4x09 Long Day's Journey

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Betyg på "Long Day's Journey":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
4
21%
8
12
63%
9
2
11%
10
1
5%
 
Antal röster : 19

4x09 Long Day's Journey

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 17:03

Gamla kommentarer. Nytt betyg. En åtta.

---

Fan-fucking-tastic! Små felsteg finns helt klart, men det här ännu bättre än förra veckans grymma Habeas Corpses. Efter en halvsvag start har S4 äntligen hittat sina fötter.

The Beast ska "blot out the sun". Alltså inte "stänga av" solen, utan Mutant Enemy har bestämt sig för att använda någon slags magi som gör att solen blockeras så att allt är som det är men det är natt hela tiden (ständig solförmörkelse antar jag att man kan säga). Så vitt vi vet nu. Meningen med detta verkar vara att göra först L.A. och sedan världen till ett demon-och vampyrparadis (Wesley: "As far as evil plans go, it doesn't suck." :D ).

Det börjar bli lite för uppenbart hur gravid Charisma Carpenter är, även om regissören gör sitt bästa för att dölja det. Det är väl bara att ignorera, antar jag.

Gwen från Ground State återvänder och joinar Angels team. Hon är cool och Cordy blir naturligtvis svartsjuk eftersom hon vet om vad som hände mellan Gwen och Angel i det tidigare avsnittet.

Gunn är bra i det här avsnittet! Inte mycket gnäll med Wesley, och han har några bra repliker och små scener.

Fred och Wes är inte med så mycket, och man irriterar sig inte heller på Fred. Connor är med ännu mindre, och när han väl dyker upp mot slutet så skadas han svårt. Yay! :D

Slutet är en rätt snygg twist. Utan att avsluta hur och varför (mer för att jag inte orkar förklara än att för att jag vill behålla spänningen för er som läser det här utan att ha sett avsnittet ;) ) så tänker Wesley medvetet förvandla Angel till Angelus :eek: för att hitta ett sätt att bekämpa The Beast (att skicka in honom i en portal fungerar icke).

Och nu har vi kommit till det slutgiltiga beviset på om BtVS och Angel fortfarande existerar i samma universum. På slutet blockeras nämligen solen. Om det inte blir väldigt mörkt i Sunnydale också snart så kan vi nog ge upp på fler cross-overs.

Det finns även en förklaring till flickan i The White Room.

Det här är ett roligt, snabbt och mycket överraskande avsnitt som vinner starkt med både karaktärsscener (Angel är fortfarande inte glad på Cordy, och det behandlas både roligt och bra, och blir inte särskilt gnälligt eller jobbigt), och mycket utveckling i arcen. Inte lika mycket action som sist, även om det är lite grann mot slutet. Med det blir aldrig ens lite tråkigt. Och jag längtar nu ännu mer till förra avsnittet än vad jag gjorde i förra veckan. Vilket jag aldrig hade vågat hoppas på. Två så här bra Angel-avsnitt i rad har inte funnits Sleep Tight och Forgiving. Hoppas bara BtVS kan komma på rätt fot nu också, så är jag ett lyckligt Joss-fan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 17:34

en snabb kommentar som du antagligen redan vet, men för eventuella nytillkomna tittare så förklarades det faktiskt att solen bara blockeras i LA till att börja med, för att sedan utvidgas till resten av världen..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 17:39

Jo, nu vet jag ju det, men ovanstående kommentarer skrevs när jag inte hade sett de efterföljande avsnitten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 17:44

Oki, hade för mig att det sades redan i det avsnittet, eller avsnittet före t.o.m.?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 17:51

Hehe, då kanske jag bara var förvirrad vid tillfället. Det är inte så ovanligt. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre sep 19, 2003 23:01

Jag tänker inte sätta beyg förrän jag och min kompis sett detta på Buffykväll nån gång nästa år. Det är nämligen då (då jag sett ett avsnitt för tredje till åttonde gången) som jag bestämmer mig för ett betyg. Vilket också förklarar varför jag inte betygsätter Buffy S7-avsnitt eller sena BtVS S6-avsnitt och AtS S3-avsnitt.

Men: detta är enligt mig ett fantastiskt avsnitt. Ett av de bästa Angelavsnitten, utan tvekan! Mycket spännande, mycket underhållande.
Senast redigerad av AKS sön jul 29, 2007 21:43, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » ons maj 05, 2004 0:42

jösses!.. ett avsnitt till med SUPERKVALITÉ... nu blir man verkligen sugen på att se fortsättningen!

Starkaste Arcen hittills i Angel. Som Caffeine sa tidigare, så borde det faktiskt snart vara Crossoverdax, iallfall småglimtar?

men i "FAQ" står det bara med 2 crossovers, vilket jag tycker verkar konstigt?

En annan "skoj" grej är att dethela (mörkeläggandet av solen, demonen, GWEN mm) började relativt tidigt i Säsongen, det finns MKT tid kvar att göra detta till en RIKTIGT bra Säsong...

S4 är KLART hittills den bästa Angel säsongen, i mina ögon iallfall!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » mån aug 02, 2004 1:33

I eftertexterna står det: In Loving Memory Of Glenn Quinn
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » ons nov 03, 2004 3:13

Shit was tight.. får en 8a av mig!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Yog-Sothoth » mån nov 29, 2004 0:54

Underbart avsnitt! Vad härligt det känns att ha resten av S4 och hela S5 kvar. En härlig Angel-jul kommer det att bli! :D

En till kommentar som egentligen skulle passa in i min manshatar-tråd... Fan vad trött jag blir på Cordela. Hon har ju "dumpat" Angel i förra avsnittet, med den ganska talande kommentaren "Get over it". Ändå så beter hon sig som en svartsjuk 16-åring...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » tis nov 30, 2004 4:31

Mönsterstudenten Thomas skrev:En till kommentar som egentligen skulle passa in i min manshatar-tråd... Fan vad trött jag blir på Cordela. Hon har ju "dumpat" Angel i förra avsnittet, med den ganska talande kommentaren "Get over it". Ändå så beter hon sig som en svartsjuk 16-åring...


Åhh. Jag vill berätta....måste hålla mig....inga spoilers....
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis nov 30, 2004 11:56

RalfiParpa skrev:
Mönsterstudenten Thomas skrev:En till kommentar som egentligen skulle passa in i min manshatar-tråd... Fan vad trött jag blir på Cordela. Hon har ju "dumpat" Angel i förra avsnittet, med den ganska talande kommentaren "Get over it". Ändå så beter hon sig som en svartsjuk 16-åring...


Åhh. Jag vill berätta....måste hålla mig....inga spoilers....

Det är lugnt. Nu har jag kollat på massa avsnitt till. :D
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Joamna » sön jan 09, 2005 20:37

Ah spänning. Precis vad jag ville ha. Det här är verkligen en riktigt big-evil-thingy.

Gwen var ingen direkt favorit för mig sist hon var med, men här var hon iaf lite bättre.

Cordelia beter sig verkligen konstigt här, som Yog-Sothoth sa. Men sen verkar ju det få en förklaring senare.. hm..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » ons jan 12, 2005 0:51

Efter min AtS-paus under julen, kunde jag inte fått en bättre start än med Long Day's Journey. Suveränt avsnitt, om man bortser från Connor här och där. ;) Jag hoppas verkligen att jag kommer att få se något av Angelus i kommande avsnitt, får erkänna att jag väntat lite på det...
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav virve » lör jan 15, 2005 18:16

Fantastiskt! Oerhört spännande! Jag satt som på nålar mest hela tiden!
Bra cliffhanger.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Gordo » mån apr 25, 2005 19:28

We need Angelus.

Nu börjar den här säsongen bli riktigt bra :)


Ett mycket bra avsnitt med en hel del svartsjuka. Angel är svartsjuk på Connor och Cordy. Connor är svartsjuk på Angel och Cordy. Cordy är svartsjuk på Angel och Gwen. Gunn är svartsjuk på Wes och Fred. Wes är svartsjuk på Fred och Gunn. Missade jag någon?

Jag tycker att det känns mycket bra att Wes är tillbaka i gänget. Men det tjafs som hela tiden pågår mellan Wes och Gunn tycker jag redan börjar kännas tröttsamt.

Kul att Gwen är tillbaka!

Den sväng avsnittet tog på slutet var för mig helt oväntat och kändes som en frisk fläkt (med doft av massaker).
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tis maj 03, 2005 19:56

Hm, släcka solen, that sounds like a plan...NOT!

Mycket blod och gore i det här avsnittet. Men Gwen är tillbaka. Snygg liten lägenhet hon har fixat sig.

Undrar vad som hände egentligen? Ena sekunden sätter de sig till rätta, nästa blir de bryskt väckta av de andra... och även Manny är död.

Borde inte solguden vakta de sina lite bättre än så här? Men det är rätt välskriven mytologi.

Frammana Angelus för att rädda världen? BAAAD plan, badybadbadbad. But if it's the only one, what can you do?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » mån maj 16, 2005 20:45

Gwen är en bra karaktär, hoppas att hon blir kvar, tillför lite fräschör.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav dansdansdans » mån maj 23, 2005 16:00

och helt plötsligt blev codelias hår brunt oxå! är det sånt som händer när man ligger med mindreåriga? jajks!


tycker det är lite kasst att det inte stämmer med sunnydale. fast iofs sa de väl på nyheterna att solen blockerar bara los angeles?
lite som i buffy- hush-aktigt.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tob » sön jul 31, 2005 18:20

Mitt i säsong 4 då man tvivlar på att Angel kan bli så mycket intensivare så motbevisas man hela tiden. Inte lika dramatisk och känslomässigt sett perfekt som S3 är stundtals, men hell yay vad intensivt och actionladdat säsong 4 är.

Cordelia S4
Är Cordelia ond här? man får väl ändå anta att det är hon som redan nu styr The Beast, eller? Tycker det är rätt läckert hur hon lurar gänget att tro att det är Angelus osv. Det känns aningen mer genomtänkt nu när man ser om det, än när man fick det uppslängt om ett par avsnitt att det är Cordelia som styr The Beast, första gången man såg det

We need Angelus!


Woohoo
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav xAMNESIAx » lör sep 10, 2005 22:02

The plot thickens...

Angel blir undermedvetet kontrollerad av någon eller någonting, är det inte någon annan vamprysnubbe med själ som också blir det just nu...
Hmm, vilket fall som så är detta troligtvis det bästa S4 avsnittet. Även Gwen är tillbaka, happy times! Jag gillar henne. Hennes X-Men förmåga känns fortfarande lite överdriven, men hon passar ganska bra in i serien just nu. Det var på tiden att vi fick veta "The Beast" motiv, att blockera solen. Inte riktigt vad jag hade väntat mig.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tea » tor jun 01, 2006 14:26

kan inte annat än hålla med caffeineaddict i allt han sa i det första inlägget...

EDIT: In loving memory of Glenn Quinn

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Isabella » tor sep 14, 2006 21:24

Menar de att de ska göra så att Angel blir Angelus? O.O Hoppas bara de har kvar formeln som Mrs Calendar översatte. Avsnittet var okej, ingen direkt höjdare. Jag visste att Gwen skulle komma tillbaka :D Vilket inte är helt fel. 7/10
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav AKS » tor aug 02, 2007 19:47

Jag är inte lika positiv nu som jag var då jag skrev mitt första inlägg i tåden. Jag gillar detta avsnitt rejält mycket, men det är verkligen inte i närheten av Angels bästa avsnitt.

Nåväl, som jag sa riktigt bra. De svaga delarna är allt som har med tråktriangeln Wes/Fred/Gunn att göra. Zzzz.

De bra delarna är det mesta av det andra. T ex Angels lilla "peptalk" där han använder ord som "demolished" och "demoralized". Ännu roligare blir det då man har (spoiler BtVS S7) BtVS S7 färskt i minnet med alla Buffys extremt tråkiga tal. Detta är helt klart en liten pik mot dessa och det är så kul.

The Beast är verkligen en formidabel Big Bad. Så stor och stark och cool och oövervinnerlig. Och småkul som då han lägger huvudet på sned i en lite hånfull gest då glaskulan så passande rullar in mellan hans fötter.

"In Loving Memory of Glenn Quinn." :(

7 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » sön jan 17, 2010 23:14

Det här är väl rätt så bra, men precis som med Habeas Corpses så tycker jag att det är lite tråkigt stundtals. Något jag älskar dock är hur Angel behandlar Cordy, så rätt gjort! Jag tycker att det är underbart varje gång han snäser av henne. En annan sak som jag gillar med avsnittet är att det nu är Connor som vill bli accepterad av Angel och gänget, i stället för tvärtom. Gwen är ytterligare en höjdpunkt, jag gillar henne mycket mer här än i Ground State.

Favoritcitat:
Cordy: It was different from any other— I felt like I was inside somebody else listening to the demon talk, but I couldn't tell if it was in the past or in the future or even where we were exactly.
Angel: Who was inside you— (chuckles, rolls his eyes) I mean, who was it you were inside?

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » ons aug 04, 2010 18:35

Bra avsnitt!
Gwen är en .. intressant karaktär tycker jag, hoppas hon får stanna kvar, för övrigt så märker man ju verkligen Cordys avundsjuka på Gwen.
Gunns Wesley hat börjar kännas lite uttjatat nu..
Galet taggad på att Angelus ska komma tillbaka! Älskar den karaktären!

Betyg: 8!
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Inläggav wyndham » tor sep 22, 2016 22:07

Fred: We think we've found a way to get rid of the Beast. A portal.
Gunn: Figures.

Översattes till...

- Vi tror vi har hittat ett sätt att bli av med Odjuret. En formel.
- Siffror.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav AKS » fre dec 30, 2016 23:22

wyndham skrev:Fred: We think we've found a way to get rid of the Beast. A portal.
Gunn: Figures.

Översattes till...

- Vi tror vi har hittat ett sätt att bli av med Odjuret. En formel.
- Siffror.


:D :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003


Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron