2x17 Disharmony

Diskutera Säsong 2

Harmony to all of us

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
6%
6
2
6%
7
9
29%
8
12
39%
9
4
13%
10
2
6%
 
Antal röster : 31

2x17 Disharmony

Inläggav latarmig » tis jul 13, 2004 13:22

Harmony... that's my kinda girl. Jag har gillat henne sedan hon först introducerades. Så mycket dum blondin och så mycket hjärta. Men hon är en mer komplicerad karaktär än man vid första påseende kan ana.

Det här avsnittet består huvudsakligen av två historier. Angel Försöker vinna tillbaka allas förtroende, och Harmony kommer till stan för att försöka finna sin plats i tillvaron. En managementvampyr med stora planer blir den länk som förenar de två temana.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis jul 13, 2004 13:39

Har väl aldrig varit något större Harmony-fan egentligen mer än att jag gillar bilderna på Mercedes Mcnab i FHM :) . Tycker det finns många roligare figurer i Buffyverse och har nog svårt att se det där extra djupet hos henne.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tis jul 13, 2004 13:53

Det är nog någonting man kan behöva anstränga sig en del för att argumentera för. :-) Här är dock inte platsen för det eftersom en sådan diskussion rör sig över hela buffyverse.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » lör jul 17, 2004 4:46

Nu har jag äntligen fått tid att skriva en utläggning om Harmony. Den återfinns i AtS-avdelningen ("Harmony: Happy. What's That?").
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav c0bra » mån jul 19, 2004 18:31

För oss som inte sett säsongerna parallelt(paralellt?), utan först sett alla buffy avsnitt och efter det börjat på angel tycker ju det är jäkligt roligt att få se karaktärer ifrån buffy ¨återvända¨ i angel avsnitten. Så är det iaf för mig :)
I detta fall är det harmony som är med och nej hon är inge vidare, har aldrig gillat den karaktären något alls, men blir ändå roligare när man får återse någon man känner igen i från buffy.
Avsnitten i sig var hyfsat bra. Mycket action och även lite känslor bland Angel, Gun, Cordelia och Wesley..
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav VelocityBoy » mån jul 19, 2004 22:40

cObra: Harmony är ju en underbar karaktär speciellt i Buffy s4

Vansinnigt rolig men jag sympatiserar med henne flera gånger när Spike är elak med henne som efter den extremt humoristiska fighten med Spike då hon beklagar sig över att killarna alltid lämnar henne bara för att upptäcka att Xander redan har gått... stackars liten vampyr :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons jul 21, 2004 18:54

c0bra skrev: Gun,


Samma misstag som i Angel 2x01.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » fre jul 30, 2004 17:25

Som cobra skrev så är det alltid roligt att få se karaktärer från Buffy som är med i serien. Harmony var väl tänkt att vara något slags dragplåster till avsnittet, men faktum är att det är hon som sänker avsnittet. Harmony är för mig karaktären som är så mycket dum blondin det bara kan bli, och hennes ytterst lilla biroll som hon har haft i Buffy har inte räckt för att jag skulle få upp intresset för henne. Hon är bara irriterande och den humorn hon bidrar med hade jag faktiskt klarat mig utan. Det kan vara lite vågat att göra sådan här utalanden när man inte sett mer än vad jag har gjort, har inte heller vågat läsa Latarmigs inlägg om ämnen pga spoilersrisk.

I övrigt så funkar storyn bra, även om mycket i avsnittet handlar om hur Angel skall få tillbaka respekten.

Cordys: "We are not friends" kändes verkligen. Det hela förstörs aningen när hon helt flippar ut i slutet då Angel har köpt kläder åt henne. Så mycket var den repliken värd.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » fre jul 30, 2004 17:26

Dubbelpost
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » fre jul 30, 2004 23:33

Tobbe_E skrev:har inte heller vågat läsa Latarmigs inlägg om ämnen pga spoilersrisk.


Bra, läs inte min essä än.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » fre sep 10, 2004 0:50

roligt! en klar 8a. Harmony är fetkul, Cordy är fethet(..), Angel är så jävla bra i slutet när han köpt kläder åt Cord, Wesly är fettrist dock, Gun är aight som aight.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Teo » sön sep 12, 2004 21:33

Här oterser vi våran kära mega bimbo Harmony. Hon är vampyr och ändå försöker hon vara god men det går inte så bra och tillslut sviker hon alla.
Detta avsnittet var ett rätt bra ensamstående com relief avsnitt som får en sjua.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » sön sep 26, 2004 19:37

Hannigan var ju med, underbart
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » sön okt 03, 2004 14:11

På sina ställen tycker jag att avsnittet är mycket roligt, men slutet sänker det. Även om jag hade någon misstanke om att Harmony inte var helt vävilligt inställd, känns det lite simpelt. Jag tror knappast heller att det skulle vara så enkelt för Angel att köpa sig till Cordelias vänskap.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav sus@n » sön okt 03, 2004 14:52

Jag tycker det känns rätt ändå att hon "förlåter" honom, han har trots allt visat sig pålitlig och kläder har hon alltid haft en svaghet för - att han köper till henne efter hennes kommentar om att han gav bort hennes kläder visar att han lyssnar och bryr sig om henne.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Pazuzu » sön okt 03, 2004 14:54

Jovisst är det rätt att hon förlåter honom, men det verkar gå väldigt snabbt. Fast ioch för sig skulle jag nog förlåta en hel del om en Buffy samlarbox kom in i bilden. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav JRT » sön okt 03, 2004 15:19

Vi vet ju redan att Cordelia har förmågan att vara verbalt mycket vass och taktlös när hon vill. Vem vet hur stor del av det hon sa till Angel om att de inte var vänner längre mest var för att såra honom, ge tillbaka för att han sårat och skrämt henne (och gett bort hennes kläder!). När han sen fått fjäska ett tag och visat sig pålitlig tycker jag det är trovärdigt att spärren för att börja förlåta lossas av generöst berg av kläder - som Cordelia som bekant har en stor svaghet för...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Pazuzu » sön okt 03, 2004 15:27

Det låter också troligt.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tob » sön okt 03, 2004 15:51

Tobbe_E skrev:Cordys: "We are not friends" kändes verkligen. Det hela förstörs aningen när hon helt flippar ut i slutet då Angel har köpt kläder åt henne. Så mycket var den repliken värd.


Jag citerade mig sjäv och är faktiskt inte alls förtjust i den scenen. Det kändes väldigt lättvindigt, både från Coredelia och Angels sida.

Hmm, köper lite kläder till henne så blir hon på bättre humör.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » sön okt 03, 2004 16:50

Jag säger inte att alla tjejer förlåter saker så lätt som Cordy, men jag tycker ändå det känns rätt och dessutom ser vi inte henne säga "åh kläder, Jag förlåter dig!" Vi får bara se att hon blir glad. Man kan faktiskt skratta och ha skoj med en person utan att ha förlåtit den helt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 22:28

sus@n skrev:Jag tycker det känns rätt ändå att hon "förlåter" honom, han har trots allt visat sig pålitlig och kläder har hon alltid haft en svaghet för - att han köper till henne efter hennes kommentar om att han gav bort hennes kläder visar att han lyssnar och bryr sig om henne.


Jag håller med Sus@n... och jag tycker att scenen är helt underbar det blir liksom ljusare i rummet när Charisma ler ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » mån okt 04, 2004 19:30

Tackar. Måste även säga att jag ÄLSKAR den scenen och hela avsnittet i allmänhet.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » mån okt 04, 2004 19:32

Tänk vad underbart med olika åsikter. I princip allt annat än just den lösningen hade jag föredragit. Nej, tack vet jag Charismas leende, men rädda en hel scen det klarar det inte av ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Nea » mån okt 04, 2004 19:45

Tobbe_E skrev:Cordys: "We are not friends" kändes verkligen. Det hela förstörs aningen när hon helt flippar ut i slutet då Angel har köpt kläder åt henne. Så mycket var den repliken värd.

Måste bara säga att jag håller med dig om detta, Tobbe_E. Den där repliken är brutalt ärlig från Cordelia's sida och slutscenen med kläderna gör att den repliken förlorar en hel del vikt och betydelse. Samtidigt, så gillar jag trots allt klädscenen för hur glad Cordelia blir, det är så klassiskt 'Cordelia' att reagera som hon gör - även om hon har växt som person det senaste året. Vidhåller ändå, precis som du, att det gör "not friends" repliken mindre värd, vilket jag tycker är lite synd.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Djehuti » lör feb 12, 2005 12:32

Hahaha! Jag tyckte iaf att detta avsnittet vart jätteskoj! :D
Många roliga scener.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Binchy » ons mar 09, 2005 19:28

Yay, Harmony is here? Rätt kul en med sammanblandningen lesbisk/vampyr. Och så härligt när killarna bryter sig in till Cordy och ska rädda henne från Harmony, och de sitter och målar tånaglarna.

Men herrejoss vad den tjejen kan tjôta. Och vilken airhead!

Så pyramidspel finns även i den odöda världen? Och färgkoordinerat är det också, så sött! Blåsta Harmony passar in som handen i handsken.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » tor mar 10, 2005 0:38

Jag hade ju några saker till som jag ville skriva, hade dem uppskrivna på en liten lapp, men den läste jag ju inte på när jag skrev sist.

De är inte lika snabba med att förlåta sina vänner här som de är i Buffy. Mycket sårad motvilja mot Angel.

Angel är ju mycket bättre på att fånga Cordy efter en vision än vad de andra är. Så nu när han är tillbaka så slipper hon hamna på golvet jämt.

Stackars Wesley, lika sårad som Cordy, men han får inga nya kläder.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Buffybot Wannabe » lör mar 12, 2005 1:35

Aaa, Harmony är ju så blåst! Konstigt nog känner jag igen mig själv i mycket av det hon säger och gör, vad det betyder vågar jag inte ens tänka på... :?


Roligt avsnitt, Angel är riktigt bra här. Grabbens minspel är ju underbart! Skönt att se Cordy glad igen! Nu har man bara några avsnitt kvar av säsong två och den är superbra hittills, hoppas resten är lika bra. Och jag vill ha mer Lindsey!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Tompa » sön mar 27, 2005 0:00

Nea skrev:
Tobbe_E skrev:Cordys: "We are not friends" kändes verkligen. Det hela förstörs aningen när hon helt flippar ut i slutet då Angel har köpt kläder åt henne. Så mycket var den repliken värd.

Måste bara säga att jag håller med dig om detta, Tobbe_E. Den där repliken är brutalt ärlig från Cordelia's sida och slutscenen med kläderna gör att den repliken förlorar en hel del vikt och betydelse. Samtidigt, så gillar jag trots allt klädscenen för hur glad Cordelia blir, det är så klassiskt 'Cordelia' att reagera som hon gör - även om hon har växt som person det senaste året. Vidhåller ändå, precis som du, att det gör "not friends" repliken mindre värd, vilket jag tycker är lite synd.


Kanske beror på att hon innerst inne fortfarande älskar Angel som en vän men ändå är besviken på honom. Med Harmony så var det Case Closed, stick.


Willow: -"Cordelia! Okay. We're all clear on the fact that Harmony is a vampire, right?"
Cordy: -"Oh. Harmony is a vampire? - That's why she - oh, my god, I'm so embarrassed!  (Giggles)  All this time I thought she was a great big lesbo!  -  Oh, yeah?  Really?  -  Well, that's great!  Good for you."
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav A bear » mån apr 04, 2005 8:59

Det här är ett Harmonycentrerat avsnitt jag faktiskt gillar en del. Givetvis förråder Harmony sina vänner - vad skulle hon annars göra? Äntligen får hon lite vampyrkompisar, det hon saknat ända sedan början (jfr latarmigs snygga analys http://buffyforum.se/viewtopic.php?t=1001 ). Givetvis är hon precis den sortens person som även som människa alltid har drattat dit på starka ledare och enkla regler - hon var inte Cordette nr 1 för intet - och möjligen är det avsnittets stora svaghet att vi hela tiden sitter och väntar på att hon ska visa sig som det hon ju trots allt är:
WESLEY: ...a filthy demon, an unholy monster! No offense.


En del av skälet till att Cordy kan förlåta Angel är ju ändå Harmonys förtjänst. Perspektiv är alltid nyttigt. Angel må ha gjort sina misstag, men han har i alla fall inte använt varenda hjärncell i sin kropp för att försöka locka henne in i ett bakhåll och dricka opp henne.

Gillar att the host kallar henne "Cacaphony" också. Lika välförtjänt som "Harm".

Och så är ju Willow med. Willow!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron