1x02 The Harvest

Här pratar vi mest om Säsong 1

Det andra avsnittet någonsin, vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
5%
5
5
9%
6
10
18%
7
16
29%
8
17
31%
9
1
2%
10
3
5%
 
Antal röster : 55

1x02 The Harvest

Inläggav caffeineaddict » mån sep 22, 2003 13:02

Del 2 och vi får lite mer kött på benen, men det är även ett något segare avsnitt.

Bakgrunden till vampyrer, The Master och The Hellmouth berättas. Willow och Xander tvingas ta itu med alla övernaturligheter som finns i deras gamla småstad, att deras nya kompis (och deras bibliotikarie) är där för att döda vampyrer och att deras gamla kompis har dödats av samma vampyrer.

Vi träffar även Harmony för första gången, får några fler obetalbara repliker, mer svagt skådespeleri från David Boreanaz (tack och lov att han lärde sig snabbt...), och på slutet (spoiler S7)(som nu ger en större och djupare känsla efter att man sett dess fantastiska reprisering i Chosen) känner man verkligen att det här gänget är redo att ta itu med vilka problem som än kommer i deras väg (oj, skulle det bli en del...).

Dessutom är både vampyrscenen i tunnlarna och den senare på The Bronze riktigt effektiva, och jag älskar Lukes död. Dock irriterar man sig redan här, i andra avsnittet, på hur korkade Sunnydales invånare är som vägrar förstå vad som pågår. Och ett par repliker är ju riktigt B-skräck-fruktansvärda (Darlas "His blood is pure!" får ett dåligt skratt varje gång...).

En bra uppföljning på det första avsnittet, och tillsammans utgör de en stark öppning på hela serien, som skulle utvecklas på ett sätt som överhuvudtaget inte gick att ana här.

Betyg: 8 (här med, men ändå lite svagare än Welcome to the Hellmouth).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » mån sep 22, 2003 15:58

Gillar detta avsnittet också fastän som caffeine nämde det finns en del fantastiska klyschor :)

Här får man tycker jag för första gången känslan av the scoobie gangs arbete tillsammans + att (liten liten spoiler för framtida avsnitt/säsonger)vi träffar en del ansikten som kommer vara med oss under en längre tid i buffyverse

7+
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » ons sep 24, 2003 15:23

Ja visst är det lite halvdant så här i början, jag vidhåller som jag sagt nån annan gång att skådespelet inte är 100% i början.
ATH är ju duktig, men jag tycker att SMG är lite kass i vissa repliker.

Iaf.. bra avsnitt, en 7:a får det..
Skojigt och spännande, och plus i kanten för att döda Jesse, även om jag i efterhand kanske tycker att det dels känns lite konstruerat och att Jesse bara är en expendable Xander...
Dessutom försvinner hans död ur handlingen ganska fort, är ju i princip glömt i nästa avsnitt.

Allmän spoiler om Darla:
Darla är ju fruktansvärt mesig, lite synd, men inte ens Joss kan ju ha tänkt ut allt om alla i förväg.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » ons jan 21, 2004 2:19

The earth is doomed.

Jag ville bara citera det där. Underbar slutreplik.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons jan 21, 2004 2:25

Hmm det här avsnittet kändes nästan bättre än när jag postade förra gången. Skulle vilja säga att twisten med att Jesse är vampyr må vara lite väntad men den är bra + att jag gillar Luke skarpt i detta avsnittet. Svårt å säga varför men när han håller sitt lilla tal tycker jag faktiskt det är bra :)

Sen kom jag på 2 saker medan jag såg på avsnittet

1.
My blood is your blood. My soul is your soul

My soul is your soul?!?! Missar jag något eller är detta en tabbe?

2. Varför har vissa vampyrer långa fingrar och andra inte. Tänker på vampyren som sträcker in sin hand efter Buffy och Xander medan tex. Luke har ett par rejäla grabbnävar.


Bästa replik
It's like when I go shopping. I have to have the most expensive thing. Not because it's expensive, but because it costs more.


Blir inte mycket mer Cordy än så :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons jan 21, 2004 2:29

Off: soul-biten, no pun intended, är nog inte direkt ett fel i sig. De hade nog bara inte tänkt ut varför Angel var annorlunda än. Med andra ord Manusförfattarna Fick En Bättre Idé.

Jag undrar varför vissa av dem rör sig som om de vore zombies. Logiken haltar inte bara utan har ena benet bortsletet och det andra hänger från ett träd.

Nej, det blir inte mer Cordy än så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » ons jan 21, 2004 7:40

Jo man märker att de inte än har kommit tillrätta med sin "Buffyverse mytologi", kanske lite synd men tycker egentligen att det inte gör så mycket. Brukar ta ett tag innan en serie hittat sin stil i de flesta samanhang.
Lite OT
Sedan en liten sak om 5ans sändning av avsnittet. Gick och la mig tidigt så jag såg bara den klippta sändningen och orkade inte kolla upp med hur det ska vara men jag fick känslan av att det var enhel del små klipp här och där som förtog stämningen. Kändes lite upphackat och om jag nu inte minns fel hur det egentligen ska se ut (i det oklippta orginalet och att det verkligen var enhel del småklipp) så hoppas jag verkligen att folk till större delen kollar på nattsändingen i stället då de som inte sett Buffy förut annars kan skylla på serien i sig när det är cencuren som är boven.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Tinder » ons jan 21, 2004 8:12

Spoiler hela säsong 7:
Sedan var det ju en trevlig överaskning (då jag glömt bort det) att hela historien om hur demonerna "ägde" jorden före människorna var samma som de tog upp igen under säsong 7. Kul att de trots vissa småändringar här och där i demon/vampyr reglerna/mytologin senare i serien jämfört med början kunnat hålla denna saken intakt.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 0:18

Mr Chase recension av skörden:

2. The Harvest

This is the second episode and the last half of what originally was a feature length pilot. They should really be watched together as a whole as it was intended from the beginning.
The Harvest comes closer and it is the time when the Master shall rise from the in-between-dimensions and wreck havoc upon the world, with a little help from stand-in Brian sucking blood at a local joint called the Bronze. Of course the slayer must stop it, with a little help from what is now known as the "Slayerettes" or the "Scooby Gang".
Considering that they just learned that Sunnydale is infested with vampires the gang take it really cool, perhaps too cool. Even the vampiring and subsequent death of their old friend Jesse doesn't rub off on them much. Xander is very loyal guy, if a bit awkward, which can be seen when he goes after Buffy when she goes down under to rescue Jesse.
We also get to see Willow growing a spine when she stands up for her new friend Buffy with Cordelia in computer class. And the "deliver" line is priceless.
Well, the whole big sucking thing at the Bronze of course doesn't turn out the way the Master would like because there's a new slayer in town. Buffy saves the day (or night rather) when the vamps attack. And how gullible can a vampire be? I mean "sunrise", come on! ROTFL. And we actually get to see Xander saving Cordy (from vampire Jesse), not that she thanks him for it.
But it strains the credulity that no-one at school reacts to what happened at the Bronze. I mean, they could clearly be seen as vampires sucking the life out of some people. How much in denial can you be? Grotesque gangs with gross looking faces my butt!
All in all a splendid first instalment of a terrific series which of course demands a fair amount of suspension of disbelief but which nevertheless takes it's viewers seriously and is full of wit and charm and intelligent dialogue, not to mention mature themes despite it's genre premise. For those that haven't been subjected to the Buffyverse the title "Buffy the Vampire Slayer" may sound rather silly but make no mistake, despite it's humour, it is NOT a silly show. So there!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 1:19

Grotesque gangs with gross looking faces my butt!


Lol, my butt är ett uttryck som används för sällan.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 13:48

Off skrev:Lol, my butt är ett uttryck som används för sällan.


Bild

Inte direkt *my* butt men väl värd att titta på ändå ;) .
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 14:02

Måste...titta......bort.....blicken....fixerad.......argh
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 15:22

Måste erkänna att jag sett den där då jag letade lite på google.. host host.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 16:06

Noggster skrev:Måste erkänna att jag sett den där då jag letade lite på google.. host host.

Att googla är en underskattad syselsättning.
Särskilt på arbetstid *tittar över axeln*.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » ons mar 03, 2004 18:48

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: http://www.buffyfanfic.info för alla de bästa Buffy-bilderna (som inte är screenshots [www.buffyscreenshots.com] eller fejkade nakenbilder. Förutom ett par). Inkl. den där. Lätt uppdelat i söt flicka eller stark pojke beroende på vem man är intresserad av att titta på.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 19:17

KKBBPPNEEPBSN-CaffeineF III
you bring light into the dark night.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons mar 03, 2004 19:22

HELL YEAH!

Bringer of light and goodies to all those who be kind to me and my noble and manly... uh... acronyms.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 19:57

Är det den där tyska sidan med väldigt annorlunda bilder *vink vink*
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 23:27

kaffemannen sluta kalla dig nya saker, jag kommer aldrig orka memorera 10bokstäver till...!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor mar 04, 2004 11:14

Off: Japp. Fast jag brukar mest använda mig av de andra bildavdelningarna som är sisådär 100 eller 1000 gånger större och har "riktiga" bilder. :)

Noggster: Kärt barn har många namn.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » tor mar 04, 2004 12:17

Alla vet att han är kaffekasken.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 13:01

caffeine: Sure you do...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Jhonny » lör okt 09, 2004 1:47

Är det bara jag eller verkar inte Sarah ha lite större bröst nu i de tidigare avsnitten? :)

kan ju stämma också då hon fortsätter träning för nästkommande 6 säsonger..ojoj.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav caffeineaddict » lör okt 09, 2004 2:21

Jhonny: Jag har ju inte direkt mätt, men en gissning är väl helt enkelt att hon vägde lite mer i de tidigare säsongerna. Hon ser ju tyvärr närmast läskigt smal ut ibland senare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » lör okt 09, 2004 2:42

caffeineaddict skrev:en gissning är väl helt enkelt att hon vägde lite mer i de tidigare säsongerna

Det plus att det ibland ser ut som hon har pushup (kanske inte just i detta avsnittet men under s1).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 9:11

Illyria: jag tror till och med att Sarah har sagt att hon använden en push up under första säsongen...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Jhonny » lör okt 09, 2004 22:46

Aha, intressant intressant. Fin flicka det där :)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Angelus » fre okt 29, 2004 21:04

Återigen helmysigt...ghad varför har jag inte sett om allt tidigare :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » sön nov 07, 2004 16:34

Det var ju bara meningen att Joss skulle skriva 12 avsnitt till Buffy, sen skulle det vara över.. eller skriva och skriva, men iaf vara med å tillverka dom. Det är inte så konstigt att det finns stora missar i mythologin.
Dock måste man ju störa sig på Darlas mesighet och det där som off sa om souls.
Sen har jag åxå undrat över det där med händerna, vissa har asfula händer.. och det händer ju tydligen inte alla vampyrer.

Att Jesse skulle bli vampyr var ju självklart redan när luke säger "You have just been upgraded", dom borde skippat den scenen så skulle det hela vampyröveraskandet vara mer.. ja överaskande.
Sen stör jag mig på att Jesse bara försvinner så snabbt, allt xander gör är att sparka på en papperskorg, skulle jag förlora en kompis skulle jag nog ägna nån vecka inne på mitt rum å stirra in i väggen. Menu blir ju Jesse aldrig mer nämnd.

7/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tor nov 18, 2004 7:31

Noggster skrev:Sen stör jag mig på att Jesse bara försvinner så snabbt, allt xander gör är att sparka på en papperskorg, skulle jag förlora en kompis skulle jag nog ägna nån vecka inne på mitt rum å stirra in i väggen. Menu blir ju Jesse aldrig mer nämnd.

7/10


Det var ursprungligen planerat att Jesse skulle vara med som en regular så att hans död skulle komma mer som ett "Va!? Så där kan de ju inte göra!".

Spoiler säsong 6.
Det hände senare med Amber Benson i "Seeing Red" även om hon då varit "gäst" i mer än 40 avsnitt.

Det är onekligen lite slarvigt att Jesse aldrig nämns igen, å andra sidan vet vi inte hur mycket tid som passerar mellan "The Harvest" och "The Witch".
Ger också avsnittet en sjua.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare