1x07 Angel

Här pratar vi mest om Säsong 1

Ditt betyg på "Angel", tack!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
0
Inga röster
7
6
11%
8
21
38%
9
12
22%
10
13
24%
 
Antal röster : 55

1x07 Angel

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 15:02

Zaxx: Det finns mycket små spoilers för delar av serien "Angel" här nedan. Inget särskilt stort, men du kanske vill ta det lite försiktigt... spoilermärker dock inte för att det är så pass lite, tycker jag (om någon tycker jag har gjort fel, säg till så EDIT:ar jag och spoilermärker).

EDIT: Off tyckte att jag borde spoilermärka här och där, så då gör jag det såklart. :)

...

Såg om detta avsnitt häromdagen, för första gången på en evighet. Kom under avsnittets gång på att jag faktiskt inte hade sett det sedan jag såg de allra viktigaste Angel/Darla-avsnitten under Angel S2 & S3 ens en enda gång. Mycket av detta anspelas ju redan här, i Buffy sjunde avsnitt någonsin, där två av båda seriernas största och viktigaste faktan presenteras (Angel-är-en-vamypr-med-en-själ och Buffy-och-Angel-tycker-om-varandra).

Det här är tveklöst ett av S1:s starkaste ögonblick. Det märks att det var i början av serien på många sätt, men det är imponerande hur mycket som faktiskt fortfarande fungerar och passar bra in med senare säsonger.

Det mest framstående är hur mycket av Angel och Darlas förhållande, som inte skulle utvecklas och undersökas fullt ut på fyra år, antyddes redan här. Det finns ett par små missar också (The Master verkar här vara riktigt förtjust i Angel, vilket vi som sett Angel S2 vet inte riktigt stämmer...), men de andra detaljerna känns "rätt".

Annars är de negativa sidorna mest sådant som tillhör S1 överhuvudtaget: bakgrundsmusiken suger, Joyce är lite för korkad... däremot tycker jag att Boreanaz och Benz faktiskt klarar sig bra mycket bättre än vad ryktet säger. De är inte direkt briljanta, men klart dugliga. Av rätt naturliga anledningar (hallå, avsnittet heter Angel!) är det Boreanaz största stund under S1.

En åtta, och ett mycket roligt avsnitt att se om efter att man vet allt som kommer hända.
Senast redigerad av caffeineaddict fre sep 19, 2003 16:02, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre sep 19, 2003 15:14

Det finns ett problem med Darla och det är att hon inte känns skrämmande. Det känns inte alls som om hon är 400 år och dessutom ligger bakom Angels "återfödelse". Istället känns hon mer som vilken vanlig Buffy-dräpt vampyr som helst, om än med lite mer personlighet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 15:26

(Små spoilers, Angel S2 & S3):

Menar du i detta avsnitt eller överhuvudtaget? För menar du bara i "Angel" så kan jag kanske hålla med till viss del, men hon blir ju en absolut fascinerande karaktär senare i Angel S2 & S3.
Senast redigerad av caffeineaddict fre sep 19, 2003 16:02, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre sep 19, 2003 15:51

Jag menar Darla i Buffy. Darla i Angel the Series är en hela annat sak och där är hon helt underbar.
Senast redigerad av noike fre sep 19, 2003 18:06, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre sep 19, 2003 15:59

Ni kanske borde spoilermärka ändå. Snackar ju en del om

Spoiler för Angel S2:Darla å saker i Angel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » fre sep 19, 2003 21:31

jag borde nog hålla mig ur denna tråd ;)

... känns som om jag såg avsnittet igår.. och ändå kommer jag inte ihåg alla delar av det.. hmm.. får bli en titt till innan jag bestämmer mig för ett betyg!..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » lör sep 20, 2003 1:18

nej, självklart skall säsong 1-forumet vara spoilerfritt för allt efter säsong 1 (spoilertaggar går såklart fint). Hoppas vi kan hålla på detta, det är för mig nåt av det viktigaste med buffy, att vara ospoilad, så att man alltid blir överraskad.

S2 av Angel och framåt:
Jag lägger spoilertaggar runt allt som refererar till Darla och att hon kommer att komma tillbaks, iofs är det en rätt liten spoiler, men det är ändå kul att undra vad W&H nu har hittat på..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » mån okt 06, 2003 19:06

Nu har jag kommit hit.

Ett av de bättre avsnitten i säsong 1 helt klart.

Det finns såklart saker man skulle vilja ändra på med facit i hand :)
Detaljer som motsägs senare i serien.. men det är ju småsaker.

Helt gäng fina Angel/Buffy-ögonblick.
Det här avsnittet är väl första gången man får se den "riktiga" Angel, innan har han mer varit en "plot device".

Håller i övrigt med om alla åsikter hittills ;)

Det får en (kanske något svag) 8:a av mig
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » mån okt 06, 2003 21:09

En sak till som jag tänkte på, Angels tatuering, har vi sett den på senare tid? vi måste väl ha sett Angels rygg nån gång iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav pfant » mån okt 06, 2003 21:46

Den finns i Angel S2, men det kanske inte är "på senare tid" vad vet jag.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån okt 06, 2003 22:14

Oki, det är väl vad jag skulle kalla senare tid iaf :)
har bara inte tänkt på den då!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » mån okt 06, 2003 22:34

Jodå, Angels tatuering syns tydligt i säsong 2 i 2x15 Reprise när han och Darla... ja...hmm...ni vet. Såg avsnittet just häromdan.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » tis dec 09, 2003 10:53

Jodå, Angels tatuering är med senare. De har dock missat den vid några tillfällen då man bara snabbt skymtat ryggen och då har den inte funnits där...

Angel är ett mycket bra avsnitt för att vara säsong 1, ett av de bästa tycker jag helt klart. Sen har ju alla s1-avsnitt svårt att tävla mot senare säsonger tycker jag. Bakgrundsmusiken gör ganska mycket, tror det hade varit ännu bättre med bättre musik. Också s1-fenomen förstås...

Jag ger avsnittet en 8, då ställer jag det förstås i relation till senare säsonger av Buffy.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Zaxx » tis dec 09, 2003 22:41

OJ!.. glömt att betygsätta avsnittet.. såg oxå om det häromdagen.. många som sett det nyligen?.. hmm

ja det är ett av de bästa S1 avsnitten faktiskt.. mmmm mumma!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav lois » ons jan 21, 2004 21:07

Det finns inte mycket kemi mellan David och Sarah i avsnittet, när jag såg det första gången satt jag och hoppades på att hon skulle skjuta honom med armborstet :) Jag ändrade åsikt sen men jag gillade honom inte alls i början.


Spoiler Angel s5
Det stör mig att Angel har människoblod i kylen, enligt Buffyverse blir ju vampyrer aggressiva av att dricka det. Visst, Joss hade väl inte skrivit alla grundreglerna såhär i s1 men det är ändå så fel.


Edit: Heter det armborst?
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav noike » ons jan 21, 2004 21:33

David är inte världens bästa skådespelare, men han lär sig snabbt. Fram till det här avsnittet ser han ut som en bortkommen 19-åring utan skäggväxt som har stått ute i regnet. Efteråt ser han visseligen likadanut men han verkar inte bortkommen längre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons jan 21, 2004 22:00

Angel är det bästa avsnittet på S1.. tycker jag NU.. utan att se om ngt.. men sen kanske jag ändrar mig.. men som det ser ut nu ;) BÄST :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jan 21, 2004 22:02

(spoiler för hela säsong 1)
Nej du Zaxx. Bäst är Prophecy Girl och därefter är det en klyfta ner till... (kontroversiell placering igen?) Puppet Show.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons jan 21, 2004 22:06

(spoiler S1)hmm ja iofs är PG bra.. men jag vet inte.. är den SÅ bra.. måste se om den, har för mig att den kändes lite B:ig ??
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jan 21, 2004 22:10

(spoiler hela S1)
Prophecy Girl? B-ig? Caffeineaddict!!! Make the bad man go away!Hur som helst, nej den är inte b-ig. Den är bra, bra, bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » ons jan 21, 2004 22:10

Säsong 1 spoiler

OMG B:ig ?!?!?!?!?!??!? Senast jag såg om Prophecy Girl så fick jag en sån känsla som bara förklarade varför man älskar BtVS. Ne nu får du släppa sargen Zaxx och komma i luckan.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » ons jan 21, 2004 22:34

Zaxx:
OMG, talk to the left cause' you aint right!!!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » ons jan 21, 2004 22:36

Får bli ett inlägg till så inte stackars Zaxx råkar läsa detta.

lois (angel s05)

Vad menar du med att Angel har människoblod i kylen? Är det avsnittet Harms Way du tänker på då för då stämmer det väl ändå inte?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons jan 21, 2004 22:36

äh. jag ger mig.. jag får se på avsnittet IDAG .. NU.. PÅ MOMANGEN :D.. startar det NU.. :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons jan 21, 2004 23:29

Off (spoiler fram till Angel S3):Tror lois tänker på att drickandet av människoblod (oavsett källa) verkar få Angel sugen på "the real stuff" både i City Of... och när han dricker Connors blod i Loyalty.

(spoiler Buffy S1):Prophecy Girl är så tveklöst överbäst i hela S1... det enda som är lite B är möjligen bakgrundsmusiken, men annars är det ju sanslöst överbra och underbart, eller underbra och överbart, eller vad som helst som betyder att det äger min mamma och två nya sportbilar!

Och, ja, noike, Puppet Show som näst bäst i S1 är kanske lite ovanligt att tycka. Själv säger jag Nightmares, och det kanske inte är det vanligaste heller. Sedan Angel.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lois » tor jan 22, 2004 12:18

Off skrev:Får bli ett inlägg till så inte stackars Zaxx råkar läsa detta.

lois (angel s05)

Vad menar du med att Angel har människoblod i kylen? Är det avsnittet Harms Way du tänker på då för då stämmer det väl ändå inte?



Jag menade att när Darla öppnar Angels kylskåp i avsnittet Angel ser man att det hänger blodpåsar där, sådana påsar som man förvarar människoblod i på sjukhus. I serien Angel talas det senare flera ggr om hur vampyrer blir aggressiva av att dricka människoblod, både när Angel luras att dricka blod blandat med Conners blod och när Harmony testas för att se om hon druckit människoblod.
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav caffeineaddict » tor jan 22, 2004 13:10

lois: Japp, det låter som att det kan stämma (mini-spoiler Angel S1):Men borde inte det, enligt logiken, göra Angel aggressiv mot grisar eftersom han dricker grisblod hela tiden? Kan inte riktigt tänka mig ett "Angel goes to Farmen"-avsnitt där Angel blir helt stissig och skogstokig och börjar gnaga gris... ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor jan 22, 2004 13:19

(angel s3 spoiler)Jag tolkade det som att männsikoblod inte gör en mer aggresiv i sig, utan det smakar bara så bra att de vill ha mer. Och vill man ha mer människoblod, helst i rätt temparatur, är det lättaste sättet att bit någon som spatserar förbi.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor jan 22, 2004 13:50

noike: Det stämmer förmodligen alldeles utmärkt... Annars tolkar jag det bara som ett plot hole i Angel att Angel dricker människoblod (spoiler Angel S4):eftersom det är en sådan big no-no redan på 70-talet när han gör det i Orpheus.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor jan 22, 2004 14:04

Lois s05
Ok eftersom du skrev s05spoiler trodde jag du menade avsnittet Harms way, där har ju faktiskt vare sig Harmony eller Angel människobold i kylen utan de har blivit "plantat" där för att sätta ditt Harmony.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare