5x18 - Origin

Här pratas det om Angel Säsong 5

?

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
9%
7
2
6%
8
6
19%
9
13
41%
10
6
19%
 
Antal röster : 32

Inläggav latarmig » fre mar 25, 2005 16:06

CheeseGuy skrev:Tim säger också att någon form av blodmagi användes efter att Angel hade dödat honom.


Man kan givetvis komma med vilka extra förklaringar och ange vilka extra förutsättningar som helst:

För att få Connor tillbaka till livet var de tvungna att rengöra skålen för blodmagin med en speciell ritual där de använde en väldigt exakt blandning av blod och fjäll från monsterna i "Go Fish" (BtVS 2x20), vilka infångades för ändamålet. Därutöver var man tvungen att åka till Disney World och supa skallen av sig (bokstavligt talat). Precis som de skulle börja med ritualen uppstod en skism inom Wolfram & Hart angående om det var värt besväret att rädda Connor, The Senior Parnters tog fysisk form på jorden, slogs mot varandra i över trehundra år, alltmedan Wolfram & Hart delades upp i småbolag efter hur de valde sida. Till sist enades the Senior Partners och man tog bort alla minnen och spår av inbördeskriget samtidigt som man äntligen bestämde sig för att gå vidare med ritualen för att återställa Connor.

Poängen med rantandet ovan är att man skriva precis vad som helst som förklaring om det inte ingår i serien (visas eller sägs i serien), eller om det inte är nödvändigt för att få seriens logik att gå ihop. Vem som säger dumheterna, jag eller Tim Minear, har ingen betydelse.

Det viktiga är att mordet (dråpet) på Connor inte behövs, det vill säga talet om Connors död är ytterligare ett exempel på meningslöst rantande (man kan jämföra med frågan om en vampyr är extra mycket död när den ligger i sin kista på dagen och sover). Ingenting blir annorlunda av om Connor dog eller överlevde incidenten i affären. Han har samma minnen oavsett vilket. Detsamma gäller för de andra. Wes, Fred, Gunn och Lorne är lika ovetande oavsett vilket. För Angels del skulle det ha kunnat vara annorlunda, han skulle ha kunnat agera på annat sätt beroende på om han dödat Connor eller ej, men det finns inga avsnitt där en sådan problematik kommer i fokus. Allt han senare gör och säger kan förklaras såväl utifrån att han dödat sin son som att han inte gjort det.

Man behöver inte ens ange döden som förutsättning för att få minnesförändringen att verka trolig. När det gäller glömskan av det forna livet så ingår sådana förändringar i buffyverse utan att någon måste dö ("Tabula Rasa" BtVS 6x08). Att skapa nya minnen kommer jag inte på rak arm på att det gjorts förut, men det finns ingenting i vad vi vet om buffyverse som säger att en förutsättning för att få människor att få nya minnen är att de är döda först
BtVS s. 6 (och det sker rakt inte automatiskt). Buffy fick inte nya minnen när hon uppstod från de döda.

Även om man går med på att ingenting förändras av om Connor dog eller inte, så har vi ändå scenen i affärscentret att utgå från. Angel står faktiskt över Connor och han måttar verkligen ett hugg mot honom även om vi inte får se att det tar. Är inte det tillräckligt för att man ska kunna anta Connor dör? Scenen finns ju dessutom i bild så det är inte, som mina utsvävningar ovan, helt taget ur luften.

Att Angel utdelar ett hugg och att scenen klipps säger ingenting om vad som hände. Sådana klipp kan man hitta i hundratal i buffyverse, skulle det gå illa varje gång någonting sådant visades så hade alla varit döda för länge sen.

Frågan är istället varför Angel skulle döda Connor. Man kan börja med själva scenen utan att blanda in Wolfram & Hart och deras överenskommelse med Angel. I scenen är Connor sårad och ligger på golvet och har tydligen riktigt ont. Angel står över honom utan att ha tagit skada av striden. Att Angel är starkare och en bättre kämpe än Connor vet vi sedan tidigare. Rent fysiskt finns det därför mycket som tyder på att Angel inte skulle behöva döda Connor. Han kan lika gärna slå honom medvetslös eller binda honom. Det finns tillfällen när kampen är en fråga om liv och död, det här är inte en av dem. Att Angel skulle döda Connor för säkerhetsskull så att han inte på något sätt kommer åt att låta bomberna brisera, stämmer inte med Angels karaktär, han gör inte så.

Går man utöver händelsen på affärscentret och blandar in uppgörelsen med Wolfram & Hart så gäller att Angel är på väg att lämna Wolfram & Hart utan att ta erbjudandet. Lilah propsar då på att få visa deras nya fina TV. Man kan anta att Wolfram & Hart såg det som ett sista argument. Det viktiga är att det därefter är Angel som anger hur uppgörelsen ska se ut. Han säger att han kommer att anta erbjudandet och ger därefter direktiv om vad han kräver. Att Angel skulle säga att nu går jag och dödar min son, sedan tar ni och får honom att uppstå med nya minnen, är absurt. Att Wolfram & Hart skulle kräva att han dödar sin son (och att Angel skulle acceptera det), är för mig ett mycket underligt krav och väldigt svårt att acceptera (men se nedan). Den Angel jag känner skulle göra precis vad han gjorde - skynda till affärscentret och lösa situationen. Det enda sätt varpå Angel skulle kunna tänkas döda Connor vore om han inte kunnat besegra honom utan att Connor dog och att människor skulle dö om han inte dödade honom. Men, som diskuterats ovan, situationen var aldrig sådan, Angel besegrade Connor och räddade människorna innan scenen med knivhugget. Däremot framstår det som troligt att Angel säger till Wolfram & Hart att: Nu går jag och räddar min son och om ni därefter ger honom en ny familj, nya minnen, kort sagt ger förutsättningarna för en lycklig tillvaro utan att han har en aning om att det finns en värld av magi och monster, så kommer jag att anta budet att bli CEO.

Det går givetvis att tänka sig situationer, eller val, där Angel medvetet skulle ha kunnat döda Connor. Det troligaste är väl om Wolfram & Hart angett att det är enda sättet: Antingen på så vis att Connor måste vara död för att de ska kunna återuppväcka honom med nya minnen, eller att de kräver att Angel har sin sons blod på sina händer för att Wolfram & Hart ska gå med på att rädda Connor (detta alltså oavsett utgången av händelserna på affärscentret). Så kan det vara, men eftersom det aldrig diskuteras och aldrig får några som helst konsekvenser för serien blir det väldigt konstigt att hävda att det var det som hände. Då kan vilken förklaring som helst räknas och i så fall föredrar jag att de åkte till Disney World.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » fre mar 25, 2005 17:58

Väl skrivit och det bär mig emot att skriva att jag håller med dig om det allra mesta. Speciellt då jag tidigare idag har skrivit att jag tolkar det hela som att Angel faktiskt dödar Connor. Måste se om avsnittet snart, eller jag borde se om hela säsong 4 rättare sagt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tinwiel » fre mar 25, 2005 20:15

*faller ner på knä och tillber latarmig*

Förresten, att skapa nya minnen har gjorts förr i Buffyverse, tex med Dawn, och i avsnittet Superstar. Så det är fullt möjligt utan att nån behöver dö. Blodsmagi kan ju kanske användas också på en levande person så Connor behöver ju inte vara död för att dom ska använda magin till att skapa nya minnen.

Precis som Tob ska jag nog, som jag sa tidigare, se om avsnittet innan jag uttalar mig igen. Men det "känns" inte som att Angel dödade Connor... (säger jag i brist på ytterligare rationella argument utöver de som latarmig redan har nämnt).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » fre mar 25, 2005 20:37

latarmig skrev:Att Angel utdelar ett hugg och att scenen klipps säger ingenting om vad som hände. Sådana klipp kan man hitta i hundratal i buffyverse, skulle det gå illa varje gång någonting sådant visades så hade alla varit döda för länge sen.


Nu har jag sett om scenen ett par gånger, och det låter som att Angel skär i något precis precis innan ljudet försvinner. Om jag har uppfattat det rätt så är det väl ändå ingen tvekan om att Angel attackerar honom? Nu är det visserligen inte omöjligt att Connor faktiskt överlevde det, eftersom han inte är mänsklig.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tinwiel » lör mar 26, 2005 0:29

Hmm, nu har jag sett om Home, och jag är fortfarande inte klokare. Jag är dock mest inne på latarmigs linje. Det ser ut som att Angel skär halsen av Connor, men vi får faktiskt inte se det. Jag förstår inte heller anledningen till att Angel skulle döda Connor för att Connors minnen skulle kunna förändras. Det borde kunna göras utan att faktiskt döda Connor. Sen så vill jag återigen poängtera Connors ev "naturliga" död. Även W&H måste väl hålla sig till vissa regler. När Holland Manners och Lilah kom tillbaks så var dom ju inte spöken men dom var ju inte exakt vanliga människor heller? Så W&H borde även dom ha vissa inskränkningar i möjligheterna att kunna återuppliva folk hur som helst.

Så här sa Angel i Numero Cinco-avsnittet

WESLEY
I'm not talking about them. I'm talking about you. It's lost meaning for you. Spike says you no longer believe in the Shanshu prophecy.

ANGEL
(Sighs, looks at Wes)
Of course not. The prophecies are nonsense. You know that. Oh, come on, Wes, after everything we've seen the past couple of years? "The father will kill the son."

WESLEY
What are you talking about?

ANGEL
Look, we're getting the work done. As long as I keep doing what I do, doesn't matter if I believe in the Shanshu or any other prophecy.


Så han säger inte rätt ut att det inte slog in, men det kan tolkas som att han inte har dödat Connor. Eller så kan det tolkas som att profetian var nonsens, inte vad som faktiskt senare hände. (eh, dom där meningarna förstod jag nästan inte själv..)

Eller så ger vi bara upp, vi kommer inte komma fram till nåt ändå. Jag tycker bara att den mest praktiska och logiska lösningen borde vara att Connor inte dödades, och Angels agerande innan scenen tyder på att han inte gjorde det. Meeeeen, logiskt och praktiskt är väl inte Buffyverse och Tim skrev ju avsnittet så...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » lör mar 26, 2005 0:58

Tinwiel skrev:Hmm, nu har jag sett om Home, och jag är fortfarande inte klokare. Jag är dock mest inne på latarmigs linje. Det ser ut som att Angel skär halsen av Connor, men vi får faktiskt inte se det.


Återigen, man HÖR det. Eller det kanske är något annat som orsakar "skära halsen av någon"-ljudeffekten? :)

Tinwiel skrev:Jag förstår inte heller anledningen till att Angel skulle döda Connor för att Connors minnen skulle kunna förändras. Det borde kunna göras utan att faktiskt döda Connor.


Det kan vi omöjligt veta, och jag tycker absolut inte att det är något argument för att Angel inte dödar Connor (edit: precis som det här givetvis inte är något argument för motsatsen). Det kan finnas hur många möjliga förklaringar som helst. W&H hade kanske helt enkelt inte tillgång till samma magi som t.ex. munkarna som skapade Dawn, eller så tyckte de att deras metod var bättre. I No Place Like Home använder ju Buffy magi som gör att Dawn försvinner. Det kan t.ex. vara ett själ till att den metoden inte duger för W&H.

Tinwiel skrev:Sen så vill jag återigen poängtera Connors ev "naturliga" död. Även W&H måste väl hålla sig till vissa regler. När Holland Manners och Lilah kom tillbaks så var dom ju inte spöken men dom var ju inte exakt vanliga människor heller? Så W&H borde även dom ha vissa inskränkningar i möjligheterna att kunna återuppliva folk hur som helst.


De återupplivade Darla, som hade varit död hur länge som helst (om det nu spelar någon roll), för att få över Angel till deras sida. Då är det väl inte helt orimligt att de lyckas återuppliva en (mer eller mindre) demon som precis har dött, av samma anledning?

Tinwiel skrev:Så här sa Angel i Numero Cinco-avsnittet

[...]

Så han säger inte rätt ut att det inte slog in, men det kan tolkas som att han inte har dödat Connor. Eller så kan det tolkas som att profetian var nonsens, inte vad som faktiskt senare hände. (eh, dom där meningarna förstod jag nästan inte själv..)


Sahjan säger ju rakt ut till Angel att han hade hittat på profetian. Och som A bear säger så är det ju inget som hindrar den från att faktiskt slå in ändå, och Angel är nog medveten om det.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav sus@n » lör apr 02, 2005 18:32

Connor! Connor! I slutet av säsong 4 trodde jag inte att jag skulle sakna honom men vad fel jag hade! Och var det bara jag eller visste Connor i slutet att Angel var hans pappa?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » sön apr 03, 2005 11:41

Vi har diskuterat din fråga i nån annan tråd om jag inte missminner mig. (Eller i denna kanske? Vet faktiskt inte ens om vi haft en diskussion... :)) Jag tillhör i alla fall dem som tycker att det är uppenbart att Connor får tillbaks minnet samtidigt som Wes. Se ex den förändrade hållningen då han fightar Sahjan(sp?). Och slutscenen...
Senast redigerad av AKS sön apr 03, 2005 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » sön apr 03, 2005 11:43

Jag trodde det också när jag såg det att han fick minnet samtidigt som Wes men varför säger han det inte till Angel - varför låtsats han att han inte vet?!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » sön apr 03, 2005 11:45

Kanske för att om de skulle börja diskutera det så skulle det innebära starten på ett förhållande som Connor just då väljer bort. Han vill visa sin far att han kommer ihåg honom och uppskattar hans svåra beslut, men också att han vill fortsätta leva sitt "normala" liv. Kanske...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön apr 03, 2005 16:30

Som AKS säger: i ett liv är han en intelligent, trevlig, charmig ung man med en helyllefamilj som älskar honom och tar hand om honom och i det andra är han en närmast psykotisk halvdemon med en nästan ofelbar förmåga att inte förstå vad som pågår, som levt som en korsning mellan Tarzan och världens mest twistade boyscout i en dimension som han kidnappades till, vars mamma har dött fyra gånger (varav den senaste hon begick självmord medan hon försökte föda honom), vars surrogatmamma han har knullat medan hennes kropp var övertagen av hans "ofödda" demondotter (som var en möjligen ond gudinna, trots att hon hävdade att hon försökte skapa världsfred, som han dödade genom att slå sin knytnäve rätt genom huvudet på), innan hans pappa (som han för övrigt sänkte till havets botten en gång i tiden) hugger honom i halsen med en magisk kniv. Vilket skulle du välja?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön apr 03, 2005 17:21

caffeine: Aah, du ger Connors liv det där rosenröda skimret det förtjänar...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » sön apr 03, 2005 17:26

Du glömde nämna att de tjejer han varit intresserad av som inte var hans surrogatmor besvarade hans intresse med, i tur och ordning, en heroinöverdos, ett krav på betalning, och ett rejält kok stryk.

EDIT: Just det, samt att han var tvungen att halshugga och bränna opp den man han hela sitt liv kallat "pappa".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sus@n » sön apr 03, 2005 19:06

Herregud, jag vet att Connor hade det trassligt men ni får det att låta fruktansvärt :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » tis maj 03, 2005 11:26

Vi behöver en sida med karaktärsbiografier, och vi behöver caffeineaddict och A bear för att skriva dem!

Återkommer med åsikter om avsnittet när jag sett om det, men för att framhålla min åsikt i de dominerande frågorna: Angel dödade Connor i Home, och Connor fick tillbaka sina minnen i detta avsnitt.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav A bear » tis maj 03, 2005 11:29

sharatec skrev:Angel dödade Connor i Home, och Connor fick tillbaka sina minnen i detta avsnitt.


Amen, broder, halleluja. Preach the gospel!

(Jag är fortfarande latarmig ett svar skyldig på det där långa inlägget ovan. Tar det när jag gittit se om "Home"... måste tvinga mig igenom den äckliga Jasminearcen en gång till...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » tis maj 03, 2005 21:20

A bear skrev:
sharatec skrev:Angel dödade Connor i Home, och Connor fick tillbaka sina minnen i detta avsnitt.


Amen, broder, halleluja. Preach the gospel!

(Jag är fortfarande latarmig ett svar skyldig på det där långa inlägget ovan. Tar det när jag gittit se om "Home"... måste tvinga mig igenom den äckliga Jasminearcen en gång till...)


Eller så struntar du i Jasmine-arcen och ser bara om "Home". Det gjorde jag, funkade finfint. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Gordo » tis maj 03, 2005 22:46

Vilka avsnitt som radas upp här i slutet, helt underbart!

När Connor kom ut ur hissen och sa Dad! visste jag inte riktigt vad jag skulle tro. Sättet allt spelades ut på tyckte jag var så bra och så fint. Sekvensen när alla minnena kom tillbaka var helt fantastisk. Vilken ångest för Wesley och för alla andra också för den delen. Connor tog det ju förvånansvärt bra, blir intressant att se om han kommer att vara med något mer. Det känns nästan som om han kommer att spela någon typ av avgörande roll. Jag tyckte om Connor här, stabil och glad och inget irritationsmoment som jag tycker att han har varit förut. Hoppas att han kommer tillbaka.

Jag tycker mer och mer om Illyria också. Hennes och Spikes tester var roliga och hennes interaktion med Wesley är så intressant att följa.

Gunns val att stanna kvar i "helvetet" tyckte jag kändes mycket bra. Det är väl hans sätt att sona för det han gjort. Hoppas bara att Angel o co kommer på ett sätt att hämta hem honom igen. Jag saknar honom!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » sön maj 15, 2005 1:06

Äntligen kom avsnittet som Connor kommer tillbaka på. Jag hade hoppats på att han skulle komma tillbaka i säsong 5 och att det inte bara var slut där i säsong 4 med hans fejk familj och allt.

Tycker verklgien att avsnittet är en 10, men jag är så lätt att ge bra poäng så ni som tycker det var mindre bra ska inte ta mig helt på allvar ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » sön jun 26, 2005 17:17

ÅÅÅH connor!

sorgligt slut..
det var sorgligare än när fred blev Ilyria, och än när cordy dog..
tycker jag. för jag gillade verkligen connor. mest för att jag antagligen aldrig kommer se honom igen. men tur jag har han på dvdna!

för egentligen var det ju inte ett sorgligt slut. det var ett suvränt slut. connor kommer säkert tillbaka till angel sen. mmm

ungefär som när jag trodde spike dog. hemskt. så lever han. då kunde jag sluta grina och blev glad igen
bla bla slutar skriva nu
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tompa » sön jul 24, 2005 3:47

Tinwiel skrev:Hmm, nu har jag sett om Home, och jag är fortfarande inte klokare. Jag är dock mest inne på latarmigs linje. Det ser ut som att Angel skär halsen av Connor, men vi får faktiskt inte se det. Jag förstår inte heller anledningen till att Angel skulle döda Connor för att Connors minnen skulle kunna förändras. Det borde kunna göras utan att faktiskt döda Connor. Sen så vill jag återigen poängtera Connors ev "naturliga" död. Även W&H måste väl hålla sig till vissa regler. När Holland Manners och Lilah kom tillbaks så var dom ju inte spöken men dom var ju inte exakt vanliga människor heller? Så W&H borde även dom ha vissa inskränkningar i möjligheterna att kunna återuppliva folk hur som helst.

Så här sa Angel i Numero Cinco-avsnittet

WESLEY
I'm not talking about them. I'm talking about you. It's lost meaning for you. Spike says you no longer believe in the Shanshu prophecy.

ANGEL
(Sighs, looks at Wes)
Of course not. The prophecies are nonsense. You know that. Oh, come on, Wes, after everything we've seen the past couple of years? "The father will kill the son."

WESLEY
What are you talking about?

ANGEL
Look, we're getting the work done. As long as I keep doing what I do, doesn't matter if I believe in the Shanshu or any other prophecy.


Så han säger inte rätt ut att det inte slog in, men det kan tolkas som att han inte har dödat Connor. Eller så kan det tolkas som att profetian var nonsens, inte vad som faktiskt senare hände. (eh, dom där meningarna förstod jag nästan inte själv..)


Enda anledningen till att Angel säger så är ju för att överyga sig själv om att Shanshu profetian är falsk för han vill inte att Spike ska vara den utvalda, då drar han upp "The Father Will Kill The Son" profetian som bara han och the senior partners vet svaret på. Han vill ha rätt.

Låt säga att Wes och övriga i gänget fortfarande hade kvar minnet och Angel kom tillbaka utan Connor. Då hade han varit tvungen att erkänna att Wesley hade rätt och att han på sätt och vis gjorde rätt som försökte kidnappa Connor för hur det än var så ville Angel knappast döda sin son (därav ilskan mot Wes i Forgiving). Visst ändrade Sanjhan i profetian men det hände något liknande i ett annat avsnitt också och där fick vi rda på att det inte spelar någon roll om ändrar i en profetia för den kommer ändå att uppfyllas (någon som vet vilket avsnitt jag tänker på, det står still hos mig?) Angel var tvungen att uppfylla profetian om att döda sin son för att det var en profetia om den så blivit ändrad eller inte.

Det enda alternativet är ju att Angel sätter kniven i golvet bredvid Connor och sen utan protester från Connor bär iväg honom till vadhannuhette och fixade skallen på honom.



Avsnittet då, Connor var iaf bättre nu när han fått lite klarhet i skallen och inte vill döda Angel 24/7.
Skönt att vi fick slut på Sahjahn och det var väl inte mer än rätt att Conor fick döda honom.

SAHJAHN: Thank you, mortal, for releasing me from my cursed prison. In gratitude, I grant you 3 wishes.
CONNOR: Really?
SAHJAHN: Nah. I'm just messing with you.

Dock ett av de svagaste avsniten på ett tag nu.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Lipton » sön jul 24, 2005 16:22

Sahjan ville väl ha bort Connor för att i den ursprungliga profetian så var det skrivet att Connor skulle döda Sahjan, så även om han ändrade profetian så slog den ju in i alla fall.

Det här med att fadern kommer att döda sonen var väl bara något som Sahjan hade hittat på, det var väl en konstruerad profetia. Det var alltså aldrig förutspått att Angel skulle döda Connor. Det var väl också det som gjorde det extra tufft för Wess att få veta att det han gjort var helt i onödan.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Binchy » ons aug 17, 2005 13:41

Connor's back! Och han är väldigt ickeirriterande för att vara honom.

Sahjhan's back too! Fast inte särskilt länge.

Och Spike blir mosad av Illyria. Mycket pummeling i det här avsnittet.

Gunn är straight as a die, inga kryphål här inte. Villkorsfritt frisläppande, eller inget alls. Good for you, Gunn.

Svengelska, what do you menar?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Piraten » mån jan 02, 2006 22:31

Bra avsnitt det här. :)

"You gotta do what you can do to protect your family. I learned that from my father"


Det ovan nämnda är nog det starkaste i hela avsnittet.

Angående den eviga debatten om hurvida Angel dödade Connor eller inte. Att nån får halsen avskuren innebär inte att den personen dör. Wesley is still alive :twisted:
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 08 jul 2004
Ort: Alfta (Hälsingland)

Inläggav Forever Chosen » tor mar 02, 2006 1:43

Aldrig vart särsklit förtjust i Connor och därför inte så värst förtjust i det här avsnittet heller. Några bra scener dock, När Spike "slåss" med Illyria var väldigt underhållande, hon ville ju bara ha ett husdjur ge henne en katt för guds skull ;) Gunn tog sitt straff i förra avsnittet och nu får vi se det genomföras, även om Hamilton verkade vilja få han därifrån. Men Gunn tycker han förtjänar att bli straffad, whatever :)

Okej avsnitt på stora hela
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav merl » fre mar 17, 2006 12:05

Såg om avsnittet nyss för att kunna samla mina tankar och skriva något vettigt här. En bit in avsnittet tänkte jag att det här är ju ganska mediokert egentligen. Typ det är väl kul att se Connor igen, men.


Fick dock ändra uppfattning radikalt. Slutet är så otroligt bra! Wesley som dyker upp och konfronterar Angel:
Is this your 30 pieces of silver?

Och sen Wesleys flashback av minnen som kommer tillbaka, här blev jag riktigt rörd och ögonen började tåras. Wesleys blick när han inser vad som hänt.


I övrigt är Wes/Illyria-scenerna som alltid riktigt bra. Kanske framför allt den sista.

Illyria: Are these the memories you needed back? Does this now make you Wesley?
...

Wesley: Try to push reality out of your mind. Focus on the other memories. They were created for a reason.

Illyria: To hide from the truth?

Wesley: To endure it.


Så otroligt bra. Börjar inse att jag bryr mig om karaktärerna på ett annat sätt än i tidigare säsonger. Det går inte att låta bli att älska Wes och Illyria.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » lör apr 29, 2006 12:43

Ännu ett bra avsnitt. Och Connor var riktigt bra - bättre än vad jag mindes honom. Så nu har alla minnena tillbaka, det lär de ju spela på framöver...

Jag skulle vilja se Illyria in action lite mer dock. Hon är så cool.

Otäcka scener när Gunn torteras. Och Hamilton är supercool :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » sön jun 04, 2006 14:20

See..
Jag har väntat på det här avsnittet... Enda sen de lärde sej om profetian. Är det en sak amn har lärt sej i Buffy-verse då är det att profetior alltid "uppfylls"

Vincent spelar bra som mysig liten gullepojke, så väl som psykopatiskt massmördare :)

Känns fortfarande tomt.. ja, ni vet... TOMT!

Wes, Spike och Illyria gör ett otroligt häftigt avsnitt! Rysningar, tårar och skratt... ett bra avsnitt....

Det är väl nu som de andra säsongerna börjat gå utför, så jag har inte så höga hopp för ett bra avslut på ANgel, men... bara såni vet.. så har faktiskt säsong fem varit bättre än förväntningar... (iofs mycket tack vare små-klipp av buffisar -läs. Andrew och Spike) man har fäst sej mer vid karaktärerna dessa få avsnitt än man gjort i 4 hela säsonger... Buffy s7 tycks ha 'ndrat runt lite i skallarna på writers-gänget... för det här går i klass med Buffy s.7

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav AKS » sön aug 12, 2007 18:03

Detta avsnitt växer för varje gång jag ser det. Det har nu klättrat upp och blivit ett av mina absoluta favoritavsnitt i hela säsongen. De enda avsnitt jag, hittills, kan jag säga är bättre för mig är You're Welcome och Damage.

Origin är bra på så många plan. Dels gillar jag Wes story här, men även Angels och slutligen Connors.

Wes... Stackaren, nu sitter han där med de förödande skuldkänslorna igen. För faktum är att hur god hans tanke än var med Connor så startade Connors vandring in i vad som bara kan beskrivas som psykisk sjukdom med att Wes kidnappar honom och han är inte fysiskt stark nog att försvara pojken från Justine. Så, alla skuldkänslor över det rasar över honom. Men det betyder ju även mer... Hans minnen har ändrats, men även Freds. Några av de minnen som kommer tillbaka till Wes är hur Fred besöker honom på sjukhuset och tycker att han borde må jävligt dåligt. Wes borde, vare sig det är rätt eller inte, börja fundera över om Fred hade fallit för honom om hon hade haft kvar alla minnen av det som hänt. Personligen tror jag det med tanke på vissa scener i S4, men saken är den att Wes aldrig kan veta det nu. I det som borde vara verkligheten är både han och hon andra människor. Stackars Wes.

WES: You try to push reality out of your mind... focus on the other memories. They were created for a reason.
ILLYRIA: To hide from the truth?
WES: To endure it.


Det Angel gjorde var hemskt. Att han förändrade deras minnen. Men det var i stort, om inte helt och hållet, en osjälvisk handling (till skillnad från (spoiler Buffy S6) då Willow i princip våldtar Taras sinne i Tabula Rasa och nåt avsnitt tidigare i S6). Angel fortsätter bära bördan av de oerhört smärtsamma saker som händer i S4 medan Wes slipper förödande skuldkänslor. Jag påstår som sagt inte att det var rätt av Angel, han ändrade ju dem som personer iom att han gjorde det, men tanken är god och jag tycker att det är skönt att Wes tycks förstå det i sin sista scen i avsnittet.

Connor tycker jag är oerhört stark i detta avsnitt. För mig råder det som sagt inget som helst tvivel att Connor får tillbaka minnet i detta avsnitt. Se scenen där han slåss mot Sahjan. Han går från ett ansiktsuttryck av total oskyldighet och visst, han är stark, men kan inte slåss. Han går från det till ett ansiktsuttryck förvridet av hat och hela kroppshållningen förändras och sen... kan han slåss. Självklart blir han vår Connor igen. Hatten av till Vincent Kartheiser. Som vanligt. Om inte annat bekräftas det av hans "I learned that from my father" (parafras).

Så Angel väljer något oerhört svårt. Han ger upp den son han älskar och skapar nya minnen för sina vänner utan att fråga och det hela blir på nåt vis godkänt av både Connor och Wes. Iofs, det med Wes hör ju inte Angel själv, men det Connor säger på slutet visar helt klart att han är tacksam för den chans han fått. Och med en normal uppväxt och perspektiv på det hela inser han nog nu att Angel alltid älskat honom och att den far som svek var den som kidnappade honom, alltså Holtz.

Sen är avsnittet lite kul också. Denna, hela ordväxlingen, är klassisk:

ILLYRIA: I'd like to keep Spike as my pet.
ANGEL: Connor, this is Spike and Illyria. Guys, this is Connor.
CONNOR: Hi. (Till Illyria:) Um... I like your outfit.
ILLYRIA: Your body warms. (Till Angel och Spike:) This one is lusting after me.
CONNOR: Oh. No, I... It's just... It's the outfit. I guess I've always had a thing for older women.
ANGEL (viskar): They were supposed to fix that.


:D :D

Självklart 8 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » sön aug 12, 2007 21:12

Jag har väl inte direkt majoriteten på min sida i min förtjusning för Connor säsong 4. Och här där folk verkar tycka "Connor var bra plötsligt" tycker jag inte nåt vidare om parveln. Mitt omtyckande av säsong 5 är definitivt inte helhjärtat. Har många problem med den. För mig är det här ett ok avsnitt, men inte mer.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare