5x10 - Soul Purpose

Här pratas det om Angel Säsong 5

Hur många bultar?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
5%
6
1
5%
7
8
38%
8
8
38%
9
3
14%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 21

5x10 - Soul Purpose

Inläggav Off » tor jan 22, 2004 3:08

Höga berg och djupa dalar. Det här avsnittet var riktigt riktigt bra. Fick lite Buffy 4:22-vibbar här och där i och med drömmarna och hela grejen att Spike går tillbaka till Angel s01 var riktigt bra. Sen att han gjorde det med sin egen lilla twist var hur roligt som helst "you stupid cow" :D

Jag vägar nästan inte ta orden i min mun för jag har sagt de så många gånger förut. Kan vi få se lite mer arc nu kanske?!?!?!??!! *ta i trä*

Det var nog ingenting i det här avsnittet jag inte gillade och jag kände nästan lite vibbar av att Angelteamt dissade sig själva när de pratade om att ändra saker från insidan etc och att avsnittet nästan visade att Spike (läs Angel help the helpless, inte help if it's profitable) är bättre. Kanske är lite överanalysering men ändå :P

Om de nu bara kan hålla den här linjen så blir jag så nöjd så nöjd så nöjd. INGAINGAINGAINGAINGA "personavsnitt" längre nu, fram med godsakerna istället och låt oss hoppas på 12 riktiga kanonavsnitt på raken nu!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » tor jan 22, 2004 3:59

Men det här kändes väl rätt arc-igt, eller? Tillräckligt mycket pågående storylines för att göra mig väldigt nöjd. I vilket fall... damn good, real damn good. Really really damn good.. Bästa avsnittet hittils i säsongen. Lite mörkare igen, lite tuffare. Spike på stripklubb. De isande skriken i Angels sista dröm. Varelsen som satt fast i honom. Lite ruggigt.

Lindsey. Härligt att se honom tillbaka och han fungerar perfekt tillsammans med Spike. Dessutom står han för avsnittets bästa lilla replik:
You can call me Doyle.

Klockrent.

Spike. Som också är tillbaka, på riktigt, sparkar rumpa. Slagsmålsscenen när han räddar paret och presenterar sig som "hero"? Enormt snygg. Även om han manipuleras, så kan det här ändå vara hans första osjälviska handlingar (eller inte, tanken på att få bli mänsklig kan tänkas smäller högre än tanken på att göra gott). Ah, förolämpningarna när han rädda första tjejen? Underbart.

Spikes personlighet har fått lida en del under säsongens första avsnitt. Jag kollade på ett par avsnitt från säsong 7, och insåg att mycket av karaktärens utveckling kändes som bortblåst när han gjorde entré i AtS. Vilket med all önskvärd tydlighet är korrigerad, från slagsmålet med Angel i förr-förra avsnittet. Och i hela det här avsnittet var det ett rent nöje att se honom igen. Spike rockar. Stenhårt.

Intressant att Wes och Gunn väljer att inte berätta för Angel om besöket hos Spike. Intressant, men knappast oväntat. Livet på Wolfram & Hart är inte precis perfekt för våra vänner, och precis som med alla andra trådar är jag naturligtvis oerhört nyfiken på vart det här ska leda. Sedan noikes DVD-boxar tog slut (för den oinvigde äger jag tyvärr inga själv, utan vi har hållit långa sessioner hemma hos mig med hans boxar) och jag nu har hunnit ikapp Angel känns veckorna så väldigt långa...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Horrabin » fre jan 23, 2004 0:21

Njorå, det var ett ganska bra avsnitt. Eftersom jag såg att det var David Boreanaz själv som stod som regissör för detta avsnitt satt jag mest och kollade på hur han skötte sig, och jag tycker han klarade sig riktigt bra. Lindsey och Spike fungerade riktigt bra ihop, Lindsey och Eve fungerade inte så bra ihop (gissa var felet ligger...). Kul att få lite aning om vad L&E håller på med, även om det fortfarande finns en hel del frågor som jag hoppas man får besvarade i framtida avsnitt. Grymt sköna referenser till Angels första säsong och det är hur elakt som helst att Lindsey kallade sig för Doyle och körde samma tal som Original Doyle. Spikes egna tolkning av ordet hjälte var också utmärkt och det går ju inte att låta bli att gilla en kille som räddar the damsel in distress bara för att håna hennes dumhet sekunden senare.

De underliga hallucinationerna fungerade också bra, och innehöll en av avsnittets höjdare - Harmony som barflicka. Gillade referensen till Hajen när Fred började rota i Angel och att ha en björn som dyker upp och försvinner utan förklaring eller relevans är alldeles strålande. Det är inget Restless, men rätt bra för att vara ett första manus av en fd stuntman. :)

Det dåliga var Eve (förstås). Hoppas Lindsey tar död på henne snart så vi slipper hennes usla skådespeleri. Gillade inte slutet heller; gänget listar ut att det är hon som är orsaken till monstren men låter henne promenera iväg utan att göra något. Förhoppningsvis blir det någon bestraffning nästa avsnitt (en halshuggning á la Harm's Way vore väl inte helt fel?), men jag tror inte det. Buffy i sängen var inte heller särskilt bra. Om nu inte SMG vill vara med så behöver de väl inte hyra in någon som ligger gömd bakom sitt hår (eller peruk) och klippa in några citat från gamla Buffy-avsnitt. Lite onödigt. De hade kunnat hitta på något annat tycker jag.

Ser fram emot nästa veckas avsnitt med försiktig förhoppning. Det är ju i alla fall skrivet av Ultimate Drew *och* Steve S. DeKnight. Borde inte kunna misslyckas.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Off » fre jan 23, 2004 0:41

Just de ja. Mitt klagomål på avsnittet var Buffyscenen. De måste väl inse själva hur tafatt det känns med en blond peruk och en röst som verkligen låter inklippt.

Även fast jag inte tycker att Eve är en bra skådespeleska så tycker jag inte att hon är så dålig som Horrabin vill ha det till. Det är nog mer hennes röst jag stör mig på :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre jan 23, 2004 21:07

Jag tyckte faktiskt att Buffy-scenen fungerade eftersom det var en dröm. Att det kändes artificiellt gjorde därför ingenting (precis som när Joss använde en medvetet "dålig" bakgrund i Xanders dröm i Restless) och eftersom det dessutom var repliker från S3 som Angel hörde Buffy säga så är det logiskt varför de skulle ligga kvar i hans huvud. Och jag tyckte faktiskt det var drömlikt att man aldrig fick se att det var hon, utan bara hår och röster (naturligtvis för att SMG inte vill vara med, men det funkar ändå).

Överlag ett väldigt bra avsnitt. Jag är ju en sucker för drömsekvenser, så vissa av de grejerna var coola (särskilt björnen, gapskrattade fan rätt ut då. Och den dåliga bakgrunden när Spike har räddat världen. :D ). Gillade också att Lindsey kallade sig Doyle. Längtar efter att se hur resten av hans planer utspelar sig.

Jag tycker mer om den här säsongen än alla Angel-säsonger utom S2 hittills. En åtta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Horrabin » fre jan 23, 2004 21:19

Tänkte på en sak och det är att Spike (JM) börjar se rätt så gammal ut. Inte var det väl *så* illa under Buffy s7? Nu ser han alltmer ut som sina drygt 40 år. Är det make-up personalen på Angel som inte får till det månne?
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Horrabin » fre jan 23, 2004 21:26

Såg just det här från The Bronze. Det är Drew Goddard som skriver att han hade tänkt slappa lite på kontoret när Joss tittar in och vill prata om resten av säsongen.

"What's there to talk about? Angel broods, Fred says some run-on sentences, Gunn mixes street lingo with lawyer-speak, Wes kills somebody, Spike says something that causes half the fans to write letters to the office telling us how much they hate Fury, and Lorne mentions some B-level celebrity.

It practically writes itself. I don't see what there is to talk about."

Det är roligt i sig själv, men det trista är att det känns som att det stämmer. Det här är en ganska bra bild av hur Angel fungerar den här säsongen. Wes som skjuter sin pappa är väl det mest spännande och oväntade hittills. I övrigt är det (IMO) en av de sämre säsongerna. Det hade ju kunnat bli så bra...
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav poser » fre jan 23, 2004 23:01

Horrabin: mycket rätt i det du skriver men tycker att även om det gått 10 avsnitt så finns det fortfarande chans att det blir en topp säsong. Det gäller bara att de från och med nu får fart på sakerna.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » fre jan 23, 2004 23:17

Håller med poser. Det har ändå funnits några riktigt bra avsnitt så ger dom oss ett helt gäng bra avsnitt nu med massor spänning och en bra säsongsavslutning så tror jag det här kan bli riktigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav pfant » lör jan 24, 2004 16:30

Det här var väl helt ok, fast jag gillade förra veckans avsnitt också.

Nu börjar nog den här säsongens arc på riktigt. Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan gänget lägger ihop ett och ett och inser att det är L&E som ligger bakom...ja vad är det egentligen som de har planerat.

Det vore kul om Spike skulle nämna att han får hjälp av en kille som heter Doyle och som får visioner :D Spike har ju ingen aning om att vare sig Doyle eller Cordelia fick visioner.

Vad tror ni, blir det audio commentary med DB för det här avsnittet när S5 släpps på DVD?
Senast redigerad av pfant lör jan 24, 2004 19:37, redigerad totalt 1 gång.
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » lör jan 24, 2004 18:18

Hade varit riktigt coolt med DB som kommetatorspår. Jag hoppas och ber verkligen att det här var början på arcen men som ovan nämt så har jag hoppats det väldigt många gånger den här säsongen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör jan 24, 2004 18:34

Men Off, bara för att arcen är påbörjad betyder ju inte det att ALLA avsnitt måste vara arc! Jag tycker nog att arcen satte igång ordentligt i Destiny (och hade byggts upp en del redan då) och att den nu är igång i full fart. Harm's Way var bara ett sidospår, ungefär som Superstar mitt i Initiative-arcen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån feb 23, 2004 2:19

Det här gillade jag såklart :)
Även om eve var lite väl klantig som visade sig..
(om nu inte det var en del av planen)
(Och varför tog de inte den stora parasiten på en gång?)

Kul med arc äntligen iaf..

Synd att de behövde vara så tydliga med att det var de där tecknena som höll Lindsey under Senior Partners radar, kändes som att man räknat ut det själv redan..

Spike är i form, det är ju skönt.
Drömsekvenserna var väldigt bra, men de hade varit grymt bra om man inte hade haft restless i bakhuvudet. störde mig rejält på den bortvända buffy, det måste ju ha gått att lösa snyggare :(
Iofs var ju anledningen till att man stör sig att det inte var SMG.
Hade det varit hon hade det kunnat vara symbolik i att hon vände sig bort från honom :D jaja...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Matt » ons maj 19, 2004 12:11

Wesley och Gunn = Crocket and Tubbs :D
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » lör jul 31, 2004 0:46

This just fucking rules!

"Thank you, bear!"

Så bra, så bra, så bra. Hade glömt att det var så här bra.

Spoiler resten av säsongen:Hade gärna sett att hela "Spike manipuleras till att agera som Angel i S1"-grejen hade fått fortsätta lite längre. Skapade många intressanta situationer och fascinerande dilemman bara i det här avsnittet!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 2:37

gaspode: parasiterna verkade ha två olika psykodroger. Den lilla skapade mardrömmar och den stora paradiset.

Att Eve klantade sig ingick nog inte i planen, men å andra sidan är hon bara en vanlig hench när allt kommer omkring. För Lindsey betyder det ingenting att hon blev upptäckt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Jhonny » tis jan 04, 2005 11:11

"directed by david boreanaz" det var som fan!

någon annan än jag som tyckte det var otroligt skoj när Fred letade saker i Angels kropp? :D
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav caffeineaddict » tis jan 04, 2005 11:53

Jhonny: Nej, jag älskar också den scenen fullständigt. Framförallt "Thank you, bear". Underbart.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 5:21

Så fort Spike vill göra gott för rätt, eller iallafall osjälviska, orsaker blir han... blåst. Hård värld.

Lysande avsnitt. Älskade Spikes tårta. "Way to go Spike."
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Minsc_and_Boo » tor feb 10, 2005 5:19

Smått förvirrande då och då, och väldigt mycket intriger.

Undra om drömmarna var profetiska eller om dom var bara Angel som fantiserade utifrån saker han vet och tror och fruktar?

Så Lindsey (Jo, men han är fortfarande ganska sexy) och Eve bekräftar att det ÄR Angel som profetian talar om, eftersom dom försöker vända på steken och skaffa sig sin egen besjälade vampyr genom att börja om Angels resa från början, utan senior partners.

Är det då senior partners som ligger bakom ALLT från första avsnittet, genom Dolye? Format Angel till en champion som sen ska lurad och backstabbas till att fixa W&Hs apokalyps? Inte undra på att dom velat hålla honom levande!

Wes och Gunn när dom besöker Spike är skitläskiga, som två utsända minions från W&H som försöker snärja honom till företaget. Dom är verkligen bundna dit båda två. Bara Spike verkar fri, men så är han i Lindseys klor.

Tillbaka till drömmarna...
Drömmen med tårtan var spännande i och med att när Spike blev hjälten så fick Angel (i egenskap av att vara tom, vilket de flesta drömmarna handlade om) ta över Numero Cincos jobb.

Buffy i sexscenen (Spike är så sexig när han har sex) nämner en guldfisk "I killed my goldfish" vilket är intressant i förhållande till scenen med Fred, eftersom Angels själ i den var en guldfisk.

Fred tömmer angel på:
- Lever
- Njurar
- Hjärta (ihoptorkad valnöt)
- Pärlhalsband???
- Russin???
- Guldfiskskål (fisken död; Angels själ)
Betyder pärlorna, russinen och björnen något?
Hmmm...

I drömmen där Angel ska sjunga så ser man klart Gunns koppling till kissekatten i vita rummet. Och Wes... Ja han har väl betalat i blod han med genom åren.

Angel ÄR tom. Han börjar tappa greppet OCH hoppet.

Varför dom släppte Eve när dom kommit på henne...
Jag tror inte dom var helt säkra, Angel har ju börjat tvivla som sagt. Och kanske dom inser att hon förr eller senare kommer leda dem till hjärnan bakom allt.

Usch, det börjar bli väldigt spännande nu!
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Pazuzu » sön feb 13, 2005 20:20

Som fan av Restless kan jag inte annat än tycka om Soul purpose, med händelser som är helt absurda (Fred som "opererar" är favoriten).

Jag gillar idéen med att Lindsey och Eve handlar själva och utan inblandning av the Senior Partners. Nu verkar det i alla fall som om Angel & Co är dem på spåren.

Tam skrev:Så fort Spike vill göra gott för rätt, eller iallafall osjälviska, orsaker blir han... blåst. Hård värld.


Kan inte annat än att hålla med. Man kan inte annat än att lida med stackaren.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav AKS » mån feb 28, 2005 20:18

Ytterligare ett avsnitt jag inte skrev om första gången jag såg det...

Angel S5 fortsätter starkt. Lineage = mycket bra (scenen där Wes skjuter sin far är fortfarande så oerhört fantastisk), Destiny = bättre än Lineage t.o.m., Harm's Way = underhållande och bra avsnitt.

Soul Purpose är ytterligare ett bra avsnitt. Inte i närheten av Destiny, men bra likväl. Jag är inte överdrivet förtjust i drömsekvenserna, men finner dem lagom underhållande. I detta avsnitt tycker jag dock att det är Spike som har den bästa storyn och de bästa scenerna. T.ex. scenen i gränden när han räddat tjejen och sen kallar henne dum och bimbo (ungefär).

Borde inte Spike bli misstänksam då Lindsey kallar sig Doyle? Jag vet att han träffade Doyle lite snabbt i AtS 1.3 och nog borde han väl veta vad den personen hette? Eller? Fast Spike är ju all about the big me, myself and I under BtVS S4/AtS S1 så han kanske inte ens brydde sig om att researcha Angel innan han åkte till LA. :) Hm, det gjorde han nog inte. Men att han lyckades undvika att få veta vem Doyle var då han väl kommit till LA...?

Sen gillar jag definitivt Doylegrejen. Och det faktum att Lindsey klär sig i kläder som Doyle antagligen skulle haft om han levat... (Fascinerande att tänka: var skulle vi ha varit om Doyle inte dött? Vi skulle ha haft en helt annan serie. Aah, Doyle...)

Soul Purpose: bra avsnitt. Inget speciellt, men underhållande nog.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 1:24

Puh, back on track. Inte i närheten av "Destiny" förstås, men öppningen är grym, många av drömsekvenserna funkar utmärkt
FRED: Hmm. Came up the gulf stream, huh?
:D :D :D :D :D :D
och jag undrar direkt om inte Lindsay leker med elden här. Spike är INTE Angel.

Och så bort med Eve. Nu. Snart. Fort. Snälla.

Och inga fler sekvenser med inklipp från 5 säsonger tidigare, tack. It's just tacky. Överhuvudtaget känns det som om det varit väl mycket tjat om Buffy de senaste avsnitten - OK, det är svårt att komma ifrån när det är Angel och Spike, men det känns också lite grann som om serien tar till sin uppgift att hålla oss uppdaterade om vad som hände med scoobygänget efter "Chosen". Om det är så viktigt, gör en serietidning eller en TV-film eller nåt och låt Angel leva på sin egen glans. Det klarar den ju faktiskt för det mesta av.

Annars gillar jag att Angel fortsätter falla ner i osäkerheten. Bra så.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » sön mar 06, 2005 1:28

Jag har aldrig haft en önskan om att Buffy ska göra ett gästinhopp i Angel, men i detta avsnitt hade det varit hur coolt som helst. SMG dyker upp och är med i en scen på 30 sekunder som är en *drömsekvens*. Hade varit mer än coolt.

Kul att läsa dina kommentarer A bear. Och kvalitetshöjningen som jag talade om i ett annat inlägg har bara börjat...

A bear skrev:Om det är så viktigt, gör en serietidning eller en TV-film eller nåt och låt Angel leva på sin egen glans. Det klarar den ju faktiskt för det mesta av.


Detta hade jag aldrig trott du skulle skriva då dina S1-kommentarer var nära att ge mig mardrömmar... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » mån mar 07, 2005 12:33

AKS skrev:
A bear skrev:Om det är så viktigt, gör en serietidning eller en TV-film eller nåt och låt Angel leva på sin egen glans. Det klarar den ju faktiskt för det mesta av.


Detta hade jag aldrig trott du skulle skriva då dina S1-kommentarer var nära att ge mig mardrömmar... :)


Hehe. I have a soul now.

Samtidigt måste jag tvärtemot mig sjäv medge att när jag tänker på saken så är väldigt många av mina favoritavsnitt av Angel mer eller mindre crossoveravsnitt. "Five By Five", "Spin The Bottle", "Orpheus", "Damage"... så nej, det ska nog ytterligare några höjningar till innan jag gillar Angel på egna villkor lika mycket som Buffy. Men det är de mer krystade crossoversen jag stör mig på - de där som duggade tätt i framför allt s1. Älskar bra crossovers - får eksem av dåliga.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » mån mar 07, 2005 15:36

Crossovers är bra för det mesta. Visst är det härligt med riktiga crossover-avsnitt där allting bygger på att Los Angeles och Sunnydale ingår i samma universum. Men den sorts crossover jag är mest svag för är de små antydningarnas förening. När de säger någonting i förbigående som man lika lätt missar som lägger märke till, men som visar upp att det finns en förbindelse mellan serierna.

Som i "Untouched" (2x04) när Angel beklagar sig för Cordelia genom den retoriska frågan om hon vet hur svårt det är att tänka klart med ett spett genom kroppen, och Cordy svarar att det vet hon faktiskt. Det är inte viktigt för handlingen, har man inte sett BtVS så förstår man det inte alls, och man behöver heller inte förstå det. Men det ger Cordy livshistoria, allting som hänt innan är inte bara borta eller betydelselöst. Den hon är är hon genom vad hon varit med om. Sådana småsaker älskar jag.

Det här leder direkt vidare till en annan fråga. Varför i hela fridens namn har inte Xander varit med i AtS? Detta inte bara för att de i BtVS struntade i att ha något avsked mellan Xander och Cordelia. När fjärde säsongen började var hon bara borta. Det skälet är i och för sig viktigt, men allra mest hade jag velat se Xander och Angel tillsammans igen. Xander har alltid avskytt Angel och just därför hade det varit så kul att se dem arbeta ihop (eller mot varandra).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » mån mar 07, 2005 15:59

latarmig skrev:Som i "Untouched" (2x04) när Angel beklagar sig för Cordelia genom den retoriska frågan om hon vet hur svårt det är att tänka klart med ett spett genom kroppen, och Cordy svarar att det vet hon faktiskt. Det är inte viktigt för handlingen, har man inte sett BtVS så förstår man det inte alls, och man behöver heller inte förstå det. Men det ger Cordy livshistoria, allting som hänt innan är inte bara borta eller betydelselöst. Den hon är är hon genom vad hon varit med om. Sådana småsaker älskar jag.


Absolut. En liknande grej finns i 2x10 Reunion, denna kommentar från Angel.

She said she wanted to be near the stars. She used to - talk to the stars. She spent *hours* in my garden in Sunnydale, communing with the night sky.


Han kunde lika gärna helt enkelt ha sagt att Dru always had a thing with stars eller något liknande, men istället länkar de även ihop det med Angelusperioden i s2. Snyggt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » mån mar 07, 2005 17:11

En annan fin smygcrossover - trots att jag faktiskt hatar slutet på "Amends" - är ju den här, från "The Price":
ANGEL: I don't know why I bought this for him. A whim, I guess. Thought he'd like to look at it. Snow... It doesn't ever snow in Southern California.
CORDY: It did once.

Visst, såna grejer är riktigt fina, just därför att - som latarmig säger - det är egentligen bara de som följt serierna som uppfattar det, men om man inte är tillräckligt väl insatt för att förstå referensen saboterar det inte hela scenen heller. Den sortens crossovers jag ofta störde mig på i s1 (och som ju blivit allt färre under seriens gång, fram till s5 då de så smått börjar igen) är de väl uppenbara sätten att påpeka "Hallå! Detta är en Buffyspinoff! Vi vet att ni gillade Buffy, ge det här en chans! Kolla, Angel nämnde precis Buffy! Cordelia pratar i telefon med Willow, även om vi varken får se eller höra henne!" Det känns som ett rätt billigt knep. Är det en egen serie måste den lyckas (eller misslyckas) på egna meriter, den får inga gratispoäng på att rollfigurerna är hämtade från en annan serie. Och visst, det är en knepig balansgång; man kan ju inte helt ignorera originalserien heller. Men Angel har med åren blivit bättre på att hantera den balansen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Djehuti » sön mar 13, 2005 16:38

Tyckte att avsnittet var alldeles utmärkt, Boreanaz lyckades jättebra med undantag för någon enstaka scen här och där. Såväl Spike-biten som Angels drömmar var hysteriskt kuligt. Haha, björnen. :) Och russin. Gillade även Buffy-biten, tycker faktiskt att det är bättre på det här viset än om det faktiskt skulle vara SMG. Känns mer "dreamy" (för att tala Buffy-språk) såhär.



gaspode skrev:(Och varför tog de inte den stora parasiten på en gång?)


Fattade det som så att den lilla parasiten gjorde så att Angel kände sig allmänt nere, att han inte behövdes längre...han var värdelös; att Spike har totalt övertagit hans roll. Den stora parasiten skapade istället ett alternativ, sitta och mysa ute i solen, slappna av och dra sig tillbaka typ. Den första förutsätter den andra, om inte Angel känt sig som om han inte behövdes så skulle han inte kunna dra sig tillbaka i drömmen.


Hrmmm...så Lindsey försöker lura Angel och the senior partners till att tro att Spike är den som skall shanshaua och som är en avgörande spelare i apokalypsen. De vill väl sedan kontrollera Angel...antagligen är ninjacyborgserna på samma sida som Lindsey? Det intressanta blir att komma på vilken högre makt de tjänar...tror inte att Lindsey är högsta hönset. Möjligtvis att han där Sah'Jahn eller vad han nu heter (tidsresaren) har någonting att göra med saken. Han borde ju ändå komma tillbaka nån gång så att Connor kan döda honom...
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav sus@n » ons mar 30, 2005 17:59

Spontan reaktion (jag ser avsnittet nu): Hur fan fick Angel pärlhalsband, russin och en nummerplåt i sin kropp :D :D :D :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Nästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare