5x16 The Body

Här pratar vi mest om Säsong 5

Ditt betyg på "The Body":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
3
3%
7
1
1%
8
9
9%
9
9
9%
11!
75
77%
 
Antal röster : 98

Inläggav Magga » lör jul 30, 2005 18:45

Det enda avsnittet som jag gråtit mig igenom hela avsnittet varje gång jag sett det. Allt är så sorgligt och tyst, men ändå så himla fint...
Absolut högsta betyg!
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav Bender » sön apr 23, 2006 12:48

Mycket starkt avsnitt, och väldigt bra agerat från allas håll. Det känns verkligen som det fångar den förvirring, förnekelse, tomhet, ångest och sorg man känner när någon man känt hela sitt liv går bort.

Just förnekelse har jag känt många gånger, det är först när man kommer till begravningen och träffar alla som berörs som man förstår att det verkligen är sant att man aldrig mer kommer få se och prata med den människa man umgåtts med så mycket tidigare.

Jag gav det en nia innan tankeprocessen och andras inlägg fick mig att inse hur mycket värd en tia det här avsnittet är.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav caffeineaddict » mån maj 01, 2006 21:33

Femte gången. Och fortfarande lika tärande, lika smärtsamt, lika tårframbringande, lika.... perfekt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Lindsey » sön jul 23, 2006 0:34

joss whedon gör det så snyggt! filmningen, saknaden av musik... allting! helsnyggt bara! enda dåliga med avsnittet egentligen är att spike saknas...
Användarvisningsbild
Lindsey
Demon Fodder
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2006

Inläggav fripp21 » tor feb 08, 2007 16:11

Shockerande allvarligt.

Otroligt bra att han låter hela asvnittet gå så smärtsamt långsamt och mer eller mindre (?) utan bakgrundsmusik. Avsnittet påminde mig om independent-filmer som typiskt dyker upp på Filmfestivalen, långt, långt från "vanliga" tv-serier.

Jag önskar att jag inte hade sett avsnittet ensam. Det var så otäckt. Sista scenen med Dawns hand mot Joyces ansikte var många gånger hemskare än vad de "gulliga" gubbarna i "Hush" någonsin kan bli. För mig.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Daimone » mån jul 16, 2007 18:38

Skrattar nästan ihjäl mig när den duma bruden försöker göra hjärtmassage på sin mamma och krossar det istället. Hade hon inte gjort det hade Jouice kanske gått att rädda.
Daimone
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 jan 2007

Inläggav Rombat » mån jul 16, 2007 18:39

Tssssk, det är ganska vanligt att det knakar när man drar igång den där rutinen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav HeY » mån jul 16, 2007 18:50

Daimone skrev:Skrattar nästan ihjäl mig när den duma bruden försöker göra hjärtmassage på sin mamma och krossar det istället. Hade hon inte gjort det hade Jouice kanske gått att rädda.


Nja, det var ju i huvudet skadan låg så det tvivlar jag på. Påstår du att om någon hugger av ditt huvud och sedan traskar nästa person förbi och bryter av din lilltå så kanske du hade överlevt ifall #2 aldrig hade traskat förbi?
Senast redigerad av HeY mån jul 16, 2007 19:06, redigerad totalt 1 gång.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Daimone » mån jul 16, 2007 19:00

HeY skrev:
Daimone skrev:Skrattar nästan ihjäl mig när den duma bruden försöker göra hjärtmassage på sin mamma och krossar det istället. Hade hon inte gjort det hade Jouice kanske gått att rädda.


Nja, det var ju i huvudet skadan låg så det tvivlar jag. Påstår du att om någon hugger av ditt huvud och sedan traskar nästa person förbi och bryter av din lilltå så kanske du hade överlevt ifall #2 aldrig hade traskat förbi?


Det har faktiskt hänt en gång.
Daimone
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 jan 2007

Inläggav HeY » mån jul 16, 2007 19:07

Jag tvivlar inte en sekund! Jag brukar jagas av keruber varje gång jag är ute på kvällen på väg hem. Det har givit mig perspektiv på världen.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav makane » fre okt 19, 2007 14:19

Så dags att kommentera det bästa avsnittet i Buffy (tillsammans med OMWF, men de är så olika). För jag kan inte tro att det i slutet av säsong 7 kommer något som överträffar det här för mig.

Först caffeineaddict. Jag läste din resension eftersom den är första posten. Sen har jag inte läst något mer för jag var tuvngen att skriva. Jag rös under hela tiden. På samma sätt som jag gjorde när jag såg avsnittet så kom allting tillbaka när jag läste vad du skrivit. För det här var tillfället jag första gången såg att Joss Whedon inte bara skapat en underhållande och bra serie. Han har skapat det bästa jag någonsin har sett på tv. Så tack för det.

När jag såg det här avsnittet blev jag stum samtidigt som jag direkt rusade in på tv-land och skrev det här:
"imorgon ska jag kommentera alla andra avsnitt. Men jag kan inte se det här utan att skriva. Aldrig någonsin har jag sett någon porträttera döden så fantastiskt jävla makalöst bra.
/../
Att ämnet dessutom ligger mig alltför nära (var i Dawns ålder när det hände mig) gjorde att jag satt och grät i stort sett från början till slut. Ingen musik i avsnittet, olidligt bra. Willows klädbyten, Anyas oförståelse, Giles handfasthet, Xanders glädje över att känna smärta i handen istället... och Buffys och Dawns ogreppbara sorg... Hade skalan gått till 100 hade detta avsnittet lätt fått det. Något av det bästa jag någonsin sett... alla kategorier. "

Scenen när Buffy efter att hon spytt på mattan öppnar dörren i köket och konstaterar att livet där utanför går vidare som om inget hade hänt medan henne liv stannat fullständigt är så pricksäkert att jag blir rädd. Jag älskar Joss och hela casten för det här avsnittet!

Det var här jag såg bortom allt som jag tyckt varit dåligt med Buffy. Det var här som jag insåg att jag aldrig kommer att kunna släppa Buffyverse bakom mig. Det var här jag insåg hur stort ett tv-avsnitt kan vara. Och jag vill visa det för alla jag känner. Jag vill visa det här och OMWF och visa storheten i Buffy. Jag vill få alla som tänkt som jag tidigare, att Buffy är skräp, att Buffy är b-film som blivit hypad, att se sanningen; att Buffy är ett mästerverk.
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav gaspode » fre okt 19, 2007 14:39

:lovebunny:

bra skrivet makane! mästerverk indeed!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre okt 19, 2007 19:09

Tack för dina vänliga kommentarer, makane. Och väldigt bra skrivet själv. Alltid jättetrevligt att träffa nytt folk som skriver så väl och påminner en om precis varför vi älskar den här serien så oerhört. Och kanske främst det här avsnittet. Åååååh, The Body... :emo: :lovebunnier:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » mån okt 29, 2007 5:39

makane skrev:Det var här jag såg bortom allt som jag tyckt varit dåligt med Buffy. Det var här som jag insåg att jag aldrig kommer att kunna släppa Buffyverse bakom mig. Det var här jag insåg hur stort ett tv-avsnitt kan vara. Och jag vill visa det för alla jag känner. Jag vill visa det här och OMWF och visa storheten i Buffy. Jag vill få alla som tänkt som jag tidigare, att Buffy är skräp, att Buffy är b-film som blivit hypad, att se sanningen; att Buffy är ett mästerverk.


:lovebunny: Det där är sanning. Ren sanning. Den är vacker.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav makane » mån okt 29, 2007 10:19

Oh så många kärlekskaniner. *glad*

The body är och förblir det bästa jag sett på tv någonsin. När jag som det nya Buffy fan jag är vill sprida mina uppenbarelser så fnyser folk. "Hur kan man nämna orden Buffy och mästerverk i samma mening?" Det jag frågar mig är då; "Hur kan man låta bli?"
Jag ska upplysa mig vänner, jag lovar. :D

gaspode, caffeineaddict och sharatec - :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny:
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav HeY » tis okt 30, 2007 1:55

makane skrev:The body är och förblir det bästa jag sett på tv någonsin.


Word!
Den enda serien som för mig lyckats komma upp och peta lite på The Body är Six Feet Under, annars tror jag aldrig att det kommer att produceras något som ens kan sträcka sig efter The Body, såvida det inte kommer från Joss Whedon (mer käns som Gud) själv då.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Daimone » tis feb 12, 2008 16:38

Jag antar att det var konsekvenserna av att ha fött fram och närt två missfoster till döttrar som slutligen tog kål på Jouice.
Daimone
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 jan 2007

Inläggav HeY » tis feb 12, 2008 17:16

Daimone: Hur mycket har du sett av serien egentligen? För att hata den så vet du verkligen mycket om vad som händer.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tis feb 12, 2008 19:16

Hon har dessutom bara fött fram det ena. Det andra har hon bara närt några få månader. Det lär inte ta kål på någon.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Daimone » ons feb 13, 2008 17:59

Binchy skrev:Hon har dessutom bara fött fram det ena. Det andra har hon bara närt några få månader. Det lär inte ta kål på någon.


Å, Bitchy! Precis den jag ville prata med!
Tja, man vet ju inte vad all denna mystiska energi som omgav hennes "döttrar" i kombination med den ständiga förnekelsen av vad hon igentligen hade i huset kan ha haft för inverkan på hjärna. Men det spelar ju ingen större roll hon hade ju ändå gjort sitt som avelssugga.
Daimone
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 jan 2007

Inläggav Rombat » ons feb 13, 2008 18:56

Oj, jag är jätteprovocerad. Känner ni hur provocerad man blir. Oj.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » ons feb 13, 2008 19:24

Rombat skrev:Oj, jag är jätteprovocerad. Känner ni hur provocerad man blir. Oj.
Ja. Ända in i mjälten. Enda gången jag blev mer provocerad var när jag blev kallad... Nej, jag kan inte skriva det. Jävla Tommy.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » ons feb 13, 2008 21:50

noike skrev:
Rombat skrev:Oj, jag är jätteprovocerad. Känner ni hur provocerad man blir. Oj.
Ja. Ända in i mjälten. Enda gången jag blev mer provocerad var när jag blev kallad... Nej, jag kan inte skriva det. Jävla Tommy.
Erkänn att du dödade Elvis. Din födelse orsakade hans explosiva dyslexi.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Daimone » ons feb 13, 2008 21:53

Rombat skrev:Oj, jag är jätteprovocerad. Känner ni hur provocerad man blir. Oj.


Bra, Men jag vill helst kommunicera med Bitchy. Hon tycks ha den sorts härliga mentalitet som det är underbart att reta gallfeber på.
Daimone
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 jan 2007

Inläggav Binchy » ons feb 13, 2008 22:26

Kommunicera på.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav HeY » ons feb 13, 2008 23:32

Bitchy. Jag gillar smeknamnet. Jag vill vara bitchy! I'm bitchy like a cat! I can be a bitch, see I'm Bitchy! My name is my definition, can you say the same bitch? Payback's a bitch, and I'm the bitch, more than that Winifred bitch!

Ooookay, lame.... whatever.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Daimone » ons feb 13, 2008 23:57

Binchy skrev:Kommunicera på.


Bitchy, du är femenism va? Premunerar säkert på Bang. Frånskild Tvåbarnsmamma? Har gått kvällskurser i genusvetenskap och lärt dig hur man ska argumentera rätt. Alltid vara lugn och saklig, hålla sig till fakta, inte låta sig provoceras och sånt skit? Några rätt? Vet du att det enda som är bra med tonårstjejer är att de går så lätt att spöa upp?
Daimone
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 jan 2007

Inläggav HeY » tor feb 14, 2008 0:50

Daimone skrev:Bitchy, du är femenism va?


Är hon feminism :eek:
Shit, jag som trodde jag visste vad det var, inte att feminism gömde sig på BF. Wow.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tor feb 14, 2008 7:57

Jup, jag är feminismen personifierad. Visste ni inte det. ;)

Prenumererar inte på Bang
Är lyckligt gift men inga barn.
Har aldrig gått några kvällskurser, vare sig i Genusvetenskap eller något annat. Jo förresten, när jag var typ 18 gick jag och läste matte på komvux.
Har aldrig gått någon retorikkurs.
Lugn och saklig, ha!

Tonårstjejer, tonårskillar, de är rätt jobbiga allihop. Men jag har inget behov av att ta till våld för det.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav carre » tor feb 14, 2008 13:41

haha, internettuff, då har man RIKTIGT stor kuk irl. nästan lika stor kuk som de som kör sportbilar runt i städer och gasar på som fan. men bara nästan!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare