3x19 Choices

Här pratar vi mest om Säsong 3

Ge avsnittet ett betyg vetja!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
4%
6
1
4%
7
7
26%
8
12
44%
9
4
15%
10
2
7%
 
Antal röster : 27

3x19 Choices

Inläggav Zaxx » lör sep 20, 2003 10:43

Det börjar dra ihop sig i Sunnydale!... konflikten tätnar, spänningen stiger, vem blir årets jordgubbsodlare?..... :lol:

allvarligt talat så börjar det hända mycket här nu!.. är väldigt intresserad av att se hur S3 slutar.. och det får jag göra snart! Skall nog fortsätta se med en gång!...

Avsnittet följde ju grundstoryn, precis som jag gillar.. dessutom var det ett väldigt bra avsnitt (IGEN!!!) Alla spelar som de skall göra, helt otroligt... Oz utbrott när de diskuterar Willow är ju BRA.. vi får se Cordelia i slutet och det visar att hon kanske är på väg åt ngt annat håll??? Willow är ju grymm när hon konfronterar Faith... o Buffy ja hon är Buffy när man bäst behöver det.. =)

Men kniven.. KNIVEN.. är det nå kul med den eller? Funderar på att den kanske kan "göra skada" på Borgmästaren kanske.. fast det vet inte Buffy.gänget än... hmmm många lösa trådar nu, kanske kommer de att knytas ihop snart... väntar med spänning!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » lör sep 20, 2003 11:44

Gillar också det här avsnittet (men vilka avsnitt gillar jag INTE? Okej, Reptile Boy, men annars då?). Oz utbrott är en höjdare och det finns flera bra Faith-scener, främst konfrontationen med Willow.

Stör mig dock på att Willow skulle förlora sig så totalt i böckerna att hon glömmer att fly. PLOCKA MED BÖCKERNA, WILLOW!

Det finns massor med bra saker här, men jag tycker ändå inte det är ett sådär superbra avsnitt, även om det bygger upp fint mot avslutningen och har en hel del bra scener. En stark sjua.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » lör dec 25, 2004 15:42

Det här kändes bättre nu efter ytterligare en omtitt. Det är konstigt, varannan gång gillar jag det här avsnittet mer och varannan gång mindre. Det är definitivt för bra för att vara så här pass odiskuterat (två poster innan den här?). Älskar både konfrontationen i skolan och framför allt Buffy/Willow-scenen på slutet. Den leder till stor, mäktig, överväldigande Willow-kärlek från min sida. Mer än vanligt faktiskt. Men hon borde ändå ha plockat med böckerna och smitit!

Annars så undrar jag bara varför inte den för tillfället oövervinnelige Richard Wilkins III ens bryr sig om minions? Varför går han inte bara till attack och utrotar hela Scooby Gang själv? Inget kan ju stoppa honom. Men, men, det är sånt man inte ska tänka på.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör dec 25, 2004 17:14

caffeineaddict skrev:Annars så undrar jag bara varför inte den för tillfället oövervinnelige Richard Wilkins III ens bryr sig om minions? Varför går han inte bara till attack och utrotar hela Scooby Gang själv? Inget kan ju stoppa honom. Men, men, det är sånt man inte ska tänka på.

Tror han är övertygad om att hans minions kommer att misslyckas, men att det ger honom tid att göra det han behöver utan inblandning från de där besvärliga och bångstyriga ungdomarna. Han är ju trevlig och vill inte ha ihjäl folk hur som helst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tompa » tis dec 28, 2004 18:54

caffeineaddict skrev:Annars så undrar jag bara varför inte den för tillfället oövervinnelige Richard Wilkins III ens bryr sig om minions? Varför går han inte bara till attack och utrotar hela Scooby Gang själv? Inget kan ju stoppa honom. Men, men, det är sånt man inte ska tänka på.


Han är väl snarare osårbar än oövervinnerlig. För vad jag minns så har han inte visat prov på några större krafter (möjligen snabba reflexer) och kan nog inte tillfoga scoobisarna någon större skada då han antagligen är normalstark.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Angelus » mån jan 03, 2005 0:31

wowsa...måste bara säga det...säsong 3 jag älskar dig!!!! bättre säsong finns ej...varken i buffyverse eller någon annanstans!!! solklart 10poäng på avsnittet och solklart 10 poäng till hela säsongen!!!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Binchy » sön jan 16, 2005 17:20

Riktigt underhållande avsnitt. Willow har ju många bra stunder här, då hon skäller ut Faith, hennes "Did you get permission to eat the hostage? I don't think so. ", då hon plockar fram sidorna ur the books of Ascension (och Giles säger inte ett ord om att hon har fördärvat böckerna genom att riva ur sidor). Buffys "That's... something-ism." och Angels "Yeah, well, what can I say? I like 'em sane." är också lustiga. Och Oz får visa en massa känslor, eller snarare en känsla väldigt starkt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » mån feb 07, 2005 3:10

caffeineaddict skrev:Stör mig dock på att Willow skulle förlora sig så totalt i böckerna att hon glömmer att fly. PLOCKA MED BÖCKERNA, WILLOW!


Willow ska definitivt inte ta med sig böckerna. Det är så typiskt henne att bara glömma faran när hon får någonting intressant för ögonen. Precis som det är typiskt av henne att stå upp mot Faith på det sätt hon gör. Visst är hon en mus, visst är hon osäker och tam, och visst är hon älsklig och god. Men utsätt henne för livsfara eller lägg tyngden av världens vara eller inte vara på hennes axlar, och hon förvandlas till vad helst som behövs för att klara situationen. Jodå, Willow är Willow även i det här avsnittet.

En annan liten småsak jag såg. När Faith får sin resent i början bjuder borgmästaren på kakor. Faith tar en och biter en bit av den. Därefter blir hon uppmanad att öppna sin present och då lägger hon tillbaka den halvätna kakan på kakfaten (ovanpå de andra kakorna). Borgmästaren (med sin bacillskräck) tar sedan och lägger gladpack över kakfatet. Visserligen en petitess, men jag tyckte det var riktigt kul.

Ytterligare en liten sak är blicken när hon blir uppmanad att ta kakan. För ett par avsnitt sedan (kommer inte ihåg vilket) blev hon bjuden på mjölk och man kunde tydligt se misstroendet i hennes ögon: Vad var det för idiot hon börjat jobba för som ger henne ett glas mjölk? Man fick inte heller se henne dricka den, men kanske gjorde hon det eftersom borgmästaren uppmanade henne att dricka en andra gång. I det här avsnittet fick man se en helt annan reaktion från henne. Nu har hon anpassat sig till att hon är dottern och han den omtänksamme fadern. När han säger "ta en kaka till" ler hon och ger honom en tacksam blick och tar en kaka. Den tacksamma blicken handlar givetvis inte om kakan utan om att hon trivs med hur deras relation utvecklats. Äntligen har hon fått en familj, en familj som följer råmallen för hur en typisk äkta familj ska vara. Hon tycker säkert fortfarande att han är underlig och vet givetvis att han egentligen är långt ifrån den normale fadersfiguren, men hon skulle inte göra någonting för att riskera det de har.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav xAMNESIAx » tis feb 08, 2005 20:07

S3 äger, men det visste vi redan. Spännande avsnitt, med en massa bra scener. Måste säga att Boreanaz har verkligen förbättrat sina kampsports egenskaper sedan S1. Scenen hos borgmästaren är ett bevis på detta, skön fight där han är helt i klass med Gellar.
Annars riktigt bra avsnitt, det blir en 8:a, och då känner jag mig hård.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Gordo » sön feb 13, 2005 20:25

Jag tycker om det här avsnittet mycket! Jag tror att det är just därför att sammhörigheten bland scoobisarna går igenom så mycket! Slutscenen med Buffy och Willow är så fin att jag sväller lite innombords :) Och i diskussionen med Wesley om hur de ska göra för att få Willow tillbaka är Xander så skön: I need a volunteer to hit Wesley

Bra avsnitt :D

latarmig skrev:En annan liten småsak jag såg. När Faith får sin resent i början bjuder borgmästaren på kakor. Faith tar en och biter en bit av den. Därefter blir hon uppmanad att öppna sin present och då lägger hon tillbaka den halvätna kakan på kakfaten (ovanpå de andra kakorna). Borgmästaren (med sin bacillskräck) tar sedan och lägger gladpack över kakfatet


Tänker alltid på samma sak när jag ser den scenen :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tis mar 15, 2005 11:49

Makalöst avsnitt som absolut förtjänar mer än nio inlägg. Väldigt arc-igt och jag är som sagt en sucker för arc-avsnitt. Underbart varm Buffy/Willow-scen i slutet, Willows "Say, isn't that where you're going?" får mig alltid att smälta. Men avsnittets absoluta höjdpunkt måste ändå vara Oz lilla utbrott, om man nu kan kalla det för det. Oz, seriens mest underskattade karaktär?

Nio ska det allt ha.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » sön jun 26, 2005 12:41

Choices heter det.

Buffy får - vad hon än säger - ett val, en väg ut. Och hon tar den inte.
BUFFY: As in, I'm never getting out of here. I kept thinking if I stopped the Mayor or ... but I was kidding myself. I mean, there is always going to be something. I'm a Sunnydale girl, no other choice.
Hon skulle kunna ta ett stipendium och dra. Visst, Wesley förbjuder henne, men vad ska han göra - ringa polisen och anmäla henne för ickedråp? Buffy gnäller alltid på sitt öde, men varje gång hon får en chans att smita undan väljer hon ändå alltid att fortsätta försöka rädda världen. Precis som i "Prophecy Girl", precis som i "Anne".

Det måste vara något som kommer med slayerpaketet. För Faith har det också. Hon må ha valt sida för några avsnitt sedan, och Willows makalösa utskällning (som sitter så det stänker om det, inget snack som saken, Faith är skakad) understryker bara hennes beslut: de goda vill inte ha henne, då återstår bara den andra sidan. Och hon intalar sig att hon njuter av det.
It'll cut through bone...

Men ändå, i scenen där i restaurangen så reagerar hon instinktivt. Monster - slayer - kniv - *tjack*. Hade hon haft tid att tänka efter, väga sin nya fina kniv mot sina gamla svikande vänner, hade hon antagligen vänt på klacken och gått. Men hur insyltad hon än blir så ÄR Faith en slayer, och spindelmonstret är kebab.
XANDER: Faith, you may not think so, but I sort of know you. And I've seen you post-battle. And I know firsthand that you're, um... like a wild thing. And half the time, you don't know what you're doing.

Den där långa blicken hon kastar är inte bara efter kniven, utan också en sista undring - var det rätt val? Står jag på rätt - inte bara vinnande - sida? Och om jag nu är ond... varför i hela fridens namn gjorde jag sådär?

Och Wesley visar för första gången något som ter en avlägsen likhet med pungkulor. I tidigare avsnitt har han varit den som hållit sig till reglerna oavsett vad, oavsett konsekvenserna; han följer instruktionsboken blint utan minsta koll på verkligheten och kan inte förstå varför de andra inte lyder honom. Men här är det faktiskt han som är förnuftets röst. Det är han som råder dem att tänka sig för innan de attackerar stadshuset - och hade de tänkt tre sekunder till hade Willow antagligen inte blivit tillfångatagen. Det är han som tar det svåra, känslokalla men logiska beslutet att väga en mot tusentals (även om de andra - go Oz go! - väljer att skita i honom). Och det är han som i slutet får agera samvete och påpeka att hela alltet - caperpastischerna till trots - var ett fullständigt misslyckande. Wilkins får tillbaka sin låda och lyckas samtidigt slå in en kil mellan Buffy och Angel. De vet fortfarande inte vad en ascension är, och deras fiender har på allvar börjat visa vad de kan göra. Faith har en gång för alla slutligen valt den sida som vill ha henne, och det finns ingen väg tillbaka längre.
FAITH: Oh yeah? Give me the speech again, please. "Faith, we're still your friends. We can help you. It's not too late."
WILLOW: It's way too late. You know, it didn't have to be this way. But you made your choice.
Men Wesley har lärt sig att det finns ett mål utöver att följa reglerna, och är beredd att offra en hel del för att nå slutmålet.

Och så mängder av Willow också. Jag gillar verkligen det här avsnittet.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » ons apr 12, 2006 20:50

"Buffy's like a dog"

"Choices" tyckte jag var ett av de sämre avsnitten i säsong 3. Men samtidigt var det mycket intressant när man tänker efter, tänker efter för att skriva ner sina tankar om detsamma.

The Mayor är ju rolig att följa, även om han var lite nertonad i sin absurditet i detta avsnitt. Hans långa tal till Angel och Buffy var däremot antagligen mycket, mycket viktigt. Avsnittet slutas med en närbild på Angels och Buffys ledsna och närmast tomma blickar. Yeah right att the Mayors tal inte hade någon betydelse. Angel vet ju att han hade rätt.

En andra mycket intressant utveckling var ju Willows fångenskap, hennes nyfunna fantastiska modighet och hennes beslut att stanna i Sunnydale. Gör hon det för att tacka Buffy? Vet hon vad hon gör, och varför?
Willow: And, besides, I have a shot at being a bad ass Wiccan, and what better place to learn?

Willows stand-off mot Faith var i alla fall överraskande. Var fick Willow de krafterna ifrån? Ensam utlämnad åt sig själv! Jovisst. TPtB har bestämt sig för att börja ge Willow lite nya krafter och förmågor. Hon får leva vidare i spelet som en viktigare pjäs...

Willow läxar upp Faith så det ryker om det. Allt bra, och hon säger faktiskt bara sanningar till Faith. Det verkade som att Faith verkligen hörde Willow och förstog att hon hade rätt. Senare var Faith extremt nära att gå tillbaka till de godas sida. Är hon en nyckel för att un-ascend the ascension?

Xander och Cordelia jiddrar vidare och blir inte direkt vänligare mot varandra. Varför kan de inte bara vara sams? Ska det vara så svårt. Det kom som en chock att Cordelia arbetar extra i klädaffären. Vi vet väl inte så mycket om hennes familj egentligen? Jag har alltid antagit att hennes pappa har alla de pengar som Xander låter antyda hela tiden. Jo, Cordelia upphör aldrig att förvåna.

Det fanns några smålustiga kommentarer. :D
Snyder: You. All of you. Why couldn't you be dealing drugs like normal people?


Nej, inte ett av de bättre. Fort vidare till nästa avsnitt.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons apr 12, 2006 23:31

fripp21 skrev:Willows stand-off mot Faith var i alla fall överraskande. Var fick Willow de krafterna ifrån? Ensam utlämnad åt sig själv! Jovisst. TPtB har bestämt sig för att börja ge Willow lite nya krafter och förmågor. Hon får leva vidare i spelet som en viktigare pjäs...

Det är en sida av Willow som skymtat tidigare ibland; hon har mer ryggrad än man kan tro när det verkligen gäller. Det är den som gör att hon kan skälla ut Giles och Angel i "Reptile Boy" (OK, inte SÅ farligt), som gör att hon tar Oz vargighet med en axelryckning, som gör att hon vägrar ge upp om besvärjelsen i "Becoming", som gör att hon vågar ge sig in på The Bronze i "Doppelgangland"... men visst, här träder den fram starkare än någonsin. Ju mer Willow märker att hon klarar av, desto mer vågar hon försöka. Det är inte så mycket krafter hon får som krafter hon tar sig.
WILLOW: Hey, I eat danger for breakfast.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » ons apr 12, 2006 23:36

Willow är nog något av ett mysterium för mig fortfarande. Efter en hastig förälskelse precis i början av serien har jag svalnat något. Men ingen oro, det finns där och lurar under ytan. Jag tror på henne än. Ibland är hon bara så fruktansvärt tafatt och miserabelt osäker. Usch jag gillar inte "osäker". Det är mycket lyckligare (och enklare!) när människor har god självkänsla...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » tor nov 02, 2006 2:10

Bästa replik: Jag älskar den här scenen.
FAITH: Oh yeah? Give me the speech again, please. "Faith, we're still your friends. We can help you. It's not too late."
WILLOW: It's way too late. You know, it didn't have to be this way. But you made your choice. I know you had a tough life. I know that some people think you had a lot of bad breaks... Well, BOO HOO! Poor you! You know, you had a lot more in your life than some people. I mean, you had friends like Buffy. Now you have no one. You were a Slayer and now you're nothing. You're just a big selfish, worthless waste.


Bästa popkulturreferens:
FAITH: I made him an offer he didn't survive.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det:
WESLEY: This box must be destroyed.
XANDER: I need a volunteer to hit Wesley.
WESLEY: Giles, you know I'm right about this.
BUFFY: Wes, you want to duck and cover at this point?
WESLEY: Damn it, you listen to me! This box is the key to the Mayor's Ascension. Thousands of lives depend on our getting rid of it. Now I want to help Willow as much as the rest of you, but we will find another way.
BUFFY: There is no other way.
WESLEY: You're the one who said take the fight to the Mayor. You were right. This is the town's best hope of survival. It's your chance to get out.
BUFFY: You think I care about that? Are you made of human parts?
(spoiler Angel 5x07) Var det någon som trodde att Wesley skrevs om en bit in i Angel?
ANGEL: They're wrong. You do what you have to do to protect the people around you. To do what you know is right, regardless of the cost. You know, I never really understood that. You're the guy who makes all the hard decisions, even if you have to make 'em alone.
Det där draget har funnits redan från början.


Hej Joss Whedon: Se ett par inlägg opp.

Awww: Oz som gör hela diskussionen irrelevant genom att utan ett ord sabba möjligheterna att förstöra lådan.
WILLOW: But it's so clear the way he feels about you. Buffy, I too know the love of a taciturn man and you have to look at their actions.


Höh? Xander läsa Kerouac? Är inte det lite som om Angel skulle läsa Spindelmannen?

Wow, detta är en bra serie: Jag gillar "Choices" skarpt, även om själva story är mer än lovligt lam. Gott om karaktärsögonblick (vad är grejen med Cordelia?) snygga paralleller, och ett par rejäla verbala smockor: Willow mot Faith, och borgmästaren mot Buffy. Att båda svider rejält är det inget snack om; Faith säger det rakt ut efter att hon slagit ner Willow, och Buffy går raka spåret in i denial land.
MAYOR: You're immortal, she's not. I married my Edna Mae in 03 and I was with her right until the end. Not a pretty picture. Wrinkled and senile and cursing me for my youth. Wasn't our happiest time.

BUFFY: He doesn't even know what a lasting relationship is.
ANGEL: No.
BUFFY: Probably the only lasting relationship he's ever had is with... evil.

Dessutom är Snyder med. Jag gillar Snyder, om nu någon inte redan visste det.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor nov 02, 2006 2:23

A bear skrev:Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det:


Den var ruskigt snygg.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » tor nov 02, 2006 19:03

Att se i rätt tid är en sak, att kommentera en annan...

Ett avsnitt där i stort sett allas personligheter lyser igenom, oavsett fasad, mer eller mindre, och banar väg för en sorts uppställning som inför ett slagfält. Det är intressant och det är bra.

Redan i scenen utanför skolan tycker jag att det lyser igenom att det är något mer med Cordelia än bara det vanliga bitcheriet. Det är nästan krystat och jag tycker det lyser igenom att hon saknar att vara en del av gänget. MEN! I de senare avsnitten, nu senast Earshot, sitter hon ju med i biblioteket i diskussionerna som vore hon med igen? Det tycker jag rimmar lite illa. Förklara gärna någon med femtioelva genomtittningar.

Citatet för dagen får bli:
Qz: Ok - Toad me

Och sen kan jag inte låta bli att göra kopplingen under inbrottet hos borgmästaren: Vampires in suits - Bananer i pyjamas... sorry...
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » sön nov 12, 2006 17:06

Simpsons 2F01, "Itchy And Scratchy Land", 1994:
(Familjen Simpson bekämpar robotar genom att fotografera dem med blixt.)
LISA: Dad! The flash must have scrambled their circuits!
HOMER: What are you, the narrator?


Buffy 3.19, "Choices", 1999:
VAMPIRE: You killed him!
FAITH: What are you, the narrator?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tor jun 07, 2007 18:52

A bear skrev: (spoiler Angel 5x07) Var det någon som trodde att Wesley skrevs om en bit in i Angel?


Jag har inte hört nån som trott det faktiskt. Däremot (spoiler AtS) så utvecklas karaktären precis som andra karaktärer i Buffyverse. Enligt mig är Wes' utveckling en av de bästa och de mest trovärdiga av just den anledningen att om man ser hans karaktär i första avsnittet han är med i (Bad Girls?) och ser honom i Not Fade Away så kan man inte fatta att det är samma karaktär, eftersom utvecklingen har varit nästan oförnimbar om man ser avsnitt till avsnitt. Alldeles fantastiskt. Och utvecklingen börjar redan under Buffy S3. Trots allt har han betydligt mer pondus i det han säger i detta avsnitt än tidigare. Däremot gillar jag ju inte Wes alls förrän han fått mer mörker i sig och det startar, om jag minns rätt (många år sen jag såg Angel S1 och S2), iom att han blir skjuten i S2, kanske lite innan.

Choices har alltid varit ett av mina favoritavsnitt i S3. Och jag vet aldrig varför. Inte ens nu då jag nyss sett avsnittet kan jag sätta fingret på vad det är som gör att jag gillar det så mycket. Jag vet inte ens om jag ska ge mig på ett försök att förklara det, eller om det är nån idé... Nej, jag nöjer mig med att säga att detta för mig är att väldigt bra BtVS-avsnitt. 8 av 10 på Buffyskalan.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » tor mar 27, 2008 12:47

Jag gillar det här avsnittet ordentligt, men, vad jag kan störa mig på är att det känns som om att konflikten till stor del bygger på att gänget beter sig ganska... klantigt.

Varför skulle de ha med sig Willow upp på taket över huvud taget? Den där enkla formeln kunde Angel ha skött. Om nu WIllow tvunget skulle med, varför skickade de iväg henne ensam? Planen var ju att de skulle ta sig ner samma väg som de kom och det säkraste för Willow hade givetvis varit att stanna hos dem. Det var visst inget som Giles och Wesley hade räknat med heller ("we thought she stayed with you"). Och varför drar inte Angel upp Buffy med handkraft när riggen låser sig?

Kan kännas som att saker har lagts lite väl mycket tillrätta för att få Willow tillfångatagen.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Echolls » tor nov 19, 2009 2:05

Jag såg inte fram emot det här avsnittet särskilt mycket, men det var bättre än jag mindes det. Dock är det ganska tråkigt stundtals och storyn är inte vidare bra heller.

Det är två scener som jag tycker sticker ut. Först är det den med Faith och Willow där Willow säger precis vad jag känner nästan. Riktigt skönt att Faith får höra det! Och sen gillar jag den i matsalen när borgmästaren pratar om Buffy och Angel. Han har helt rätt i det han säger och det är väl mycket därför jag gillar dem tillsammans, för att deras kärlek är så omöjlig. Jag tycker synd om Buffy som nog inte riktigt har vågat tänka så mycket på det tidigare.

Cordy och Xanders gnabbande börjar bli lite tröttsamt, även om det är roligt ibland. Önskar bara att de kunde bli sams i stället, de passar så bra ihop.

Favoritcitat:
Faith: Oh yeah? Give me the speech again, please. "Faith, we're still your friends. We can help you. It's not too late."
Willow: It's way too late. You know, it didn't have to be this way. But you made your choice. I know you had a tough life. I know that some people think you had a lot of bad breaks. Well, boo hoo! Poor you. You know, you had a lot more in your life than some people. I mean, you had friends in your life like Buffy. Now you have no one. You were a Slayer and now you're nothing. You're just a big selfish, worthless waste.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x19 Choices

Inläggav Spuffy » lör mar 05, 2016 23:32

Något som inte uppskattas nog mycket: Snyder när han går ut ur rummet i slutet, med stolen fortfarande framför sig som ett skydd! :D
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)


Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron