8x07 - No Future For You Part 2

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Betyg

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
20%
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
2
40%
9
2
40%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 5

8x07 - No Future For You Part 2

Inläggav A bear » fre okt 05, 2007 10:02

Tja, inte så pjåkigt alls, även om det är väldigt uppenbart att det bara är akt 2; räkna bort flashbacksen och fightscenen och det blir inte så mycket över.

Jag smågillar faktiskt flashbacken i början; även om det är trist att de slösar plats på att göra "previously on" får vi lite insikt i vart Faith befinner sig - uppenbarligen har hon mer eller mindre glidit tillbaka till sin s3-personlighet där allt är någon annans fel och hela världen är emot henne, vilket är trist och skulle behöva en bättre förklaring, men det är ju Joss fanfic - och Buffy/Faith-övertonerna är ju trevliga. ;)

Så hon hade faktiskt tänkt mörda lady Gigi (och inte funderat närmare över saken över de... uppskattningsvis 3 år det måste ha tagit Henry Higgins!Giles att lära henne att prata tillräckligt trovärdig överklassengelska för att ta sig in på ett väldigt välbevakat party utan inbjudning) men klarade inte av'et först, och när hon hade snackat ihop sig blir hon avbruten. Det var ju praktiskt. Småsnygga paralleller mellan Buffy vs Faith/Faith vs Gigi.

Giles är på omslaget och sen är han med i fem sekunder. Vi vet fortfarande inte vad katten han håller på med.

Gillar Faiths interna monolog en hel del igen.

Giant Dawn börjar bli väldigt tråkig. Jag saknar Dawn. Men tydligen får vi dras med henne ett bra tag till, så...

Va fan är en "sped"?

Gigi är verkligen inte så där väldigt intelligent, va?

Ska Faiths påstående att hennes far är ett spöke syfta på hennes verklige far eller Richard Wilkins?

Faith gillar Amy Winehouse? Tja, det kan jag köpa. Att det är allt som krävs för att hon ska se en själsfrände i Gigi? Liiiite för dyrt för min plånbok just nu.

Så vad ska Faith hitta på nu? Det vore ju trist om hon faktiskt hjälper till att sätta efter Buffy, men vem vet hur stor den där personlighetstransplantationen varit... Ska åtminstone bli intressant att se hur de skriver sig ur det här.

Två allmänna funderingar:
- Kanske vi ska tolka Giles "Yellow Submarine"-tröja i förra avsnittet som att han smög ner lite LSD i Faiths te för att få henne att gå med på att mörda igen?
- Alla brev på brevsidan verkar vara inskickade för ett halvår sen. Var reaktionen på 8.06 verkligen SÅ negativ?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » fre okt 05, 2007 17:14

Jag gillade det här avsnittet väldigt mycket. Det är iofs trist att flash backs tar så mycket utrymme, men de var väl gjorda, och det hjälper oss att förstå Faiths sinnestämning just nu.

Fight scenen gjorde de väldigt bra... "Rock... Meet the hard place" :) Väldigt whedonesque...

Sen tycker jag twisten på slutet var väldigt bra, om än helt förutsägbar. Jag tror inte Faith går med på att hjälpa till att döda Buffy, men hon kommer säkert spela med ett tag... Det är ju två avsnitt kvar av den här arcen.

Tummen upp!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav gaspode » tis okt 16, 2007 0:31

På nåt sätt skall väl Faith få tjejen att inse the error of her ways, för att hon sen ändå skall behöva dö. :)

Jag tycker det var sådär iaf. Ganska trevligt förstås, men ändå..
Hur korkade är tjejen och framförallt kanske Roden eller vad han hette?
Visst han protesterar lite lamt, men han måste ju fatta att det inte är nån slump, plus att hans Gargoyles kanske attackerade Faith av en anledning?

Och visst är det tokigt otroligt att Faith skulle kunna passera som engelsk överklass efter "lite träning" bara.

Björn:
sped = http://www.urbandictionary.com/define.php?term=sped

Ja, Dawn-biten är trist so far, och kändes intryckt i det här numret ganska mycket i onödan, men det sätter väl upp för nåt antar jag... :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » tis okt 16, 2007 7:40


Jo, jag såg det sen, men... vad jag kan fatta är det amerikansk slang...? Hur går det ihop med Faiths perfekta överklassengelska? ;)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tis okt 16, 2007 12:11

A bear skrev:

Jo, jag såg det sen, men... vad jag kan fatta är det amerikansk slang...? Hur går det ihop med Faiths perfekta överklassengelska? ;)

whedonesque skrev:Re the "sped" issue, the British do use the term "special educational needs." I've never heard it contracted as an insult but I live a relatively sheltered life. However, I don't think we're supposed to believe that Faith has assimilated Giles's training perfectly, he probably had good reason to tell her to keep conversation to a minimum. For example she also refers to her father as the Viscount of Avalon (not Viscount Avalon), seems not to have realised that bringing firepower to market is much more illegal in the UK than the US and her bleeding speds are in line rather than queuing up for their popcorn. I figure the staff think she's some transatlantic wannabe but Gigi quite likely has other friends of the same ilk and as long as she's clean why cause any more of a scene?


Hon borde ha blivit skjuten vid dörren helt enkelt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » tis okt 16, 2007 12:32

gaspode skrev:
he probably had good reason to tell her to keep conversation to a minimum
Hon borde ha blivit skjuten vid dörren helt enkelt.

Fast å andra sidan, att döma av previewen för 8.08 är Giles utbildning tydligen bra nog att lura folk ett rejält tag. Återigen; varken Gigi eller Roden ger intryck av att vara några nobelpriskandidater, direkt.

Hmmm... (spoiler 8.08) I 8.07 säger Faith (eller om det nu är Gigi) att de kunde varit systrar. I 8.08 säger Giles att Faith är "född för det här uppdraget". Och vi har ju aldrig faktiskt hört vem Faiths riktiga far är, så...

...nä. Nä. Så jävla klichéfåniga kan de väl inte vara.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » tis okt 16, 2007 21:50

Jag gillade avsnittet. Faith tvekade och gick ut och rökte istället. Mycket in-character.
Sen att Faith inte egentligen skulle lurat nån, det skiter jag i. Så är det väl ofta när man läser nåt, att man tänker att det i verkligheten inte skulle varit rätt språk/slang. Så det kvittar för handlingen. Vi får låtsas att missarna inte är missar i Buffyverse.
Det får gärna hända nåt med Dawn nu. Gillade hennes bitar också.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Stiltzkin » ons okt 17, 2007 9:43

Faith känns inte som Faith. Eller kanske som Faith i säs3 i Buffy. Vad hände med Faith i säs7 Buffy och Angel säs 4? Tycker att dom har gjort henne en aning "du förstår ingenting". Typ.

Dock än så länge så tycker jag att "No future for you" är bättre än "The long way home". Men det är jag nog ensam om.
Användarvisningsbild
Stiltzkin
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2007

Inläggav noike » ons okt 17, 2007 12:05

Stiltzkin skrev:Dock än så länge så tycker jag att "No future for you" är bättre än "The long way home". Men det är jag nog ensam om.

Lite svårt att uttala sig om det än men har du missat hur mycket skit vi kastat på The Long Way Home?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Stiltzkin » ons okt 17, 2007 12:23

Nope det har jag inte, men jag är så socialt skadad.
Visst visst, det är kanske lite svårt att säga något så tidigt in i arket, men hittills så ja.
Användarvisningsbild
Stiltzkin
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2007

Inläggav A bear » ons okt 17, 2007 13:07

Jag tyckte ju iofs riktigt bra om "The Long Way Home" fram till sista sidan av del 3. Så det känns lite tidigt att börja jämföra dem när vi bara har 2 delar (plus växel) av "No Future For You", som har tid på sig att både bli kanonbra* och rätt trist. Men som det känns nu är "The Chain" det överlägset bästa som kommit ut ur s8 - och det är inte helt lovande, eftersom den nästan helt saknade regulars.


* Kanonbra, inte Kanonbra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

-

Inläggav MissEdith » lör okt 20, 2007 18:46

Jag tyckte faktiskt att detta avsnittet var riktigt bra. Visst, en del missar, men jag hoppas att det klarnar upp senare. Iofs är jag inte så säker på att det gör det, men ja, jag gillade det iaf. Hittills är dock the chain bäst enligt mig.
Användarvisningsbild
MissEdith
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 sep 2007

Inläggav Lipton » tor nov 01, 2007 22:31

Gillade inte heller att Faith tydligen gått tillbaka till s 3 stil, man kan ju undra hur det kommer sig att hon bor ensam i en nergåd lägenhet och inte jobbar med de andra. Jag har sagt upp prenumerationen nu, gillar inte vad han gör med serien. Jag känner inte igen karaktärerna, de skulle lika gärna kunna heta något annat.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron