4x02 - Living Conditions

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Så andra avsnittet på S4?

1
1
4%
2
0
Inga röster
3
1
4%
4
3
11%
5
7
25%
6
6
21%
7
7
25%
8
2
7%
9
1
4%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 28

Inläggav Mr Chase » tis apr 27, 2004 18:18

I min fantasi åkte Cordy iväg med Xander på den där road-trippen innan hon stack till LA.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Ai » mån aug 02, 2004 10:57

Efter att ha fått sambon att titta på the Freshman och att han dessutom ville se ett till pga cliffhangern i den så var det med lite tvekan jag faktist lät honom se det här avsnittet också....

Det är inte bra.

Några ljusglimtar finns ju, men dom blev så små när jag varit så glad över att han velat sett på några avsnitt och visste att han inte skulle orka titta på ytterligare ett efter det här.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 13:13

Nu tvingar du honom att se trean!!! Det är ju ett underbart avsnitt! Han måste väl försjutton få se din kära Spike också! 8)

Men för övrigt håller jag fast vid vad jag tidigare sagt, vill man få någon fast i Buffy ska man börja på s2. Den har så mycket fängslande drama - och dessutom några riktiga toppavsnitt på komedifronten. Visserligen har den lite gammeldags känsla mot för s4 och framåt,e mn jag skulle ändå börja där.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Ai » mån aug 02, 2004 13:17

Han blev tvingad att titta på lite s. 2 när vi bodde i en etta, men eftersom det är sameblod i mannen så är det jättesvårt att få honom att ändra en åsikt han väl har lagt sina labbar på... kan vi säga: ENVIS....? Men jag ska nog smyga igång videon på Harsh Light... ikväll. :twisted: Han pratade faktist lite om det vi sett igår när vi åt lunch!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » mån aug 02, 2004 13:33

Ai: När jag skall frälsa nykomlingar till Whedonverse så visar jag alltid "Hush"... det har inte misslyckats ännu (förutom med min syrra men hon är kulturellt handikappad :) ).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » mån aug 02, 2004 13:41

Jo, jag vet och det är faktist mitt hopp att han ska ha blivit så pass halv-intresserad åtminstone att Hush kan bli det som puffar honom över stupet!

Anledningar till att jag inte började med det är att:
1. När han väl sa att han kunde tänka sig att kolla så gäller det att handla SNABBT - han kan ångra sig i en handvändning - och inte sätta igång och spola bandet i en evighet för att hitta rätt avsnitt...
2. Han behöver tid på sig att ojja sig över att behöva titta överhuvudtaget, så ett par uppvärmningsavsnitt är viktiga.
3. Jag har räknat ut att med lite tur så hinner vi se igenom hela fyran innan femman(? - jaja du fattar vad jag menar :rolleyes: ) börjar visa....femman.... och då är planen att han ska vara FAST.
4. Även om jag tycker att Hush är lysande så finns det fler avsnitt i s. 4 som jag vet att han skulle gilla minst lika mycket.

Så där är den. My evil plan of Sambo domination! 8)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav sus@n » mån aug 02, 2004 13:52

Mitt problem när jag visade Hush för mina vänner var att vi bara såg Buffy för att jag 'råkade' ha med mig en skiva... och de pratade i stort sett hela tiden om andra saker, visst blev de intresserade i slutet och vi började t.om. se Something Blue men der fastnade inte för serien. Min lillebror t.ex. kan se avsnitt med mig någon gång men har bara sett hela säsong 1 och sedan delar av de resterande säsongerna, och även samma sak med Angel - vad kan man säga, de vill väl inte se hela serien (förrutom 2 pers som ändå förnekar - se den tråden som handlar om sånt här :) )
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 13:57

Something Blue måste vara ett annat säkert kort för att få dem fast. Speciellt om man sett början av säsongen och redan vet vilka alla är och hur deras relationer *egentligen* är.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Mr Chase » mån aug 02, 2004 15:13

sus@n skrev:Mitt problem när jag visade Hush för mina vänner var att vi bara såg Buffy för att jag 'råkade' ha med mig en skiva... och de pratade i stort sett hela tiden om andra saker...

Du har några konstiga vänner där, sus@n!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » mån aug 02, 2004 15:27

Jo jag vet det! I går var jag på Dracula fest så konstigare kan det inte bli.. det är i och för sig mycket skoj!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Off » mån aug 02, 2004 15:47

Angående something blue:

Tror inte det är lika uppskattat om man inte följt karaktärerna ett tag. Jag tror iaf jag själv suttit med en ganska stor "jaha?"-känsla ifall min polare slog på en serie och började gapskratta för att vissa saker som man själv inte fattar är roliga.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » mån aug 02, 2004 16:09

sus@n skrev:Jo jag vet det! I går var jag på Dracula fest så konstigare kan det inte bli.. det är i och för sig mycket skoj!

Du var utklädd till Slayer va ;) ?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » mån aug 02, 2004 16:15

Off skrev:Angående something blue:

Tror inte det är lika uppskattat om man inte följt karaktärerna ett tag. Jag tror iaf jag själv suttit med en ganska stor "jaha?"-känsla ifall min polare slog på en serie och började gapskratta för att vissa saker som man själv inte fattar är roliga.


För att komma in på något fullständigt off topic så har jag ofta tänkt på det när det dyker upp avsnitt som bara är helt hysteriskt roliga. Skulle en männsika som inte sett Buffy innan uppskatta dem avsnitten. När jag funderar på vilket avsnitt man skulle visa för någon första gången så dyker ju dessa avsnitt upp i huvudet. Men risken är ju att den personen inte tycker det är ett dugg roligt utan bara tycker det är löjligt. Oerhört många gånger krävs det ju att man känner till karaktärerna och dess bakgrund för att förstå skämten, kanske fler gånger än vad man själv är medveten om.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » mån aug 02, 2004 17:23

Mr Chase skrev:
sus@n skrev:Jo jag vet det! I går var jag på Dracula fest så konstigare kan det inte bli.. det är i och för sig mycket skoj!

Du var utklädd till Slayer va ;) ?


Sorry - Off Topic igen: Dracula fest är en fest då man inte ska vara utklädd utan bara ha mörka kläder. Spelplanen är ett helmörkt hus (i detta fallet en loge om ni vet vad det är) där man har ett upplyst "spelrum" sedan delas det ut boxar och där i står det om man är resande i Transylvanien eller Greve Dracula. Man måste hålla sin identitet dold. Sedan slår man på "ödeshjulet" där man får antingen "Kors", "Vitlök", "Mission" eller "Olycka". Olyckskortet ska man läsa högt och det kan t.ex. stå att en annan spelare ska sätta en bindel framför ögonen på en och leda en till valfritt rum. Mission ska man läsa tyst och göra som det står. Kors/Vitlök gör att man inte blir vampyr då man blir biten. Under spelets gång så går ett band med musik, när man ska gå ut ur spelrummet ringer en klocka och när man ska gå in igen (ca 5 minuter) ringer den igen, under denna tiden gör man uppdrag och Dracula/vampyrerna försöker bita (bara en person per runda) blir man biten (om man inte har skydd) ska man lägga sitt vampyr kort på en bricka där man även lägger sina andra kort. Sedan går man in och ut tills det bara är två levande kvar, de ska sedan försöka lista ut vem Dracula är.

Hoppas någon tyckte detta var intressant läsning :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » mån aug 02, 2004 17:26

sus@n skrev:Hoppas någon tyckte detta var intressant läsning :)

Oj, det lät en smula avancerat, men rätt kul!
Är det någon, ähum, alkohol inblandad :oops: ?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » mån aug 02, 2004 20:04

I går var det ytterst lite, men *Sure* man kan helt klart ha mycket roligare med alkohol (men större risk för skador)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » mån aug 02, 2004 20:15

Försvarar fortfarande det här avsnittet, fist over toenail. Alldeles fruktansvärt roligt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » sön nov 21, 2004 2:04

Tack och åter tack för att Kathy inte blev kvar längre i serien. Men det jag inte minns är hur hysteriskt roligt detta avsnittet är. Skrattade åt saker som jag egentligen inte borde göra, jag gillar ju inte komedier, men Buffyhumorn sitter som fastnaglad (apropå naglar) hos mig.

Lite otippat så måste jag ändå utse den roligaste scenen till när Buffy hittar dem signerade äggen i kylskåpet, underbart.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » sön nov 21, 2004 2:32

Avsnittet växer onekligen när man ser alla detaljerna och kan ignorera dumheterna i huvudhandlingen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön nov 21, 2004 5:35

Det här är bara underbart, och nu längtar jag efter att se det i mitt ensam-maraton. Dumt, ja. Roligt som fan, ja.

Little half-moon marks all over your body!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » sön nov 21, 2004 14:08

Egentligen är det inte så dumt, avsnittet får in en del sköna kopplinngar till hur det faktiskt kan se ut bland grannar som inte går ihop, man stör sig på minsta lilla sak och förstorar upp det till något hysteriskt,

visserligen tror jag ju inte våra grannar är några demoner, men man kan ju aldrig vara säker,

hur som helst så är det hysteriskt roligt, och det bästa av allt var att det var inte alls så här jag mindes det, det kändes som att se avsnittet för första gång, vilken underbar känsla, damn vad jag vill dra tillbaka tiden ett halvår,
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » tor dec 23, 2004 4:09

Precis innan man ser militärkillarna går Oz förbi två killar och en tjej. Tjejen och Oz utbyter en blick på ett konstigt sätt. Är det vad jag tror...?
Varulvstjejen från ett senare avsnitt?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Ai » tor dec 23, 2004 4:20

MT: Japp.

Visst är det kul att upptäcka nya saker när man ser om avsnitt!! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Yog-Sothoth » tor dec 23, 2004 12:29

Ai skrev:MT: Japp.

Visst är det kul att upptäcka nya saker när man ser om avsnitt!! :D

Precis! Den lilla detaljen hade jag glömt bort när jag såg det relevanta avsnittet senare. Det är när man ser om som man inser vilken detaljrikedom Buffy som serie har...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » tis jan 04, 2005 23:07

Tycker detta är ett kul avsnitt. Man märker så tydligt att Buffy är enda barnet,

spoiler säsong 5
än så länge,

annars skulle hon ha lärt sig att stå ut med sådan här för länge sedan. De märkta äggen är helfestliga. Jag har inget emot Cher-låten de spelar, men jag brukar spela den EN gång och sedan vänta ett par månader tills nästa gång. (Jag hade dock en chef en gång som tyckte det var en kul idé att spela ABBAs Happy New Year hela nyårsnatten, dvs fem timmar i sträck. Sedan dess har jag lite svårt för den låten.)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » tis jan 04, 2005 23:48

Binchy skrev:(Jag hade dock en chef en gång som tyckte det var en kul idé att spela ABBAs Happy New Year hela nyårsnatten, dvs fem timmar i sträck. Sedan dess har jag lite svårt för den låten.)


Pröva "Ålefiskarns vals" 16 timmar/dygn 7 dagar i sträck. Det var nog där någonstans i mitten som min hjärna sprack och skapade den hemska varelse ni nu känner som caffeineaddict.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » ons jan 05, 2005 0:01

På mellanstadiet spelade mina klasskamrater Barbie Girl hela dagarna, jag tror t.o.m. att någon spelat in ett helt band med bara den låten om och om igen.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » sön feb 20, 2005 20:04

Känns lite som en kalldusch efter "The Freshmen", men endå inte ett dåligt avsnitt. Det finns en handfull underbara kommentarer från Buffy då hon dissar Kathy, underhållande. Det blir en 5:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav CheeseGuy » mån feb 21, 2005 20:49

Som sagt är det här inte riktigt lika bra The Freshman, men helt okej ändå. Jag verkar vara ganska ensam om att tycka väldigt mycket om alla säsongspremiärer, och även om det bara är "When She Was Bad" som är fantastisk så är avsnittet efter alltid sämre (möjligtvis undantaget säsong 5).

Kathy balanserar på gränsen mellan irriterande/bra och irriterande/dålig, men hennes försvinnande bidrar i vilket fall som helst till en härligt lättnad i slutet, i stil med förra avsnittet. Det känns som att säsongen börjar på riktigt när Willow flyttar in (vilket visserligen är lite fel).

Jag älskar förresten scenen där Oz går förbi Veruca - och de tittar på varandra utan förklaring - följt av att några commandos springer förbi. Det är underbart med den typen av lösa trådar (och de knyts alltid ihop så snyggt).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Gordo » tis feb 22, 2005 21:58

Inte ett av mina favoritavsnitt men det är ganska roligt att se Buffy vara som en bortskämd småunge och att se Willow försöka medla. Kathy är precis som i The Freshman helt vidrig och jag tycker att det är en evig tur att hon inte fick vara med i fler avsnitt.

Scenen mellan Buffy, Oz och Xander, när Buffy är bunden får mig alltid att skratta :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron