1x04 Teachers Pet

Här pratar vi mest om Säsong 1

Teachers Pet, sög det eller dög det?

1
3
5%
2
3
5%
3
7
12%
4
4
7%
5
14
25%
6
13
23%
7
7
12%
8
6
11%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 57

1x04 Teachers Pet

Inläggav gaspode » tor okt 02, 2003 23:26

Inget höjdaravsnitt :D
Men de tidiga avsnitt har sin charm ändå, även om de är lååångt ifrån de senare i produktion och genomtänkthet.

Inte så mycket att säga om det här avsnittet egentligen. Möjligen att Willow är söt, men det är ju ingen chock. :) Jo just det, Xanders dagdröm i början är riktigt kul :) Och Principal Fluties insisterande att Buffy måste prata med en psykolog-typ. "I'm always here if you need a hug. But not a real hug! Because there's no touching, this school is sensitive to wrong touching."

Cordelias "His head! His head! Oh, my God, where's his head?!" går väl inte till historien som en klassisk replik, men just därför skrattade jag lite :D

Fick förresten skruva upp ljuset på TV:n för att överhuvud taget kunna se vad som hände när de var i källaren och på mörka platser..
Senast redigerad av gaspode ons okt 29, 2003 0:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » fre okt 03, 2003 1:32

detta avsnittet är det sämsta hittills... vill igentligen sätta en 1:a... men jag vet ju inte vad som kommer senare i serien.. så jag sparar den.. och sedan moddar denna till en 1:a senare ;)


USELT! rakt igenom... TUR att jag såg vidare på serien efter detta.. för jag var bra nära att lägga ner alltihopa vid denna tidpunkt :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån okt 06, 2003 13:24

Aj aj aj... såg om detta avsnitt för första gången på ett år igår (jag har, äntligen, fått min syster att ge serien en chans och har därmed börjat se om den helt och hållet). Visst har det en del roliga scener och repliker (liksom nästan alla avsnitt), främst Xanders dröm i början, men ajajaj...

Ett av de sämsta Buffy-avsnitten, tveklöst. Nästan pinsamt dåligt ibland.

Men ändå, Xanders dröm och ett par repliker ("He's a very handsome man! How come that never came up?") gör ju att det får en femma (eftersom jag inte använder en intern Buffy-skala, utan försöker jämföra med filmvärlden i stort och det här är ju ändå BETYDLIGT bättre och charmigare än vissa filmer där ute...).

Men tack och lov att det blev bättre.... *ryser av obehag*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre jan 23, 2004 2:32

Usch ja, hoppas verkligen inte detta avsnitt skrämmer bort folk från 5ans sändningar nu :| . Detta är med på min topp 5-lista över avsnitt som de kunde struntat i och sänt OMWF igen på (ja jag vet att det avsnittet inte fanns, stämm mig då ;) )

Enda som är bra är Xanders dröm och Fluties tal till Buffy.

Avsnittets bästa kommentar blir alltså därför

Heal!
:)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre jan 23, 2004 2:35

Instämmer i allt Off sade... ett av de fem sämsta avsnitten någonsin, och Fluties snack med Buffy och Xanders dröm är det enda av något som helst värde.

Bortsett från den elaka och snyggt subtila piken att den stackars 50+ läraren som blir mördad i början måste ha varit oskuld... ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre jan 23, 2004 2:37

Därför han raggar på Buffy med den klassiska "jag är så snäll och ger dig en 2a chans-repliken" :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre jan 23, 2004 2:41

Precis. Bara för att man är 50+, oskuld, biologilärare och på väg att bli uppäten av en jättelik insekt får man inte ge upp sin jakt på lite yummy high school-poontang. :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinder » fre jan 23, 2004 3:21

Håller med om att början var det bästa i detta avsnittet
Spoiler 4x17:
Tyckte faktiskt att Xander i sin dröm påminde ganska mycket om Jonathan i Superstar, eller om det nu är tvärtom.
Men efter det går det snabbt neråt, detta avsnitt tillsammans med några till i säsong 1 gjorde att det tog mig nästan ett halvår att ta mig igenom säsong 1 och halva säsong 2. Fast så här i efterhand så tycker jag nog att även detta avsnittet har en viss charm, visst det är ett av seriens sämsta men om man jämför med endel annat som visas på tv:n så fungerar avsnittet, hellst om man redan sett serien endel och fastnat för karaktärerna.
Tyckte även det var lite roligt att se så här första gången Xander ser Angel hur trevligt inställd han direkt blir till Buffys nya vän. Inte ett uns svartsjuka där inte ;)
Spoiler 4x16:
Sedan hoppas jag att ni inte missade Buffys och Giles replik skifte över huruvida de ska sparka in dörren.
Giles: What now, exactly? We can't just kick the door down.
Buffy: Yeah, that "would" be wrong.
Fick direkt Faith/Buffy's monolog till spegeln i "Who are you?" i huvudet och fick därför ett löjligt leende över läpparna.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav noike » fre jan 23, 2004 3:34

Och tänk, om han hade börjat ragga High School-tjejer tidigare så kanske han inte hade varit oskuld och på så vis hade vi sluppit avsnittet. Men istället får vi bara sitta här och drömma oss bort till en bättre värld.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 22:24

Mr Chase älskar bönsyrsor:

4. Teacher's Pet

This is one of the least liked episodes of season one and that's understandable. When we finally get to see the She-Mantis it is pretty unconvincing, but supposedly the budget was more limited back then. And the concept is rather weak although the mantis-when-disguised-as-a-woman was nice enough to look at. I don't even think pheromones would have to be used here since Xander is obviously raging with hormones in his own right anyway, daydreaming about saving Buffy and being a rock star.

It is also quite clear that Willow has a thing for her old friend Xander but he's oblivious to it and will remain so for a long time. I never really cared for a Xander/Willow relationship anyway so I'm not complaining, but then again I'm much more into one of Xander's later conquests (ehum!).

I felt really sad for the passing of poor perceptive Dr Gregory who didn't believe that Buffy was a felon and thought that she would excel if she just put her mind to it. She's really a very smart girl and it's too bad that slaying gets in the way of homework. I hope every kid gets to have a teacher like Dr Gregory.

We also get to see the first signs of attraction between Buffy and Angel, as he gives her his way too big leather jacket. "Oh boy" indeed, Buffy! And Xander of course is jealous, at least before he runs into the new biology teacher/She-Mantis. But I have to agree with him -- Angel IS a girlie name, what's up with that?

The Claw Guy vampire was a disappointment. Wasn't he a bit redundant to the plot?

And Cordy made her debut a Scream Queen extraordinaire when she found the headless corpse of Dr Gregory in a fridge. Wonder if she'll ever eat specially prescribed meals again?

A good and typically Whedon twist was the mantis praying on virgins. Usually the surest way of getting killed in horror flicks is to fornicate. Here, fornication would be a life saver but I'm not sure that is a message you want to send to the kiddies.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 23:19

Nice.. fin jämnförelse i slutet åxå, lätt värt att slösa 3minuter på!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Johannah » tor jul 29, 2004 13:35

caffeineaddict skrev:Bortsett från den elaka och snyggt subtila piken att den stackars 50+ läraren som blir mördad i början måste ha varit oskuld... ;)


Haha! Tänkte inte ens på det :P
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav AKS » sön okt 17, 2004 22:09

Oj, vad länge sen jag såg ett S1-avsnitt! Senaste var väl Angel för säkert ett år sedan. Och det är väl just Angel, Welcome…, The Harvest och Prophecy Girl som jag brukar se om då andan faller på. Don’t get me wrong, jag har sett alla S1-avsnitt flertalet gånger sen TV4 visade dem första gången nån gång… när var det? 1999? Men de fyra ovannämnda avsnitten är väl de som håller högst kvalitet och som jag därför helst ser om. De får ju dessutom anses vara ovanligt arciga för S1, nåt slags proto-arciga. :)

Vad tycker jag då om Teacher’s Pet? Underhållande på det typiskt sorgfria S1-viset. Klonkiga effekter naturligtvis, men det är ju oerhört gulligt. Jag menar 180-graderssnurren… Hugaligen. Men som sagt: klonkigt på ett gulligt vis. Avsnittet är sprängfyllt med humor och bara det måste man ju älska.

Annars finns det väl inte så mycket mer att säga. Bra är avsnittet ju inte i jämförelse med vad som komma skall. Det är nästan hemskt att det är så svårt att undvika jämföra S1 med senare säsonger. Lite orättvist. Trots allt älskade jag S1 innan jag sett S2 och S3 et cetera. Men då man nu ser Buffy så är det svårt att inte tänka på S6 t ex och när man ser Angel så är det svårt att inte se slutscenen i Not Fade Away framför sig. Och att inte förundras över hur David Boreanaz utvecklats som skådespelare!! Inte 17 kunde man ana att han hade den där scenen i Forgiving i sig då man ser Teacher’s Pet!!

Nåväl, underhållande och klonkigt. Precis som ett Buffy S1 ska vara.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Pazuzu » sön okt 17, 2004 22:40

Ursäkta, men vad betyder klonkigt? :?:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 22:47

AKS skrev:Och att inte förundras över hur David Boreanaz utvecklats som skådespelare!!


Det känns lite orättvist att säga det men så fort jag ser Angel i s1 så är jag förvånad över hur ung han ser ut och hur mycket han förändrades under serien...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Giles » mån okt 18, 2004 1:47

Kollade igenom dom fem första avsnitten ur denna säsongen och det är en sån himla skön känsla i dom tidiga säsongerna, helt underbart att se dom om igen..

Detta är ju inte direkt nåt superavsnitt men den har sin charm, precis som alla andra i denna säsongen..
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån okt 18, 2004 18:22

Pazuzu skrev:Ursäkta, men vad betyder klonkigt? :?:


Ah, det är ett litet ord jag hittat på! :) Det betyder... eh, klonkigt. Tror jag fick det från hur det låter då man slår mot nåt ihåligt av metall: "klonk" liksom. Effekterna är alltså lite... ihåliga, if you see what I mean.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån okt 18, 2004 20:05

AKS: jag förstod vad du menade. (Man kan också se det som specialeffekter i Dr Who, där robotar (metalburkar och aluminiumfolie på en människa) låter *klonk, klonk, klonk* när de rör sig.)

Klonkigt är ett bra ord.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån okt 18, 2004 20:18

Bra att nån förstod! :)

Klonkigt är ett bra ord.


Tack! Är ganska nöjd med det själv. Låter som klonkigt skulle låta som en bra beskrivning av Dr Who också, :). (Aldrig sett Dr Who, men läser om serien varje månad i SFX nu då nya avsnitt är på väg).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Pazuzu » mån okt 18, 2004 23:21

AKS: Aha, då förstår jag! :idea: :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Mackan » tis okt 19, 2004 12:59

AKS skrev:
Pazuzu skrev:Ursäkta, men vad betyder klonkigt? :?:


Ah, det är ett litet ord jag hittat på! :) Det betyder... eh, klonkigt. Tror jag fick det från hur det låter då man slår mot nåt ihåligt av metall: "klonk" liksom. Effekterna är alltså lite... ihåliga, if you see what I mean.


<språkvetarläge>Onomatopoetiska eller "ljudhärmande" ord: Ord som låter som det de beskriver t.ex. krasch, svisch (eller klonk :)) </språkvetarläge>
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis okt 19, 2004 19:11

Jepp, that's right. Underskatta inte the power of onomatopoetism... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mackan » tis okt 19, 2004 21:33

AKS skrev:...onomatopoetism...

Många roliga ord finns det :).
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons okt 20, 2004 18:40

Varför begränsa sig? :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » ons okt 20, 2004 18:48

Är onomatopoetisk onomatopoetiskt? :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mackan » ons okt 20, 2004 20:29

latarmig skrev:Är onomatopoetisk onomatopoetiskt? :-)

Nu blir det en diskussion på hög filosofisk nivå :).
Måste nog fundera ett tag på det där...
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Angelus » lör okt 30, 2004 23:09

småcharmigt måste man ju endo säga :) Xander storlirar ju
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » mån nov 08, 2004 7:18

Som folk säger ett rätt dåligt avsnitt, fast det var ändå säkert 10gånger bättre än roswell avsnittet jag såg direkt efter.. fyfan för det.
Tyckte dock att läraren/mantisen var sjukt lik hon mamma i The.OC (hon som vart med i ett firefly avsnitt) så vart lite besviken när jag märkte att hon inte spelade den rollen.. uff.

5/10

- Xanders dröm är kungen -
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tor nov 18, 2004 7:55

Får en rätt svag femma av mig. Det är dåligt men inte på "Go Fish"-nivå. Uthärdligt och nästan underhållande första gången men knappast ett avsnitt att se om.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Sigge » tor nov 25, 2004 23:25

Är det vad det ser ut att vara?

Bild

Bilden dragen genom photoshop:
Bild
Bild

Vill ni kolla själva så är den där scenen ca 7:30 in på avsnittet.
Användarvisningsbild
Sigge
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 sep 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare