6x11 Gone

Här pratar vi mest om Säsong 6

Betygsätt Gone

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
1
2%
6
5
9%
7
11
21%
8
20
38%
9
11
21%
10
3
6%
 
Antal röster : 53

Inläggav Tob » sön jul 25, 2004 18:33

Säsong 6 går under, eller? Kan det vara så att Btvs inte klarar sig utan Giles? Tre avsnitt på raden som faktiskt har varit trista, irriterande och fåniga.

Hata Trion! (i dagsläget)

Börjar bli tröttsamt när Buffy aldrig kan acceptera Spike.

Det känns som karaktärerna glider iser på helt fel sätt, istället för att faktiskt bry sig om dem så tar jag avstånd och blir irriterad. Med Giles försvann gemenskap bland karaktärerna. Känner mig för tillfälligt bara besviken. Mitt i allt detta så finns Trion som bara känns fåniga. Förlåt för allt ont jag sade om Iniative.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » sön jul 25, 2004 18:38

Det blir bättre.. eller så tycker i alla fall jag.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » sön jul 25, 2004 18:43

Tobbe_E: Du är inne i svackan i S6 just nu. 6.13 är en höjdare, och fr.o.m. 6.16 blir hela säsongen betydligt bättre.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 18:48

Finns inga svackor i s06 :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » sön jul 25, 2004 18:49

Precis, lyssna på Caffeine. Nästa avsnitt är bland de sämsta (tycker många) men det blir precis som Caffe bättre efter eps 16.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » sön jul 25, 2004 19:17

Största problemet är faktiskt hur lusten att titta har gått ur, efter bara tre avsnitt. Detta är precis vad som sklijer en riktigt bra serie från en medioker. Vill minnas när jag tittade på Alias S2 så kunde jag aldrig släppa serien, när jag slutade så fanns den där och gnagde på mig och rätt som det är så satt jag och tittade igen.

Med lust så menar jag kanske snarare besatthet. Tro inte att jag kommer att sluta titta på Buffy. Bara att den där högtidstunden som jag tidigare upplevde (under senare delen av S2, hela S3, S4 gick i vågor, hela S5 och tom avsnitt 8 i S6) när jag tittade på Buffy har försvunnit, ni vet den där riktig glädjekicken. Nu känns det mer som ett tidfördriv (ohh tänk att jag skrev det). Jo dem säger ju att S6 skall vara ruggigt bra...Någon gång bör det ju vända. Vilket otrevligt sidospår jag kom in på.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 19:29

Jisses, vad oväntat. Själv ser jag säsong 6 som det bästa som sänts på TV (andra serier räknas då överhuvudtaget inte, det är väl vissa fantastiska filmer som ligger efter Buffy). Så det här omdömet har jag till och med svårt att förstå.

Bara för säkerhetsskull - kolla i dvd:n så det verkligen är BtVS som ligger där. Någon kanske pillat dit ett avsnitt med Sabrina istället. ;-))
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav poser » sön jul 25, 2004 19:55

Jämför du Buffy med Alias ?

Call the devil and ask him if the temperature just dropped.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Tob » sön jul 25, 2004 20:09

Kan inte begripa hur du kan tolka det hela som om jag jämför Buffy med Alias. Alias och Buffy är för det första två totalt olika serier så att jämföra dem vore dumt. Alias var bara ett exempel jag tog för att illustrera hur besatt man kan bli av en serie, eller snarare fängslad, vilket jag blev i Alias S2.

Buffy är så mycket mera, Buffyverse är ju en livstil som förmodligen kommer att prägla och beröra mig många år framöver. (ehh, kanske viss överdrivelse)

EDIT: Strunta i detta inlägget, jag jämför inte Alias med Buffy, helt enkelt. Klumpigt formulerat eller ej.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 20:31

The power of Christ compels you! ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » sön jul 25, 2004 20:37

För Tobbes skull såg jag om avsnittet nu. Okej början tyckte jag inte var så roande, samma med slutet men i mitten, då Buffy leker med sin "osynlighet" var faktiskt riktigt bra.
Men annars njaaaa, även om jag är ett Spuffy fan tycker jag inte att detta avsnitt är någon höjdare.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » sön jul 25, 2004 21:50

Tobbe: Jag förstår inte alls du har just sett en helt bunt med suveräna avsnitt:

Once more with feeling - 5 stjärnor
Tabula Rasa - 4,5 stjärnor
Smashed - 4 stjärnor
Wrecked - 2 stjärnor (det här stinker verkligen det medger jag... det är bara Spuffy biten i början som är bra, +1 stjärna)
Gone - 4 stjärnor

Det är vad jag tycker iaf... hela början av "Gone" med Spike och Buffy är ju fantastiskt bra, kemin mellan James och Sarah är enastående. Osynliga Buffy är både rolig och lite sorglig när man ser hur mycket hon försöker rymma ifrån sina problem för att inte snacka om den hysteriskt lustiga fighten med Trion (som är en comic relief tänk inte på dem som säsongens Big Bad så fungerar det bättre).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » sön jul 25, 2004 22:29

Tobbe: Överlever du bara 6.12 (enligt många ett rätt katastrofalt avsnitt) så borde förhoppningsvis den lysande 6.13 ge dig kraft att orka vidare tills du kommer till den fantastiska avslutningen på säsongen.

Off: Jooo... måste nog tyvärr påstå det... fr.o.m. 6.09 t.o.m. 6.15 är det bara 6.13 som är riktigt bra. Resten är... tveksamt. Kanske inte dåligt men minst sagt halvdant för att vara BtVS.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 23:29

Jag tycker nästan bara doublemeat är under standard såhär rakt ur minnet. Ska kolla i avsnittstrådarna vad jag skrivit. Är verkligen helsåld på s06 om ni inte har förstått det :D .
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » sön jul 25, 2004 23:39

DEN scenen är den bästa, den säger SÅ mkt om allt där, just i den fasen av BTVS.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 23:57

Off skrev:Jag tycker nästan bara doublemeat är under standard

Jag tycker den är underskattad, har aldrig fattat vad det är som är så dåligt förutom att...
Spoiler Doublemeat Palace (6x12) och framåt.
monstret är kasst. Men Buffys situation är hyfsat bra berättad. Alla problem med det husliga att sköta ett hem och vara till hjälp för Dawn och så vidare. Det blir inte så glamoröst att berätta den historien, men den behövs. Spola monstret bara så blir resten bättre. Det här temat fortsätter i de kommande episoderna och är vad jag tycker ett måste för att få Buffy att framstå som vuxen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » mån jul 26, 2004 8:10

Jag citerar mig själv för att understryka det hela, är inte Gone specifikt jag hugger på utan snarare de senaste avnsitten, och även en del avsnitt före OMWF.

Tobbe_E skrev:Börjar bli tröttsamt när Buffy aldrig kan acceptera Spike.

Det känns som karaktärerna glider iser på helt fel sätt, istället för att faktiskt bry sig om dem så tar jag avstånd och blir irriterad. Med Giles försvann gemenskap bland karaktärerna. Känner mig för tillfälligt bara besviken. Mitt i allt detta så finns Trion som bara känns fåniga. Förlåt för allt ont jag sade om Iniative.


Efter ett 12 timmars funderande så har jag nog kommit underfund med att det är Trion som inte funkar alls för mig. Något måste hända där annars går det åt skogen. Jag kan omöjligt ta det på allvar, en flamsgrupp med flamsiga medlemmar som bygger hightech grejjer, nja.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » mån jul 26, 2004 8:36

Zaxx skrev:DEN scenen är den bästa, den säger SÅ mkt om allt där, just i den fasen av BTVS.


Vilken scen?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav brat » tis jul 27, 2004 23:17

VelocityBoy skrev:Tobbe: Jag förstår inte alls du har just sett en helt bunt med suveräna avsnitt:
Once more with feeling - 5 stjärnor
Tabula Rasa - 4,5 stjärnor
Smashed - 4 stjärnor
Wrecked - 2 stjärnor (det här stinker verkligen det medger jag... det är bara Spuffy biten i början som är bra, +1 stjärna)
Gone - 4 stjärnor

Jag håller med om allt VelocityBoy sa.

Om man inte gillar den humor trion onekligen bidrar med, och inte den obehaliga känsla som kryper sig fram genom gänget, och inte Spike+Buffys lekar (med eller utan osynlighet), tja - då kanske man inte får ut så mycket av S6 som jag gjorde!! Speciellt oroad blir jag när Doublemeat Palace (säsongens enda riktiga bottennapp, tillsammans med Wrecked) ligger framför dig!!
Men jag tror också att du kan få ut mycket mer av säsongen efter du sett slutet, då kan man njuta mer av vad som sker, den humor och det drama som finns, utan att irritera sig på ovissheten.
Jag är dock helt CHOCKAD att du tappat din tro efter tre avnitt, vad man än tycker om dem. Just efter du sett OMWF och Tabula Rasa... den tro de avsnitten inger borde hålla sig minst en halv säsong!!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » tis jul 27, 2004 23:36

Det verkar verkligen vara så att man antingen hatar eller älskar The Trio... jag har inga problem med att Warren är så overkligt duktigt på att bygga saker, jag svalde hans robotar under s5 så lite osynlighetsstrålar är ingenting. Dessutom tycker jag att det är skönt att få in lite av den här extremt lättsamma humorn då alla i original scoobygänget numera är lite mer dystra.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis jul 27, 2004 23:43

Jag älskar the trio. De fungerar väldigt bra tillsammans och är väldigt roliga. Gillar Adam Busch, Danny Strong och såklart Tom Lenk som skådespelare också. Måste nog trycka lite extra på Tom Lenk, TOM LENK :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tis jul 27, 2004 23:53

Känner ett litet behov av att trycka ännu mer på Tom Lenk.

TOM LENK!

:)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » ons jul 28, 2004 0:12

Särskilt samspelet mellan Andrew och Jonathan är fantastiskt. Hur de alltid bråkar om de mest underliga saker. Sedan är ju Warren också bra.

Resten av s.6
Warrens utveckling från att ha varit en rätt vanlig nörd till att bli riktigt ond är enastående.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » ons jul 28, 2004 2:04

brat skrev:Om man inte gillar den humor trion onekligen bidrar med, och inte den obehaliga känsla som kryper sig fram genom gänget, och inte Spike+Buffys lekar (med eller utan osynlighet), tja - då kanske man inte får ut så mycket av S6 som jag gjorde!! Speciellt oroad blir jag när Doublemeat Palace (säsongens enda riktiga bottennapp, tillsammans med Wrecked) ligger framför dig!!


Visst bidrar Trion med en viss humor, men jag köper tydligen inte konceptet. Det känns bara fel imo. Det är möjligt att det ändras när jag har sett hela säsongen och även när man sedan ser om det.

Obehagliga känslan som kryper sig fram har jag abslout inga problem med, på något vis är det där som styrkan i säsongen ligger. Även om jag inte tycker om att Giles är borta, det märks tycker jag för min del hur mycket han betydde för serien.

Buffy/Spike: Vet allvarligt talat inte vad jag skall säga. Jag gillar den där mörka och freakade relationen dem har. Det blir lite intressanta. Skulle relation utvecklat sig till något som liknande Angel/Buffy så hade det kännts väldigt, trist faktiskt.

Summan summarum, som innan, Trion är boven i dramat. Men jag faställer det inte, när man har sett allt och fått lite överblick på det hela så kanske dem växer. Avsevärt, vem vet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 2:10

Just nu tycker jag Tobbe_E 's inlägg är intressanta, han är väl igentligen den enda som inte sett hela Buffy som skriver va?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » ons jul 28, 2004 14:00

Trion har en uderbar humor och fungerar underbart som comic relief i säsong 6. För allt alvarligt som händer genom att buffy varit himmeln Willows missbruk av magi, Dawns själande från Magic boix (kanske inget alldeles för allvarligt men ändå). Giles som lämnar gänget för att åka till Englan, Tara som lämnar Willow... Och flera andra saker. Då tycker jag detta skulle kännas alldeles för överdrivet att sätta in en Big Bad ala Glory type in i handlingen.

Och Buffy Spike grejen är en intressant tvist på händelser men njaae inte riktigt så överdrivet bra det var roligare med stalker Spike faktiskt.

Och jag tycker att det fungerar bra att Giles är borta allt sätts på prov ingen kan allt om demoner och dylika utan de får prova sig fram.

Och Zaxx jag har inte sett allt än.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav latarmig » ons jul 28, 2004 15:03

Bra summering. Jag håller med föregående talare.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » ons jul 28, 2004 16:06

Tackar :D
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 16:30

Teo skrev:Och Zaxx jag har inte sett allt än.


För en nyfiken liten tjej, hur långt har du sett?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Teo » ons jul 28, 2004 16:34

Till 6x12
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare