5x07 - Fool for love

Här pratar vi mest om Säsong 5

You now what to do

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
4%
8
7
13%
9
21
38%
10
25
45%
 
Antal röster : 55

Inläggav VelocityBoy » tor jun 03, 2004 19:09

caffeineaddict skrev:Fråga: tror ni Spike berättade historien i sådan detalj för Buffy att hon "visste" vad hon gjorde genom att använda just den frasen eller var det en oturlig slump?


Vad tror du själv?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » fre jun 04, 2004 12:39

VB: Jag tror också att det är en oturligt slump som gör att hon använder just det uttrycket. Men jag råkade bara komma på att det gick att tolka på två olika sätt, så jag var tvungen att fråga. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » fre jun 04, 2004 13:03

Caffeinaddict: Det var ju bara bra att du frågade det är ju sådana diskussioner som gör siten så bra.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Teo » lör jun 05, 2004 23:11

Detta avsnittet har ingen tia i omröstningen...
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav -Emelie- » sön jun 06, 2004 19:14

Otroligt bra, nästan bara SPIKE! Kul var det också när han säger "I've always been bad" och så får man se hur han var innan, inte bad iallafall.
Jag trodde att han kallades William the bloody pga blod, jag tänkte inte på stavningen jag har alltid trott det.

Sen så, SPOILER Something blue (4x09)
Buffy frågar Spike om de ska skriva bara Spike eller William the bloody, hur visste hon att han kallades "William the bloody" för jag tror inte att han skulle hålla på och skryta om att han var usel på något..Bara jag som missat det isåfall?

Jag rös när buffy sa "You're beneath me", riktigt bra, slutscenen också när spike klappar buffy lite nätt.. omg, nu måste jag se nästa avsnitt också..

Och så fick man ju träffa dru och någon älgdemon? haha

Jag ger det en 9:a
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav VelocityBoy » sön jun 06, 2004 19:28

Emelie: När Spike först dök upp i Buffy så slog upp Giles upp att han också kallades för William the Bloody så det kommer därifrån, de visste inte att han fick namnet pga av sin dåliga poesi, William the bloody awful poet (det måste väl vara en Smiths referens "-I didn´t know you wrote such bloody awful poetry" ("Frankly Mr. Shankly") eller så kanske Morrissey stal det i sin tur), utan trodde väl att det hade att göra med hans grymhet...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav -Emelie- » sön jun 06, 2004 19:40

Okej, jag glömde det. Det var ju från s2, antar jag
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav monkeyboy » tis jun 08, 2004 22:33

Det här avsnittet har gett mig två små teorier till varför vissa vampyrer blir starkare än andra.

Kan det ha något att göra med att både Angel, Spike och Darla inte gör något motstånd när dom blir sirade? Har för mig att alla ger sig ganska så frivilligt.

En annan teori kan vara hur starka känslor dom har när dom blir sirade. Spike har just blivit avspisad av Cecily, Angel har haft värsta grälet med sin farsa, Drusilla har blivit galen och Darla håller på att dö...

Sorry att jag råkade göra det hela lite off topic men kom inte ihåg vilken tråd det var detta diskuterades i. Riktigt bra avsnitt btw, tror jag ska ge det en nia.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav VelocityBoy » tis jun 08, 2004 22:37

Monkeyboy: Jag tror nog att det är mest ålder... sedan kan ju vissa personlighetstyper passa bättre men demonen i dem är ju ett rovdjur så den ser till att de kan klara sig oavsett hur man var som människa.

Anledningen till att Spike, Angel och Drusilla är så mäktiga tror jag beror på att de hela tiden har haft en mäktig vampyr som har skyddat dem när de var "små" och de har därmed fått växa sig starka.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav monkeyboy » tis jun 08, 2004 22:40

velocity: Mjo, men det fanns någon tråd där detta diskuterades en hel del...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav VelocityBoy » tis jun 08, 2004 22:42

Ingen fara jag har diskuterat klart...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tis jun 08, 2004 22:50

Varför är det så svårt att tänka sig att vissa vampyrer är starkare/skickligare/smartare än andra bara för att de är det, precis som vissa människor är starkare/skickligare/smartare än andra?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tis jun 08, 2004 22:55

Det kan de säkert vara men jag tror att ålder spelar extremt stor roll så även om vamp A är starkare än vamp B när de skapade så spelar det ingen roll om vamp B är 100 år äldre...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » ons jun 09, 2004 1:00

grymt avsnitt.. Spike 4 ever
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav skribb » tor jun 10, 2004 0:57

-Emelie- skrev:Otroligt bra, nästan bara SPIKE! Kul var det också när han säger "I've always been bad" och så får man se hur han var innan, inte bad iallafall.
Jag trodde att han kallades William the bloody pga blod, jag tänkte inte på stavningen jag har alltid trott det.

Sen så, SPOILER Something blue (4x09)
Buffy frågar Spike om de ska skriva bara Spike eller William the bloody, hur visste hon att han kallades "William the bloody" för jag tror inte att han skulle hålla på och skryta om att han var usel på något..Bara jag som missat det isåfall?

Jag rös när buffy sa "You're beneath me", riktigt bra, slutscenen också när spike klappar buffy lite nätt.. omg, nu måste jag se nästa avsnitt också..

Och så fick man ju träffa dru och någon älgdemon? haha

Jag ger det en 9:a


det avnittet var rätt sorgligt.. mycket bra dock
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.


Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.
Användarvisningsbild
skribb
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 apr 2004
Ort: nacka

Inläggav Noggster » sön jun 13, 2004 22:05

Detta avsnitt är kung, såg om det förr någon dag sen.. oj oj..


Spoiler Angel season 2
Vart ju inte sämre av angel avsnittet som tangeras med det Spike berättas.. fan va nice

Slutet är skönt, när han tänker skjuta buffy med sin dubbelpipa, men istället sätter sig ner å tröstar henne.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav jonas. » mån jun 14, 2004 0:08

Det är kul att lyssna på kommentar spåret på DVD. där får man bland annat veta att det här avsnittet skrevs ganska snabbt och under ganska hård dead line.


Det tuffaste är ju nästan att man får se när han får ärret i ögonbrynet och skinnjackan :D



spoiler säsong 6 I säsong 6 så får man ju se cecily igen, fast som hämd demon. i avsnittet older and far away så känner spike o ceily igen varandra. fast hon har ju bytt namn till helfrek.
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav noike » mån jun 14, 2004 0:21

Jonas: (spoiler s6) Cecily och Halfrek är inte samma person, det är bara ett internskämt i och med att det är samma skådespelerska.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » mån jun 14, 2004 0:45

noike: (spoiler S7):Är du säker? Goddard säger bl.a. i Selfless kommentarspår att de flyttade en av flashbacksen för att annars hade det inte stämt med att hon var människa 1880.

Visst stämmer det att det inte var planerat utan det "råkade" bara bli så när samma skådis ställde upp igen, men likväl är det nog så det är nu. Att de är en och samma.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jun 14, 2004 0:57

Kaffe: (spoiler s7)Jag har för mig att Halfrek var inblandad i franska revolutionen. Vilket gör det omöjligt att Cecily är Halfrek. OCh det nämns någonstans i ett kommentarspår tidigare än S7 att de inte är samma personer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Langtry » mån jun 14, 2004 1:02

Spoiler säs 7
Var det inte ryska revolutionen Halfrek och Anyanka var med i?

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav caffeineaddict » mån jun 14, 2004 1:22

(Spoiler S7):Tror det var precis det som var grejen. De hade tänkt sig franska revolutionen, men ändrade till ryska revolutionen för att de kom på att Cecily och Halfrek var samma person.

Any way, det spelar ingen större roll i det långa loppet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jun 14, 2004 11:43

Langtry: jag tänkte på en strökommentar som fällts innan S7. MEn som sagt var de fick en bättre idé tydligen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Johannah » lör jun 26, 2004 0:34

Jahapp. Skrev i 5x06 tråden att jag inte skulle fokusera på Spike i mina omdömen om avsnitten. Men med detta avsnitt är det ju ganska svårt. :rolleyes:

Spike äger som vanligt, hela berättandet och allt är väldigt bra skrivet. Tyckte väldigt illa om Buffy när hon sa "You're beneath me", ville ge henne en fet smäll. Usch för olycklig kärlek, och han som är så fin nu. :cry:

Jag tror icke att Spike berättade om sin "svaga period" för Buffy. Varför skulle han vilja göra det? Men chans för att hon ska skratta åt honom och håna honom. Nej nej, det gjorde han inte, sa inte ett knyst om hela You're beneath me-grejen.

Dock gillade jag ej delen med Spike när han blir vampyr. Hela brunt-fluffigt-hår grejen förstörde lite av min bild av Spike. Av samma anledning försöker jag att hålla mig borta från de flesta bildern på James och hans f.d. band... :P Hehe... (Hela det här stycket är alltså ett skämt, om det var någon som missförstod)
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav latarmig » lör jun 26, 2004 1:57

Johannah skrev:Tyckte väldigt illa om Buffy när hon sa "You're beneath me", ville ge henne en fet smäll.


Haha, underbart. Jag är med dig hela vägen - jag håller så slår du! Sen springer vi så fort vi kan. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » lör jun 26, 2004 8:28

Men, knasisar! Jag förstår hur man kan falla för Spike, det är inte som att jag inte älskar honom... men han är för fan en själlös mördare som bara en stund senare tänker blåsa skallen av Buffy med ett hagelgevär... DET har ni inga problem med, men ni gillar inte att hon sårar honom... :rolleyes:

Inget illa menat. Jag tycker bara det är lite småroligt att Spike framkallar sådana känslor i människor. Jag tycker också den scenen svider. Jag tycker bara att det är lite lustigt att folk ogillar Buffy p.g.a. det.

5.14 brukar framkalla liknande diskussioner. Tror jag har skrivit något sånt här där också.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » lör jun 26, 2004 9:22

Jag har heller inget problem med att hon avvisar Spike jag menar han talade ju sekunden innan om hur han skall döda henne när han får chansen... knappast det mest lämpliga att säga till någon innan man försöker att kyssa personen i fråga.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » lör jun 26, 2004 13:15

För min del handlar det inte så mycket om att jag gillar Spike (även om jag råkar göra det), utan mer om att jag ogillar Buffys moralsyn. Varje gång hon behandlar någon illa så får jag samma känsla - kan inte någon ge henne en stor smäll! Johannah satte bara ord på en känsla jag får några gånger i varje säsong.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör jun 26, 2004 14:09

utan mer om att jag ogillar Buffys moralsyn.


Utveckla gärna detta mer! Jag blev väldigt intresserad.

Sen så är jag ytterligare en av dem som hatar Buffy då hon säger det, men jag har väl egentligen inga problem med Buffys moralsyn (tror jag). Jag bara inser att det är en helt irrationell ilska. Ungefär som då jag ser serieversionen av Stolthet och fördom och Elizabeth avvisar Mr Darcys frieri. Naturligtvis ska hon göra det, men jag blir heltokig på henne för att hon är så elak (för er som inte sett serien: Mr Darcy pratar skit om hela Elizabeths älskade familj innan han tycker att det är passande att fria -- nice work). Inte konstigt att hon är "elak". Men jag blir ändå förbannad på tjejen (Buffy/Elizabeth).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » sön jun 27, 2004 2:28

AKS skrev:
utan mer om att jag ogillar Buffys moralsyn.


Utveckla gärna detta mer! Jag blev väldigt intresserad.


Det är ett lite för omfattande ämne för att passa i en avsnittstråd, det skulle bli för mycket spoilers och skulle inte röra det här avsnittet särskilt mycket. Däremot har jag så smått börja utveckla ämnet i tråden "BtVS vs O.C. + BtVS vs andra serier" i "Allmänt om BtVS". Det lilla jag skrivit hittills om Buffy och moral är något av en parallell till ditt exempel med Stolthet och fördom, det vill säga att man har ansvar för vad man gör även om omständigheterna kan vara sådana att det är förståeligt att man behandlar någon illa.

Jag har tänkt mig att efterhand föra in vad jag har att säga i ämnet i den tråden.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron