2x18 Killed by death

Här pratar vi mest om Säsong 2

Monsters?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
2
6%
4
5
14%
5
4
11%
6
7
20%
7
7
20%
8
5
14%
9
4
11%
10
1
3%
 
Antal röster : 35

Inläggav A bear » mån okt 09, 2006 23:07

Som sagt, hyfsat standalone-avsnitt, räddat av en del snygga scener och lite fin kontinuitet.


Bästa replik: För att det är en så härlig Cordeliascen (många sådana här) och verkligen sätter huvudet på spiken på Cordys karaktär:
GILES: Cordelia, have you actually ever heard of tact?
CORDELIA: Tact is just not saying true stuff. I'll pass.


Bästa popkulturreferens: BERGMAN!
CORDELIA: But you do know that you saw death.
WILLOW: Did it have an hourglass?
XANDER: Ooo, if he asks you to play chess, don't even do it. The guy's, like, a whiz.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Att Angelus visslar "Ode an die Freude".

Hej Joss Whedon:
CORDELIA: So this isn't about you being afraid of hospitals 'cause your friend died and you wanna conjure up a monster that you can fight so you can save everybody and not feel so helpless?

Cordelia kommer farligt nära att bli meta där; just den grejen, att hela serien är en metafor och monstren egentligen motsvarar själva livet, är ju en uttalad tanke med hela serien. (spoiler s5) Har man sett "The Body" känns ju mycket av "Killed By Death" genast lite mer också. Buffy kan inte slåss mot döden. Hon kan slåss mot monster, men det hjälpte inte Celia, och... Dessutom en hel del kontinuitet; Giles är helt off, och som blir tydligt inte minst i hans scen med Joyce sörjer han fortfarande Jenny. De andra måste tjata på honom för att han alls ska gitta bläddra i böcker, och han följer Buffys order utan att blinka. Han mår inte bra. Dessutom säger det en del om Buffy att hon redan som barn ville rädda människor.

Awww: Cordy. Man får nästan känslan av att hon måste stanna upp någon gång och fundera "Vad fan håller jag på med? BRYR mig? Hämtar kaffe åt XANDER?" Men hon gör det. Hon har blivit en del av gänget som vid det här laget är näst intill oundgänglig, och det utan att tappa något. Härligt.

Höh? När gick Willow en doktorandkurs i virologi?

Wow, detta är en bra serie: Xander och Cordy äger stort. Xander sätter Angelus på plats TVÅ gånger, viker inte från Buffys sida och räddar undan ungarna utan att blinka medan Buffy fajtas mot döden. Cordelia nedlåter sig till att flörta med vakten och säger precis vad hon tycker om alla, men det är hon som löser halva fallet. Det för inte säsongsarcen framåt speciellt, men det är ett bra karaktärsavsnitt.

EDIT: Tihi. Manusets beskrivning av lillpojken Ryan som ser dead people:
Think Christopher Walken at age ten.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tis okt 10, 2006 6:40

En stor :lovebunny: till A bear, för att du summerar avsnitten så lysande. Det räcker att läsa dina recensioner så har man genast hela avsnittet i huvudet.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis okt 10, 2006 21:24

Binchy skrev:En stor :lovebunny: till A bear, för att du summerar avsnitten så lysande. Det räcker att läsa dina recensioner så har man genast hela avsnittet i huvudet.

Det går ännu bättre om man ser avsnitten också... hint hint... omtitt? :D :lovebunny:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » tis okt 10, 2006 21:44

A bear skrev:
Binchy skrev:En stor :lovebunny: till A bear, för att du summerar avsnitten så lysande. Det räcker att läsa dina recensioner så har man genast hela avsnittet i huvudet.

Det går ännu bättre om man ser avsnitten också... hint hint... omtitt? :D :lovebunny:


Meeen, jag började ju, och sen kraschade ju datorn och jag kunde inte skriva in vad jag tänkt om avsnitten och sen var jag ohjälpligt efter...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » tis okt 10, 2006 21:59

Binchy skrev:
A bear skrev:
Binchy skrev:En stor :lovebunny: till A bear, för att du summerar avsnitten så lysande. Det räcker att läsa dina recensioner så har man genast hela avsnittet i huvudet.

Det går ännu bättre om man ser avsnitten också... hint hint... omtitt? :D :lovebunny:


Meeen, jag började ju, och sen kraschade ju datorn och jag kunde inte skriva in vad jag tänkt om avsnitten och sen var jag ohjälpligt efter...

Hoppa över och fortsätt där du borde varit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » tis okt 17, 2006 12:31

Sjukhus är läskiga. Döden vandrar i dess korridorer hela tiden. Men att han hade plommonstop hade jag ingen aning om.

Det mest intressanta med detta avsnitt är väl det som Cordy sätter fingret allra bäst på, Buffys tendens att projicera sina egna bekymmer och kamper till vardagen och livet runt omkring henne samt att hon inte sällan faktiskt låter det egensinnet gå ut över hennes kompisar.

Blinkningen till "Riket" är uppenbar och välförtjänt tycker jag. Cordelia är riktigt bra och upplysande, hennes repliker innehåller mer i detta avsnitt i subtila undertoner än tidigare. Man hoppas att Xander verkligen tänker till när hon säger "Now watch my back", men icke. Xander är precis så mycket hormonstinn tonåring som vi vant oss vid och älskar.

Det är också kul hur Giles öppet visar vad han tycker om Cordy, Xanders kommentarer har smittat av sig.
Giles: It's traditional, uh, amongst, uh, people
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » tis okt 17, 2006 12:40

A bear skrev:...att hela serien är en metafor och monstren egentligen motsvarar själva livet, är ju en uttalad tanke med hela serien.


Här lyser ju ens bristande kunskaper igenom. Visst blir detta tydligare för vart avsnitt, men att det var en uttalad tanke visste jag inte. Man lär sig något varje dag.

A bear skrev:Awww: Cordy. Man får nästan känslan av att hon måste stanna upp någon gång och fundera "Vad fan håller jag på med? BRYR mig? Hämtar kaffe åt XANDER?" Men hon gör det.


Jag stör mig på att han tar det så självklart och inte har vett att säga tack...
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 22:46

OK, bored now...

Visst, de vill testa lite annorlunda grepp, men det funkar helt enkelt inte. Hela plotten är tråkig, och idén med att utsätta sig för virus för att se ett osynligt monster är bara så löjlig.

Det blir alldeles för mycket Stephen King över hela Kindestod-figuren. Fast ännu sämre, King skulle ha gett barnen personlighet i alla fall.

(spoiler S7E3) Som flera varit inne på – jupp, the Gnarl är det absolut läskigaste monstret i hela BtVS.
Senast redigerad av Capt. Peroxide sön jan 28, 2007 22:51, redigerad totalt 1 gång.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav noike » sön jan 28, 2007 22:48

Capt. Peroxide skrev:Fast ännu sämre, King skulle ha gett barnen personlighet i alla fall.


Och en förbannad gjutjärnspanna som ligger bakom monstret också är inte att förglömma.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tis maj 29, 2007 17:21

Jag skulle vilja säga nåt om att detta avsnitt borde heta Killed by Boredom, men tyvärr är inte avsnittet så dåligt att det går att använda. Ett mellanavsnitt av Buffy, men ett mellanavsnitt av lägre kvalitet (4 av 10 på Buffyskalan mao). Det finns egentligen inget speciellt alls med detta avsnitt förutom Willow som lekte den tråkigare varianten av doktor (att den finns!! :)) och en smokin Angel-Xander-scen. Gah! Xander var verkligen stilig i dessa tidiga säsonger och Angel är ju inte direkt ful. Undras hur mycket slash som skrivits om de två? Särskilt efter närkontakten i Angels enda scen i detta avsnitt. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » tis aug 07, 2007 2:49

Förmodligen det svagaste avsnittet i hela serien. Fast lite kul är det ändå.

Kommentar:
Syftar inte det följande på demonen i "The Puppet Show"?

Cordelia: What does this do? pushes the book toward
him

Giles: Uh, it, uh, extracts vital organs to replenish its
own mutating cells.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » tor nov 05, 2009 12:38

Tråkigt, tråkigt, tråkigt. De första tio minuterna är väl okej, men sen vill jag bara att det ska ta slut.

Jag gillar scenen med Xander och Angelus, Xander är väldigt bra där. Och så gillar jag den med Joyce och Giles när Ms Calendar kommer på tal, stackars Giles. :(

Favoritcitat:
Giles: Cordelia, have you actually ever heard of tact?
Cordelia: Tact is just not saying true stuff. I'll pass.

Betyg: 3
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Mush » sön dec 13, 2009 22:41

Jag gillar Killed by death. Tycker det är kuslgt med Buffy på sjukhus, som när demonen tar av sig sin hatt och hälsar till henne.
Skratt för scenen då Cordy fejk flirtar med vaktmästaren. Här är också Buffys hår som bäst IMHO. ;)
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron