8x05 - The Chain

Här pratar vi om den serietidningsbaserade fortsättningen på Buffy the Vampire Slayer.

Ny arc, nya betyg!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
11%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
22%
8
0
Inga röster
9
4
44%
10
2
22%
 
Antal röster : 9

8x05 - The Chain

Inläggav Garim » sön jul 29, 2007 11:41

Så då har jag precis läst 8x05 och jag tyckte den var riktigt bra. Snyggt ihopvävd story med tillbakablickar och tankar. Sorgligt slut (Jag antar att hon dog).

Och Vi fick göra ett gästspel! Jag trodde först att det var The Government som gjort tv-reklamen, men sen hamnade hon jus hos övriga Slayers... Fast det kanske ändå var The Government, men varför skulle då Vi ställt upp på det där.

Jaja, den var riktigt bra i alla fall.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Re: 8x05 - The Chain

Inläggav A bear » sön jul 29, 2007 11:58

Garim skrev:Och Vi fick göra ett gästspel!

Och jag misstänker att den svarta tjejen som leder "Buffys" kompani ska vara Rona. Men Vi var mycket roligare.

Gillade det också, även om det är lite småförvirrande - fick läsa den en eller två gånger extra innan jag fattade kronologin. Det här ser ut som den första verkliga standalonen i hela Buffyverse - en arc som börjar och slutar med ett avsnitt, helt utan kopplingar till något annat - men det vete fan egentligen. Det är mycket snack om vad som är verkligt, vad ett namn betyder... och så då den där kedjan av Slayers, som tidigare bara gått från en till en annan och nu plötsligt delats upp på tusentals. Ännu en juniorslayer klagar över att de inte får ha skjutvapen, de behöver TV-reklamer för att hitta alla nybekraftade, och "Buffy" dör i slutet för något hon tror på men vi får aldrig ens veta vad hon hette... här finns definitivt saker som generalen i 8.4 skulle nicka bistert åt.

7.22 skrev:BUFFY: So here's the part where you make a choice. What if you could have that power? now? (...) Make your choice. Are you ready to be strong?


8.05 skrev:"BUFFY": Here's how it works: you don't get a choice.
- It's so unfair. It's fascism is what it is.


"BUFFY": There's always a name. Lincoln. Hitler. Gandhi. The name can inspire terror, awe... sometimes great things.

Buffy har redan varit Gandhi (i "Anne") och Lincoln, på sätt och vis (i "Chosen"). Vad är hon nu?

Förresten, voice-overgrejen påminner en hel del om "Becoming", tycker jag.

Nu är frågan om det här får några återverkningar. Det ser ut att vara Satsu som leder Slayertruppen som kommer in på slutet, så gissningsvis blir det ju allmänt känt att Buffys dubbelgångare a) fanns och b) är död.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » mån aug 06, 2007 18:34

Gillade. Typ mycket.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav madskellig » mån aug 06, 2007 23:33

Jag hade lyckats glömma att det borde dyka upp en tidning snart, så det var en trevlig överraskning då jag vaknade av att brevbäraren lämnade posten.

Jag tyckte om detta nummer rätt rejält faktiskt, jag gillade historien i sig och speciellt att det var Buffy-dubbeln som berättade den.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Nyx » tis aug 07, 2007 11:21

Jag gillar det. A lot. Och jag tänkte som björnen att det var Rhona som gav ut uppdraget (F ö gillar jag Indigo mycket bättre nu när jag följer Weeds).

Lookalike-Buffy är rörande och använder sig t o m av Buffys verbala idiom, man kunde nästan höra hennes röst när hon sa: "that thing that looks like a leaf-blower" :D

Fascisminslaget blir ännu mera tydligt när man tittar på alternativomslagets affisch-Buffy som pekar med fingret och säger: "I want you to be strong".

Typiskt Joss att slänga in en sådan här standalone bara för att ge oss något vi inte väntade oss och inte visste att vi faktiskt ville läsa! :lovebunny:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tis aug 07, 2007 11:36

Nyx skrev:Jag gillar det. A lot. Och jag tänkte som björnen att det var Rhona som gav ut uppdraget (F ö gillar jag Indigo mycket bättre nu när jag följer Weeds).

Precis min tanke; Rona här ser inte ut som hon gjorde i showen, men hon är rätt lik Indigo som hon ser ut idag; lite hårdare, lite mer på allvar (även om Vaneeta nog aldrig i livet skulle visa sig offentligt i afro). Första gången någonsin jag gillat Rona, faktiskt. Även om Vi fortfarande tar kakan.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » tis aug 07, 2007 11:52

Ja, Vi är ett charmtroll och hon får gärna ha en större roll under säsongen! Och jag köper Rona också nu när jag tänker mig henne mer som hon är och ser ut i Weeds!

Annars är det skönt att Joss har sådan bra koll på serietidningsmediet - han försöker inte skriva "avsnitt" utan det märks att det är utformat för det här mediet. I första arcen var jag dock lite oroad över att han höll på att göra om BtVS till X-men (vilket han ju skriver väldigt bra, men det är en helt annan sak). Nu kändes det med det här avsnittet som att han vill mejsla ut Buffy och Slayermytologin till någonting helt eget och mera "Joss"-igt. Make sense? Not so much. Någon gång ska jag reda ut vad jag menar med det och förmodligen under motsatt del av dygnet. ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » fre aug 10, 2007 18:01

jag tyckte den var jättebra.
undra om buffysen som är ihop med the immortal oxå bara är en dubbelgångare? i något nummer tidigare så nämnde de väl att det var kloner.
men angel.s5.
då tycker jag att angel och spike skulle ha kännt att buffy inte var där i italien. i lägenheten, att de inte kände hennes doft. om man
ska vara petnoga ;)



är det denhär standalonen som relaterar eller var tillägnad den där
tjejen som vann tävlingen på myspace?
jag kommer inte ihåg vad hon hette och läste det för några månader sedan på myspace.

och nästa nummer..



ojojOOJ :P

(jag hoppas jag inte skrivit nått knäppt nu för jag kan inte rätta till det då jag inte kan kolla mitt internet så ofta just nu)
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav A bear » fre aug 10, 2007 18:25

dansdansdans skrev:undra om buffysen som är ihop med the immortal oxå bara är en dubbelgångare? i något nummer tidigare så nämnde de väl att det var kloner.

Nejdå, kloner har det aldrig sagts något om.
BUFFY: There's even three of me. The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me.

dansdansdans skrev:då tycker jag att angel och spike skulle ha kännt att buffy inte var där i italien. i lägenheten, att de inte kände hennes doft. om man
ska vara petnoga ;)

Jo, det kan man ju hålla med om. Jag utgår från (spoiler Angel 5.20) att någon stackars juniorslayer har till uppgift att vrida ur Buffys kläder efter varje uppdrag och skicka hennes svett till Rom.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dansdansdans » fre aug 10, 2007 19:08

A bear skrev:
BUFFY: There's even three of me. The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me.



jaaa ju! jag tänkte för mig själv att de kanske klonat henne, men så är det väl det inte då...

om inte
angel 5.20 det är så i just det fallet så hennes doft är nästintill identisk med buffys..
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tomas » fre aug 10, 2007 20:26

dansdansdans skrev:
A bear skrev:
BUFFY: There's even three of me. The guys figured I was a target, set up two other slayers to be me.



jaaa ju! jag tänkte för mig själv att de kanske klonat henne, men så är det väl det inte då...

om inte
angel 5.20 det är så i just det fallet så hennes doft är nästintill identisk med buffys..


Willow kan nog lösa sådant med en lagom blandning av magi och kemi
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Lipton » ons aug 15, 2007 6:38

Jag vet inte vad jag tycker om det här avsnittet, tjejen på bänken i skoluniform, skulle det vara samma som sedan spelade Buffy i underjorden? Hur länge hade hon varit där nere, hon verkade ju känna Tinkerbellfiguren ganska väl. Namnet som stod längst ner på sista sidan, var det hennes namn eller var tidningen tillägnad någon. Det blev så många frågor efter man läst detta avsnitt, kanske får man svar längre fram. Sorgligt att hon skulle behöva dö, jag skulle vilja ha vetat mer om henne. Det kändes lite som att nu finns det så många slayers så nu utnytjar de dem till dödsdömda uppdrag utan att bry sig speciellt mycket.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav dansdansdans » lör aug 18, 2007 19:15

det var den här artikeln jag tänkte på innan:

http://www.darkhorse.com/news/pressrelease.php?id=1429

men det är ju inte hon den här är tillägnad till.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav AKS » tis aug 21, 2007 19:58

Bästa numret hittills! Blev nästan tårögd på slutet. Hade gärna lärt känna denna slayer över två nummer innan det tog slut. Jag gillade henne.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » tis apr 15, 2008 13:34

AKS skrev:Bästa numret hittills! Blev nästan tårögd på slutet. Hade gärna lärt känna denna slayer över två nummer innan det tog slut. Jag gillade henne.


Håller med 100%. Mycket bra avsnitt.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Mush » tor okt 07, 2010 23:04

Tycker The Chain är en av de bästa numren från S8. Den har det där starka budskapet.
Gillar hon som är Buffy och ändå får man aldrig reda på vem hon exakt var. Det är bra skrivet, det.

Såg Motion comic avsnittet på den här och kan säga att om det är någon av S8 som ska ses på det sättet så är det den här.

"No one knows who I am. But I do", och så ler hon innan hon där.

10/10.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007


Återgå till Buffy - serietidningarna



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare