5x01 Buffy vs Dracula

Här pratar vi mest om Säsong 5

Ja ... betyg tack!

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
1
2%
4
4
7%
5
4
7%
6
10
18%
7
14
25%
8
16
28%
9
3
5%
10
4
7%
 
Antal röster : 57

Inläggav A bear » tor jul 07, 2005 13:44

Jag gillar det här avsnittet skarpt. Visst, Dracula själv är i fjolligaste laget (något både Spike och Xander ju kvickt observerar) men avsnittet handlar ju inte om Dracula i första hand. Han är ju ett plot device för att inskärpa det Tara sade i "Restless".
You think you know ... what you are ... what's to come. You haven't even begun.

Att vara slayer handlar om mer än att bara slå monster på käften. Om s4 av och till tappade bort det i all kamp mot commandos och en skurk vars enda hot gick ut på att vara superstark och osårbar, så är det nu dags att ta upp den tråden. I stället för att se till omvärlden med Pentagon och expojkvänner i LA så är det nu dags att titta inåt.
BUFFY: I'm the good guy, remember?
DRACULA: Perhaps, but your power is rooted in darkness. You must feel it.

Och då behövs plötsligt Giles igen. Då måste Buffy bygga upp styrka som går ut på mer än bara muskler. Då kommer saker att hända.
WILLOW: Ignis incende!

Och då... har Buffy en lillasyster? Dawns uppdykande i serien är lysande gjort.
JOYCE: You know, I'm gonna have to get used to this place without you again. It gets so quiet.

JOYCE: Buffy? If you're going out, why don't you take your sister?


Sen är ju Xander som Renfield hysteriskt kul. Det här är inte den bästa säsongsöppningen, men den är annorlunda, bra, och allt annat än en ren standalone. En utmärkt inledning på seriens möjligen bästa säsong.
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 15:25, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Holier than thou » lör nov 26, 2005 22:55

Jag tycker inte om det här avsnittet. Känns som om det är lite på lösa boliner. Tillför inte någonting till någonting annat, förutom Buffys syrra, som ifall jag inte tar helt fel, också har på sig rosa?
Min skola är så sträng så att vi inte får andas på vissa lektioner!
Holier than thou
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 okt 2005
Ort: Väsby

Inläggav The Ankh » sön nov 27, 2005 5:22

Holier than thou skrev:Jag tycker inte om det här avsnittet. Känns som om det är lite på lösa boliner. Tillför inte någonting till någonting annat, förutom Buffys syrra, som ifall jag inte tar helt fel, också har på sig rosa?

Va? De e ju ett klanonavsnitt! Minns när jag såg det första gången, det var som .. som,.,.. som porr. helt uinderbart (fast jag gillar inte porr.. men jag gillar vbuffy och vampyrer och dracuka. Så,... Omg.. porr..

(ok.. lite lite loite lite fyllis! ;) )
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Binchy » sön nov 27, 2005 9:28

Dracula var väl omskrivning för sex redan när den skrevs.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav The Ankh » sön nov 27, 2005 15:33

Binchy skrev:Dracula var väl omskrivning för sex redan när den skrevs.

Ja så måste det vara....
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav noike » sön nov 27, 2005 18:45

The Ankh skrev:
Binchy skrev:Dracula var väl omskrivning för sex redan när den skrevs.

Ja så måste det vara....

Sex och syfilis till och med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » sön nov 27, 2005 19:39

Och turistinformation för besökare till Whitby.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Lady_N » sön jan 01, 2006 13:21

Zaxx skrev:jag tycker nog det är bra för att det ÄR dracula som är med :)... kanske inte annars? ;)



Ja,det var riktigt grymt 8) Dracula was Hot ;)
Bloody Hell
Användarvisningsbild
Lady_N
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 jan 2006

Inläggav MiniWillow » sön jan 15, 2006 18:51

jag tyckte det var rätt bra inledning på säsongen :)
Xander var bra som insektsätaren ^^
MiniWillow
Minion
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2006
Ort: Södertälje

Inläggav Binchy » sön jan 15, 2006 21:48

Lady_N skrev: Dracula was Hot ;)


Dracula's a wuss!

(Or is it wuzz? Well, ya know what I mean.)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 0:15

visst hade det varit konstigt om Dracula aldrig hade dykt upp i en Vampyr serie men nja.. Detta avsnitt är inte så kul att kolla på (Enligt mig iallfall) En fyra får den iallfall.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Forever Chosen » sön mar 19, 2006 2:11

Isabella skrev:visst hade det varit konstigt om Dracula aldrig hade dykt upp i en Vampyr serie men nja.. Detta avsnitt är inte så kul att kolla på (Enligt mig iallfall) En fyra får den iallfall.


Det är sant, att Dracula skulle dyka kändes inte som nån jätteöveraskning precis. Rätt så bra avsnitt är det, en sexa i betyg får det.
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav fripp21 » tor jan 25, 2007 16:45

Mom/Mom!

Aha, ett kärt återseende. Jag är åter på resa i Sunnydale!

Jag gillade Dracula skarpt. Det verkade som att han försvann i slutet av avsnittet, men jag hade gärna sett mer av hans försök att förföra Buffy. Han hade dels sina mörka hypnotiska ögon, och dels en hel del intuition och kunnande om Slayers. Buffy har blivit lite för van med att bara använda sina muskler och sin vighet i kampen mot de mörka makterna. Det är mycket mer intressant om kampen pågår på det psykologiska planet samtidigt som de fajtas (för det lär vi väl aldrig bli av med?) Fast försvann han verkligen?
Buffy: You always come back.


Han sa nog en hel del sanna saker till Buffy. Allt om den mörka sidan hos henne och om styrka och hunger.

Xander var lätt roande som menlös hjälpreda åt Dracula. Fast jag kan inte hjälpa att tycka att hans skådespeleri gick lite övrstyr där.

Intressant att Mr. Giles kände sig så obehövd att han kunde tänka sig att åka hem till England och lämna Buffy i sticket. Ofattbart. Efter att Buffy förklarat att hon vill ha sin Watcher återinsatt i tjänsten var dock helt plötsligt allt bra igen. Mr. Giles har återfått meningen med sitt liv. Giddy!

GILES: You would ... be the three sisters, yes?

They begin kissing his cheek and rubbing his chest.

GILES: E-excellent, right. Uh, I'd heard that you were myth ... obviously erroneous.

One of them rips his shirt open and begins caressing him.

GILES: Aah! Ooh, that's, uh, that, uh... (giggling) tickles! Ooh, uh... oh, dear god. (Panting)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » lör jun 16, 2007 10:49

Detta avsnitt är okej/helt okej, men inte mer än så. Jag känner att jag faktiskt inte har så mycket att säga om Buffy vs Dracula. Jag har i alla fall inget emot att Dracula dyker upp i avsnittet, men det jag väntar på avsnittet igenom är slutet. Dels scenen där Buffy förklarar att hon fortfarande behöver Giles (awww) och dels den absolut sista med Buffy och hennes syster. Jag har aldrig varit förbannad över slutet på detta avsnitt. Jag tycker att det är coolt och vill veta mer. Intressant idé från herr Whedon tycker jag.

Avsnittet får 5 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » lör jun 16, 2007 12:48

Det hade varit lite roligare om Spike och Anya också fått träffa Dracula, eftersom att de kände varandra sen långt tidigare.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tea » mån apr 21, 2008 11:02

Hej Hopp. Omtitt säsong fem.

Han är riktigt lå¨ng den här dracula killen... RIKTIGT LÅNG! Wow... som ett riktigt långt träd... med huggtänder och sexig accent..

Tycker avsnittet faktiskt är helt okej... Gillar det mer och mer varje gång jag ser det... Men det är nog hittills det sämsta öppningsavnittet... (här har ni en riktig When She Was Bad älskare) Viiiisst han är sexig och snygg och yada, yada... Men det är ett rätt så tomt avsnitt.

Och så kommer Dawn... Kommer ihåg att det var avnittet efter det här som jag slutade titta på Buffy första gången, för jag tyckte det ballade ur när Dawn kom... Så dum man var... DET ÄR JU NU DET BÖRJAR! Nu utvecklas karaktärerna så otroligt mycket. Jag ser fram emot den här och de sista två säsongerna..

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Tam » mån apr 21, 2008 14:40

Tea skrev:Han är riktigt lå¨ng den här dracula killen... RIKTIGT LÅNG! Wow... som ett riktigt långt träd...

Ett träd? Haha!

Skådespelaren är 1.88. Men karaktären kan såklart vara längre.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tea » tis apr 22, 2008 14:02

Tam skrev:
Skådespelaren är 1.88. Men karaktären kan såklart vara längre.



.... but still...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Echolls » tor dec 10, 2009 16:39

Det här är det s5-avsnitt som jag sett minst antal gånger eftersom jag aldrig har gillat det särskilt mycket, men den här gången tyckte jag att det var ganska bra faktiskt. Tidigare har jag tyckt att det är väldigt tråkigt stundtals, nu kände jag mig dock aldrig riktigt uttråkad.

Drucala är ingen höjdare, men det finns mycket annat som är bra. Som gänget på stranden, Willow som tvingas hålla Giles hemlighet, Xanders ätande av insekter, scenen med Buffy och Giles när han tänker berätta att han ska åka och så gillar jag att Dawn dyker upp i slutet och det har jag alltid gjort. Egentligen så är jag en ganska skeptisk person, men när det gäller Buffy och Angel så är jag öppen för det mesta. :)

Favoritcitat:
Willow: Now that I know there's something to know, I can't *not* know, just because I'm afraid somebody'll know I know, you know?
Giles: Did that mean yes?

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor dec 10, 2009 18:03

Lyckliga dig som får se S5 nu!! Bästa säsongen!!

Den är så här: :lovebunnier: :extas: :monsterhug: :lovebunnier: :lovebunny: :unlove:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor dec 10, 2009 20:43

Ja, den är verkligen så jävla bäst!
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron