Gilmore Girls

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » tis jun 10, 2008 9:18

Å, jag ÄLSKAR 5.13!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Spuffy » fre jun 20, 2008 21:57

Spoiler 6.22
Nå, så har jag sett klart den näst sista säsongen vilken inte var så bra alla gånger. Hela tjafset med Lorelai/Luke/April/Anna är jobbigt, och har framför allt irriterat mig ända fram till sista avsnittet då det förutom att irritera mig även gjorde ont. Det gjorde i och för sig ont i mig även när Lorelai bröt ihop inför Emily när de kollade på huset som Emily och Richard ville köpa till Lorelai och Luke, men bortsett från det har det framför allt varit ett irritationsmoment. Jag har hela tiden tänkt att oavsett hur mycket de tjafsar kommer Lorelai och Luke bli tillsammans igen, gifta sig och leva lyckliga i alla sina dagar, ivrigt påhejade av mig. Nu efter sista avsnittet tror jag i och för sig det fortfarande, men har Lorelai nu varit otrogen vet jag faktiskt inte vad jag tycker om det. Både Lorelai och Luke har varit konstiga denna säsong, tidigare redde de ut sina problem på ett underbart sätt som jag tyckte var ovanligt för tv, nu gör de precis tvärtom. Jag har alltid tyckt de är gjorda för varandra, men har Lorelai varit otrogen med Christopher är det något jag har oerhört svårt att se att jag hade förlåtit om jag varit i Lukes sits. Som tur för Lorelai är ju så inte fallet.

Logan och Rory som par är det många som ogillat i kommentarerna ni skrivit, men jag gillar dem mycket och grät floder när han åkte. Jag tror jag började gilla dem riktigt mycket tillsammans redan när hon skrev om Life and Death Brigade och de hoppade ner från det där uppbyggda tornet. Att han har dåliga sidor håller jag med om, men jag gillar honom fortfarande. Det med honom och brudtärnorna är något jag inte tror att jag hade kunnat förlåta om jag var Rory, vilket i och för sig inte hon heller gjorde till en början, men nu verkar hon ha förlåtit honom helt och fullt och jag gör tydligen det med henne ändå i och med att jag verkligen tycker om honom och vill att de ska vara tillsammans.

Lane/Zach-bröllopet var underbart, smålog och grät om vartannat. Jag tycker verkligen om dem, bandet och mrs Kim. Paris och Doyle är också underbara.

Något jag stört mig på är hur mycket oväsentligheter som fått ta oproportionerligt stor plats i de sista avsnitten - Trubadurerna!? Marijuanan!?

Nå, nu ska jag fortsätta se och förhoppningsvis blir säsong sju mindre av en besvikelse än vad de sista avsnitten av säsong sex var.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Spuffy » fre jun 20, 2008 22:04

Förresten så kom pappa med ett inlägg under ett av de sista avsnitten jag såg, där han jämförde hur Lorelai pratar med hur Willow pratar i Buffy. Han tyckte deras tonläge, meningsbyggnad. meningslängd och något annat (minns inte vad nu) påminner mycket om varandra. Det är inget jag tänkt på, är det någon annan som tycker samma/tycker emot?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Spuffy » fre jun 20, 2008 23:08

7.01.
Aj. Aj aj aj. 12 minuter in i det här avsnittet var jag tvungen att pausa för att jag var så arg på Lorelai. Hon säger att hon och Luke haft the fight när hon pratar med Sookie, men det stora problemet är enligt min åsikt inte alls att de stod och skrek åt varandra. Luke har varit knäpp som inte sett problemen, det var skitjobbigt för Lorelai att bli utestängd ur hans liv, han skjöt upp bröllopet och la hela förhållandet på is vilket såklart var svårt för henne att hantera. Lorelai har varit knäpp som inte visat honom att det fanns problem utan sen ställer ultimatum hux flux och det var jättesvårt för Luke att få dem kastade i ansiktet utan förvarning. Men det gör inte att det är över mellan dem. Det hade lätt blivit bra igen när Luke kom till henne i slutet av det här avsnittet. Att hon hade sex med Christopher är däremot svårare att fixa. Och kanske är det bra, att det inte bara blir bra igen, för det hade varit för lätt och förutsägbart och vad som helst, men fy så ont det gjorde i mig när Luke åkte därifrån. Och så skönt att saker och ting hände så fort istället för att de inte alls skulle prata, Luke inte skulle få veta om Christopher, etc.

I övrigt gillade jag det här avsnittet riktigt mycket. Skrattade mer än vad jag tror jag gjorde sammanlagt under andra halvan av s6, och samtidigt hade jag hela tiden en ond klump i magen. Yay, jag håller tummarna för att säsong sju ska höja sig från säsong sex (som jag i och för sig inte tyckte lika illa om som många av er andra, jag tyckte många avsnitt var bra men de sista var en besvikelse, plus att hela Lorelai/Luke-tjafset var jättejobbigt).

Ajaj när Rory först var så lycklig över raketbetydelsen och att Logan bokat biljett till henne, men sen inser att han pratar om julen.


caffeineaddict skrev: (spoiler 7.01) Till min minst sagt gigantiska förvåning älskade jag det verkligen. Inte lika mycket som 6.01 t.ex., men ändå. Jag skrattade en hel del: åt första raketscenen, åt racketball-scenen, åt Paris scen, åt flera av Lorelai/Rory-dialogerna, och det visar sig att nästan all charm och all kärlek jag känner för de här karaktärerna finns där även när inte Amy skiver deras ord. När den sista scenen slog mig så hårt visste jag att det här fortfarande kan komma att fungera... och fungera hjärtknäckande väl.

Man kan skriva det jag sa kortare också, som Kalle gjorde här.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Spuffy » tis sep 09, 2008 14:15

Så är det till sist slut även för mig. Och vilket slut sen.

Spoiler hela Gilmore Girls: Jag storgrät genom i stort sett hela sista avsnittet, med små ryck där jag kombinerade gråtandet med pipande och applåderande - som när Luke och Lorelai kysstes. Adolvsson skrev om sitt glädjetjut vid samma tillfälle att han höll på att spricka av alla känslor, och det stämmer även för mig.När kameran svepte över alla Stars Hollows invånare som var där för att fira Rory var också en höjdpunkt för mig.

Ett bra slut, på de flesta punkter. Det bådar gott för Luke och Lorelai vilket var en av de saker som engagerat mig allra mest. Fredagsmiddagarna fortsätter, och Emily behöver inte driva spaplaner. Paris och Rorys avsked i näst sista avsnittet var fint, likaså Rory och Lanes samtal och de flesta andra möten/avsked/samtal som skedde.

Jag är dock inte nöjd med hur Logans och Rorys förhållande avslutades. Jag tyckte inte att de skulle gifta sig och att hon skulle flytta med honom, men att han då inte ville försöka? Dåligt, framför allt då jag tycker att han visat att han verkligen älskar henne, då ger man väl ändå inte upp bara sådär? Njeh.

Allt övrigt var dock över förväntan. Underbart slut på en underbar serie.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: Gilmore Girls

Inläggav lolla » mån nov 28, 2016 20:51

Ska man se de nya avsnitten? Jag fullkomligt älskar gilmore girls, och om de nya är bra så vill jag jättegärna se dem, men jag klarar inte av att bli arg på en serie till (himym, fortfarande förbannad varje gång jag tänker på det), så ni som sett de nya.. Hjälp?!
What would NPH do?
Användarvisningsbild
lolla
Minion
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 aug 2007
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » tis nov 29, 2016 0:36

lolla skrev:Ska man se de nya avsnitten? Jag fullkomligt älskar gilmore girls, och om de nya är bra så vill jag jättegärna se dem, men jag klarar inte av att bli arg på en serie till (himym, fortfarande förbannad varje gång jag tänker på det), så ni som sett de nya.. Hjälp?!

Ingen ilska från mig! Eller åtminstone inte mycket. Jag hade farhågor, men antingen slog dom aldrig in eller så slog dom inte på ett sätt som jag slutligen kunde acceptera. Jag har nog någon invändning. Kanske två. Men överlag känner jag mest kärlek. Det är inga avsntt som lär omvända gamla Gilmore-dissare, däremot var det ett kärt återseende av gamla vänner för det här gamla Gilmore GIrls-fanet. Karaktärerna, dialogen, lagom uppdaterat till x antal år senare. Ja. Jag är nöjd.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Re: Gilmore Girls

Inläggav Spuffy » tis nov 29, 2016 1:06

Fick veta att Ano inte sett GG ordentligt så satte igång gemensam omtitt - han somnade dock ifrån det hela medan jag fortsatte, så nu blir det ensam omtitt på samtliga avsnitt innan jag tillåter mig att se de nya......
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav lolla » tis nov 29, 2016 7:44

adolvsson skrev:Ingen ilska från mig! Eller åtminstone inte mycket.

Tack! Får kanske våga mig på att se dem. Nervöst!
What would NPH do?
Användarvisningsbild
lolla
Minion
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 aug 2007
Ort: Stockholm

Re: Gilmore Girls

Inläggav Spuffy » mån dec 12, 2016 23:39

Nu kommit till sista avsnittet av s4 och alltså - fy farao vad jag älskar denna serie!!!! Stor sorg att ano ej gör det på samma vis som jag gör. Då hade vi kunnat se ihop. Meeeeen samtidigt - när jag ser själv kan jag se hur många avsnitt jag vill per dag så det kanske är en bra grej ändå. :popcorn: :lovebunnier:
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: Gilmore Girls

Inläggav Spuffy » tis dec 13, 2016 0:13

Aouch och nu såg jag klart s4 och det gör rätt ont ändå. För alltså. Jag fattar det inte. Blä.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav lolla » ons jan 04, 2017 12:52

Spuffy skrev:Aouch och nu såg jag klart s4 och det gör rätt ont ändå. För alltså. Jag fattar det inte. Blä.

Fick lov att titta på recaps på youtube för att kolla vad som hände i s4, råkade se recaps för alla säsonger. Man kan gråta för mindre!
What would NPH do?
Användarvisningsbild
lolla
Minion
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 aug 2007
Ort: Stockholm

Re: Gilmore Girls

Inläggav gaia » mån jan 09, 2017 19:40

Jag skaffade netflix bara för den här serien och såg den nya säsongen i ett svep. Det känns tomt att det nu är slut och jag har vissa småsaker som gör att jag inte känner att jag kan säga hej då till karaktärerna ännu, men jag älskade samtidigt den absoluta merparten av avsnitten.
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Re: Gilmore Girls

Inläggav Spuffy » tis jan 10, 2017 22:04

Jag har nu sett 3 av 4 av de nya avsnitten och ärligt talad är jag inte jätteförtjust. Tycker det känns krystat. Fast hittills ingen större ilska heller. Och en del saker är bra. Ska förstås se sista också, och sen tänka igenom det hela, kanske återkommer med en ordentlig kommentar kring det hela då. Men oavsett vad jag kommer fram till så fick den nya säsongen mig att se om alla de tidigare, så klart värt hur som helst!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: Gilmore Girls

Inläggav The Ankh » sön apr 15, 2018 3:01

Men vad hände egentligen i slutet då. Efter a year.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare