5x08 Shadow

Här pratar vi mest om Säsong 5

Jaha..

1
0
Inga röster
2
1
5%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
3
15%
6
6
30%
7
4
20%
8
4
20%
9
1
5%
10
1
5%
 
Antal röster : 20

5x08 Shadow

Inläggav Teo » mån jun 07, 2004 16:20

Jaha detta var väll inte så bra. Ne bra att du tycker likadant ett dåligt buffy avsnitt faktiskt och efter som jag börjat använda Aks patenterade skala så får det bara en tvåa.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav VelocityBoy » mån jun 07, 2004 16:45

Det är inte världens bästa avsnitt men det har sina stunder helt klart... Stalker!Spike är extremt rolig (älskar hur han tar hennes trosor på vägen ut) dessutom är det läckert hur lätt han kan läsa Riley och manipulera honom *muy cool*, scenerna i sjukhuset och de med Joyce är rörande...

Sedan är ju orm scenerna mindre bra helt klart :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » mån jun 07, 2004 19:00

Teo, det blev en niogradig skala. Du kan väl fixa den?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån jun 07, 2004 21:35

Fixade skalan.

Underskattat avsnitt faktiskt. En hel del små ljuspunkter. Tyvärr är ju ormeffekten inte den snyggaste, men annars är det riktigt bra från och till.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav -Emelie- » mån jun 07, 2004 21:40

VB: Spike har väl förmågan att läsa människor, syftar mest på Lover's Walk, Buffy/Angel-saken..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » mån jun 07, 2004 21:43

-Emelie-: Det stämmer men här är det extra bra skrivet...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav -Emelie- » mån jun 07, 2004 22:07

Ja, det är väldigt bra skrivet. Men gillar också den klassiska "I may be love's bitch, but at least I'm man enought to admit it"

gillar också när han snor åt buffys trosa:P
och såklart:)..

Spoiler nästa avsnitt 5x09

Wait, are those pictures of me?
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » mån jun 07, 2004 22:12

-Emelie- skrev:"I may be love's bitch, but at least I'm man enought to admit it"


Ja den är ju alltid bäst förstås men den här är bland de bättre iaf.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noggster » mån jun 14, 2004 22:50

Are you smelling her shirt?
No.. well... ye.

Helt okey avsnitt, inget toppavsnitt men inget sunkavsnitt.. allround helt enkelt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis jun 15, 2004 2:18

Sandy, vampyren som Riley dammar till när hon biter honom, är den tjej som Evil Willow bet på Bronze i "Dopplegangland" (3x16). Evil Willow säger precis innan hon biter Sandy att om alla bara sköter sig så ska de få bli unga och starka för evigt. Tydligen uppfyllde hon det löftet till Sandy.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tis jun 15, 2004 8:47

Latarmig: Coolt... du har verkligen ögonen med dig :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis jun 15, 2004 12:44

Att ni kan komma ihåg sånt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Joamna » tor aug 26, 2004 19:40

ja gillade avsnittet. har så himla svårt att sätta låga betyg eftersom jag ser nåt bra med alla avsnitt att mina betyg antaligen blir lite för höga hela tiden, får nog börja rannsaka mig själv lite mer ner det gäller betygen :)

blir nervös av att se Riley må så här, blir så orolig av vad han kan få för sig hela tiden..

Jag gillar inte Glory, än iaf. Vet inte riktigt vad det är men hon är bara jobbig.

Fint att se Buffy och Dawn komma överrens i en krissitation eller vad man ska kalla det. De finns där för varann när de behöver det.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tor aug 26, 2004 20:32

Skulle vilja se Riley bli en big bad.
Enda sättet jag skulle kunna acceptera honom.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Illyria » tor aug 26, 2004 21:00

Han har väl redan varit del av det, under säsong 4?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Koala » tor aug 26, 2004 21:36

Skulle dock vara en liten repris på Angel känns det som. God till Ond, big bad känns dumt.. möjligtvis död eller blir något annat en vampyr som tar ett avsnitt att ta kol på typ..


Detta avsnitt av aightish, 7.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav AKS » tor aug 26, 2004 21:37

Illyria skrev:Han har väl redan varit del av det, under säsong 4?


:D

(Ursäkta att det inte blev ett längre inlägg, men jag hade inget mer att säga. :))
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ulalume » fre aug 27, 2004 2:44

Ja... har väl inte heller så mycket revolutionerand att komma med...Men tycker Anya plockar pluspäng i detta avsnitt och så Giles så klart. De två till sammans :D .

Giles är så rolig när han går in för att vara shopkeeper.

Giles:" Ah, a weeping buddha: sholders your spiritual burden - makes a very good paperweight too!"

Xander:(bla, bla bla) "Am I right Giles?"
Giles: "Im almost certain you´re not, but to be fair I wasn´t listinig."

Anya:"Hey. Hey! HEY! HEY!!
Giles: Anya, your heys are starteling the costumers"

Giles:" If it´s any consolation, I may have overcharged her"

Anya:"I for one didn´t want to start my day wiht a slauhter...Which realy just shows how much I´ve grown!

och så såklart "employee/employer vocabluary no-nos"-grejen

Anya: "Are you stupid or something?"

Håller med om att Spikes manipulations färdigheter är lysande! Och det väldigt intensiva sniffande i tröjan :D

Och så har vi då den där Riley...
Jag gillar hur Xander och Rileys relation utväcklats, med Xander som någon slags medlare (eller vad man ska kalla det) mellan R&B. Det gör ont - kanske inte i hjärtat, men väl i lillfingernageln - att se stackars "Charlie", som när lilla Dawn babblar på.

Riley: "If she needs me..." - not bloody likely!

Trodde första gången jag såg avsnittet att det var bye-bye "Captain America" där när han är med Sandy (cool observation där av latarmig(?)) och i förvirringen kände jag helt ofrivilligt hur en liten del av mig protesterade... och sen: VAD SYSSLAR GRABBEN MED???

Sen har vi Joyce. Joyce Joyce, Joyce...usch det börja verkligen lägga sig en mörk skugga över hela BtVS... Underbart obehagligt!

Glory är minst sagt... en intensiv person. Men jag gillar det.

Den där ormen pratar jag helst inte om...Men det var skoj att de att Giles "two-doored-tramp" kom till nytta.
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav latarmig » fre aug 27, 2004 4:04

Det här avsnittet är riktigt bra. Lite av ett mellanspel, och lite lugnare än vanligt, men det behövs. Det är mer drama än action och det är relationerna som står i centrum. Joyce är mycket övertygande som sjuk mamma som försöker hålla skenet uppe inför döttrarna samtidigt som hon är räddare än hon någonsin varit eftersom hon inser allvaret i situationen.

Utgår man från Buffys perspektiv så är hennes handlingar och prioriteringar självklara. Utgår man istället från Riley så är hans frustration över att så tydligt vara satt på undantag lika förståelig.

Glory är härlig. Så störd och samtidigt så vardaglig. lite bitchig men också massmördarfarlig och fullständigt oberäknelig. Att hennes orm inte är något mästerverk i specialeffekter bryr jag mig inte om. Bara jag inte ser trådarna så är jag nöjd. ;-)

Som sagt - riktigt bra.

Ps. Jag hade gärna sett att Sandy överlevt. Hon är så vacker och hade gärna fått slå in en kil mellan Riley och Buffy under de kommande avsnitten (eller hade hon kunnat stöta lite på Spike). Ds.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » fre aug 27, 2004 11:46

latarmig skrev:Utgår man från Buffys perspektiv så är hennes handlingar och prioriteringar självklara. Utgår man istället från Riley så är hans frustration över att så tydligt vara satt på undantag lika förståelig.


problemet är ju att de aldrig riktigt hinner eller kan prata med varandra, så den ena aldrig förstår varför den andra gör som den gör..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » fre aug 27, 2004 12:16

Det är nog en situation som de flesta par kan känna igen sig i emellanåt. Det är jobbigt att hålla kanalerna öppna i ett förhållande så att man inte missförstår varandra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » fre aug 27, 2004 12:53

å har man väl inte pratat på ett tag så har det redan uppstått en massa msisförstånd som kan bli svåra att lösa..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 16:54

Jag anser faktiskt att Riley har rätt här, inte i vad han gör men han blir verkligen åsidosatt. Buffy låter honom inte komma nära och det vet han. Buffy gör väl,det i och för sig omedvetet i och med att det är hennes förbannelse att inte släppa in människor innanför hennes murar. För även när de pratar så är det alltid på Buffys villkår.

Första gången jag såg s4 så hade jag något emot Riley -- antagligen på grund av militäraversion, men ändå. Men mer och mer försvinner det. Visst, han är lite naiv och småtråkig men så what? Så fruktansvärt dålig är han inte.

Samtidigt så visar han här att han har valt en väg som är bra mer komplicerad och modig än vad alla de andra gör: för att förstå Buffy väljer han självmant att utforska sina egna mörkare sidor. Det är intressant och har stor potential, men lite för sent. Det här skulle ha hänt tidigare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » fre aug 27, 2004 17:02

noike skrev:Buffy låter honom inte komma nära och det vet han. Buffy gör väl,det i och för sig omedvetet i och med att det är hennes förbannelse att inte släppa in människor innanför hennes murar.


Det finns ett skäl till (utöver att hon verkar ha svårtillgänglighet som personlig egenskap), till att hon inte låter honom komma nära: Dawn.

I och med att det bara är Giles som vet vad Dawn är så måste hon hålla alla på avstånd. Hon kan inte berätta för Riley och därmed kan hon inte prata med honom om hotet från Glory på samma sätt som de annars gjort, till exempel med Adam.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 17:08

Men det är inte bara det, utan småsaker. Även innan hon visste det hon vet om Dawn nu så släppte hon inte honom inpå sig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Ulalume » lör aug 28, 2004 12:55

nokei skrev om Riley

han blir verkligen åsidosatt. Buffy låter honom inte komma nära och det vet han. Buffy gör väl,det i och för sig omedvetet i och med att det är hennes förbannelse att inte släppa in människor innanför hennes murar. För även när de pratar så är det alltid på Buffys villkår.


Detta är spot on varför jag känner för och börjar gilla Riley. Nog för att Buffys beteende är förstålig som latarmig skrev.

Det är mycket som händer i Buffys liv: Dawn och Joyce. I och för sig är det väl alltid mycket för the Slayer men det har alldrig varit så här close to home...

Och Riley som gav upp det som innan var hela hans liv - the initiative - för Buffy och får inte direkt någon respons. Inte så konstigt att han är vilse stackars pöjk.

Ni har så rätt: sann kommunikation är botemedlet på så mycket av världens sjukdommar...[/quote]
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav caffeineaddict » lör aug 28, 2004 13:53

Ulalume: Antar av detta inlägg att du är en av de människor som följer Buffy på Femman? Eller var detta redan klargjort i någon annan tråd?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Emily » lör aug 28, 2004 14:08

Flisa skrev:Jag gillar inte Glory, än iaf. Vet inte riktigt vad det är men hon är bara jobbig.


Jag känner likadant.

Bra att Tara är lite mer "en i gänget".
Vad är Ben för nånting, han dyker up hela tiden. hmm....

Riley: Were you ... were you just smelling her sweater?
Spike: No. (Riley glares at him) Well, yeah, all right, I did. It's a... predator thing, nothin' wrong with it. Just ... know your enemy's scent, whet the appetite for a hunt. (He sniffs the sweater again.) Ah, that's the stuff! Slayer musk, it's bitter and aggravating!

Spike var så bra, grrr!!


Spike: Least I still got the attitude. What do you got, a piercing glance? Face it, white bread. Buffy's got a type, and you're not it.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Ulalume » lör aug 28, 2004 14:18

caffeineaddict skrev:Ulalume: Antar av detta inlägg att du är en av de människor som följer Buffy på Femman? Eller var detta redan klargjort i någon annan tråd?


??? Eh. :? Ja, jag kollar in 5ans sändningar. En gång i tiden laddade jag ner alla Buffy avsnitt men ägre bara en laptop så utrymmet är minst sagt begränsat och för att få plats med Angel var jag tvungen att ta bort dem :cry: Och eftersom jag är smått senil så är inte alla twists and turns helt aktuella i min lilla hjärna.

sorry om detta blev ett långt OT inlägg...
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav caffeineaddict » lör aug 28, 2004 17:18

Ulalume: Ah, förlåt om jag var oklar. Vad jag försökte få fram var alltså om du ser serien för första gången nu på Femman? Men det gör du alltså inte?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare