1x01 Welcome to the Hellmouth

Här pratar vi mest om Säsong 1

Vad tycker du egentligen om Buffys allra första avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
4%
5
2
2%
6
11
14%
7
19
23%
8
27
33%
9
4
5%
10
15
19%
 
Antal röster : 81

Inläggav noike » mån sep 10, 2007 16:03

Jag förstår inte riktigt "allt är redan sagt så jag håller tyst". Då kan man ju säga det igen, de som inte fattat lär sig bäst genom repetition! (Och kanske lite smisk.) I verkliga livet, bortanför tangentbordet och utanför dörren där det är kallt och ogästvänligt, så upprepar man sig rätt ofta har jag märkt. Det bör man få göra även på forum.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav makane » ons jan 16, 2008 18:08

När jag gick hem tidigare från jobbet i måndags för min förbannade förkylning så fick jag en sådan plötslig lust att se detta avsnitt igen. Det var ju bara några månader sedan jag såg det för första gången, men jag tyckte det skulle bli så intressant att se vad jag tycker nu när jag vet vart allting leder och när jag vet hur makalöst bra allting blir.

När jag började se Buffy i somras så var jag inte alls imponderad av denna första säsong. När jag då ser detta avsnitt igen så blir jag positivt överraskad. Jag ser så mycket fint, så mycket charm. Att se de karaktärer man sedan får följa under 7 år, hur de var från början, är fantastiskt. Jag började att lyssna på kommentator spåret av Joss, och det var otroligt intressant, men jag valde ändå att se avsnittet som vanligt efter en stund. Kanske var det min snorfyllda hjärna som inte kunde ta in allting som han sa?! Men det var härligt att höra honom prata om hur han aldrig gjort tv innan, att han inte förstod begränsningarna, och hur han i scenen med Buffy och Flutie blev överväldigad över SMG's fantastiska skådespelartalang. Hur hon kunde visa så mycket genom att göra så lite.

Saker som förvånade mig var följande;

Cordelia, som så hjälpsamt delar med sig av sin bok. Kändes inte som hon riktigt. Men kanske ville hon bara ta första steget till kontakt för att få med Buffy i sitt gäng?

Angel, omg vad jag knappt kände igen honom. liten, tanig och svamlandes. Jisses vad DB förändras, och det bara till det bättre.

Liksom första gången jag såg det, förvånas jag över liket som helt oövervakat ligger kvar i väntan på polisen.

Darla. spoiler resten av serien antar jag.Känner inte igen henne. Hon är mesig. Inte alls den starka kvinna man får se senare. Känns inte alls som samma karaktär. Var det tänkt från början att Darla skulle vara så viktig eller var det något som skrevs in senare?

Känslan efter att ha sett det igen är bara positiv. Trots småsaker som jag tycker är underligt eller mindre bra (Buffys replik om att hon ska hänga med "the living... lively" är under all kritik. Vaddå the lively? De livliga ungdomarna?) Men skådisarna visar att de är bra redan här och de skapar en historia som man gärna vill se mer av. Trots B-monster och låg budget.

Ska nog sakta men säkert ta mig igenom avsnitten igen. Någon gång då och då. För det är ju bara bra. :lovebunny:
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav AKS » ons jan 16, 2008 18:31

Kul att läsa en så lång kommentar! Då du sakta men säkert tar dig vidare så får du se till att kommentera här!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » ons jan 16, 2008 19:21

makane skrev:Darla. spoiler resten av serien antar jag.Känner inte igen henne. Hon är mesig. Inte alls den starka kvinna man får se senare. Känns inte alls som samma karaktär. Var det tänkt från början att Darla skulle vara så viktig eller var det något som skrevs in senare?

I manuset dog Darla på slutet av nästa avsnitt, men de gillade Julie Benz och tänkte att hon skulle bli bra för dramat i avsnitt 7, Angel, och hon fick lyckas fly. Så ja, den Darla vi ser här är inte särskilt "rätt".
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav makane » ons jan 16, 2008 21:01

Tam skrev:
makane skrev:Darla. spoiler resten av serien antar jag.Känner inte igen henne. Hon är mesig. Inte alls den starka kvinna man får se senare. Känns inte alls som samma karaktär. Var det tänkt från början att Darla skulle vara så viktig eller var det något som skrevs in senare?

I manuset dog Darla på slutet av nästa avsnitt, men de gillade Julie Benz och tänkte att hon skulle bli bra för dramat i avsnitt 7, Angel, och hon fick lyckas fly. Så ja, den Darla vi ser här är inte särskilt "rätt".


Aah. Tack. :) Jag älskar Julie själv så jag är verkligen glad att Darla blev en viktigare karaktär. Men därför störde det nog extra mycket att se henne såhär.

AKS: Absolut. Det är också en av anledningarna att jag vill ta det långsamt. För när jag ser många avsnitt på en gång så blir det lätt så att jag bara kommenterar det sista jag sett. Plus att jag har så mycket annat på gång nu. Buffy fick ju min nästan odelade uppmärksamhet i höstas så nu får den bara vara ett litet guldkorn att ta till när man saknar Joss' genialitet. Har ju fortfarande inte sett Firefly heller. :oops:
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav Bender » mån apr 07, 2008 21:55

Bender skrev:Vågar jag erkänna att ikväll är första gången jag ser Buffy?! :oops:
Har nu sett dom 2 första avsnitten och är helt klart lockad att se mer. Härliga karaktärer och skön dialog... jag är ännu inte helt såld på vampyrgrunkamojan men jag hoppas det går över efter några avsnitt.. Efter 354 dagar på buffyforum har jag nu tagit första steget mot att förstå alla buffyreferenser som figurerar i Firefly- och TV & Film-trådarna... :)

Skönt att ha läst alla karaktärsnamn några tusen gånger innan man ser serien, det är inte svårt att komma ihåg vad folk heter. 8)


Vågar jag erkänna att det här är första gången jag ser om Buffy? så här ca 2 år sedan jag avslöjade min okunskap om buffyverse? :D Härligt att återse alla karaktärer igen, det börjar riktigt bra tycker jag, ett spännande avsnitt!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav AKS » mån apr 07, 2008 22:25

Ja, visst gör du! Gratulationer till en omtitt som kommer att vara grejt. Du lär ju hunnit glömma bort en hel del då du ju inte sett avsnitten på två år och bara sett dem en (?) gång innan dess.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån apr 07, 2008 22:39

Har du sett alla avsnitten en gång eller är det några du sett om lite då och då? Annars är det på tiden med omitt. I början är det fullt tillåtet att se om många gånger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » mån apr 07, 2008 23:42

noike skrev:Har du sett alla avsnitten en gång eller är det några du sett om lite då och då? Annars är det på tiden med omitt. I början är det fullt tillåtet att se om många gånger.


"I början"?! :?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » tis apr 08, 2008 0:13

JRT skrev:
noike skrev:Har du sett alla avsnitten en gång eller är det några du sett om lite då och då? Annars är det på tiden med omitt. I början är det fullt tillåtet att se om många gånger.

"I början"?! :?

Man kan väl fortsätta och bara titta om och om och om också, men det tycker jag blir lite tråkigt i längden. Plus att titta sönder en serie är ingen höjdare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » tis apr 08, 2008 1:20

noike skrev:
JRT skrev:
noike skrev:Har du sett alla avsnitten en gång eller är det några du sett om lite då och då? Annars är det på tiden med omitt. I början är det fullt tillåtet att se om många gånger.

"I början"?! :?

Man kan väl fortsätta och bara titta om och om och om också, men det tycker jag blir lite tråkigt i längden. Plus att titta sönder en serie är ingen höjdare.


Äsch, du pratar i Jaynemössan. Det finns 254 avsnitt, det kan aldrig bli tråkigt, och Buffy går inte att titta sönder. Eller så är jag aningens mer obsessed än... alla andra?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav gaspode » tis apr 08, 2008 1:24

JRT skrev:Äsch, du pratar i Jaynemössan. Det finns 254 avsnitt, det kan aldrig bli tråkigt, och Buffy går inte att titta sönder. Eller så är jag aningens mer obsessed än... alla andra?

Det skulle vi aldrig (våga) säga!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis apr 08, 2008 1:38

gaspode skrev:
JRT skrev:Äsch, du pratar i Jaynemössan. Det finns 254 avsnitt, det kan aldrig bli tråkigt, och Buffy går inte att titta sönder. Eller så är jag aningens mer obsessed än... alla andra?

Det skulle vi aldrig (våga) säga!


Tja, varför inte egentligen. Obsessive Maniac Buffy Watching Freak är praktiskt taget mitt mellannamn. Ok, inte riktigt, men bara för att det är för långt. Egentligen är det Angela vilket förstås inte direkt talar emot ovanstående. :D
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Rombat » tis apr 08, 2008 5:09

Jag hoppar lite mellan avsnitt under perioder. Ibland hoppar jag mellan bra scener under perioder.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav mattek72 » tis apr 08, 2008 11:06

JRT skrev:Eller så är jag aningens mer obsessed än... alla andra?


Nähä, tror du?

Men annars så får jag väl hålla med. Buffy har aldrig känts som om den går att titta sönder, inte Angel heller.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » tis apr 08, 2008 11:36

Klart det finns serier som går att se om en massa gånger. De brukar kallas "bra".

Jag håller också att se om serien just nu, för ungefär femte gången, och den är definitivt inte söndertittad. Men jag lyckats hålla mig borta från den i två år också, och ungefär lika lång tid före förra omtitten. Men det garanterar inte att den kommer hålla samma nivå efter tio gånger.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav JRT » tis apr 08, 2008 12:47

Å ena sidan finns det serier som jag kan tycka är "bra" men som ändå har lågt omtittsvärde, men å andra sidan kanske just omtittsvärdet är en bra mätare på hur "bra" man verkligen tycker serien verkligen är... Buffy/Angel går inte att titta sönder. Om någon har testat det så är det jag. :D Skulle kunna sätta de bästa avsnitten på loop och se dem om och om och om igen och ha behållning av dem varje gång. 8)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav CheeseGuy » tis apr 08, 2008 13:30

JRT skrev:å andra sidan kanske just omtittsvärdet är en bra mätare på hur "bra" man verkligen tycker serien verkligen är...

Precis. Eller inte helt nödvändigtvis, men jag lutar mest åt det hållet. Hur många gånger har du sett om den (eller genomsnitt per avsnitt eller nåt) förresten?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Bender » lör apr 12, 2008 15:16

Jag har nog inte sett om något avsnitt innan omtitten nej... möjligtvis någon scen precis efter jag sett ett avsnitt.

Det kommer nog ta väldigt lång tid att ta sig igenom alla avsnitt igen.. säkert max 2-3 avsnitt per vecka.. dvs 70 veckor eller nått. :eek:

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Annie » ons jun 25, 2008 18:16

*dammar av tråden litegrann*

Första intrycket vid senaste omtitten var att alla ser ju så unga ut!
Giles entusiasm när han slänger upp vampyrboken på disken är helt enkelt bäst.

Något jag störde mig på (den här gången också) är Buffys byxor när hon traskar iväg till The Bronze. Byxbenen är ju för korta!

Nåja, ett bra avsnitt är det i alla fall som ger en helt godkänd presentation av karaktärerna och det känns som det viktigaste.
Life's a bitch until you die
Användarvisningsbild
Annie
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jun 2008

Inläggav Andrea » sön jul 13, 2008 22:24

Jag ser tillbaka lite då och då, tycker det är häftigt att se hur alla förändrats =)
Andrea
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jul 2008

Inläggav gaspode » mån jan 05, 2009 1:11

Omtitt!
Det är mycket upp och ner i början. David Boreanaz är verkligen helt oduglig här. ojojoj.

But you didn't hone!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » mån jan 05, 2009 1:16

Fniss. Många fantastiska repliker här i början, speciellt hone-citatet. Men jag klarar inte av Angel. Han är så dålig. Och han lurkar bara omkring och hjälper inte till något. Inte likt honom (jaja, jag veeet. Men ändå).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tea » tor jan 22, 2009 11:50

Nu ligger man här igen... I soffan som en stor hög med ryggvärk och foglossning... Attans pattans... Jepp Tea var ju smart nog att krocka med en stolpe så här i femte månaden och det verkar onekligen som att dr. Dr vill sjukskriva mig tills vi inte längre är två om den här kroppen... vilket betyder 4 månader i soffan...

Så vad gör man då??? Jo, man dyker ju självklart in i Joss-iverse...

Första delen på en låååång resa...

Jag har alltid gillat det här avsnittet. Det är charmigt och nytt. Alla karaktärer är så små och söta... Storyn är underhållande, en del repliker är klockrena och jag är nöjd... :)

Få saker får bort deppet från en bitter hormonell-ryggskadad Tea så bra som Buffy...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Echolls » ons sep 30, 2009 17:47

Jag påbörjade idag min andra omtitt av hela serien och tänkte att det kunde vara kul att skriva nån kommentar till varje avsnitt.

Jag tycker att det första avsnittet är lite stelt och klumpigt, inte alls i närheten av de bättre avsnitten. Vissa repliker är riktigt dåliga och känns inte alls som Joss. Karaktärerna är dock fantastiska redan från början. Speciellt Willow och Cordy sticker ut här, men jag gillar faktiskt de flesta och de fungerar bra tillsammans. Angel och Darla känns bara... fel dock. David Boreanaz utvecklas väldigt mycket, men jag måste säga att jag inte tycker att Julie Benz är något vidare här heller. The Master är fruktansvärt tråkig.

Favoritcitat:

Willow skrev:She's not hanging out with us.
:lovebunny:

Betyget blir 6/10 (för att vara Buffy, alltså).
Senast redigerad av Echolls tis okt 13, 2009 12:13, redigerad totalt 2 gånger.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Catfight » tor okt 01, 2009 11:13

Echolls skrev:Jag påbörjade idag min andra omtitt av hela serien och tänkte att det kunde vara kul att skriva nån kommentar till varje avsnitt.

Jag tycker att det första avsnittet är lite stelt och klumpigt, inte alls i närheten av de bättre avsnitten. Vissa repliker är riktigt dåliga och känns inte alls som Joss. Karaktärerna är dock fantastiska redan från början. Speciellt Willow och Cordy sticker ut här, men jag gillar faktiskt de flesta och de fungerar bra tillsammans. Angel och Darla känns bara... fel dock. David Boreanaz utvecklas väldigt mycket, men jag måste säga att jag inte tycker att Julie Benz är något vidare här heller. The Master är fruktansvärt tråkig.

Favoritcitat:

Willow skrev:She's not hanging out with us.
:lovebunny:

Betyget blir 6/10 (för att vara Buffy, alltså).


Ja, Darla är ju så himla menlös i början. Värsta bimbobruden som är skitmesig. Man kan ju inte ens ana att det gömmer sig en ganska mäktig vampyr där under.
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav konstant » tor maj 27, 2010 1:37

Okej. Det inte är dåligt men det är inte heller makalöst bra. Serien känns rätt B här, faktiskt, men gullig på något vis. Ingenting jag fastnade direkt för utan snarare att man fortsatte se och hoppades att det skulle ta sig. Jag har ju inte kommit så långt ännu (S02), men det blir bättre och bättre... :)

Slås mest av hur små och söta alla är, speciellt Willow och Giles, dom är mina favoriter i detta avsnitt. Eller båda är ju fantastiska överlag egentligen, speciellt Willow :D

Lite kul att man lätt hade kunnat tro att Jesse skulle få en hyfsad stor roll i serien, med tanke på hur mycket uppmärksamhet han ändå för i första avsnittet.

Jag ger avsnittet en sexa. En rätt trevlig introduktion.
"Om du håller så slår jag" - Mulan
Användarvisningsbild
konstant
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 maj 2010

Inläggav noike » tor sep 16, 2010 14:25

Jag har inte sett ett avsnitt på hur länge som helst nu så omtitt!

Det som slår mig här är att jag gillar den klaustrofobiska småstadskänslan som faktiskt finns här. Alla vet mer eller mindre vilka alla är.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor sep 16, 2010 19:07

Omtitt av allt? Gud, så kul!

(Vår omtitt är inplanerad till nästa sommar.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor sep 16, 2010 19:36

Ja, jag tror det. En del av mig vill se serien baklänges, första avsnittet sist men det tror jag inte att jag orkar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron