5x10 Into the Woods

Här pratar vi mest om Säsong 5

vad blir ditt betyg på detta avsnitt...?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
1
3%
6
6
19%
7
8
26%
8
11
35%
9
2
6%
10
2
6%
 
Antal röster : 31

5x10 Into the Woods

Inläggav Zaxx » ons nov 26, 2003 0:08

YES,,, Riley är BORTA!!.. an STAY GONE!.. hatar honom.. han håller ju på o pajja allt mellan Spike o Buffy nu...

åååååh.. va bra allt är med Spike just nu.. han e ju COOL så cool att man nästan vill vara Spike! Jag känner tom såhär:

"Jag får inte tycka Spike är coolare än Angel, för det är han ju inte.. men jag tycker ju det.. fast ändå inte.."

lite småjobbigt.. Men alltså Spike o Buffy skulle aldrig funka? eller kan det det? o varför har jag inte blivit spoilad av det förut då? hmmm :/ får helt enkelt vänta att se.. men jag är helt klart FÖR: BUFFY + SPIKE = SANT

NU till avsnittet:
Ja det var ett BRA avsnitt med mkt som hände samtidigt! Några grejor som är kul:
+Spike står o röker när Riley o Buffy 'gör det'
+Spike visar Buffy till Riley (med vampyr på armen)
+Riley åker :D
+Xanders snack med Buffy är bara hur bäst som helst (kädes lite som om Xander hade fått för LITE plats i serien på sistone, så han behöve nå BRA)
+Xander 'lilla' snack med Anya

puh.. ja mkt att skriva när man vill se mer av serien...:D

betyget då? ja en 8:a
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön dec 28, 2003 16:48

Detta avsnittet tycker jag faktiskt inte är så bra och gillar säsongen så där faktiskt men jag tror andra delen blir bättre :) Är lite kluven i Riley frågan för jag tyckte faktiskt om honom i säsong 4 men är riktigt sur nu när han är "otrogen" mot Buffy, så ganska skönt att slippa blodsugar scenerna!!!!!!!!! SPIKE är det som gör säsongen värd att se defenitivt och Buffy med....Joyces sjukdom och att få lära känna karaktärerna mer!!!!!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sus@n » mån jan 05, 2004 13:18

Har definitivt ändrat mig! Säsong 5 är jättebra... box 2 innehåller ju bästa avsnitten som "the body" "the gift" "intervention" osv..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav pfant » mån jan 05, 2004 18:50

Man har alltid rätt att ändra sig, och är det så att man kommer på att S5 är jättebra så desto bättre :)

Jag har inte satt ihop någon ranking av säsongerna med S5 skulle komma högt upp (även om jag inte gillade den säsongens big bad).
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » mån feb 02, 2004 3:53

jo det är bra att Riley åker han är så bäver
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav noike » mån feb 02, 2004 14:42

Hallå där. Nu kommer jag att vara väldigt opopulär, men det är inget större fel på Riley som karaktär. Däremot hur manusförfattarna valde att använda honom. Efter Goodbye Iowa hade han egentligen ingen annan funktion än den som Buffys pojkvän.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån feb 02, 2004 16:10

Jag gillar Riley i S5 faktiskt, när vi får se hans svagare och mörkare sidor. Och han var helt okej i början, innan han var regular. Det var under Initiative-perioden som han blev lite tråkig och opersonlig för det mesta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » mån feb 02, 2004 16:13

jag har grova problem med hans personlighet och betende.. grät ju nästan av glädje när han försvann i sin macho-helikopter..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån feb 02, 2004 16:14

Noggster: Ja, inte är han så väldigt sympatisk hela tiden, men det tycker jag kan vara en styrka hos karaktären (vilket det var hos Riley i hans S5-avsnitt). Spike är inte den trevligaste varelsen på två ben vid alla tillfällen heller.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » mån feb 02, 2004 16:40

Jag tycker Riley funkar utmärkt när man får se hans mörkare sidor. Jag tycker förtstås han funkar bra bra som Buffys pojkvän också. Jag kan faktiskt inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar honom, men det gör jag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » mån feb 02, 2004 16:44

Med vissa undantag kan jag gå med på att mörkare = bra Riley. (Listening to Fear? Jag ryser och av helt fel orsak.) Utveckling är alltid bra, och om det går åt ett håll jag inte hade väntat mig, desto bättre. Jag gillar överraskningar i tv-serier.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » mån jun 14, 2004 22:47

Yes.. sett om avsnittet, känner fortfarande likadant. Riley har inget att göra i Buffy, visst han växte lite på än andra gångne jag såg säsong 4. och vid den andra omtitten som jag ligger på nu i säsong 5 har han bara blivit gnällig och jobbig.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis jun 15, 2004 11:47

Jag gillade Riley första gången jag såg S4 men i slutet av den säsongen blev han sämre & i S5 gillade jag honom inte alls så mycket men i detta avsnittet tycker jag han är bra (bortsett från när han är hos vampyren)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » fre jul 09, 2004 17:06

Vad jag tycker om Riley? Tror jag nämnde det efter fjärde avsnittet i S5 att jag tycker karaktären har mognat mer under dem första avsnitten i S5 än under hela S4. Jag skulle faktiskt vilja påstå att jag tycker det är synd att han är borta. Sista 10 minutrarna i detta avsnittet är ju helt fantastiska, oavsett om man tycker om Riley eller inte. Först Rileys försök att diskutera med Buffy, Buffys fighter med vampyrerna sen kommer Xander in och totalt äger allt. Kom på mig själva att jag tyckte precis som Xander. Run...Buffy, visst aningen klychigt men det funkar kanon. Scenerna då man växlar mellan Buffy och Riley funkar jättebra.

Hade man verkligen tyckt om Buffy/Riley relationen så hade det nog varit riktigt snyftigt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » fre jul 09, 2004 17:27

Jag tycker det är snyftigt oavsett vad man tyckt om deras relation, även då jag var så sur på Riley för vad han gjort så tyckte jag att de sista minuterna var så bra:

RILEY: I know. On some level I know that. But I was still spun. (pause) I don't know, I - I wanted to know what you felt. I wanted to know why Dracula and Angel have so much power over you.

BUFFY: You so don't get it.

RILEY: I wanted to get it, Buffy. I wanted to get you.

BUFFY: So this is my fault? Hey, gee, Buffy's so mysterious, I think I'll go out and almost die. I think I'll go and let some other w... (She stops and looks down.)

RILEY: This isn't your fault. It's mine. I feel like hell for what I've put you through. (Buffy still doesn't look at him) It's just... (sighs) these girls-

BUFFY: Vampires. Killers.

RILEY: They made me feel something, Buffy. Something I didn't even know I was missing until-

BUFFY: I can't. I can't hear this.

RILEY: You *need* to hear this.

BUFFY: Fine. Fine! Tell me about your whores! Tell me what on earth they were giving you that I can't.

RILEY: They needed me.

BUFFY: They needed your money. It wasn't about you.

RILEY: (walks closer to her) No. On some basic level it *was* about me. My blood, my body. (sighs) When they bit me ... it was beyond passion. They wanted to devour me, all of me.

BUFFY: (teary) Why are you telling me this?

RILEY: It wasn't real. I know, it was just physical. But the fact that I craved it ... that, that I kept going back ... even if it was fleeting, they made me feel like they had such... hunger for me.

BUFFY: And I don't ... make you feel that way? (Riley looks away) How on earth can you compare me to that? How can you tell me you understand what those vampires are feeling? You aren't a passion to them, you are a snack! A willing, idiotic snack.

(...) BUFFY: Then what? What else do you want from me, Riley? I've given you everything that I have, I've given you my heart, my body and soul!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » fre jul 09, 2004 17:46

Buffy/Riley relationen har på något vis alltid kännts som en parantes, det har aldrig kännts som det har varit på riktigt.

Jämför med Buffy/Angel och Willow/Oz. Efter Becomming Part 2 var jag faktiskt ganska nedstämd, antar att de flesta var det. På samma vis som när Willow och Oz bryter upp i Wild at heart så känns det verkligen.

Den känslan kom aldrig riktigt fram, men det går inte komma undan att det är riktigt bra scener.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » fre jul 09, 2004 17:49

Jo det är klart, Angel & Buffy var från början och Willow och Oz var tillsammans i lite mer än två år. (Ja det var Buffy och Riley med).

Och vid de omständigheterna så var det svårare, Oz otrogen och Angel ond.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Simon » fre jul 09, 2004 19:06

Jag tycker att...

Det bästa Riley någonsin gjorde var att dra. Inte av den självklara anledningen att "nu blir vi av med honom, tjoo!", för jag gillar Riley. Efter en ordentlig omtitt kan jag till och med säga att jag gillar honom skarpt.

Nej, det var bra för att han blivit skitdåligt behandlad ända sedan han trotsade The Initiative och blev en normal kille. Han litade på att han kunde vara en normal kille och fortfarande betyda något, men han blev bara ignorerad och tagen för given.

Rileys upprättelse tycker jag var att han slutligen satte ner foten och sa "nu skiter jag i det här. Jag älskar dig, min lilla Buffymuffin, men detta suger sköldpaddsrumpa." och stack för att göra något han ville, där han behövdes.

Riley platsade till slut lika dåligt in i serien Buffy som i Buffys liv, men jag kommer alltid minnas hans kärlek till henne som ett av de mer hjärtekrossande inslagen i serien. Scenen där Riley berättar att Buffy inte älskar honom för Xander får mig fortfarande att rysa. Xanders ansiktsuttryck där är helt sanslöst bra.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav sus@n » fre jul 09, 2004 19:13

Mirkan skrev:Jag älskar dig, min lilla Buffymuffin, men detta suger sköldpaddsrumpa.".


Det där var riktigt roligt :D

Men annars så håller jag med dig Spoiler S6 6X15 As You were
Jag gillade dock inte när han dök upp i säsong 6, deras historia borde slutat i säsong 5
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Simon » fre jul 09, 2004 19:26

S6, Buffy

Absolut! Det avsnittet var verkligen ett stort skämt. Håller med till 110%
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav latarmig » fre jul 09, 2004 23:46

Mirkan skrev:Scenen där Riley berättar att Buffy inte älskar honom för Xander får mig fortfarande att rysa. Xanders ansiktsuttryck där är helt sanslöst bra.


Man kan riktigt se Xanders hela föreställningsvärld rasa samman som ett korthus. Det är inte bara det att han inte haft en aning, han har dessutom sett Buffy och Riley som det perfekta paret, paret som har allt som han själv inte kan hoppas på tillsammans med Anya, så får han reda på att det är han som är avundsvärd. Det replikskiftet tillsammans med ansiktsuttrycken (Rileys också) är verkligen något alldeles extra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav monkeyboy » fre aug 20, 2004 13:36

Hur många gånger försöker jag inte telepatera "kasta en sten" till buffy där i slutscenen, man vill ju verkligen att han ska stanna bara för att man inte tål att se buffy ledsen...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Koala » tis aug 31, 2004 18:27

Som jag antar redan är sagt i tråden så var det kul att se Xander lysa igenom lite.. Kul med ett avsnitt som bygger på mer än 50% action :) diggades.. 8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Illyria » tis aug 31, 2004 18:40

Ena delen av Xanders tal gillar jag, en stark avslutning men en dålig inledning. Det där med att Riley skulle vara en "once in a lifetime"-kille, pfft, där är Xander helt ute och cyklar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » tis aug 31, 2004 19:04

Håller inte med dig Illyria men sen är jag medlem i en hel del hemliga organisationer som försöker få världen att inse Rileys värde som Buffykaraktär :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » tis aug 31, 2004 19:12

Jag tycker Riley har ett (visst) värde som Buffy-karaktär, speciellt under säsong 4, men bara för det är han inte en once in a lifetime-kille :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nea » tis aug 31, 2004 19:27

Illyria skrev:Det där med att Riley skulle vara en "once in a lifetime"-kille, pfft, där är Xander helt ute och cyklar.

Illyria, jag instämmer. Tycker inte heller att Riley är en "once in a lifetime".

Det var ett tag sedan jag såg Into the Woods men nu när jag har sett om det, så inser jag att jag har (i stort sett) samma reaktioner som de första gångerna. Dvs, jag tycker fortfarande inte att Riley har 'rätt' att ge Buffy så lite tid på sig att processa hela "lät-vampyrer-nyttja-honom-som-ett-buffébord". Jag kan förstå Xander's anledning till talet han ger Buffy, men jag håller inte med honom. Jag sympatiserar fortfarande starkt med Buffy och kan sätta mig in i hur hon känner sig. Jag kan t.o.m tycka synd om Riley under den del av avsnittet när han väntar på att Buffy ska dyka upp, men när hon väl gör det - när han är på väg bort i sin helikopter - då är jag glad för att han inte hör henne. But that's me. :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tis aug 31, 2004 22:07

Nea skrev:Dvs, jag tycker fortfarande inte att Riley har 'rätt' att ge Buffy så lite tid på sig att processa hela "lät-vampyrer-nyttja-honom-som-ett-buffébord".


Skulle jag lägga ned lite tid på det så skulle jag kunna komma på en dålig ordvits baserad på den meningen :D

Nea skrev:Jag kan t.o.m tycka synd om Riley under den del av avsnittet när han väntar på att Buffy ska dyka upp, men när hon väl gör det - när han är på väg bort i sin helikopter - då är jag glad för att han inte hör henne. But that's me. :D


Jag tycker att också att det är synd om Riley men jag måste säga att vid här laget får han skylla sig själv det där med vampyrbordellen var en sällsynt dålig idé och att ge Buffy ett ultimatum efter att han har gjort ett sådan klavertramp är ju ännu värre... man får ju hoppas att det bara dyker upp en kille med det omdömet per livstid.

Annars gillar jag då Spike dyker upp i Buffys sovrum för att avslöja Riley och sedan tappar tråden när han börjar fundera på huruvida Buffy är naken... sådant händer bara Spike :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tis aug 31, 2004 22:22

VelocityBoy skrev:
Skulle jag lägga ned lite tid på det så skulle jag kunna komma på en dålig ordvits baserad på den meningen :D


Det tror jag säkert, VB. :D Försöker man bara tillräckligt (förresten, man behöver nog inte ens försöka) så kan man hitta dubbla meningar i det mesta. :twisted: ;)

VelocityBoy skrev:Jag tycker att också att det är synd om Riley men jag måste säga att vid här laget får han skylla sig själv

Jo, men det var också endast i det ögonblicket som jag kände lite sympati med honom, resten av avsnittet så finns mina sympatier hos Buffy, istället.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Sparvid » tis aug 31, 2004 22:47

monkeyboy skrev:Hur många gånger försöker jag inte telepatera "kasta en sten" till buffy där i slutscenen, man vill ju verkligen att han ska stanna bara för att man inte tål att se buffy ledsen...

Jag tänkte faktiskt detsamma nu idag, men så föreställde jag mig samtidigt att hon skulle råka missa med stenen och istället träffa någon vital del av helikoptermotorn...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron