6x16 - Hell's Bells

Här pratar vi mest om Säsong 6

Betyg Hell's Bells:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
2
5%
6
6
15%
7
9
22%
8
20
49%
9
0
Inga röster
10
2
5%
 
Antal röster : 41

6x16 - Hell's Bells

Inläggav gaspode » mån sep 22, 2003 11:44

Lite bättre avsnitt än föregående, en del roligheter, men mycket är bara jobbigt.. Att alla Anyas gäster är cirkusartister funkar dåligt...

Skulle vilja att dom gjorde om det här avsnittet, mer fokus på Anya, allt med Anya är bra i det här avsnittet :D
Hennes uppskattning av brudtärneklänningarna :D
Hennes bröllopslöften :D
och framförallt hur förkrossad hon blir i slutet :(:(

Vi får väl se hur det blir med Anyas jobb, känns säkert att de kommer få varandra till slut ändå, efter en hel del gråt och tandagnisslan förstås.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån sep 22, 2003 12:24

Vet att massor med människor avskyr det här avsnittet, men jag tycker om det ordentligt. Kanske för att det koncentrerar sig mycket på Xander, och det betyder oftast ett starkt avsnitt för mig. Nick Brendon och Emma Caulfield är riktigt bra här. Buffy/Spike-scenen är också välspelad och bra.

Visst närmar sig vissa av scenerna med bröllopsgästerna farligt nära parodi ibland, men det är ändå bara smådetaljer. Och även om Anya är den som har genomgått de största förändringarna på slutet så handlar det här till allra högsta grad om Xander. Demonens motiv må vara svagt, men det är också bara ett bevis på att ändamålen helgar medlen: någonting behövdes för att äntligen få göra en historia som i slutändan handlar mer om Xanders förhållande med sina föräldrar mer än hans förhållande med Anya. Xanders föräldrar har ofta funnits i bakgrunden, men mest som humoristiska detaljer. Den enda gången problemet har hanterats seriöst annars är i Restless.

Och sen är jag ju bara en liten Xander/Willow-mes som får glädjetårar i ögonen av "Do you know how much I love you?"-scenen och sorgetårar tjugo minuter senare när Anya går ensam fram mot altaret.

Betyg: en svag åtta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis okt 07, 2003 17:00

Gillar avsnittet pga det som Caffeine nämner. Äntligen får vi utforska Xanders förhållande till sin familj och släkt lite mer. Oftast har detta förhållande bara skämtats bort i tidigare säsonger och därför passar det perfekt att i en mörkare säsong som säsong 6 ta steget full ut och förkara hur det ligget till. Finns många scener med fin personkemi i det här avsnittet. Xander-Willow, Spike-Buffy, Willow- Tara och såklart Xander-Anya. Dessa höjer avsnittet väldigt mycket. Många klagar på Anyas vänner/Xanders släkt men det känns mer som en bisak i detta avsnitt som handlar mer om förhållande än något annat. Xanders uppgivenhet och sorg i ansiktet när han inser att han hellre "räddar" Anya från att hamna i ett kärlekslöst förhållande som sina föräldrar än att ge sig själv chansen att bli lycklig är ett väldigt speciellt Buffymoment enligt mig.

Någonstans mellan 6-7 för huvudhistorien (gifta sig, släkt som bråkar, inget bröllop)

8-9 för scenerna som nämnts ovan.

Tror vi hamnar på 8 här
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav lim » tor okt 09, 2003 20:58

Jag gillar också avsnittet pga det som nämns ovan. Det som stör mej mest är att det inte finns någon referens tillbaka till Something Blue. Willow och D'Hoffryn kan ju knappast ha undvikit att springa på varandra på bröllopet. Det mötet hade jag velat se.
lim
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 okt 2003
Ort: Skövde

Inläggav Zaxx » ons jan 28, 2004 2:36

kan väl helt enkelt summera med att jag håller med föregående talare :D

+Spike - Buffy scenen... Spike spelar otroligt
+Willow och Xander scenen, "do you know how much I love you?"
+Buffys charader :D
+Tjejernas gröna klänningar
+Anya är grymt bra, o snygg ;)
+Xander är bra hela avsnittet

-hela grejen, med familj
-demonen som kom tillbaka för att "hämnas".. (iofs bra paralell till Anyas förflutna)
-avsnittet var trögt...

ja det blir nog en 7:a men med vissa scener som uppgår mot 9:or :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jan 28, 2004 2:50

Dte finns dock vissa ställen där Anya är skrämmande lik Margaret Thatcher. Och då är -- detta är viktigt att poängtera -- hon inte snygg.

Avsnittet är bra. Det är både roligt och sorgset på samma gång. Scenerna med Xanders familj är värt allt. Äntligen får vi se varför han försöker komma bort.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » mån feb 23, 2004 21:24

Detta var ju lätt ett bra avsnitt, även om demonerna på anyas sida inte borde varit där enligt mig.

Annars så tyckte jag avsnittet var väldigt bra, den där gubben såg t.om. ut som Xander om du frågar mig. Och Spike-Buffy scenen var ju gó!

Oj oj.. Snart är även säsong 6 slut, vad finns då kvar? jo.. Sista säsongen.. snyft.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » mån feb 23, 2004 22:00

Noggster.. TA DET LUGT.. TA DET LUGNT... se det sista VÄLDIGT LÅNGSAMT NU!... håller mig i ena armen så jag inte skall kolla på S7 ÄN!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 0:41

Haha.. kankse borde stanna upp Buffy-tittandet å börja på Angel istället.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis feb 24, 2004 0:43

Det ska göras samtidigt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 0:45

sam....tid...igt? va pratar du om? Du menar inte den där konstiga förmågan flickor sägs ha?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » tis feb 24, 2004 0:46

nej det är samlag...

Hells Bells är förövrigt ett väldigt roligt avsnitt.. humor.. humor..

Spike + Buffy scenen är UNDERBAR!!!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis feb 24, 2004 0:48

nej det är samlag...


ROFL
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » lör jul 17, 2004 17:41

För att vara ett kanske förutsägbart avsnitt från om med att demon snubben dyker upp så är det väldigt bra. Speciellt slutet, varför kunde de inte få varandra?!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » lör jul 17, 2004 21:38

sus@n: Håller med. Upprepar mig säkert, men det här är grymt underskattat. Både scenen med Willow & Xander och sista scenerna med Xander & Anya får mig att sitta och snyfta.

Och det finns ju en hel del andra godbitar också. De fruktansvärda klänningarna. Buffy som jonglerar. Buffy och Xander. Och Buffy och Spike (fantastisk scen).

Älskar även hur klart det görs att det inte har med Anya att göra att Xander lämnar henne (även om jag naturligtvis förstår att det svider något enormt för henne), utan att det är han som själv inser att han inte är redo. Anya spelar inte in i saken, det är Xander som måste kämpa med hur redo han tror han är, och hur mycket av sin far som han tror finns i honom.

Suveränt avsnitt.
Senast redigerad av caffeineaddict tis okt 12, 2004 18:01, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » sön jul 18, 2004 11:47

Ja Xander älskar Anya så det är ju inte pågrund av att det är fel tjej som han inte kan gifta sig, det är för att det är rätt tjej. Han vill inte såra henne men det är precis det han gör genom att lämna henne vid altaret men på ett sätt så är det det rätta att göra vid den här tidpunkten, hellre att han lämnar henne än att de får samma äktenskap som hans föräldrar.

SPOILER S7 E22 Han inser att han är redo då
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav c0bra » mån jul 19, 2004 19:00

Off skrev:Gillar avsnittet pga det som Caffeine nämner. Äntligen får vi utforska Xanders förhållande till sin familj och släkt lite mer. Oftast har detta förhållande bara skämtats bort i tidigare säsonger och därför passar det perfekt att i en mörkare säsong som säsong 6 ta steget full ut och förkara hur det ligget till. Finns många scener med fin personkemi i det här avsnittet. Xander-Willow, Spike-Buffy, Willow- Tara och såklart Xander-Anya. Dessa höjer avsnittet väldigt mycket. Många klagar på Anyas vänner/Xanders släkt men det känns mer som en bisak i detta avsnitt som handlar mer om förhållande än något annat. Xanders uppgivenhet och sorg i ansiktet när han inser att han hellre "räddar" Anya från att hamna i ett kärlekslöst förhållande som sina föräldrar än att ge sig själv chansen att bli lycklig är ett väldigt speciellt Buffymoment enligt mig.

Någonstans mellan 6-7 för huvudhistorien (gifta sig, släkt som bråkar, inget bröllop)

8-9 för scenerna som nämnts ovan.

Tror vi hamnar på 8 här


Mycket bra skrivet, finns inte så mycket mer att tillägga :)
precis som du skriver är det personkemin, känslorna, mellan de olika personerna som gör detta avsnitt så otroligt bra :D
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav c0bra » mån jul 19, 2004 19:03

När Xander går ifrån bröllopet ute i regnet, samtidigt som Anya övar sitt tal, är en riktigt vacker och sorglig del i avsnittet.
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav Calle » mån jul 19, 2004 22:06

c0bra skrev:När Xander går ifrån bröllopet ute i regnet, samtidigt som Anya övar sitt tal, är en riktigt vacker och sorglig del i avsnittet.

Jo fint är vad det är, fint som snus :), jag tycker att de båda var värda att få varandra. Fast det är väl så det är, förhållanden slutar inte bra i buffy :(.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav VelocityBoy » mån jul 19, 2004 22:43

Personligen så blir jag så upprörd på Xander när jag ser det här avsnittet att jag har svårt att njuta av det... han är verkligen på väg att skaffa sig precis det liv han önskar sig och så kastar han bort alltihopa. Nåväl man skall väl kanske inte gifta sig när man är 20 eller vad han nu var så han har väl kanske lite rätt iaf...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Calle » mån jul 19, 2004 23:27

VelocityBoy skrev:Personligen så blir jag så upprörd på Xander när jag ser det här avsnittet att jag har svårt att njuta av det... han är verkligen på väg att skaffa sig precis det liv han önskar sig och så kastar han bort alltihopa. Nåväl man skall väl kanske inte gifta sig när man är 20 eller vad han nu var så han har väl kanske lite rätt iaf...

Jo det kanske stämmer, fast i sådanna fall gjorde han fel när han friade till Anya, med tanke på att de i s7 säger att de fortfarande gillar varandra men kan inte göra något av det.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Koala » tis okt 12, 2004 17:52

Shiez, jobbigt avsnitt att se på.. en 8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav CheeseGuy » tis okt 12, 2004 17:56

Jag satte en 6:a för några dagar sen, men efter att ha läst era åsikter och sedan sett avsnittet igen så tycker jag faktiskt att det förtjänar en stark 7:a.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

En sak...

Inläggav rust » tis okt 12, 2004 18:15

En sak jag undrar är vart Giles är någonstans? Han borde ju närvara på Xanders och Anyas bröllop, det känns ju nästan givet.
rust
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis okt 12, 2004 19:35

rust: Han är i England, det är en Atlant emellan. Men tyvärr klipptes en replik bort som finns i manuset, som förklarar att Giles har skickat ett meddelande och beklagar att han inte kan komma, men istället har han bjudit på alla blommor till bröllopet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » tis okt 12, 2004 22:35

Det finns mycket mums i det här avsnittet, det mesta av det är redan diskuterat ovan.

Som vanligt för min del är det de tveksamma delarna som imponerar mest. Det som får Xander att ge upp Anya är en ganska hemsk konservativ bild av tvåsamhet som han fått med sig från uppväxten och som han inte lyckats frigöra sig från under sitt vuxna liv - nämligen att människor är par för livet eller inte alls. Dessa två möjligheter verkar vara de enda två han har att laborera med och givet de förutsättningarna är det inte underligt att han till sist, efter mycket ångest och försök att hitta en annan lösning, handlar som han gör.

Han råkade i ett svagt ögonblick fria till Anya (och åtminstone några av Anyas ögonblickliga protester mot frieriet var nog på pricken), och alltsedan de överlevde Glory har han funderat över vad han gjort och vad det kommer att få för konsekvenser. Detta samtidigt som tiden gått och ögonblicket när allt ska realiseras obönhörligen närmat sig. Hade han haft en mer praktisk syn på att leva tillsammans så hade han tagit mått och steg för att lösa problemet för länge sedan. Antingen hade han i så fall aldrig friat (han är ju trots allt väldigt ung), eller hade han erkänt för Anya att det nog var rätt dumt att genomföra giftermålet och att de borde vänta åtminstone fem eller tio år, eller vad han nu tyckt varit lämpligt. Men detta kan han inte göra med den karaktär han har. Han är en man som står vid sitt ord, som gör allt vad han kan för att realisera vad han sagt att han ska göra. Hela tiden har han kämpat för att göra rätt, men till sist när det goda han försöker åstadkomma genom att genomföra vad han lovat (gifta sig) ställs mot det större onda, att förstöra resten av Anyas liv just genom att gifta sig, så blir han tvungen att sätta ner foten. Han gör det i sista stund, och genom att göra det så sent sårar han Anya på ytterligare ett sätt, men han gör ändå till sist vad han ser som det rätta.

Det ovan är bara en återberättelse av vad alla redan vet och skälet till att jag skrivit ner den är att visa att Xanders hållning är koherent, det är ingen tillfällighet att han handlar som han gör utan hans sätt att lösa problemet ligger helt i linje med hurdan han är som person. Det ovan kan därför jämföras med det nedan.

Om Xander hade haft en friare syn på vad det innebär att vara två så hade han inte sett det som så ödesdigert att ett förhållande kan utvecklas på sätt som man inte skulle önska. Då hade han både insett och utgått från att alla förhållanden kan spricka på olika sätt. Förhållandet kan gå i stå så att man man lever tillsammans mest av gammal vana medan all passion är ett minne blott (om ens det när det gått tillräckligt lång tid). Men det skulle också tvärtom kunna utvecklas till en ständig ohälsosam kamp mellan parterna där det aldrig är en lugn stund, en kamp som i värsta fall slår över i våldsamheter. Han skulle också efter giftermålet kunna upptäcka att de egentligen inte hade någonting gemensamt, eller kunde de först då upptäcka att det de trott varit kärlek för varandra inte varit mer än sexuell lusta. Det finns knappast några gränser för hur många sätt förhållanden kan misslyckas på.

Det som Xander inte ens tar i beaktande är skilsmässa. När två personer som älskar varandra finner att de inte längre har de känslor för varandra som drev dem samman, eller när de av andra skäl finner att de inte kan leva ihop, så kan de gå var och en åt sitt håll. Är de bara ihop kan de avsluta förhållandet, har de flyttat ihop kan de att flytta isär och är de gifta kan de skilja sig. Ska man ha garantier för att förhållandet ska hålla innan man vågar ta språnget - och det inte ens räcker med att man älskar sin partner mer än allt på denna jord och man dessutom är säker på att ens partner känner likadant - lär man få spendera livet i ensamhet.

Nu tror jag inte ens Xander kräver riktigt så mycket och till viss del har säkert hans tvekan med hans ålder att göra: Varför binda sig så tidigt? Men bilderna på Xanders näthinnor av hans grälande föräldrar talar samtidigt sitt tydliga språk, han känner att han har det karaktärsdraget i sig och vet inte hur han ska kunna hantera det. Det här är lite underligt för Xander må ha flera tveksamma personlighetsdrag, men grälsjuk kan man väl knappast beskylla honom för att vara? Han är för det mesta en glad prick.

Ett sätt att förklara den självklarhet varmed han ser giftermålet som ett livslångt åtagande skulle vara att han fått en katolsk uppfostran. Är man troende katolik (eller uppvuxen med sådana värderingar) är det en självklarhet att man lever tillsammans livet ut. Han själv eller hans föräldrar säger vad jag vet ingenting om deras trosåskådning, men hans kusin (Carol) säger att de är episkopaler (och därmed frisinnade). Episkopalismen (som i USA vanligtvis kallas anglikanismen) stammar från Church of England, det vill säga en reformat trosriktning som står i stark opposition till katolska kyrkan, så även det argumentet faller.

Som avslutning några funderingar kring bra och dåligt i BtVS. Det som tilltalar mig mest (som de som brukar läsa vad jag skriver redan vet) är när karaktärerna är trovärdiga människor, det vill säga när de är ömsom goda och onda, hjälpsamma och struntar i andras behov, och så vidare. Xander är definitivt en välskriven karaktär givet de här kriterierna. På många sätt liknar han Buffy med många av hennes både goda och mindre goda sidor. Ingen av dem är favoritkaraktärer för mig, jag är inte särskilt förtjust i någon av dem och skulle definitivt inte vilja umgås med dem. Men samtidigt är de omistliga för min besatthet av serien. Utan karaktärer som går på tvärs mot vad jag gillar hade jag inte stått ut med att se den. Karaktärer som stryker mig medhårs går det tretton på dussinet av, de befolkar varenda annan serie jag överhuvudtaget får ögonen på (jag är mycket kräsen när det gäller TV-serier och tycker nästan alla utanför whedonverse är skräp). Men Xander är underbar. Med andra ord: Xander är inte en förlängning av mig (TV-tittaren) när han lämnar Anya vid altaret, han gör inte det jag tycker är rätt, eller så som jag hade gjort, och därmed självfallet inte heller vad jag vill att han ska göra (hade han följt min mening så hade han gift sig, har man låtit det gå så långt som till altaret så är det bara att fortsätta, fungerar det inte så får man vidta åtgärder senare, det vill säga skilja sig). Men Xander gör givetvis inte vad jag finner vara rationellt, och varför skulle han göra det? Som sagt, han är inte en förlängning av mig - han är en förlängning av sig själv från säsong ett och vidare tills nu: Och som sådan är han fullständigt trovärdig. Go Xander Go!

Slutligen: Anyas vows = wows!
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » ons okt 13, 2004 9:06

VelocityBoy skrev:Personligen så blir jag så upprörd på Xander när jag ser det här avsnittet att jag har svårt att njuta av det... han är verkligen på väg att skaffa sig precis det liv han önskar sig och så kastar han bort alltihopa. Nåväl man skall väl kanske inte gifta sig när man är 20 eller vad han nu var så han har väl kanske lite rätt iaf...

Är det verkligen det livet han önskar sig? Det är ju t ex pga att han inte vill bli som sina föräldrar som han inte vill gifta sig just nu, för att han inte tror det skulle bli bra och han inte vill göra så mot Anya.

Och visst blir det synd om Anya, på precis alla sätt, men Xander säger inte att de ska göra slut egentligen - bara att han inte är redo att gifta sig. Det där med "not start over" är bröllopet, hellre att inte gifta sig om det är för tidigt än att gifta sig bara för att? Det behöver ju inte betyda att de måste gå skilda vägar, men det första som händer Anya är att D'Hoffryn erbjuder henne det gamla jobbet som hämnddemon igen...

De radioaktiva klänningarna, horrible! Men samtidigt väldigt passande också och avsnittet skulle inte vara samma utan dem. Roligt med Buffy och charaderna mm och Willow och Tara är så söta med sina blickar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » ons okt 13, 2004 10:10

Illyria skrev:Är det verkligen det livet han önskar sig? Det är ju t ex pga att han inte vill bli som sina föräldrar som han inte vill gifta sig just nu, för att han inte tror det skulle bli bra och han inte vill göra så mot Anya.


Både du och latarmig har rätt förstås det är inte det som är felet i hans agerande...det är möjligen så att jag projicerar här en aning.

Xander borde dock ha satt stopp för det hela långt tidigare eller åtminstone pratat om det nu känns det som att Anya får ta hela smällen för hans feghet...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » ons okt 13, 2004 11:26

VelocityBoy skrev:Xander borde dock ha satt stopp för det hela långt tidigare eller åtminstone pratat om det nu känns det som att Anya får ta hela smällen för hans feghet...


Men det var ju hela incidenten i det här avsnittet som fick honom att verkligen inse att det kändes som ett misstag. Det är svårt att sätta stopp för något som man inte vill erkänna för sig själv.

(spoiler resten av S6):Och som jag minns det får Xanders också ta emot några kraftiga psykiska käftsmällar för sitt agerande och dess konsekvenser.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nightcrawler » ons okt 13, 2004 11:52

Seperationen mellan Xander och Anya var oundviklig och väntad under en längre tid. Det känns som det varit på gång i flera avsnitt...Ska bli skönt att ha Xander som singel igen, då jag tycker han gör sig bäst som desperat ensam tönt ;)

ANnars var det ett ganska jobbigt avsnitt, om än med en skaplig cliffhanger :)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron