5x08 Shadow

Här pratar vi mest om Säsong 5

Jaha..

1
0
Inga röster
2
1
5%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
3
15%
6
6
30%
7
4
20%
8
4
20%
9
1
5%
10
1
5%
 
Antal röster : 20

Inläggav Ulalume » lör aug 28, 2004 17:45

Nej. Men länge leve senilitet(?)! It makes everything new and exiting
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav suprmicael » mån sep 27, 2004 23:19

latarmig skrev:Sandy, vampyren som Riley dammar till när hon biter honom, är den tjej som Evil Willow bet på Bronze i "Dopplegangland" (3x16). Evil Willow säger precis innan hon biter Sandy att om alla bara sköter sig så ska de få bli unga och starka för evigt. Tydligen uppfyllde hon det löftet till Sandy.


Jag har precis avslutat en titt av Buffy säsong 1-7 och efter det tänkte jag se några favoritavsnitt. Jag började med Doppelgangland och funderade på om någon tagit upp frågan om det var samma Sandy som herr Finn träffar. Kul att se att jag tydligen inte är helt vimsig.
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav Binchy » fre jan 21, 2005 21:18

Väldigt bra avsnitt. Ormen var rätt ful, varierar den inte rätt mycket i storlek också? Jag gillar Glory, hon är härligt galen och fullständigt egocentrerad.

Ruskigt sorgligt med Joyce, ångestladdat.

Buffy: Mom, what did they find?
Joyce: A shadow. I've got a shadow. (She looks at the x-ray images on the wall.) Somewhere ... over there ... he showed it to me, but, um ... they have to do a biopsy to find out exactly what it is.

Jag har också haft en skugga :cry: , jag fick epilepsi vid 24 års ålder. När de kollade med datortomografi (CAT-scan) så såg de en skugga, men när de kollade igen med magnetkameraröntgen så fanns det inget där :D (dvs inget som inte skulle vara där. Hjärnan låg där den skulle.) Det var rätt ångestfyllda veckor mellan de två undersökningarna. Men jag hade tur, min epilepsi är av det extremt lindriga slaget, fyra anfall totalt, hittills. Det senaste (1998) var riktigt spektakulärt dock, jag lyckades krossa mina glasögon mellan pannan och stengolvet, fick ett stort skärsår i pannan och världens blåtira, så min man ville inte gå brevid mig på stan, det såg ut som om jag blivit gravt misshandlad, och alla tittade strängt på honom.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » fre maj 06, 2005 15:45

S5 är väldigt bra för Riley. Han har förvandlats från Robot Riley till en person som faktiskt kan visa känslor! Han, Spike och Glory är det som håller uppe avsnittet. Känner mig lite ond, men Joyce storyn fängslar mig inte. Kanske för att jag aldrig gillat hennes karaktär, speciellt hennes realtion till Buffy och faktumet att hon är The Slayer. Men trots allt så gör hon nog sin bästa insats på mycket länge här.
Bästa scenen är helt klart Riley och Dawn vid tivolit, helt underbart gjord.

6/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav fripp21 » ons jan 31, 2007 11:36

She could be anywhere.

Bra avsnitt. Scenen mellan Spike och Riley var mycket bra. Det är kul när Spike är så där tyken. Stjäl Spike Buffys trosor? Slayer musk? Det var också mycket intressant att se att Riley flörtar med tanken att själv bli en vampyr. Kan han inte få Buffy att älska honom som snäll och ofarlig, så kanske om han skaffar sig hörntänder? Riley lär sig om "hunters and farmers" - the hard way...
DAWN: You know ... "my boyfriend's a vampire" crazy crazy. (Riley nods) Every day was like the end of the world. She doesn't get all worked up like that over you.


Spikes beskrivning av Dawn... :)
SPIKE: Mum's sickly. Buffy took her to the hospital for a bit of prod 'n probe. Bite-sized one went too.


Glory är en skön karaktär! Vilken egotripp! Underbart. Det var väldigt roande med Dreg's alla högtidsnamn för henne: Most beauteous and supremely magnificent one, most tingly and wonderful Glorificus, shiny special one, your elaborate marvelousness, your terrifically smooth one, Your creamy coolness, your extremeness, most silky and effervescent Glorificus.

Scener i Magic Box börjar bli stående höjdpunkter. De är nästan undantagslöst mycket roliga. Några axplock från detta avsnitt:
GILES: Your receipt. (Hands receipt to an impatient Glory) And ... (puts items in a paper bag) Thank you! (hands bag to Glory. She smiles and leaves. Giles watches her, smiling.)
GILES: (turns back to the others, removes glasses again) She could be anywhere.

ANYA: (whispering) Giles sold it to her. (Buffy looks at Giles accusingly)
GILES: (defensive) I, I, I... I didn't know it was her! I mean, how could I? (sighs) If it's any consolation, I may have overcharged her.


På den neggiga sidan... Odjuret, ormen, var ovanligt dåligt gjort. Buffy på ormens rygg. Bläh. But, no biggie.

Joyce, det ser inte bra ut. Hon ser så ung ut i början av avsnittet när hon åker in i the CAT scan. Vi får se en extrem närbild av hennes ansikte. För ung för att dö? Buffy får ta ett större och större ansvar. Buffy är en storasyster nu, i ordets mest omfattande, och ödesdigra, mening...
JOYCE: Okay. Let's do this. (puts her hand on Buffy's arm) Stay close.
BUFFY: (puts her other hand over Joyce's) I will.

RILEY: It's okay. Just let it out. I'm right here.
BUFFY: I can't. (sniffles, pulls back) Not now. (glances toward the hospital room) They need me. If I start now ... I won't be able to stop.

JOYCE: (OS) Buffy?


Joyce?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » sön jun 17, 2007 21:05

fripp21 har tagit de ett eller två repliker jag tänkt citera så let's get to it:

Jag tycker att Shadow är ett bra Buffyavsnitt. Det har ett relativt långsamt tempo som passar detta avsnitt bra. Jag menar, Buffy får veta att hennes mamma är sjuk och att nästan en av tre klarar sig bra. Jag tycker så synd om henne här eftersom hon som äldsta syskon -- utan pappa närvarande -- blir den som måste vara den starka. Och på det så har hon Glory som hur lätt som helst bankar skiten ur henne.

Glory gillar jag verkligen. Så egocentrerad, så rolig och med minions som vet hur man beter sig mot sin mästare. Till skillnad från Harmonys menar jag då. :)

Mycket bra musik under deppmontaget med Buffy, Riley och Joyce...

Spikes scen i detta avsnitt är för rolig. Han snor Buffys trosor och trycker på rätt knappar för att starta vad som tycks vara en Riley-implosion. Och han har en poäng: då de ändå håller på... varför inte de-invitera Spike? iofs är han ju faktiskt harmlös så de tänker kanske inte på honom ö.h.t.

Som redan nämnts: ormen är öken. Att de inte lärt sig nåt av borgmästaren och ormen i Band Candy och den ormliknande demonen i Reptile Boy?

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav mattek72 » sön jun 17, 2007 21:30

AKS skrev:med minions som vet hur man beter sig mot sin mästare. Till skillnad från Harmonys menar jag då. :)


Och medlemmar på forumet? ;)

Men Glory är verkligen en härlig karaktär, helt klart en av de bästa Big Bad i serien.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav AKS » sön jun 17, 2007 21:58

mattek72 skrev:
AKS skrev:med minions som vet hur man beter sig mot sin mästare. Till skillnad från Harmonys menar jag då. :)

Och medlemmar på forumet? ;)


Härligt att nån fattar vinken!
:D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tis dec 15, 2009 17:14

Det här avsnittet gillar jag ganska så mycket. Ormen är gräslig men den drar inte ner mitt betyg.

Redan den första scenen med Joyce CAT scan får mig att gråta och sen blir det ju ännu jobbigare. Jag tycker så synd om Buffy som får de här nyheterna när hon redan har Glory, men framför allt Dawn att tänka på.

I scenen med Dawn och Riley tycker jag det är så gulligt när han säger "Thanks" efter att Dawn har sagt "I'm really glad you're here", han ser så glad ut. Men aj vad ont det måste göra för honom att få höra det som Dawn säger om Buffy och Angel. "She doesn't get all worked up like that over you." Aningen osmidigt. Bra scen i alla fall och jag gillar den med Riley och Spike också då Spike får berätta att Buffy är på sjukhuset med sin mamma.

Mitt i all sorg så finns det självklart en del roliga scener ändå. Spike i Buffys sovrum, Glory som handlar på the Magic Shop och så är det så kul när gänget försöker dölja att hon var där för Buffy och Xander säger "Anya broke a ... bippity boppity boo. A thing. Don't worry about it." :D

Favoritcitat:
Xander: Just once I would like to run into a cult of bunny worshippers.
Anya: Great. Thank you very much for those nightmares.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare