1x1 - City Of

Prata om Säsong 1

Angels premiäravsnitt, Fisk eller flygfisk?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
3
5%
6
5
9%
7
12
21%
8
13
23%
9
15
27%
10
7
13%
 
Antal röster : 56

Inläggav A bear » tis nov 07, 2006 1:13

OK, efter att ha sett hela serien får jag väl medge: "City Of" är ett hyfsat avsnitt, och sätter direkt upp en del som serien ska spinna vidare på. Jag står fast vid en del jag sade tidigare, men SÅ uselt är det inte. Speciellt inte jämfört med de sämsta delarna av s1.

Bästa replik:
ANGEL: So, you’re, are you – happy?
TINA: What?
ANGEL: Well, you look sort of down.
TINA: You’ve been watching me?
ANGEL: No! I was looking towards there – and you kind of walked through – there…


Bästa popkulturreferens: Batman. Förstås.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Den där rosa-piggsvin-hårade tjejen som skymtar förbi i öppningen... hon dyker väl upp igen?

Hej Joss Whedon: Jodå, här ska sättas upp. Mycket av det vi skymtat av Angel tidigare - inte minst i Buffy 3.10 "Amends" - kampen mellan monstret och en inte helt viljestark människa, skuld och botgöring (självklart ska han ha en irländare till hjälpreda; katoliker är de båda två), etc ska in direkt, och det görs väl rätt bra (även om jag fortfarande tycker avsnittet är smått felviktat när det gäller exposition, action och karaktärsutveckling). Precis som Buffy misslyckas Angel gravt med sitt första uppdrag, och sätter sig i sin sorg och ringer Buffy... men kan inte ens prata med henne.

Dagens broodning: "Fulle" Angel i baren. Inte så broodig, men det är ju för att täcka över broodandet.

Höh? Vems idé var de nya vampfacen? Och:
DOYLE: Well, I come in uninvited, so you know I’m not a vampire like yourself.
Skitsnack. Angel är en vampyr, då gäller inte reglerna.

Wow, detta är en bra serie: Som sagt, här finns rejäla brister. Inte minst att Angel här fortfarande saknar det som gjorde Buffy så bra - en rejäl ensemble. Men den är igång i alla fall.

Angel skjuten: 1 gång
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tis nov 07, 2006 1:19

A bear skrev:Dagens broodning:

Ny kategori! Är omtitten redan så här långt fram? Buffy s4 såg jag om rätt nyligen men Angel var ett tag sedan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » tis nov 07, 2006 3:20

Sak jag inte hade tänkt på tidigare: (spoiler s1) – Are you still... grrr?
– There's not an actual cure for that.

Säsongen går i spiral och den cirklar in den omedvetna lögn han ger Cordelia i början. Den kommer hela tiden närmare och närmare eftersom mycket av det som sägs och gör är att man kan bli någon annan bara man vill det. Och fram till Angel får reda på att han kan bli människa har han ingen egentlig drivkraft i relationerna med sina vänner. han är alltid undflyende.


Jag tänkte på något annat också, men sedan gick jag på toaletten och pissade bort resonemanget. Jag hatar när det händer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tis nov 07, 2006 15:23

noike skrev:Sak jag inte hade tänkt på tidigare: (spoiler s1) – Are you still... grrr?
– There's not an actual cure for that.

Säsongen går i spiral och den cirklar in den omedvetna lögn han ger Cordelia i början. Den kommer hela tiden närmare och närmare eftersom mycket av det som sägs och gör är att man kan bli någon annan bara man vill det. Och fram till Angel får reda på att han kan bli människa har han ingen egentlig drivkraft i relationerna med sina vänner. han är alltid undflyende.

Bra poäng. Inte tänkt på det. Vad säger det i så fall om (spoiler hela serien) att han i slutet signar bort hela shanshubiten men ändå har en väldigt stark drivkraft? Är shanshun faktiskt tänkt som en möjlig belöning, eller är det bara en fint för att få honom att vilja handla rätt för sin egen skull?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tis nov 07, 2006 15:49

A bear skrev:Bra poäng. Inte tänkt på det. Vad säger det i så fall om (spoiler hela serien) att han i slutet signar bort hela shanshubiten men ändå har en väldigt stark drivkraft? Är shanshun faktiskt tänkt som en möjlig belöning, eller är det bara en fint för att få honom att vilja handla rätt för sin egen skull?


Jag skulle tro att det är möjligt -- vi har sett mycket underligare saker i serierna -- men att Angel inte längre behöver det. Han har accepterat sig själv. På sätt och vis gör han samma utveckling som seriens britt, men inte lika tydligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » ons nov 08, 2006 12:48

City of Angels. Det var ett tag sedan jag såg den här Angel-säsongen så det kändes ganska fräscht nu.

We're not in Sunnydale anymore: Mörker och storstadsljus. LA:s skyline flashar förbi. Detta är snyggt men ska detta bara vara ännu en noirdeckare med cheesy voiceover i början?
Men vänta, var det där en snäll demon med visioner som just dök upp? Och sa han verkligen "She's a stiffener, alright"?

Tact is just not saying true stuff:
Cordelia: "I finally get invited to a nice place with no mirrors - and lots of curtains... Hey, you're a vampire!"

Russell: "What? No, I'm not."

Cordelia: "Are too!"

Spot the cameo: Josh Holloway från Lost som "Good-looking guy"/vampyr i teasern!

State the obvious:
Angel: "I'm not good with people"

Watchword of the day:
Doyle: "Look, High School's over, boy. It's time to make with the grown up talk."


Varför tror vi att det här kan bli bra? Dialogen. Jag gillar Doyles lilla rekordsnabba genomgång av BtVS s1-3 ur Angels perspektiv. Plus att Angel har en av tv-historiens vackraste inledningsmelodier.

Var det så bra då? Nja. Det saknas lite tempo. I ett pilotavsnitt väntar man sig lite större chockvärden som ska tvinga en att stanna kvar och titta. Här förlitar man sig helt på att Buffypubliken ska vara trogen sina två övervintrade karaktärer.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gollum » ons nov 08, 2006 22:43

Nice car! :P

OK, ny serie, gamla bekanta! Gott att se att lille Angel fått någonstans att bo och visst måste det kännas skönt att det kommer en ny Whistler till honom?

Måste säga att det här fastnade mycket lättare hos mig än vad Buffy gjorde. Inte konstigt kanske, det är karaktärer jag känner, ingen startsträcka behövlig, och Whedon har ju haft lite tid på sig att öva också.

Framför allt gillar jag humorn! Jag sitter och skrattar högt!

Angel: OK, now I'm sleepy

Doyle: Have you looked in the mirror lately?

Storyn med vampyren kändes väl inte helt övertygande, men det räcker gott att få veta att Angel is alive (?) and kicking och att Cordy inte lämnat oss.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav ftwtysken » tor nov 09, 2006 17:38

Tycker att detta avsnitt är helt ok... Och kanske är det som gollum säger, man känner igen karaktärerna, och det hjälper.... Men framförallt blev jag störtfötjust i Doyle omedelbart!
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav AKS » sön jul 08, 2007 13:35

Okej, jag har uthållighet som en dagslända för nu har jag kollat på första avsnittet av Angel. Jag lyckades hålla mig i tolv timmar eller nåt. :)

Det som är roligt med att gå tillbaka till Angel är att jag inte har hunnit se avsnitten lika många gånger som BtVS och i detta avsnitt fanns det en scen som jag inte kände igen. Det händer *aldrig* med Buffy.

City of... är inget höjdaravsnitt, men som introduktion till serien funkar den väl rätt okej. En nackdel är att jag tycker att Tina-tjejen (eller vad hon nu hette, förresten (spoiler S5) är hon lik Nina-varulven) får för mycket utrymme att bla-bla-bla-ba. No fun. Det jag gillar är att tjejen tar och blir mördad. Angels första fall och han räddar inte the damsel in distress! Det känns som en tonskillnad jämfört med Buffy. (spoiler BtVS 1.02) Iofs lyckas de inte rädda Xanders kompis i Buffys första avsnitt så... kanske ingen tonskillnad ändå.
Doyle: Som alla vet är jag ett Doyle-fan och att läsa A bears kommentarer om honom är smått smärtsamt. :) Jag älskar hans sätt att prata! Och precis som första gången jag såg avsnittet charmar han mig totalt från första börja.

DOYLE: Let me tell you a little bedtime story.
ANGEL: But I'm not sleepy.


Tihi!

Då det börjar se mörkt ut för Angel i detta avsnitt säger han till Doyle: "Let's get to work". (spoiler S5) Det fick mig att tänka på den fantastiska slutrepliken i S5: "Let's go/get to work." Full circle.

Scenen då Angel tar död på gröne vampyren är så jäkla bäst! Iskallt.

5 av 10 (Angel betygsätts enligt Buffyskalan, så bered er på många "låga" betyg framöver och antagligen inte en enda 10 under de 100+ avsnitten.)

Jag har förresten inte sett Angel S1 sen 2002 så detta kan bli riktigt kul...
Senast redigerad av AKS sön jul 08, 2007 17:52, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav mattek72 » sön jul 08, 2007 14:31

AKS skrev:Okej, jag har uthållighet som en dagslända för nu har jag kollat på första avsnittet av Angel. Jag lyckades hålla mig i tolv timmar eller nåt. :)


Tolv timmar eller elva månader, inte så stor skillnad. ;)
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav noike » sön jul 08, 2007 14:39

AKS skrev:Det jag gillar är att tjejen tar och blir mördad. Angels första fall och han räddar inte the damsel in distress! Det känns som en tonskillnad jämfört med Buffy. Iofs lyckas de inte rädda Xanders kompis i Buffys första avsnitt så... kanske ingen tonskillnad ändå.

Jo, det tycker jag det är. Angel var mycket mer införstådd i att det här var ett räddningsuppdrag, Tina var ensam så han behövde inte koncentrera sig på att5 hjälpa mer människor. I Buffys blir Jesse tagen för att Buffy inte kan hållakoll på honom, Xander och Willow samtidigt, allra minst när han försvinner från gruppen.

Kort sagt,i Buffy är det mer ett missöde, här är det ett totalt haveri för uppdraget.


Så, blev det några viskningar i drömmarna?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » sön jul 08, 2007 15:25

noike skrev:Så, blev det några viskningar i drömmarna?


Haha, vad jag har undrat sedan jag började läsa AKS inlägg men inga svar får man :P

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön jul 08, 2007 15:43

Nej, inga viskningar i sömnen. Jag drömde att jag var i Japan under en jordbävning.

noike: Just ja, så var det ju med BtVS! Hade hunnit glömma hur det gick till på denna korta tid, så jo, då håller jag nog med om min initiala känsla om att det är tonskillnad.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön jul 08, 2007 15:59

AKS skrev:Nej, inga viskningar i sömnen.

Attans. Jag som hade hoppats kunna säga att jag kan påverka gudinnors drömmar. Nåja, drömmen du hade verkar ha varit bättre.

Sedan är det mer än tonen tycker jag. (spoiler löst framöver och jämförelse med buffy) Tinas död har konsekvenser som faktiskt känns lite mer långtgående i serien. "Jag misslyckades med mitt första fall, jag måste kämpa hådare" och så där. Jesses död spelade bara roll under två avsnitt, sedan var det som om han aldrig existerat. Men det måste bero på att de inblandade är lite mer erfarna nu än då.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön jul 08, 2007 17:42

Ja, medhåll om det också faktiskt. Det hade knappast varit fallet under senare säsonger av Buffy att de låtit nån som uppenbarligen är en viktig person för Xander dö utan att det kändes som att det gav konsekvenser.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » sön jul 08, 2007 22:38

AKS skrev:Okej, jag har uthållighet som en dagslända för nu har jag kollat på första avsnittet av Angel. Jag lyckades hålla mig i tolv timmar eller nåt. :)


JAAAAAAAAAAAAAAA.......... :D
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Echolls » lör nov 21, 2009 14:29

Jag är en av de få (?) som verkligen gillar första säsongen av Angel. Det är förmodligen den minst bra säsongen, men jag tycker ändå väldigt mycket om den. I alla fall vad jag kan minnas.

Det här avsnittet tycker jag om. Det har ett bra tempo, mycket hinner hända och så gillar jag att det verkligen känns som en helt annan serie trots att det är en spin-off. Jag skulle dock klara mig utan superhjältemusiken och den hemska vampyrsminkningen. Storyn med Tina är helt okej och den utvecklar sig på ett bra sätt.

Jag gillar humorn i avsnittet och det är lagom mycket av den. Det är kul att se hur osmidig Angel är med människor och när han hoppar in i fel bil. Doyle är också rolig, speciellt när han kör in i staketet. Det tog ett tag innan jag började gilla honom första gången jag såg serien, men han är ju underbar redan här.

Stundalts känns det som att de försöker göra Angel lite för cool, men jag tycker att det funkar ändå. Jag gillar scenen när han stormar in under mötet även om den är på gränsen till att vara lite löjlig.

Det var verkligen ett bra drag att ta med Cordy till serien, hon passar perfekt med Doyle och Angel. Slutscenen när hon börjar planera deras verksamhet är så härlig.

Favoritcitat:
Oliver: You're an actor.
Angel: No.
Oliver: That wasn't a question. I'm Oliver. Ask anyone about Oliver. They'll tell you I'm a fierce animal. I'm your manager as soon as you call.
Angel: I'm not an actor.
Oliver: Funny. I like the humor. I like the whole thing. Call me. This isn't a come on. I'm in a very serious relationship with a landscape architect.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare