Twin Peaks

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » mån okt 29, 2007 16:15

Mitt Internet gick ner så jag började givetvis kolla på piloten.

"Wait, you think I killed her?!" With that acting son, you could have fooled me... Otroligt hur mycket såpaskådis det kan finnas i en och samma kropp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » mån okt 29, 2007 16:18

LauraP skrev:
lilith skrev:eynosh: Känns som vi inte ens sett samma serie när du beskriver stämning, ondska och humor...
Men, David Lynch är inte för alla, helt klart inte din tekopp verkar det som. Finns inte mer att säga egentligen.

Mer än att jag helt enkelt MÅSTE se Mulholland Drive igen efter att ha diskuterat den med LauraP i helgen.


Ja, vi gör en filmkväll av det!!!

Åh, jag drömmer fortfarande om det där Twin Peaks-maratonet vi diskuterade en gång för länge sedan.

Okej, kanske inte ständigt drömmer så mycket som kom att tänka på nu, idag, när TP börjat göra sig hört på forumet.

Och mer i början av året någon gång, för länge sen kände vi inte varandra.

Men ändå.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån okt 29, 2007 16:24

Borde vi inte arrangera en gemensam omtitt när alla hunnit få sina boxar? Det gick ju så bra med Buffy...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån okt 29, 2007 16:25

A bear skrev:Borde vi inte arrangera en gemensam omtitt när alla hunnit få sina boxar? Det gick ju så bra med Buffy...

Till TPs fördel har den bra mycket mindre antal avsnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån okt 29, 2007 17:28

Alltså, egentligen skulle jag vilja vara för den här tanken. Men jag älskar idéen på att sluka boxen med hull och hår nu under veckan när jag ändå har ganska gott om tid. Särskilt med tanke på att jag inte har sett det mesta av serien på säkert tio år.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån okt 29, 2007 17:35

Det alternativa slutet på piloten... Wtf? Hemma hos Lucy och Andy var genialt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis okt 30, 2007 19:07

Åh vad jag älskar den här serien, och även om "WTF?!" nog är den enda korrekta reaktionen på det alternativa pilot-slutet så var det ändå GRYMT underhållande på sitt sätt. :D Och piloten i sig är ju bara marvellous, t.o.m. det något tveksamma skådespelet från vissa inblandade känns nånstans som att det passar i den här weird/wacky/wondrous världen. Samtidigt som jag har sett piloten så många gånger (om än inte på säkert fem år) att jag inte kan se den utan ett nostalgiskimmer för ögonen och utan att mima med i vissa av replikerna ("Who's the lady with the log?" "We call her The Log Lady."). It was my first TV love. Det är fortfarande en av de allra största.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons okt 31, 2007 2:40

Jag saknar faktiskt de vansinnigt ihopklippta previously-on-klippen. Säkert en bra idé att skippa dem före avsnitten, men kunde de inte lagt med dem på dvdn åtminstone?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons okt 31, 2007 10:29

Audrey Horne! :lovebunny:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons okt 31, 2007 12:08

Är tvungen att dela med mig av den här.

Irrelevant och komplex scen de gjort bara för att de kunde och inte ville ha ett normal väntrum:
Bild
En lama, en jättestor vatten-vad-det-nu-heter i hörnet, en ödla på golvet, gräsliga tapeter och billiga djurtavlor. Underbart!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons okt 31, 2007 16:19

Scenen när laman & Cooper har en face-to-face är en av mina favoritögonblick i hela serien. Asgarvar jämt. Borde nog byta avatar till det redan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » ons okt 31, 2007 21:25

(spoiler Episode 8) Alltså, hela Alberts reaktion när han lyssnar på Eds och Nadines bakgrundshistoria... :D Såååå tokigt bra. Tokigt bra avsnitt även i övrigt, här finns ju bl.a. AKS favoritögonblick med Andy och plankan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » tor nov 01, 2007 14:33

Jag har påbörjat en omtitt av TP med en kompis, två avsnitt sedda. Jag har inte sett serien sen den gick på tv nån gång i början av 90-talet, så jag kommer bara ihåg stora drag. Jag vet att det är en väldigt bra serie, och härliga karaktärer. Hur pass fantastisk karaktär Agent Cooper faktiskt är hade jag glömt. Älskar hans minspel!

Men jag höll på att göra i byxorna när Bob the Bad Guy dök upp bakom soffan i andra avsnittet. Han var anledningen till att jag inte vågade se hela serien då, och han skrämmer fortfarande ifrån vettet. Hjälp.. :(
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav lilith » tor nov 01, 2007 15:47

Tinwiel skrev:Men jag höll på att göra i byxorna när Bob the Bad Guy dök upp bakom soffan i andra avsnittet.

Jag undrar vilken scen du menar. Han är lika skrämmande som japaner med långt svart hår som kryper! När du säger soffa tänker jag på en annan scen, men det stämmer inte med avsnitt två. Jaja, nu ska jag vara tyst...hehehe
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tinwiel » tor nov 01, 2007 16:22

lilith skrev:
Tinwiel skrev:Men jag höll på att göra i byxorna när Bob the Bad Guy dök upp bakom soffan i andra avsnittet.

Jag undrar vilken scen du menar. Han är lika skrämmande som japaner med långt svart hår som kryper! När du säger soffa tänker jag på en annan scen, men det stämmer inte med avsnitt två. Jaja, nu ska jag vara tyst...hehehe


Du har säkert rätt. Det var nån scen där han dök upp. Och det kanske räknas som episode 1, avsnittet efter piloten var det i alla fall. Det var första gången han dök upp om vi säger så. Jag hoppade till och blundande men jag hann inte stänga ögonen i tid.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » tor nov 01, 2007 23:46

Jag kommer aldrig förstå hur vissa människor dissar "Twin Peaks S2" i helhet (även om det onekligen finns svagare bitar som jag börjar närma mig nu). För jag såg precis avsnitt 14 & 15 (eller 2.07 och 2.08 om man hellre vill) och de är fanimig rysningsframkallande sjukt bra avsnitt nästan rätt igenom.

TWIN PEAKS! :lovebunnier:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » fre nov 02, 2007 2:05

Tinwiel skrev:
lilith skrev:
Tinwiel skrev:Men jag höll på att göra i byxorna när Bob the Bad Guy dök upp bakom soffan i andra avsnittet.

Jag undrar vilken scen du menar. Han är lika skrämmande som japaner med långt svart hår som kryper! När du säger soffa tänker jag på en annan scen, men det stämmer inte med avsnitt två. Jaja, nu ska jag vara tyst...hehehe


Du har säkert rätt. Det var nån scen där han dök upp. Och det kanske räknas som episode 1, avsnittet efter piloten var det i alla fall. Det var första gången han dök upp om vi säger så. Jag hoppade till och blundande men jag hann inte stänga ögonen i tid.

Nej, jag tänkte på något som kommer senare...hehehe

caffe: Vi har ju nyss haft en omtitt, efter att inte sett det på många år. S2 är bättre än jag minns det. Säkert för att alla pratat ner det så mycket. Men visst är det bra!

TWIN PEAKS! :lovebunnier:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tinwiel » mån nov 05, 2007 1:01

Första säsongen avklarad, den var ju så kort så det gick snabbt. :)

Good shit. Jag trodde dock att man skulle få lite mera avslut efter första säsongen men det fick man ju inte. Så nu är frågan: Finns det nån här i Gbg som har säsong 2 på DVD eller måste jag... hitta på annat sätt? Låna dvder skulle vara att föredra, för jag har dåligt med plats på hårddisk, och inga brännbara dvder att bränna backup på.

Edit: Nevermind, jag tror att det har löst sig...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » mån nov 05, 2007 7:18

Klar med omtitten av serien. Nu blir det FWWM ikväll.

Fyfan vad sista avsnittet är bra. Helt sjukt bra. :lovebunny: Och överhuvudtaget var sällan de "dåliga" bitarna av serien ens hälften så dåliga som jag fick för mig att de skulle vara.

Kul att du gillar, Tinnie! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån nov 05, 2007 23:05

Jag har verkligen gått hela vägen runt med Fire Walk With Me nu. Det är onekligen en film som blir bättre för var gång, särskilt om man såsom jag förväntade sig något i samma ton som serien första gången man såg den.

Så är det inte. Där serien iofs har gott om mörka, dystra inslag så blandas det jämt ut med en oemotståndlig värme och humor i andra scener som hjälper till att skapa den där typiskt "Twin Peaksiga" stämningen som jag väl knappast är ensam om att älska.

Men FWWM har inte dessa inslag. Det är en av de sorgnaste, mest skrämmande och skärrande filmer jag vet. Även fast den såklart utspelar sig i en värld längre ifrån verkligheten, så är det inte helt fel att säga att jag påverkas av den på ett sätt liknande hur jag påverkas av, tja, Lilja 4-Ever exempelvis. Det finns helt enkelt ingen nåd när man väl är inne i den.

Jag tror faktiskt jag nu skulle klassa den som en av Lynchs tre bästa långfilmer vid det här laget, tillsammans med Blue Velvet och Mulholland Dr.

Och medan jag gärna skulle se de där timmarna med bortklippta scener någon gång för sig själva så tror jag verkligen på Lynch när han säger att orsaken till att de försvann (förutom att filmen inte skulle bli fem timmar lång), var just att filmen fick in för mycket av den där värmen och humorn och att den dessutom förlorade fokuset på Laura, vilket i slutändan gjorde den till en mycket mindre stark upplevelse.

Förresten är Sheryl Lee så alldeles fantastiskt bra här och bär hela filmen på sina axlar. STOOOR skillnad från många av hennes scener i serien, IMHO.

"Your Laura disappeared... it's just me now."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » tis nov 06, 2007 0:29

Skärrande, så sant. Jag gråter floder när jag ser den.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » ons nov 07, 2007 1:02

Hatar att säga det, men ska vi skylla på någon för att hela boxen ser ut som den gör så är det tydligen Lynch själv....

dugpa.com skrev:Dugpa: What is the significance of the whole Gold Theme to the box set?

Charles de Lauzirika: The whole gold motif came from David Lynch himself. I remember being up at his house with Ken Ross, David Grant and Ryan Adams from CBS, and David was obsessed with this thing being housed in a gold box. I remember him closing his eyes intently saying, "It's got to be gold..." I was never really sure what gold had to do with the show, but that wasn't the point. This was David's way of presenting this set as the definitive treasure for "Twin Peaks" fans.


http://www.dugpa.com/interview_lauzirika.php


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons nov 07, 2007 1:06

caffeineaddict skrev:Hatar att säga det, men ska vi skylla på någon för att hela boxen ser ut som den gör så är det tydligen Lynch själv....

Fast, alltså har Lynch tänkt igenom det. WHAT DOES IT MEAN?! Nu måste alla titta igenom serien igen för att få reda på vad guldet ska symbolisera för oupptäckt detalj.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eriked » sön mar 02, 2008 20:32

Åfan.. man ska titta på denna serie.
CDON säljer säsong 1
90:- :chock: Eller?

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » sön mar 02, 2008 22:08

Och Fire Walk With Me för 49:-.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tob » mån mar 10, 2008 8:28

Påbörjade min titt av Twin Peaks igår. Piloten och de två första avsnitten. Mer fantastsikt än vad jag minns det. Jag tycker om den där skruvade världen som Lynch och co har byggt upp i den lilla småstaden i bergen så oerhört mycket. Pilotavsnittet känns klockrent. Intensivt, rörande, roligt, skrämmande....osv.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » mån jul 14, 2008 21:39

(spoiler 2.7 (avsnitt 14)) Sista 10 minuterna är fan magiska. "Its happening again" och sen Leland/Bob som speglar sig med efterföljande sekvenser, minst lika jäkla obehagligt som jag mindes det som. Fytusan.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » ons jul 30, 2008 2:36

Nu är jag helt färdig med omtitten.

Jag förstår att folk ser ner och gnäller på säsong 2. Det kan jag också göra för efter att mordet är "uppklarat" så känns det verkligen som luften går ur serien litegrann. Man famlar omkring lite och det finns ingen riktigt given storyline att förankra allting i. Det dröjer ju en bra bit innan Windom historien drar igång och värst av allt är väl att det egentligen inte blir riktigt spännande förrän inpå det sista. Men sista avsnittet (som jag bara hade svaga....svaga minnen av...eller tja...svaga minnen av i stort sett hela andra halvan av serien) är och förblir tokigt bra. Grym säsongsavslutning, frustrerande serieavslut.....varför fick man inte fortsätta? För precis när serien börjat hitta formen efter Laura mordet så tar det slut. Fan.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » tor apr 08, 2010 23:32

Twin Peaks firar 20 år idag.

Jag firade med en bit paj och lite damn fine coffee.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav WillowGirl » mån nov 29, 2010 14:41

A bear skrev:Twin Peaks firar 20 år idag.

Jag firade med en bit paj och lite damn fine coffee.


Jag vill också titta på Twin Peaks, dricka kaffe och äta paj!
Länge leve Special Agent Dale Cooper.
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron