3x03 That Old Gang of Mine

Säsong 3-debatter

Betygsätt That Old Gang of Mine

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
5%
5
1
5%
6
2
10%
7
7
33%
8
8
38%
9
2
10%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 21

3x03 That Old Gang of Mine

Inläggav pfant » sön nov 02, 2003 21:47

Stackars Gunn, vart han än vänder sig har han rumpan bak. Wesley har verkligen kommit en bra bit sen han introducerades i Buffy. Måste vara mycket roligare för Alexis Denisof att spela karaktären nu än då.

Och sen måste jag bara säga, Fred - satan vad söt hon är!
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav jonas. » mån jun 14, 2004 1:36

Och sen måste jag bara säga, Fred - satan vad söt hon är!



Jag tycker hon också är helt underbar. men jag kan gissa på att många ej gillar henne.
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav malavel » tis jun 15, 2004 17:09

Fred är underbar. Den inledande scenen var hur bra som helst samt den underbara 'läsk'-surplande demonen i kloaken. Sen var jag inte helt förtjust i resten av storyn. Gillade inte direkt Miami-snubben. Betyg 6.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » tis jun 15, 2004 20:13

malavel skrev:
den underbara 'läsk'-surplande demonen

Definitivt en av de märkligaste demonerna från båda serierna.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav sus@n » tis jun 29, 2004 10:24

malavel skrev:Fred är underbar. .


Det är nog det enda som jag o Malavel har gemensamt :) du är ju känd för att ha udda åsikter malavel ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Matt » tis jun 29, 2004 12:09

jonas. skrev:
Och sen måste jag bara säga, Fred - satan vad söt hon är!



Jag tycker hon också är helt underbar. men jag kan gissa på att många ej gillar henne.


Jag tror du gissar fel.
Varför tror du att man inte skulle gilla Fred?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav malavel » tis jun 29, 2004 12:40

sus@n skrev:
malavel skrev:Fred är underbar. .


Det är nog det enda som jag o Malavel har gemensamt :)

Så du älskar inte BtVS? ;)

Men gillade du inte läsk-demonen?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis jun 29, 2004 13:01

malavel skrev:
sus@n skrev:
malavel skrev:Fred är underbar. .


Det är nog det enda som jag o Malavel har gemensamt :)

Så du älskar inte BtVS? ;)

Men gillade du inte läsk-demonen?


Okej det har vi också gemensamt :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav jonas. » ons jul 14, 2004 0:46

Matt skrev:
jonas. skrev:
Och sen måste jag bara säga, Fred - satan vad söt hon är!



Jag tycker hon också är helt underbar. men jag kan gissa på att många ej gillar henne.


Jag tror du gissar fel.
Varför tror du att man inte skulle gilla Fred?



Jag läste på ett amerikanskt forum för länge sen. och där haglade det onda ord om fred. vilket tur att jag har fel :)
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Matt » ons jul 14, 2004 10:07

jonas. skrev:Jag läste på ett amerikanskt forum för länge sen. och där haglade det onda ord om fred. vilket tur att jag har fel :)


Spoiler säsong 4 och 5

Fred i slutet av säsong 4 är underbar och i slutet av 5 fast då är det ju inte Fred. Men Amy är underbar i slutet av säsong 5
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav latarmig » mån jul 26, 2004 3:17

Det här är nog det mest fruktansvärda avsnittet av alla. Inget avsnitt berör mig så starkt som detta och kanske gäller det omdömet till och med för buffyverse i sin helhet (fast det är osäkert, det finns ett par riktigt starka avsnitt i BtVS som möjligen är ännu värre). Jag mår nästan fysiskt illa av att se det och måste ständigt pausa för att hämta mig lite och tänka igenom vad som händer.

Vad jag inte kan få ur systemet är den moraliska sumpmark som Gunn med flera befinner sig i. Skillnaden mellan ont och gott, rätt och fel, och problemen med att avgöra vad som är vad, visas upp på ett sätt som jag inte tror är gjort någon annanstans i hela buffyverse. Trots att jag är arg så jag skakar varje gång jag ser avsnittet, måste jag medge att det är lysande.

En eloge till Joss Whedon (och vem det nu är som skrivit det).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » mån jul 26, 2004 9:54

Ja, jag tycker faktiskt också att det är riktigt bra! Även om jag hört att personen som skrev den är djupt missnöjd.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » mån jul 26, 2004 10:26

Såg nu att det är Tim Minear som skrivit det. En av de författare som skrivit mest åt AtS.

Vet du vad han var missnöjd med?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån jul 26, 2004 10:57

latarmig: Hm, intressant hur olika man kan tycka. Tycker inte det här är någon särskild höjdare också.

Tror inte det finns några särskilt utvecklade svar på varför Minear ogillar det här avsnittet, men jag tror det är på kommentarspåret till Billy som Jeff Bell nämner det och Tim slänger ur sig nåt i stil med "Oh please, don't mention that horrible episode!". :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » mån jul 26, 2004 19:25

caffeineaddict skrev:Hm, intressant hur olika man kan tycka. Tycker inte det här är någon särskild höjdare


Det är inte så att jag tycker det är så bra egentligen. Själva poängen med historien är alltför övertydlig för att man ska falla för den. Parallellen mellan rasism och speciesism, och det urskillningslösa dödandet är inte särskilt subtilt skildrat, så det är inte ett favoritavsnitt. Däremot kommer jag inte ifrån att jag blir berörd varje gång jag ser det - illa berörd. Samtidigt tänker jag att om nu ME lyckas beröra mig så in i märgen, så kan knappast avsnittet vara särskilt dåligt.

Nåväl, historien är lite klumpig men den duger. Känslomässigt är det en höjdare. Det får väl bli mitt slutomdöme.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » mån jul 26, 2004 20:52

Har hört det Caffe hört, dvs. "Billy" kommentarspåret.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » ons sep 22, 2004 19:23

Slutsnacket mellan angel och gunn förstörde budskapet helt. men annars aight, me likey
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » lör okt 23, 2004 20:16

Helt okej avsnitt. Men det kändes lite onödigt med ett helt avsnitt om valet mellan det gamla gänget och Angels, eftersom det behandlades i ett tidigare avsnitt då en av Gunns vänner dödades. Som någon skrev tidigare i tråden känns en del antydningar lite väl övertydliga, men det fungerar ändå.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 2:20

Gillar det här, faktiskt. Frågan om saken är så enkel som "demons bad, people good" ställs ju flera gånger på ett antal sätt och med tanke på att serien handlar om en vampyr med en själ så är det aktuellt nog att ta upp igen tycker jag.

Lite enkel humor också vilket aldrig är feel. Mmmm - Angel... :D Och Cordelias sätt att säga "Got it. And, eww." Slurpeedemonen. Lite utveckling för Fred som får göra något mer än att skriva på väggarna i sitt rum och bete sig underligt... Hon babblar förstås fortfarande, men inte bara med buskar. Improvement.

Icke att förglömma; Angel i läderbyxor. :P Mmmm - Angel...

Angel: Hey -- ! Why is my name at the top of this list?
Cordy: Uh... "A."
Angel: Merl and I were not enemies.
Cordy: Oh. Okay. My mistake.
Angel: I'm the one that found the body, remember?
Cordy: Oh, and that's not suspicious. The one time you pay Merl a social visit and he ends up dead?
Angel: (scoffs) Oh, sure. I went dark and killed Merl.
*Cordelia tittar menande på byxorna*
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav monkeyboy » lör jan 22, 2005 4:57

Är inte så jätteförtjust i det här avsnittet...

Och sen "the death of Mearl", han älskade man ju, hade gärna fått återkomma senare...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 22, 2005 12:53

Kolla på "Jay & Silent Bob Strike Back" för en liten roll av samma kille som spelade Merl.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tam » mån feb 21, 2005 7:36

Har aldrig tyckt särskilt bra om Merl innan det här. Och så fort jag börjar gilla honom dör han. Jävla karma.
Första halvan på det här tycker jag är rätt bra, men så fort det blir gisslandrama av det tycker jag det helt stannar. Jag är inte nåt fan av gisslansagor överhuvudtaget. Tycker det brukar bli segt. Eller pretentiöst. Här finns en del bra dialog, men alldeles för mycket att irriterar mig på. Gio är störig (inte ens att se honom få huvet slukat duger som uppmuntrare), oh-my-god,-oh-my-god- och you-think-i-care demonerna också, t o m Wesley irriterar mig där, och många saker har Wesley varit men inte irriterande. Och Rondell och gänget håller sina vapen fult. De intressanta frågeställningarna får inga bra svar eftersom det inte finns några, men det finns inte ens bra försök till svar här. Men Fred är ju för charmig.
Sämst är dock när Gunn drömmer i början. Buffy och Angel har alltid haft fantastiska drömscener och att här ta ett gammalt klipp och daska ett ljust filter på det känns fantasilöst och trist och oAngelskt.
Ett av dom sämsta avsnitten. 4/10
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tompa » mån mar 28, 2005 16:55

Lite kul att man kan byta ut ordet "Demon" i detta avsnitt mot "neger" (no offense) så blir det övertydligt hur Gunns gamla gäng skjuter sig själva i foten gång på gång.

Synd på Merl som för övrigt påminner om någon kändare skådis i rösten. Kommer dock aldrig på vem. Peter Berg kanske?

Inget avsnitt att hura över direkt. Sen att det inte gick att spela på min Pioneer DVD utan att flippa ur gjorde ju inte saken bättre. Var tvungen att använda päronens no-namespelare :cry: Blir nog ett byte av denna box.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Yog-Sothoth » mån mar 28, 2005 17:08

Tompa skrev:Lite kul att man kan byta ut ordet "Demon" i detta avsnitt mot "neger" (no offense) så blir det övertydligt hur Gunns gamla gäng skjuter sig själva i foten gång på gång.

Umm... va? Det här var nog det sjukaste jag har läst på det här forumet hittills. Om man byter ut ordet "demon" mot "Angel" så skjuter han ju sig själv jätteofta också. Eller? Jag förstår inte påståendet riktigt?

Tompa skrev:Synd på Merl som för övrigt påminner om någon kändare skådis i rösten. Kommer dock aldrig på vem. Peter Berg kanske?

Han är inte så känd. Det enda stora han har varit med i är Jay & Silent Bob Strike Back.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tompa » mån mar 28, 2005 21:13

Yog-Sothoth skrev:
Tompa skrev:Lite kul att man kan byta ut ordet "Demon" i detta avsnitt mot "neger" (no offense) så blir det övertydligt hur Gunns gamla gäng skjuter sig själva i foten gång på gång.

Umm... va? Det här var nog det sjukaste jag har läst på det här forumet hittills. Om man byter ut ordet "demon" mot "Angel" så skjuter han ju sig själv jätteofta också. Eller? Jag förstår inte påståendet riktigt?


Säg att det var 1960 och Gunn och hans gäng var vita (rasistiska) killar i söderns USA, med alla kommentarer om att han nu hänger med demoner (svarta) och är en demon-lover (nigger-lover) osv. Du har väl sett Juryn, Mississippi brinner osv.? Dom har själva fått utså rasistiska påhopp men visar själva ingen förståelse för att det finna "normala" demoner.

Gunns gamla gäng, och Gio i synnerhet, skjuter därmed sig själva i foten.

"Kul" var kanske fel ordval av mig, snarare intressant.

Det jag vill säga är att dom förmedlade ett politiskt budskap i detta avsnitt. Okej?
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Yog-Sothoth » mån mar 28, 2005 23:46

Tompa skrev:
Yog-Sothoth skrev:
Tompa skrev:Lite kul att man kan byta ut ordet "Demon" i detta avsnitt mot "neger" (no offense) så blir det övertydligt hur Gunns gamla gäng skjuter sig själva i foten gång på gång.

Umm... va? Det här var nog det sjukaste jag har läst på det här forumet hittills. Om man byter ut ordet "demon" mot "Angel" så skjuter han ju sig själv jätteofta också. Eller? Jag förstår inte påståendet riktigt?


Säg att det var 1960 och Gunn och hans gäng var vita (rasistiska) killar i söderns USA, med alla kommentarer om att han nu hänger med demoner (svarta) och är en demon-lover (nigger-lover) osv. Du har väl sett Juryn, Mississippi brinner osv.? Dom har själva fått utså rasistiska påhopp men visar själva ingen förståelse för att det finna "normala" demoner.

Gunns gamla gäng, och Gio i synnerhet, skjuter därmed sig själva i foten.

"Kul" var kanske fel ordval av mig, snarare intressant.

Det jag vill säga är att dom förmedlade ett politiskt budskap i detta avsnitt. Okej?

Då förstår jag, och håller med. Jag reagerade nog mest på ett visst tvivelaktigt ord i ditt första inlägg...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » tor apr 07, 2005 8:36

Gunn har det inte lätt, lojalitet gentemot sin gamla grupp och lojalitet mot Angel Investigation. Fast gamla gruppen verkar har blivit mer än lovligt rasistiska. Gio kallar ju till och med Lorne för Green Boy, trots att han helt klart är både äldre och visare än Gio.

Rondell: How can you be sitting up in here with these things, and tell me I'm the one who lost the mission.
Gunn: Because it's true. Man, we used to face death because we had to. Now you go chasing it down, man, for the fun of it. That ain't right.


Wesley: When Angel did his pleasure killing, he had no soul. You can make no such claim.


När Gio kallade killen med skinnjackan för "Baby-Killing Monster" kunde jag inte låta bli att kalla Gio "Monster-Killing Baby".

Och vad är det med talet tre? Heliga treeingheten, tre nornor, tre Transuding Furies. "Mmmm, Angel" Transude betyder förövrigt "sippra igenom", fast det är inte mycket raseri som sipprar igenom dem.

Stackars Fred, och stackars Cordy som bara ville ta ut henne och visa att det är ofarligt. Men Fred visar ju att hon kan ta hand om sig själv.

Undrar om Gunns gamla gäng fattade att de handlade fel, eller om de kommer fortsätta döda utskiljningslöst?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor apr 07, 2005 9:14

Jag är inte överdrivet förtjust i det här avsnittet - "War Zone" part II. En övertydlig metafor ("niggerlover" utbytt mot "demonlover"), dialog hämtad rakt ur en Snoop Dogg-video, stackars Lorne får sin bar förstörd igen...

Och varför låter Gio, som hatar demoner, Lorne tala om för alla vad han gjorde i Miami? Finns det något rimligt skäl till att han inte bara sätter en kulkärve i honom?

Positivt: Fred och Wesley. Och Gunn. Lite foreshadowing (s4)
Just när Fred sjunger "I knew you'd love me..." kommer Gunn in, ser henne och ler. Just när hon sjunger "And then some day, you'd leave me..." vänder sig Gunn om och går mot baren.

CORDY: I swear to God she picked out the song herself.


Och TÄNK vilken lycklig slump att just den demonen Gunn måste knalla ner faktiskt är ond, och väldigt övertydlig med att påpeka hur mycket han älskar att äta småbarn. Puh. Inte det minsta fegt av Minear.

Men jag gillar BossWesleys utskällning av Gunn i slutet. Det var inget lätt beslut för honom att fatta, men han valde att inte fatta något beslut alls och det höll på att kosta hela gänget livet. Och det är ett gott betyg för Gunn att han faktiskt vet det och sväljer det.

Binchy skrev:tre Transuding Furies. "Mmmm, Angel" Transude betyder förövrigt "sippra igenom", fast det är inte mycket raseri som sipprar igenom dem.

Furies: Greek & Roman Mythology. The three terrible winged goddesses with serpentine hair, Alecto, Megaera, and Tisiphone, who pursue and punish doers of unavenged crimes.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » tor apr 21, 2005 20:19

Ett avsnitt helt i min smak. Mycket Gunn är mycket bra :) Men varför har han klistrat över Volcom-märket på sin bil? Det var ju så fint.

Jag tyckte om storyn i detta avsnitt. Det dilemma som Gunn har är väl något alla gått igenom på ett eller annat sätt så det känns verkligt.

Fred var cool i det här avsnittet och hon kan nog sjunga bättre om hon inte är så nervös!

Trodde att jag skulle bli irriterad om det inte blev någon uppföljning på Darla-storyn på en gång men det gjorde ingenting alls.

Det märks verkligen att Wes har förändrats. Det skedde väl redan i förra säsongen men nu märks det tydligt. Han har blivigt hård och självsäker. I like it.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » fre jun 24, 2005 18:27

JRT skrev:Gillar det här, faktiskt. Frågan om saken är så enkel som "demons bad, people good" ställs ju flera gånger på ett antal sätt och med tanke på att serien handlar om en vampyr med en själ så är det aktuellt nog att ta upp igen tycker jag.


Det är just det som gör Buffy och Angel så bra. Allting är inte svart och vitt, det finns även gråskalor.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Nästa

Återgå till Angel Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron