2x07 Lie To Me

Här pratar vi mest om Säsong 2

betyyyyg

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
0
Inga röster
6
9
21%
7
7
17%
8
14
33%
9
6
14%
10
5
12%
 
Antal röster : 42

2x07 Lie To Me

Inläggav gaspode » tor okt 30, 2003 11:46

Mycket bättre än jag mindes det. Hade för mig att det var ett medelmåttigt avsnitt, men det var nog mest för att det jag förknippade med avsnittet var grundstoryn som väl inte var skitbra..
Men den duger, det som gör avsnittet är alla små detaljer, bra vändningar och lite moraliska dilemman.

Willow är i högform:
"Angel was in your bedroom?!"
"Ours is a forbidden love"
Och sen i scenen med Buffy när Willow hjälper Angel i smyg. :D

Det är mycket med det här avsnittet som är väldigt bra helt enkelt.
Avslutningsscenen med Giles och Buffy måste ju nämnas såklart :)

En klar nia!
Senast redigerad av gaspode lör maj 26, 2007 15:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » mån feb 16, 2004 19:03

9a kankse är lite högt enligt mig.. Gillar inte hela Ford handlingen, kändes lite fejkad.

Men en 7a får det iaf av mig.

Sen för att nämna lite saker om den klippta versionen på 5an..
FY FY FY, när dom slåss mot vampyrerna som är i skolan så får man inte äns se när Buffy spetsar den och det känns helt onaturligt. Typ som 2minuter av avsnittet löpte utan man fick veta det.
Och sen översatte dom Xander till Zander.. VF? HAHah
Aja sista gången jag ser Buffy på middagssändningen iaf.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån feb 16, 2004 19:18

jo, en nia är klart högt, nu kommer jag inte ihåg det längre, så det kan ju knappast varit en så klar nia :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » mån feb 16, 2004 19:29

en sak som man inte riktigt tänker på:

spoiler s3

i säsongsöppnaren "Anne" dyker en av de vampyrdyrkande från Lie to Me upp igen, Chanterelle även kallad Lily. Det är en sak som Joss gör bra, gillar han någon person så dyker de upp igen.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » mån feb 16, 2004 19:31

Spoiler Angel S2:Och sen dyker hon även upp som Anne i två avsnitt i Angels andra säsong. Och, ja, det är en skitsnygg detalj.

Jag har ett så förvirrat förhållande till det här avsnittet att jag knappt kan förklara det. Försöker mig kanske på det senare. Men bra är det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » lör mar 13, 2004 14:31

Mr Chase ljuger som en häst travar:

19. Lie to Me

The title of this outstanding episode is very apt. Almost everyone is lying to Buffy one way or another. Angel lies to her about his past with Drusilla, Ford lies to her about his intentions, Willow lies about digging up information about Ford etcetera.

Buffy's childhood crush Ford shows up in Sunnydale with a very sinister plan. He wants to become a vampire, and so does a sorry collection of Goth persons who actually worships and idolizes vampires, which they refer to as "the lonely ones". They have so bought into the Anne Rice routine, as Spike would say. Ford offers the slayer (and the pathetic cultists) as a price so that his wish can come true.

In true Whedon fashion there are layers beneath layers. Ford's wish stems from the fact that he has incurable brain cancer and wants to die young and live forever before the tumours begins to eat him away. It is all very tragic but that doesn't change the fact that Ford is the villain, albeit not an absolute evil, and what he plans is wrong. Something happened to his moral compass as the cancer grew.

In the end he delivers Buffy to Spike and the vampires but Buffy manages to save herself and the cultists, except Ford. Spike actually keeps his word and grants Ford's wish. But since Buffy awaits Ford's awakening by the tomb he gets staked immediately.
Afterwards Buffy asks Giles to lie to her and he does so memorably.
Giles: "What do you want me to say?"
Buffy: "Lie to me."
Giles: "Yes, it's terribly simple. The good guys are always stalwart and true, the bad guys are easily distinguished by their pointy horns or black hats, and, uh, we always defeat them and save the day. No one ever dies, and everybody lives happily ever after."
Buffy: "Liar."

We also get to learn the interesting background of Angel and Drusilla. Just in case you didn't realize how wicked Angelus was this information should set you straight. It was Angelus who vamped (or should I say "sired") Dru, but only after having tortured her mentally and devoured all her family and fiends. He turned her into a demon the night before she was going to take holy orders in a nunnery. No wonder that she became completely insane. Well, Buffy asked for the truth and she got it in the end.

There was also a cute interaction between Angel and Willow when he seeks her out in her room and wants the Net girl to dig up dirt on Buffy's newfound childhood friend. Willow seems that she can't decide which is the more disturbing part -- having a man or having a vampire in her room. But she manages to do it perfectly even if she forgets that she's in her nighties and fuzzy slippers (nice legs by the way!).

Angel and Xander has also developed a more respecting relationship even if they probably doesn't like each other.
Xander: "Yeah, I'm gonna have to go with Dead Boy on this one."
Angel: "Could you not call me that?"

It is nice that Jenny Calendar is taking Giles out, but monster trucks? What was she thinking? Still I don't think he's going to run away anytime soon. I sure wouldn't!

And Cordelia in history class identifying with Marie Antoinette rather than with those cranky peasants was so Queen C-ish. Xander's facial expression was one of utter disbelief (the peasants were oppressed, not depressed, Cordy).

Funniest was Angel complaining that the vamp cultists has no sense of what vampires actually wear, and then he immediately shuts up when a wannabe walks down in a very Angelish outfit. ROTFL. At least he knows when he's lost an argument.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Matt » sön apr 04, 2004 17:14

Såg det här avsnittet idag vet inte vilken gång i ordningen.
Gillar verkligen Spike och Drusilla i det.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 16:57

Ett sådant där avsnitt där slutscenen i sig motiverar hela episoden... Blir lite småsnyftig över Giles och Buffys konversation där på kyrkogården.

En åtta, mest beroende på att själva handlingen inte känns helt inspirerande.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » tis maj 04, 2004 18:11

spoiler s2 är scenen med buffy & angels baby snack med i detta avsnittet?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » ons maj 05, 2004 9:18

Spoiler 2x12:
Nej, det är i Bad Eggs.

Ett mycket bra avsnitt. Nu har jag tyvärr inte sett det i sin helhet på ett tag, självklart var just andra skivan i min DVD-box trasig, men jag har sett det på VHS många gånger... Många trevliga scener - Angel och Willow i hennes sovrum, Angel, Willow och Xander då de undersöker vampyrdyrkarna, Angel och Buffy när han berättar om Drusilla och självklart Buffy och Giles på slutet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 10:29

JRT skrev:Spoiler 2x12:
Nej, det är i Bad Eggs.


Okej, men den scenen är i alla fall bra

Tycker detta avsnittet är så där..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » lör jul 03, 2004 10:30

Upptäckte just något underligt - en bit dialog som tydligen skall finnas med men som saknas helt både i min DVD-box (reg 1) och i min gamla VHS-box. Nämligen:

Buffy: (sees he has a drink) you drink! I mean, drinks. Non-blood things.
Angel: There's a lot about me you don't know.
Buffy: I believe that.

Någon annan som verkligen har den här dialogen? Jag har ett vagt minne av att jag kanske har sett det här, möjligen någon gång då avsnittet sänts på TV, men jag vet inte - verkar underligt att just den här biten skulle vara bortplockad från två boxversioner av avsnittet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » lör jul 03, 2004 11:40

Jag har också ett minne av att ha sett det..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Langtry » lör jul 03, 2004 11:47

Kollade på mitt 2x07 och det sägs inte där heller men jag känner också igen det...
Skumt det här.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Off » lör jul 03, 2004 12:17

Det har jag också sett men om det var just det avsnittet vet jag inte. Låter ju väldigt konstigt att det skulle vara borttaget. Inget man censurerar direkt?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » lör jul 03, 2004 12:38

Jodå, det är det avsnittet. Har kollat transcripten på flera olika ställen. Mycket underligt...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » lör jul 03, 2004 14:05

Jag kollade mitt ex också (UK R2) och samma sak där, det replikskiftet är borta. Konstigt, jag är säker på att jag hört det någonstans. Som Off säger så kan det inte gärna vara fråga om censur.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » lör jul 03, 2004 14:26

Very odd. Minns också den dialogen men det verkar bortklippt nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » lör jul 03, 2004 15:55

Detta måste lösas. TO THE BATMOBILE!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » lör jul 03, 2004 15:59

*sjunger*
dudududududududududud Offman
:)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Angelus » tor nov 11, 2004 0:24

är det bara jag eller r Angel ovanligt blek i detta avsnitt(hudfärgen altså)? :P
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » mån nov 15, 2004 5:02

håller med, känns som dom pudrat honom sjukt mkt, sen lagt på nåt halvrött läppstift på honom.. ser förjävligt ut.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » sön dec 26, 2004 12:45

Gillar alltid en bra ghoul/vampyr wannabe story. Intresant att man får veta lite mer on Angel, och hur otroligt grym han var på 1800-talet. Det verkar inte som att vempyrismen i Drusillas blod har gjort henne mindre galen. 8) Hyffsat bra avsnitt, en 7:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Binchy » tis dec 28, 2004 1:28

Är det någon annan än jag som började fnittra hysteriskt när jag kom på att Chanterelle på svenska är Kantarell.

Spoiler säsong 3
Buffy säger ju i Annie: "Chanterelle is a mushroom, but an exotic one". Citat ur minnet. Kantarell är inte särskilt exotiskt här. Fast eftersom de trivs där det är fuktigt och svalt så kanske inte Kalifornien är favo-växtplatsen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » tis dec 28, 2004 1:49

Binchy skrev:Är det någon annan än jag som började fnittra hysteriskt när jag kom på att Chanterelle på svenska är Kantarell.

Spoiler säsong 3
Buffy säger ju i Annie: "Chanterelle is a mushroom, but an exotic one". Citat ur minnet. Kantarell är inte särskilt exotiskt här. Fast eftersom de trivs där det är fuktigt och svalt så kanske inte Kalifornien är favo-växtplatsen.

Det har jag aldrig tänkt på. Chanterelle låter ju som ett ganska lyxigt, franskt namn, typ Emanuelle eller Danielle.

Vilket kasst namn att välja egentligen. :) Creds för Buffy som visste vad det var.

Mmm, kantarellsås förresten...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Ai » tis dec 28, 2004 2:04

.....smörstekta kantareller på vitt rostbröd......mmmmm....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tinkerbelle » tis dec 28, 2004 2:27

Ai skrev:.....smörstekta kantareller på vitt rostbröd......mmmmm....


bläää! kantareller är äckligt!!!
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis dec 28, 2004 7:09

Tinkerbelle skrev:
Ai skrev:.....smörstekta kantareller på vitt rostbröd......mmmmm....


bläää! kantareller är äckligt!!!

Vad livet måste vara trist om det finns mycket mat som man inte "kan" eller vågar äta. Får jag gissa; uppväxt på pannkakor och köttbullar?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav AKS » tis dec 28, 2004 12:12

Tog bort inlägget för att inte fortsätta på OT-spåret.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinkerbelle » tis dec 28, 2004 16:21

Såg Lie to me idag,helt okej faktiskt.
Spike är bäst i s2!
Mönsterstudenten;jag klarar mej så bra utan svamp,gå med på att plocka kan jag men äta..näää
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare