2x09 The Trial

Diskutera Säsong 2

Betygsätt The Trial

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
4%
7
6
22%
8
9
33%
9
9
33%
10
2
7%
 
Antal röster : 27

2x09 The Trial

Inläggav pfant » sön okt 05, 2003 16:52

Återigen ett mycket bra avsnitt. Tillbakablickar, karaoke (var det Julie Benz själv som sjöng?), lite action och ett grymt spännande slut. I vanliga fall brukar jag tycka att det är kul att ta ett Buffy-avsnitt emellan men nu vill jag egentligen bara veta hur det går i nästa Angel-avsnitt.

Wolfram & Hart är onda!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav dizzy » sön okt 05, 2003 20:16

Wolfram & Hart är ett klart intressant inslag i Angel och det ska bli kul att få reda på mer om detta djävulska företag längre fram. Det här är ännu ett jättebra avsnitt i Darla-arcen, och slutet med Drusilla är magnifikt.

Jag tycker det verkar vara Julie själv som sjunger där. Underbar röst isåfall.

Betyg 8.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » fre feb 20, 2004 22:54

Darla-arcen är nästan min favoritarc vare sig det gäller Buffy eller Angel och här fortsätter det ju bara med ett riktigt toppavsnitt. Sista scenen när Angel tvingas se Darla förvandlas till vampyr igen är så enormt bra. Boreanaz ansiktsuttryck är så klockrent det bara kan bli.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 22:50

Helt underbart. Kan inte förstå hur folk inte kan älska det här, det är nästan så hjärtat brister när stackars Darla till sist har ångrat sina synder och accepterat sitt öde, ändå blir förvandlad. Serien har blivit mycket mörkare i S2, även om den inte var ljus i förra säsongen. Det här tillsammans med nästa avsnitt måste jag säga är dom två bästa hittills.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav sus@n » mån jun 07, 2004 20:16

The Trial

Angel lurade mig ett tag med, jag trodde faktiskt att Darla var på väg att försvinna men som tur var hade jag fel. Istället får vi se en Darla som försöker anpassa sig till att vara människa men som ständigt blir påminnd om vampyrlivet (blodrött läppstift, speglar & kors). Det hjälper inte när hon får reda på att hon har samma dödliga sjukdom som hon hade förra gången hon var människa. Angel vägrar bita henne så att hon kan bli vampyr igen men han utsätter sig för några övningar (ett par tuffa sådana) och visar att han fortfarande bryr sig. Slutet...oj!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tis jun 08, 2004 6:40

Första intryck: Åh helvetes djävlar...! *tar ett djupt andetag*
Andra intryck: Åh satans förbannade...!

Phew! Vilken upplevelse! Vilket avsnitt! Det kan knappast bli mycket bättre än så här. Det var ju så hjärtskärande att se Darla kämpa mot sitt öde för att slutligen acceptera att hon skulle dö i 400+ år gammal syfilis -- och så kommer de och plockar in Drusilla för att göra henne till vampyr igen! Och stackars Angel, som var beredd att dö för henne, kan bara hjälplöst se på.

Visst är W&H onda men på något vis så tror jag att Lindsey, som blir mer och mer intressant och komplex för varje gång man ser honom, faktiskt själv trodde att han hjälpte Darla. Hans uppenbara förälskelse i henne har väl inverkat på hans omdöme.

Ack, så sorgligt men ändå så rätt (ut berättarteknisk synpunkt)! *sniff*

Jag kan knappt vänta på vad som händer härnäst...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » mån jul 12, 2004 3:30

En sak som imponerat på mig ett flertal gånger är att ME undviker att spoila historien genom att nämna överraskande skådespelare (och därmed karaktärer) bland de övriga i början av avsnitten. Att Drusilla är med får man exempelvis inte veta förrän hon dyker upp. Man får förbli ospoilad. Istället är hon nämnd i eftertexterna. Det är ett drag som vittnar om stor respekt för tittarna.

All heder åt ME för det!
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån jul 12, 2004 10:33

latarmig: Synd att de slutade med det senare, dock. Alla skådisar, oavett "överraskningar" eller ej, nämns direkt i början i både Angel S4 & S5 och Buffy S7. :(


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jul 12, 2004 11:14

CA: Fast är inte det bara på repriser och DVD-utgåvorna? På premiärvisningen har de en annorulda namnlista i början vad jag vet. Eller skippade de det också? Fast å andra sidan: i Buffy S7 och Angel S5 så utannonserade de alla "överraskande" skådespelare ett bra tag i förväg.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån jul 12, 2004 15:30

noike: Nope, såg ju alla avsnitt när de sändes och i de sista säsongerna har de överraskningsmomenten förstörts.

(spoiler Buffy S6):Sista gången de använde "visa namnet i slutet"-knepet tror jag var med Tony Head i Two To Go.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » mån jul 12, 2004 15:57

^ Anledningen är facklig/kontraktuell. Ersättning utgår utifrån var någonstans ditt namn hamnar i the credit rolls. Det amerikanska skådespelarfacket SAG (Screen Actors Guild) är i allmänhet benhårda på dessa punkter. Undantag finns men de är väldigt sällsynta.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » mån jul 12, 2004 16:52

Intressant att veta Mr Chase.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » mån jul 12, 2004 19:30

Ca: så dumt.

Mr Chase: Det är väl därför de bara fick göra det på premiärvisningen och sedan ändra det för repriser och försäljningsutgåvorna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån jul 12, 2004 22:18

noike: Alltså, jag skrev lite dumt där uppe (såg inte "alla" avsnitt första gången de sändes, utan alla avsnitt i Angel S4 och S5 och Buffy S7) men jag är förvirrad över hur du menar? I Buffy S7 och Angel S4 och S5 står alla namn i början och förstör därmed vissa överraskningar, men i säsongerna innan printas en hel del namn i slutet.

På de avsnitt där namnet står i slutet gör det ju så även på DVD:er och repriser. Så vad skulle vara skillnaden mellan premiärversionerna och de på DVD:erna?

(spoiler Buffy S7):Kom faktiskt på ett tillfälle i S7 där överraskningsnamn döljs. Namnen på skådespelarna som spelar alla gamla huvudskurkar (Glory, The Mayor o.s.v.) står inte i början av Lessons.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » mån jul 12, 2004 22:44

Jag tror inte det är någon skillnad mellan premiärvisningar och senare visningar/DVD:er.

Placeringen i för- eller eftertexterna styrs som sagt av ersättningsförhållanden. Står man i eftertexterna så får man i allmänhet mindre betalt. Sedan beror det också på vilken "billing" man har. Är man co-star, guest star, special guest star eller featuring inverkar det också.

Undantag finns men måste då förhandlas fram och SAG brukar oftast vara notoriskt stalinistiska på den punkten och bryr sig inte ett dyft om konstnärliga överraskningsmoment.

*Stor* spoiler Babylon 5 slutet av säsong 3
När Sheridans "fru" skulle göra ett gästspel i slutet av ett avsnitt så var man tvungen att ange skådespelerskans namn redan i förtexterna. Eftersom hon, Melissa Gilbert, IRL är gift med Bruce Boxleitner (Sheridan) så var det inte så svårt att föreställa sig att när hennes namn dök upp i början så skulle Sheridans "fru" också dyka upp, och därmed var överraskningen förstörd :evil: .
Kuriöst nog är Melissa Gilbert numera SAG-ordförande
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » lör jul 24, 2004 1:47

Juliet Landau nämndes inte i förtexterna. Ohh, sista 20 minutrarna är fantastiska. Att Angel verkligen var beredd att offra sitt liv tvivlar jag på, tror mer på att han hade listat ut vad den trdje utmaningen egentligen handlade om. Men det viktigaste är hur Darla reagerar, hon får verkligen upp ögon och inser att livet faktiskt är värt att leva så länge någon bryr sig om en.

Scenen strax efter när Angel får reda på att Darla inte kan bli "botat", tycker jag är suverän. Ilska, frustration och besvikelse skildras på ett ypperligt sätt.

Okej. Slutsekvensen. Kan det bli bättre? Iom att dem inte listade Juliet Landau i förtexterna så kom detta som en fullständig överaskning. Vilket gjorde att scenen fick en helt annan tyngd, vilken underbar vändning!

En svag nia, eller eventuellt en stark åtta. Det som sänker avsnittet är en segare inledning.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » mån sep 20, 2004 22:36

Kan inte annat än att instämma med er! Ett mycket bra avsnitt, det kan väl inte bli annat när Drusilla dyker upp. Jag var väl inte helt överraskad då man har sett Buffy 5x14 och anade att något var på gång.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Joamna » sön nov 07, 2004 12:15

Oh ruskigt bra! Kan bara instämma med tidigare talande (skrivande).. När Drusilla kom in var så himla mäktig och stark scen!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » tor nov 25, 2004 21:08

Riktigt bra. Lite tillbakablickar (då kan det som sagt inte gå fel) och en grym slutscen. Testerna Angel för genomföra var visserligen lite ostiga, men fungerade väldigt bra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Buffybot Wannabe » mån mar 07, 2005 1:18

Återigen ett helt sanslöst bra avsnitt, hur bra kan en säsong bli egentligen?

Lilla Dru kommer in som en drottning och sätter tänderna i Darla, och Angels uttryck när han tvingas se det är bara...wow... lille killen... :cry:

Men satan att Lindsey skulle gå och fastna med barret i gräsklipparen, det var bättre förr!


Måste gå och kolla vidare nu!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Binchy » mån mar 07, 2005 20:56

Intressant trial, lite lik

Spoiler Buffy slutet säs 6
prövningen Spike går igenom, men det här händer ju före. Fast jag har ju sett hela Buffy innan jag började se Angel, så jag upplever ju det som efter i alla fall.

Gillar han som höll i det hela, sval och korrekt, värdig en engelsk butler.

Att Dru skulle sire-a Darla blev man ju spoilad för i Buffy, men inte hur, när eller varför, så det var spännande i alla fall.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » mån mar 07, 2005 22:00

Jag gillar sådana här avsnitt/filmer osv där folk måste gå igenom prövningar av detta slag. Eller liknande slag. vet att det finns ett tidigt DS9-avsnitt där de måste lösa olika problem för att komma ut ur nån sorts... labyrint eller vad det nu var (måste vara minst 6-7 år sen jag såg avsnittet). Även en film som Cube känns som ett liknande tema. Och en av de böcker jag läst om flest gånger i Sagan om Isfolket-serien är Dödens trädgård då Shira måste genomgå sina prövningar.

Kort sagt: själva grundtemat i detta avsnitt tillatalr mig enormt av någon anledning. Innan S5 var detta avsnitt helt klart ett topp 10-avsnitt (AtS), efter S5 så tillkom ju minst fem topp 10-avsnitt så i konkurrensen kan nog The Trial ha fallit ut från topp 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Buffybot Wannabe » tor mar 10, 2005 16:24

AKS skrev: Och en av de böcker jag läst om flest gånger i Sagan om Isfolket-serien är Dödens trädgård då Shira måste genomgå sina prövningar.


Håller med, tänkte också på Shira under detta avsnittet. Både fysiska och psykiska prövningar, även att Shiras kanske egentligen var något värre...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav AKS » tor mar 10, 2005 17:06

Mm, mycket värre kan man nog säga. Då Angel är klar med sina prövningar, har Shira barit gjort en fjärdedel av sina skulle jag tro.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tompa » lör mar 26, 2005 20:31

Gripande. Starkt. Överjävligt.

Buffy S6
Att man bara kan komma tillbaka en gång gäller ju i så fall Buffy också. Tur att Första hjälpen inte räknas, snopet annars.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav sharatec » ons mar 30, 2005 0:15

Såg det här avsnittet för fjärde gången idag... Fortfarande extremt bra, även om jag tyvärr är lite skadad och mest sitter och längtar till den underbara slutscenen.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Tam » ons mar 30, 2005 2:08

Hade själva prövningarna varit mer intressanta hade det här kunnat vara det allra bästa Angel-avsnittet. En av seriens roligaste scener först med tvätten, och ett av de mest fantastiska slutscener som nånsin skådats.

Och Darlas sång. Har förgäves letat en version av Ill wind i närheten av lika vacker, men varken Ella Fitzgerald eller Frank Sinatra är ens i närheten. Kan nån hjälpa mig i den frågan skulle jag vara evigt tacksam.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » lör apr 02, 2005 22:05

Det är ett väldigt bra avsnitt - just det att Darla äntligen accepterar sitt öde, och sedan...

Det enda svaga är egentligen just själva prövningarna, som känns rätt lama. Att Angel kan piska upp en demon är det väl ingen som tvivlar på, att gå över några kors (varför kliver han inte på tå i de stora mellanrummen MELLAN korsen för?) gör väl rätt ont men vi vet ju sedan Buffy 1x07 att han är villig att stå ut med lite smärta för någon han bryr sig om, och sista grejen är ju så uppenbar... Jag tror visserligen att Angel verkligen menar att han är beredd att dö för Darla, men jag tror också att någon del av honom är fullt medveten om att det inte behövs just här.

Men utöver det är det en god fortsättning på en mycket stark arc. Lindsey är riktigt bra - han må vara ond, men han är också uppenbarligen kär i Darla, vilket inte är helt svårt att förstå, och tror sig verkligen hjälpa henne. Det visar sig ju om inte annat i hans tal till Angel.

Lindsey: Maybe not. - But I'd save her if I could. And you can. And you won't. So you got a choice pal: waste the last two months of her life searching for a cure that doesn't exist, watch her wither away and die - or you can use the only real power you got. You can make this disease go away today if you wanted to.
Angel: By killing her again.
Lindsey: By giving her life! Eternal life.


Och Drusilla... som får bli mor åt sin egen mormor. Pervo, men vilken vacker scen.

Det enda är väl att resten av gänget är underanvänt, men snygg förstascen...
Darla: You can't force me to stay here.
Angel: You're not a prisoner.
Darla: I've been hearing that a lot lately.
Angel: Just give me a chance. Okay?
Cordy: So, first up - you're a prisoner.
Wesley: I'd have to concur with that, yes.
Cordy: See, you've got our friend - all - in knots.
Wesley: Can't say we like you much.
Cordy: So, sorry about the dying, but if you try to escape - we will hit you.
Wesley: On the head.
Cordy: With very large and heavy objects. Okay?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dansdansdans » fre apr 15, 2005 18:23

jag blev lite skadad då jag nått avsnitt såg att James Masters skulle vara med i början där. så jag satt ju där och bara väntade.
sen kunde jag inte sluta titta när namnen på de som ska vara med i avsnitten introducerades.......
så jag blev mäkta förvånad och oerhört glad över att jag inte blev spoilad över att Dru dök upp!
asbra!!!
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav latarmig » fre apr 15, 2005 18:33

Det är sådant som gör en glad. Det visar på respekt för tittarna att låta en sådan formidabel överraskning överraska.

Det är dock inte alltid de är så hänsynsfulla. När jag såg serierna för första gången brukade jag sätta upp armen så den skylde nederdelen av TV-rutan under tiden presentationen av gästskådespelarna pågick.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron