Folks oförståelse inför Buffy och de som älskar henne

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 20:16

Zaxx skrev:brat: ursäkta, men det var ett "internskämt"

Så klart du är ursäktad!! Internskämt är rättigheter man förtjänar.
När jag kommer upp i 943 inlägg och är värdig kanske jag också kan tillåtas på insidan av skämtet? :)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » ons jul 28, 2004 21:04

Brat: Jag slipper in dig redan nu, Zaxx är övertygad om att han är Spike... vad kan man säga det är bäst att bara spela med ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Joamna » ons jul 28, 2004 22:46

brat skrev:
Flisa skrev:
sus@n skrev:Jag hade samma problem innan, men nu behöver jag inte ens säga något innan det börjar, de är alltid de som "startar".

det bådar posetivt om framtiden ;)

Det bådar inte alls bra för framtiden. Att inte förstå i början är en sak, och att sucka oförstående. Men när du väl förklarat var du står ska de respektera det och acceptera det. Ju längre tiden går desto mer ska de vänja sig vid att DU drar upp Buffy, och desto mer ska de lära sig att uppskatta när du inte gör det. :) Det ska verkligen inte vara de som drar upp det för att tortera dig!! Du får börja dra upp det istället för att tortera dem! (låter nästan som de är lite nyfikna och avundsjuka på din besatthet när de drar upp det så ofta...)

Mina kompisar kan sucka när jag drar allt för mycket paralleller till Buffy (Jaja, det är nog bra, säger de, men det här är verkliga livet och min verkliga pojkvän har dumpat mig - vad ska jag göra!? Men i Buffy, mumlar jag... hehe) eller när jag skriver buffycitat på mina pepparkakor vid vårt stora julbak och envisas med att förklara citaten för dem (mmm-cookie) Men de är aldrig elaka... om de vore skulle de inte vara mina vänner...

Du har så rätt.. men eftersom de inte är så insatta i serien så kan de kanske inte förstå.. får kanske dra nåra paralleller till nåt annat så de fattar.

det där med att dra paraleller känner jag igen.. mend et klart.. eftersom ja kollar så mycket på det så tänker jag ju mycket på det så är det inte så konstigt..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav Piraten » ons jul 28, 2004 22:52

VA?! Är inte Zaxx Spike på riktigt? Nej nej jag VET att Zaxx är Spike..
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 23:53

vad pratar ni om..

Asså lite ontopic, så tycker jag att det är många som ser detta som en oklarhet?

Vet ni inte vem jag e? Seriöst? Bara Piraten som fattat?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Mr Chase » tor jul 29, 2004 2:01

Zaxx skrev:vad pratar ni om..

Asså lite ontopic, så tycker jag att det är många som ser detta som en oklarhet?

Vet ni inte vem jag e? Seriöst? Bara Piraten som fattat?

Visst har vi fattat, Zpike lilla :rolleyes: !

*klappar Zaxx farbroderligt på huvudet*

Seså, gå och lek med din läderrock nu! ;)
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Zaxx » tor jul 29, 2004 8:25

Mr Chase skrev:Seså, gå och lek med din läderrock nu! ;)

men den har inte kommit än :(
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Piraten » tor jul 29, 2004 15:07

Zaxx skrev:
Mr Chase skrev:Seså, gå och lek med din läderrock nu! ;)

men den har inte kommit än :(

Ta en cider så länge :twisted:
Och trösta dig med att jag och Chase VET att du är Zpike ;)
["Written on the wall"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion

Inläggav Zaxx » tor jul 29, 2004 18:51

Jag försöker avsluta mitt Ciderdrickande juh... Jag dricker ju inte det!

Idag var det en som inte förstod varför jag kunde tycka om Buffy, det var ju för småbarn! :?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Piraten » tor jul 29, 2004 19:35

Hoppas du visade ditt vamp face och skrämde den personen :twisted:
["Written on the wall"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion

Inläggav sus@n » tor jul 29, 2004 20:06

För små barn *fnys* serien måste ju censureras...
jag har hört att åldersgränserna sträcker sig från ca 13-50+ år så..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav noike » tor jul 29, 2004 22:14

Sus@n: Så här definierar man vad en serie tillhör för målgrupp.

Har serien inte några tusen liter blod och flappande tarmar på golvet så är för små barn.

Har den det är den för stora barn.

Och är det en naken duschscen med kvinnor och några tusen liter blod och flappande tarmar på golvet så är den för vuxna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sus@n » tor jul 29, 2004 22:26

noike: :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav latarmig » tor jul 29, 2004 23:08

När man läser den här tråden så är det en sak som återkommer i de flestas erfarenheter av oförstående kompisar: Dessa kompisars omdömen bygger på fördomar och väldigt få har sett serien själva. Då är frågan: Varifrån har de fått dessa förhastade åsikter?

Det finns flera möjliga svar (jag tar bara upp två här). Det skulle kunna vara genren, är inte vampyrer lite barnsligt och är det inte tillräckligt att veta att det handlar om vampyrer för att veta att det är dåligt? Men det här motsägs direkt av att ingen skulle komma på tanken att säga samma sak om alla dessa vampyrfilmer som visats på bio de senaste fem, tio åren.

Men genren är ju inte bara vampyrer, det är också fråga om en High School-serie, och det vet vi ju hurdana sådana är! Måste man se ännu en serie om skolungars problem med lärare, kärlek och så vidare, innan man kan avvisa den, kan man inte bara vifta bort den direkt?

Medan förklaringen att felet är vampyrgenren lätt kan motbevisas, så är detta inte lika lätt med High School-genren.

Problemet är tvåfaldigt:
1. BtVS är ingen vanlig High School-serie.
2. TV-kanalernas presentation av serien.

BtVS är i tre säsonger en High School-serie, det kan man knappast förneka. Men det är någonting så ovanligt som en serie med utveckling. Karaktärerna förändras och mognar allteftersom tiden går och de problem alla inblandade möter förändras också. När vi kommer till säsong 4 är det överhuvudtaget ingen High School-serie, utan i hög grad en serie om vuxna människor. (jag har skrivit mer utförligt om det här i tråden "BtVS vs O.C.")

För att återknyta till inledningen, om hur alla kompisar som aldrig sett serien ändå är så tvärsäkra på vad BtVS är för skräp, så är det nu dags att peka ut den största boven. Det är TV-kanalernas fel. Hur gör de för att göra reklam för serien, hur gör de när de presenterar den, hur gör de när de schemalägger den? Här tror jag vi har svaret på varför BtVS är ansedd att vara av samma skrot och korn som till exempel Hercules. BtVS presenteras som en barn- eller möjligen ungdomsserie. Lyssna på Bimbo-Berta i Kanal 5 när hon annonserar den: "Nu ska vi se vilka hemska monster Buffy och hennes tappra vänner möter idag, och undrar om inte Willow är lite förälskad... ja, vi för väl se. Dags för..." Varenda på- och avannons lyser av tillgjord barnslighet. Lägg till att den visas bland barnprogrammen, det vill säga på en tid då ettan (eller är det tvåan) visar barnprogram, och direkt efter andra barnsliga serier på Kanal 5. Hur ska människor under sådana förutsättningar kunna gissa sig till att det inte är fråga om ett barnprogram?

Jämför med andra TV-serier. BtVS har av mer insatta personer jämförts med Arkiv X (skillnader och likheter mellan dem behöver vi inte gå in på). Hur behandlas den serien? Det viktigaste är att den inte sänds på barntid. Detta beror inte på att den skulle vara hemskare än BtVS, eller mer explicit sexuell. Det enda svar jag kan komma på är att den handlar om vuxna människor samt att den inte startat som en High School-serie.

Enligt min mening är det största felet att låta matinéföreställningarna vara kvar. Man kan uttrycka det så här enkelt. Behöver man klippa i en serie för att den ska kunna visas på barntid, så är det ingen barnserie. Barnprogram är gjorda för barn och behöver ingen censur. Sänd BtVS på kvällstid enbart.

Nu startar snart en ny säsong och man kan anta att Kanal 5 även denna gång kommer att behandla den nedlåtande. Men hur ska man då från TV-ledningens sida göra med säsong fem? Om censur är någonting man använder för att skydda någon (i det här fallet barn) från att se sådant som är för hemskt för dem, vad gör man då med denna säsongs alla hemskheter. Det mesta av allvarlig och upprörande art som händer har inte samma karaktär som censurklippen från första säsongen. Fortsätter de med samma policy som hittills så har de knappast ens sett serien.

Spoiler 5x16 "The Body"
Hur gör man med censuren i "The Body"? Censurerar man allt som ett barn skulle finna hemskt och fruktansvärt, det vill säga i stort sett hela avsnittet, eller väljer man att censurera det enda tillfället under de 45 minuterna då det för en gångs skull inte är hemskt (när Buffy dammar till vampyren i slutet)? Hur man väljer att göra här avslöjar hur TV-kanalen ser på serien och på sitt eget uppdrag som censorer.

Med det här vill jag ha sagt att det inte är så konstigt att människor ser serien som skräp. Den är behandlad som sådant av dem som sänder den. Att serien inte är likadan nu som den var i första säsongen har gått TV-ledningarna helt förbi.
latarmig
Big Bad

Inläggav swx » tor jul 29, 2004 23:16

Angående citat av tv-kritiker:

"The most daring, innovative and emotionally complex show on television..." - The New York Times

"...one of the sharpest, cleverest shows on television..." - Anita Gates , The New York Times

“…many weeks the best and most innovative drama on any non-cable network…” - JAMES PONIEWOZIK, TIME

“...one of television's finest, most entertaining shows…” - Vinay Menon , Toronto Star

"...the most original, witty and provocative television show of the past two decades..." - Robert Hanks , The Independent

"...one of the best dramas in TV history." - Ted Cox , Daily Herald

"...one of the best-written, -acted, and -directed shows on the air..." - Ken Tucker , Entertainment Weekly

"It has one of TV's truly great writers in Whedon; a talented, attractive star in Gellar; and a terrific ensemble..." -Robert Bianco, USA TODAY

"Buffy the Vampire Slayer is the best show on the air -brainy, goodhearted, gloriously expressive TV poetry." - Tom Carson, Esquire Magazine

"...one of the best written, best acted, most ingenious and most inventive TV shows of its era." - Charles Shaar Murray, Evening Standard

""BUFFY THE VAMPIRE SLAYER" is the best show in the history of television." Jonathan V. Last , The Weekly Standard

"The show simply has the best writing on television." - Denise Felder , The Kansas City

"...two certified classics that rank with the best TV has ever offered: WB's Buffy the Vampire Slayer and ABC's NYPD Blue." - Robert Bianco, USA Today

"I can think of no series over the past five years that has been more consistently inventive or entertaining." - Robert Bianco, USA TODAY

"...Buffy the Vampire Slayer was a work of genius." - Michael Hann , The Guardian

"...the most original and most moving drama on network TV." - Sonia Mansfield , San Fransisco Examiner

“...one of the best damn dramas on TV right now..." - SONIA MANSFIELD , The Examiner

"...a brilliant television show." - Tim Goodman , SFGate.com San Fransisco Chronicle

"...one of the best and most innovative series in recent television history..." - Charlie McCollum , Mercury News

"... one of the best-written, best-acted programs on TV..." - Scott D. Pierce , Deseret News

“Consistently one of the best written and most creative shows on television” - Ryan Terpstra, zap2it

"...the best show on TV..." - Joyce Millman , Salon

"...the most daring show on TV..." - Joyce Millman , Salon

“ONE OF television's smartest dramas ever…” - Ellen Gray , Philly.com

""Buffy the Vampire Slayer" is the best show on television and has been for a while now. " - Mark Lotto , Phoenix Online

""Buffy" will go down as one of the best shows in TV history..." - John Hansen, The Brainerd Daily Dispatch

"...one of the more brilliant shows to ever grace the small-screen." - Johnathan McGinty , OnlineAthens

"...a smartly written, well-executed show that is as scary as it is wise..." - Allan Johnson , Metromix.com

“Like all of TV's best efforts, "Buffy" stretched the boundaries of the medium.” - Joanne Ostrow, Denver Post

“…one of the funniest, smartest, and sassiest shows on television in the last decade…” - Joy Press , Village Voice

"One of television's finest examples of a cult hit..." - Tim Goodman , SFGate.com San Fransisco Chronicle

"The most risk-taking show on television..." - Patrik Berkely , The Hurricane Online

"Perhaps it could be considered one of the best TV shows of all time." - Patrik Berkely , The Hurricane Online

"...one of the all-time TV greats." - BBC.co.uk

"...delightfully escapist and extremely smart..." - Matt Roush , TV Guide

"...a TV classic for a new generation." - Terry Morrow, KnowNews.com

"...one of the best-written shows on TV." - Yvonne Zipp , The Christian Science Monitor

"...one of TV's most socially relevant and well-crafted hours." - Todd Hertz, Christianity Today

"Buffy's plot arcs, characterizations, and dialogue are some of the best on television." - Todd Hertz, Christianity Today

“…one of those rare TV programs that sometimes made great pop art out of an entertainment medium.” - Melanie McFarland , Seattle Post-Intelligencer

"...the least-watched great show on television..." - Tim Appelo , Slate

“…Buffy has been among the best television has to offer.” - Chris Kaltenbach, Sun Arts (http://www.sunspot.net)

"...superb. Great writing, great acting..." - Richard Matthews , Telegraph.co.uk

"...greatest and most postmodern of postmodern masterpieces..." - Tom Shales , Electronic Media

"the show that makes "Playhouse 90" and "You Are There" and "Seinfeld" and "Hill Street Blues" and "ER" and "NYPD Blue" look like something found under the sink in Stu Bloomberg's bathroom!" - Tom Shales , Electronic Media

“…the show's core was achingly true to life.” Gail Collins , The New York Times

"...the coolest show on TV." - Mim Udovitch , Rolling Stone July 2000

"...the most original, witty and provocative television show of the past two decades..." - The Independent

"...the most underrated show on TV..." - Ken Tucker , Entertainment Weekly

”..the most original, witty and provocative television show of the past two decades…” - Boyd Tonkin, The Age

”…one of TV’s richest serial dramas, a smart, funny, romantic, allegorical saga…” –Joyce Millman, The Phoenix

”Buffy the Vampire Slayer is the coolest show on TV.” - Scott D. Pierce, Deseret News

”…there isn't a smarter or more clever show on television than "Buffy."” - Michael Ollove, The Baltimore Sun

” The acting on "Buffy" is uniformly wonderful, and the characters, including the monsters, are well-defined and idiosyncratic.” - Michael Ollove, The Baltimore Sun

” THE GREATEST TELEVISION SERIAL OF RECENT TIMES…”- Steven Aoun , Metro Magazine
swx
Demon Fodder

Inläggav malavel » tor jul 29, 2004 23:22

Wow! Tack för den listan swx!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Zaxx » tor jul 29, 2004 23:35

swx made my day!.. tackar för den!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Off » tor jul 29, 2004 23:36

Ohhh vilken lista. Starkt jobbat!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav swx » tor jul 29, 2004 23:52

Några till:

"...consistently ranked among the best shows on air..." - Forrest Hartman, RENO GAZETTE-JOURNAL
"...one of the best TV series of the past decade." - Forrest Hartman, RENO GAZETTE-JOURNAL
"...One of the most dynamic and well-written series ever..." - Emmett Macfarlane , The Gazette
"...“Buffy,” “Angel” and “Firefly” were the best of the best of scripted television" - Bob Tyler, The Herald
"""Buffy" is a brilliant show, masterfully crafted..." -Erin McKee - The Daily Iowan
swx
Demon Fodder

Inläggav Joamna » fre jul 30, 2004 0:13

ahh underbar lista =) den kan bli användbar!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav Tob » fre jul 30, 2004 1:15

Suverän lista, den skall sammanställas i ett snyggt dokument skrivas ut och ramas in och spikas upp osv.

Men glömmer vi inte av inlägget ovanför, nämligen latarmigs utmärkta analys kring varför Buffy har fått den stämpeln som den har fått. Jättebra skrivit! Instämmer i princip med allt du skrev, skall bli mycket intressant att se hur kanal 5 kommer att marknadsföra och framföra den femte säsongen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » fre jul 30, 2004 1:34

Glömde helt bort stackars latarmig :(

Väldigt bra skrivet ja. Som du säger är det helt oförståligt hur ett företag som sysslar med att visa TV kan ha så dålig kunskap om vad det är de visar. Att de sedan tar det ännu längre och får för sig att serien de måste klippa i för att visa är ett barnprogram ja det gör det bara ännu konstigare. Som jag har skrivit i en annan tråd ska det bli väldigt roligt att se hur de påannonserar s06-avsnitten

Spoiler s06
Mitt liv suger, det var bättre när jag var död, nu blir jag nästan våldtagen etc....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Calle » fre jul 30, 2004 2:30

En mycket bra lista, den ska jag nog skicka till alla jag känner som inte gillar buffy. Tack latar mig för analysen
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion

Inläggav Ai » fre jul 30, 2004 8:13

latarmig skrev:Hur gör de för att göra reklam för serien, hur gör de när de presenterar den, hur gör de när de schemalägger den?

Tack latarmig!! Du lyckades verkligen med att sätta tummen på allt jag har sagt till mina kompisar. Tyvärr zonar dom ut såfort jag bara säger 'Buffy' så dom missar resten...

Som tillägg kan jag säga att i Australien har dom medvetet presenterat serien som en vuxenserie, detta har också gjort att den har en mycket högre medelålder på tittare. Inte för att jag tycker att man inte ska titta på den bara för att man inte fyllt tjugo - absolut inte. Men vardagsklimatet där för dom som tittar är betydligt mer avslappnat än här.

När fyran först schemalade serien verkade det inte som om dom fattat vad dom hade. Först ville dom ha den som 'after-school', sen var den för våldsam och lades på (jag tror jag räknade till) fyra olika sändningstider runt midnatt. Sen när dom startade 4+ fick den visserligen en RIKTIG sändningtid vid nio (rätta mig om jag har fel - det var ett tag sen :? ). Så även om man kan säga en HEL DEL om hur fyran behandlade Buffy (och vi ska inte ens gå in på Angel!), men innan dom fick hjärnsläpp och tyckte att repriser av Alias var såååå mycket viktigare, så hade dom iallafall lyckats hitta en vettig sändningstid som kunde ha betytt en hel del för Buffy.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav sus@n » fre jul 30, 2004 10:33

ska genast skriva ut caffes inlägg!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Elina » fre jul 30, 2004 11:13

Mycket bra lista, swx :D

Och bra skrivet latarmig håller fullstäntigt med dig!
Användarvisningsbild
Elina
Demon Fodder

Inläggav brat » fre jul 30, 2004 11:38

latarmig skrev:Nu startar snart en ny säsong och man kan anta att Kanal 5 även denna gång kommer att behandla den nedlåtande. Men hur ska man då från TV-ledningens sida göra med säsong fem? Om censur är någonting man använder för att skydda någon (i det här fallet barn) från att se sådant som är för hemskt för dem, vad gör man då med denna säsongs alla hemskheter. Det mesta av allvarlig och upprörande art som händer har inte samma karaktär som censurklippen från första säsongen. Fortsätter de med samma policy som hittills så har de knappast ens sett serien.

Jag håller med och håller med och håller med.
Men även från kanal5:s sida finns två problem, minst. Först och främst har säkert även de blivit inpräntade att det är en ungdomsserie eftersom tv4 ursprungligen köpte in den för att ha i sitt ungdomsblock. Som andra problem ser jag att än om de VILLE ge serien en mer passande tid så skulle det vara mycket svårt eftersom tider mellan 20-23 är reserverade för veckovisa serier och det knappast någon tid före 23 finns tid för en daglig serie. För mig vore det val nr.1 att kunna lägga den klockan 23 varje dag. Jag kan inte säga att alternativet som kapar eftermiddagssändningen och bara har nattsändningen ligger speciellt högt på min lista eftersom deras nattsändningar i dagsläget ligger mellan 00.20 och 1.50 eller ännu senare. Ingen 'vardagsmänniska' skulle kunna följa serien på den här tiden, dessutom blir det extra svårt av att serien hela tiden visas på olika tid. Och jag vill trots allt ge så många som möjligt en chans att se serien.

Om kanal5 då trots allt måste ha kvar den censurerade eftermiddagssändningen stöter vi på det tredje, och största problemet. Kanalen har brittisk ledning vilket gör att de inte själva kan bestämma hur eller vad som ska klippas. Det här är något jag personligen tyckt varit väldigt intressant och försökt sätta mig in i, men allt som oftast stött på en stenvägg. Detta eftersom klippningarna bestäms och utförs i England och ingen på kanal5 verkar ha någon aning om varför allt sker. Då jag hittat en hemsida med alla klippningar från s3 och framåt (eller där ikring) som gjordes i England vid första visningen jämförde jag med Sveriges visning och inget var lika. I England är allt sexuellt väldigt tabu medan (nästan) allt som klippts bort i det ämnet fanns kvar i Sverige. Däremot har jag inte hittat något om att varenda liten påle klippts bort i England, vilket de gör i Sverige. (kan kanske ha att göra med olika visningstider).

I mina undersökningar har jag kommit fram till två viktiga saker.
1. ALLA kanal5:s program bedöms efter samma regler. Vilket inte leder oss inte på varför inte Kultjägarna klipps, utan vilket leder oss inte på VARFÖR det i Buffy klipps om man skjuter med bedövningsgevär, eller bara håller i kniv el. svärd, för att inte tala om när man hotar någon med nämnda vapen. (I Kultjägarna, de få avsnitt jag sett, är det visserligen aldrig någon som blir skjuten, inte heller visar de blod - men var enda avsnitt har någon som hotar "hjältarna" med vapen!!! Oklippt.) Kanske anser de att Buffy har en 'yngre tittarkrets' men det är bara skitsnack, den har en yngre ifall de har gett den en yngre och Kultjägarna går ändå tidigare på eftermiddagen!

2. Det verkar stört omöjligt att få tag på en klar lista på vilka regler det har för klippningen. Det är som sagt helt ologiskt. Bedövningsgevär kan man väl se på vilket djurprogram som helst. Och några gånger har jag riktigt hållit på trilla av stolen, när det klippte en örfil, när de första och enda gången klippte i ljudet (var det bitch som rök?) och när de tog bort Anyas suggestiva handrörelser. Förutom dessa lite udda saker tar de bort alla vapen, inklusive träpinnar (ska de inte börja ta bort alla grenar som ligger på marken också... det är väl potentiella vapen?) Jag kan förstå och acceptera när någon skadas med ett vapen, blod och sådant, men när någon säger ”Don’t fall on this” är det bara fånigt!! Jag antar dock att de har några slags bestämmelser för vad som inte får visas, att det inte är olika klippare varje gång som bara tar det de känner för. Eller?

Spoiler ”the Body”
Baserat på tidigare klippningar blir min kvalificerade gissning att de klipper när Buffy tar upp ett vapen för att spetsa vampyren. Eventuellt klipper de också de mest ingående bilderna på Joyce, vi har aldrig sett riktigt hur det arbetar kring lik.

Till sist vill jag säga (om någon tagit sig hit :) ) att jag velat sätta mig in i ämnet eftersom de i England kunde påverka sin klippning, om nog många insåg att den var felaktig fick de det ändrat till reprisomgången. Något jag hoppas/hoppades kunna genomföra även för Buffy i Sverige för det berör mig då illa när de klipper ut långa dialoger för att någon håller i en kniv (The Zeppo.)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Tob » fre jul 30, 2004 12:22

Det är intressant att se vad man tycker är farligast i olika länder. Många gånger blir det helt befängt, löjligt och oförståligt. Brat tar upp många exemple. Ännu löjligare blir det när man tittar på bioreportaren och inser att 15 års gränser är totalt ute. Visserligen görs action/schfi/thrillers många gånger idag för att en 11 års gräns skall vara möjlig (av en anledning som jag fördömmer). Men i det stora hela så kan man se vädligt mycket.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör jul 31, 2004 0:30

swx: Hehe, vilken tur att du klev in och räddade mitt skinn, för jag hade inte hittat en tiondel så många quotes. Fantastisk lista. Man tackar! :)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » lör jul 31, 2004 0:41

Tack för alla vänliga ord. :-)

Att som Ai påpekar att de gör i Australien - visar BtVS som en vuxenserie tror jag skulle ha löst alla problem. Givetvis skulle inte alla ha fallit för den, men man hade inte blivit betraktad som efterbliven för att man följde den. Samtidigt är det svårt för en TV-kanal att börja sända första säsongen av BtVS på bästa sändningstid, man får nog ha lite förståelse för deras val så långt.

brat väljer hellre efermiddagssändning plus nattsändning än bara nattsändning. Givetvis vill vi båda ha en bra kvällstid (klockan 23 varje dag låter utmärkt) nu när det verkligen är en serie för vuxna (säsong fem alltså), men om jag inte kan få det så väljer jag tvärtemot brat enbart nattsändningen. Argumentet att så många som möjligt bör få se BtVS även om den skulle vara stympad har jag svårt att godta. Människor upptäcker kvalitet till sist även om det tar tid (åratal). Men om man förstör kvaliteten, vad finns det då att upptäcka?
latarmig
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS