någon poäng i det här avsnittet) har vi t.ex. Anyas komedi, och Andrew, alltid. Andrew om Buffy: "She seems like a good leader. Her hair is shiny. Does she make you stab things?" Sötnos! :) En annan ljuspunkt är idén med potentials, Kennedy gör mig dock lite illamående och Annabelle är en irriterande mes men Molly är ett stort plus!

Nu till några :?: :s

- "it predates any written history" -
Visst visst. Jag köper. MEN bara för att något fanns innan ordet betyder inte det att man inte skriver om det. Himlen fanns innan ordet - vi skriver om den. Likaså solen, träden, allt! Den enda anledningen att man inte skriver om något är att det BARA funnits innan ordet, aldrig efter. Bevisligen har the First varit här/där iaf en gång efter, "Amends". Antagligen också ett par andra gånger, varför skulle Angel vara den enda som någonsin fått besök av the First. Men visst visst. Jag köper.

- "You only make me stronger" -
Spoiler resten av S7
Vill the First bara skrämmas när han får Willow att säga så då hon prövar magi? Eller blir han verkligen starkare? Vad räknas som starkare när man inte kan ta i något? Skulle nog vilja ha svar på den där frågan Andrew ställer ändå, lever the First av människornas ondska så att om alla somnade samtidigt skulle den försvinna. Eller är detta bara en demonstation av: vi har inte tänkt ut vad the First ska kunna göra ännu? För ärligt, på vilket sätt blir han starkare av att Willow försöker spåra the First med magi?

Bästa karaktär: öh.. ingen? Anya kanske? Eller Dawn, "Hello people of the future. Kids of today like Red Bull and, uh, Jackass."
Bästa scen: Anya och Dawn som försöker väcka Andrew kanske.
Bästa replik: Anyas svar till Buffy, något av följande två alternativ!

BUFFY: It claimed to be the original evil, the one that came before anything else.
ANYA: Please, how many times have I heard that line in my demon days? "I'm so rotten, they don't even have a word for it. I'm bad. Baddy bad bad bad. Does it make you horny?" (alla stirrar) Or terrified. Whatever.

BUFFY: We need more muscle. That's why we need to find Spike.
ANYA: Yeah, he'll help. You know, if he's not crazy or off killing people or dead. Or, you know, all of the above.

Även scenen då Anya och Dawn är peppade på att tortera Andrew är mycket härlig. "Silly Andrew, you drooled all over yourself."
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » mån aug 09, 2004 12:58

Blir personligen bara mer och mer förtjust i Buffys avslutande tal varje gång jag ser det. SMG är riktigt bra där.

(spoiler resten av S7):Var naturligtvis bättre innan vi fick ett sådant tal varje vecka, men eftersom det är det första (och dessutom väldigt välskrivet/spelat) så tycker jag det fungerar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån aug 09, 2004 13:28

brat: (möjlig spoiler s7, the First-funderingar)
Jag skulle tro att det är mer komplext än så och att det är ondskan i alla varelser -- människor, djur, odöda, demoner osv -- på Jorden. Eftersom det nämns tidigt att Jorden från början var en helvetesdimension så undrar jag om the First även mycket väl skulle kunna vara den enda kvarvarande av ursprungsbefolkningen. (I Willows fall blir hon ändå vid det hä'r tillfället fortfarande en big bad när hon använder sig av magi -- och det bör föda the First rätt bra med kraft.)

Vidare, angående brist på nedtacknade saker om the First -- fullt möjligt att eftersom det handlar om en sådan ondska att man inte vill nämna det. Förr i tiden talade man inte gärna om onda väsen, skulle mycket väl kunna vara något sådant. Däremot så har de inte tillgång till alla demonskrifter och sådant, the Watchers har haft katalogfel tidigare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » mån aug 09, 2004 18:04

Det jag berörs mest är den grymma misshandeln av Buffy i det här avsnittet... jag är väl mesig men jag gillar inte att se någon bli slagen sönder och samman, speciellt inte Buffy.

Annars så känns avsnittet som ett verkligt mellan avsnitt och jag håller med brat om att i princip inget åstadkoms i avsnittet.

Nåväl det har väl sina poänger och man får väl tacka Andrew och Anya för dem de är helt enkelt vansinnigt roliga medans Xander numera får ta på sig storebrors rollen. Dawn är ju som vanligt helt galet bra... jag älskar också hennes timecapsule.

Jag måste säga att jag faktiskt har lite mer problem med SITna andra nu då jag ser serien för tredje gången... kanske är man lite mindre tolerant med de lite tröga sektionerna vi får väl se vad jag säger när jag ser om den efter att ha vilat ifrån säsongen ett tag.

Buffys tal på slutet är mäktigt... jag är rätt så förälskad i hårda Buffy ;) och jag är så nöjd med hennes karaktärsutveckling med tanke på s6 m m.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » mån aug 09, 2004 18:12

Angående The First så tycker jag att de blåser upp den till lite för stora proportioner visst den kanske är roten till all ondska men det är ju inte så att alla onda varelser arbetar för den (jag menar t ex Glory verkar ju vara nog så farlig i jämförelse med The First och agerar helt självständigt) för min del känns den mer som en ondske elementar än den kontinuerliga källan till all ondska... mao det känns inte som att alla i hela universum skulle bli goda om man verkligen lyckades "döda" the first.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån aug 09, 2004 18:53

Jag håller med, the First är en varelse som levar av ondska, men är inte orsaken till det förutom via manipulation. Det är en liten ande-parasit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » mån aug 09, 2004 19:00

Precis... även om den är den ursprungliga källan till ondskan ("varde ondska" sa The First ondskefullt :D) så existerar ondska numera fristående ifrån The First.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån aug 09, 2004 19:31

Jag tvivlar iofs på att de har rätt i att The First är källan till ondska. Det hela låter mer som ett marknadsföringstrick.

Very OT: ( In the beginning was the First Evil and it was bored and hungry. Then one day, when the First was particularly bored, a hole appeared and out came several wagons. The demon who steared the first wagon looked on the unspoiled land of heat and lava and said "Hot dang kids! Tell ya mama that'll we'll live here and raise cattle in peace and harmony and Oh My God! I just felt like kill someone for the first time in my life!" )
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron