1x03 Witch

Här pratar vi mest om Säsong 1

Var inte snåla nu

1
0
Inga röster
2
2
4%
3
0
Inga röster
4
2
4%
5
4
8%
6
9
18%
7
24
47%
8
4
8%
9
4
8%
10
2
4%
 
Antal röster : 51

1x03 Witch

Inläggav gaspode » ons sep 24, 2003 15:34

Det här var ett ganska bra avsnitt faktiskt.. trodde det skulle vara sämre, men det var helt okej.. lite långsamt bitvis.

Cordelia får lite utrymme, och det är ju kul. Giles slänger sig med massa magi, inte illa även om "formlerna" är sådär kanske :)

Hyggligt bra twist med Catherine-Amy, och Catherine är ju en ganska scary ond häxa. :)

Xanders försök att få Buffy att se honom är kul, särskilt när han får tillbaka av sin egen medicin (utan att koppla det dock) när hon förkunnar att han är "one of the girls"

Willows kläder är bara för underbara :D

En klar sjua
Senast redigerad av gaspode ons okt 29, 2003 0:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons sep 24, 2003 15:59

Känner att jag kommer börja upprepa mina kommentarer på de olika avsnitten när som helst nu, men here we go: Ett underhållande första standalone-avsnitt, en hel del fruktansvärt roliga repliker (bl.a. den här personliga favoriten: "You're my friend. You're my Xander-shaped friend! Do you have any idea why I love you so, Xander? You're not like other boys at all. You are totally and completely one of the girls!" :D )

Även lite småcreepy detaljer (mamman som tar dotterns kropp för sin egen vinnings skull, Cordelias blindhet o.s.v.).

(Småspoilers för hela serien):Sen träffar vi ju även Amy för första gången, som med undantaget S5 skulle dyka upp åtminstone en gång per säsong.
På den negativa sidan är ju avsnittet inget riktigt speciellt, känns väldigt middle-of-the-road på många sätt och vis.

Betyg: 7


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lois » ons jan 21, 2004 21:12

Första avsnittet där Buffy inte i första hand ska jaga vampyrer.
Jag gillar att de introducerar andra sorters monster såhär, finns det något mer skrämmande än mammor som försöker leva genom sina barn? Mycket bra idé och jag gillar vad som händer med mamman i slutet, snacka om att få smaka på sin egen medicin :)
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav noike » ons jan 21, 2004 21:22

Herbert West (Re-animator) som överentusiastisk förälder låter lite värre.

(spoiler 2.20)
Eller ännu värre, som en tränare av något slag. Han hade säkert passat bra in i Sunnydale High dock.

-Oh no. Our qauterback just died in the field. Nevermind, I'll bring him back to life! Again!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons jan 21, 2004 21:57

njea.. vet inte om jag gillar detta avsnittet igentligen..

det har sina höjdpunkter, men har det igentligen nån mening?.. TROR att det skall vara ngn baktanke med detta.. men den suddas liksom ut.. kanske fattar jag fel ? ;) jag menar .. det har hänt förr :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons jan 21, 2004 23:23

Zaxx: Hur menar du, baktanke? Det introducerar häxor och magi i Buffyverse, introducerar Amy, (spoiler Buffy 2.15):och låser Catherine i statyetten så att Oz kan ha något att titta på i början av Phases.

Så egentligen förbereder det ju en del. Sen kanske det inte är ytterst briljant i helhet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tor jan 22, 2004 0:51

fast jag tvekar över att de verkligen förberedde det redan DÅ.. hur långt fram i planeringen var de igentligen :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor jan 22, 2004 1:10

Zaxx: Hehe, nej, kanske inte... men de höll sig ändå rätt bra till hur häxor presenteras här. Bortsett från den stora grytan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tor jan 22, 2004 1:33

nånting jag verkligen älskar är ju faktiskt "röda trådar" genom avsnitt.. speciellt när de refererar till gamla avsnitt i skämt :D

speciellt i ett avsnitt när Xander berättar hur han blivit mobbad på olika vis.. typ han rablar upp några o en av dem är hyenan o soldaten mm
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor jan 22, 2004 2:10

För mig är detta ett "Det är Buffy och jag gillar det"-avsnitt. Det höjer sig inte över snittet men går inte under det heller. Några intressanta saker som händer som tex. Cordys blindhet och Amy/mamma-twisten + som tidigare nämts att häxor introduceras till Buffyverse.

Vet inte varför men jag skrattar alltid när Buffy kommer ner sjungande på macho man och ser djuicen "ohh juice!" för att sedan se ett glass till "OHH JUICE!!"

Bästa kommentaren
For I am Xander, King of Cretins. May all lesser cretins bow before me
:)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » tor jan 22, 2004 2:17

Avsnittet förtjänar ju högt betyg, om så bara för ett av de allra mest klassiska (i min lilla fluffiga Buffybok, i alla fall) Xander-citaten:
I laugh in the face of danger. Then I hide until it goes away.


Jag hade glömt hur underhållande det här avsnittet var, och definitivt glömt ett flertal detaljer som jag nog hade väntat mig kom till senare. Jupp, första säsongen må sina skavanker, naturligt nog, men samtidigt så tycker jag manusen är förvånansvärt bra för att vara dels en första säsong, men framför allt en första säsong av en serie som Buffy. Även om det tar ett litet tag innan alla blir varma i kläderna, hittar formen och allt, känns det någorlunda tydligt att Joss hade sin unika vision klar redan från början. Typ.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor jan 22, 2004 2:52

Japp, de one-liners som nämnts är tveklöst avsnittets höjdpunkt. Min personliga favorit:
You're my friend. You're my Xander-shaped friend!

Och även den strax följande:
Do you have any idea why I love you so, Xander? I'll tell you! You're not like other boys at all. You are totally, and completely one of the girls! (till Willow) I'm that comfy with him.

:D

Det finns fler bra i det här avsnittet minns jag också.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor jan 22, 2004 3:29

Hmm nästan så jag får ändra mig och hålla med adolvsson.

I laugh in the face of danger. Then I hide until it goes away.


Måste ha pratat i telefon under den repliken för jag missade den helt. Sen kan man disskutera hur dåligt det är att inte veta vilket avsnitt repliken kommer ifrån (fyyyy Off)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor jan 22, 2004 5:08

One-liners är alltid bra, och det förefaller som om att det finns mest av dem i de första säsongerna. Jag måste helt enkelt titta på Kanal5-visningarna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » tor jan 22, 2004 7:49

Tyvärr missade jag sändingarna på tv men måste ändå säga att detta är nog ett av mina favorit avsnitt från säsong 1. Gillar de här tidiga avsnitten som skapar röda trådar hela serien. Sedan som ni redan nämt så finns det enhel del klassiska one-liners här.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 22:51

Mr Chases recension av häxan:

3. The Witch

Just so that you shouldn't think that all that Buffy slays are vampires, here we get an instalment of, you guessed it -- a witch! Actually many episodes deals not with vampires at all but with a whole bunch of other supernatural beings, which Giles for some reason is very excited about. Even Angel is absent, not that I'm mourning about that.

Anyway, it deals with a former cheerleading mom trying to relive her glory days literally through her daughter, casting nasty spells at her competitors. You might say that one of her victims, Cordelia, kind of deserved it because she was really nasty and menacing to Amy, the daughter/mother (whatever) cheerleader hopeful. Absolutely nothing redeeming about the Queen Bitch here and we get an early glimpse of her poor driving skills. But the sports bra -- mmm, good!

Speaking of good -- Buffy in a cheerleader outfit! Wow! But I digress, this episode is not of a star quality but then again it would be hard to top of the excellent pilot.

Spolier s2ep16 etc

And we are introduced to Amy, who will return in a couple of later episodes.

This is also when Willow calls the gang the "Slayerettes" and Xander gets to make one of his funniest lines ever: "I laugh in the face of danger. Then I hide until it goes away." And Giles comparing cheerleading to a cult! ROTFL. I sorts of agree with him because up here in the snowy North the concept of "scantily clad girls in revealing postures" cheering on a game seems slightly ridiculous, if nice to look at.

All in all, not too bad but without the cheerleading motif it would probably be worse IMHO.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 22:55

Det borde finnas cheerleaders i Sverige också. Alltid när något lag försöker med det så blir det bara fel. Sverige borde bli lite ytligare i visa aspekter.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 23:09

Off skrev:Sverige borde bli lite ytligare i visa aspekter.

ROTFL :D
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 23:43

Har man inte cheerleders i typ basket osv?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 23:45

Jo men det är inte samma sak. Svenskar är för dåliga på allt som har med tjejer och sidlinjer att göra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinder » tor mar 04, 2004 0:03

Var i alla fall ganska trevligt i lumpen när vi på en resa i det militära fick dela vagn med ett cheerleader lag som skulle på nått om jag inte minns fel liknande SM.

Tror jag ska fråga Zaxx när han kommer tillbaka om han kan räkna ut statistiken och sannorlikheten att just det händer.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 0:05

Du behöver inte vänta. its 1 in a million, once in a lifetime dududud .. fan nu fick jag den där skräplåten på huvudet.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 0:09

Vi hade cheerleaders som serverade oss på en herrmiddag för 2 år sedan. Det var inte helt fel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 0:20

Tinder skrev:Var i alla fall ganska trevligt i lumpen när vi på en resa i det militära fick dela vagn med ett cheerleader lag som skulle på nått om jag inte minns fel liknande SM.

SM, menar du S & M :) :eek: ?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tinder » tor mar 04, 2004 1:10

Only in your dreams :)
Nä det var tävling i cheerleading och har för mig det tom var Sverige Mästerskap men minns inte helt rent just nu.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Jhonny » lör okt 09, 2004 1:49

Jag ska se det här avsnittet NU. ;)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Jhonny » lör okt 09, 2004 1:51

:D cheerleader :D :D
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Angelus » fre okt 29, 2004 21:58

vad skall man säga...1337 avsnitt, inte varje avsnitt som Buffy dansar :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » sön nov 07, 2004 16:45

Detta gör sig inte alls lika bra i retrospekt, dom två första avsnitten var ju faktiskt plotdevelopers, detta är bara ett stand-alone mitt i mellan. Vilket enligt mig inte gör sig allt för bra.
Inte ska vi glömma Machoman dock, eller xanders danger-replik. Men overall är det rätt kast, kommer ihåg att första gången jag såg det tyckte jag Cordelias helvita ögon var lite nasty, nu reagera man knappt.. avtrubbad for life.

Spoiler ->Giles sa att han aldrig gjort en spell förut, passar självklart inte in med hans ripper-story. Men återigen sånt man får ta i dom första avsnitten.

Hela cheerleader storyn har sina ljuspunkter, men hatar verkligen vissa aspekter, men kan sträcka mig å ge avsnittet en svag 6a.

EDIT: glömde en sak, varför läser cordelia c++ programmering? eller om d nu inte bara är C.. men nån slags kodning iaf.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tor nov 18, 2004 7:46

Noggster skrev:EDIT: glömde en sak, varför läser cordelia c++ programmering? eller om d nu inte bara är C.. men nån slags kodning iaf.


Kanske ett obligatoriskt ämne?

Jag gillar det här avsnittet. "Gillar" är kanske en lätt överdrift men ett av säsongens bättre Icke-Joss avsnitt är det.

En sexa.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron