3x02 Dead Man's Party

Här pratar vi mest om Säsong 3

Gathering, shindig or hootenanny?

1
3
7%
2
0
Inga röster
3
3
7%
4
1
2%
5
5
12%
6
9
21%
7
10
24%
8
6
14%
9
3
7%
10
2
5%
 
Antal röster : 42

Inläggav Tob » ons jan 26, 2005 22:48

latarmig skrev:
Tob skrev:Det är ju det viktigast av allt, att man behåller trovärdigheten. Hur för jävligt Xander än beter sig (om man tycker det) så har jag likt caffe fortfarande en förståelse varför han beter sig som han gör.


Själv ser jag det lite annorlunda. Trovärdigheten är a och o, så långt är jag med dig, men jag kopplar inte trovärdigheten till förståelse för hans handlande så starkt som du verkar göra. Snarare handlar det om att Xander agerar trovärdigt i betydelsen att han är en person som ibland kan bete sig som ett svin. När han gör det så är han Xander. Därmed inte sagt att han inte också har många andra och betydligt trevligare personlighetdrag. Han kan vara fantastiskt öm, rolig och underbar på alla vis. Men när han blir arg eller känner sig förorättad så kan han också behandla andra människor (och andra varelser) mer ruttet än nästan någon annan. Med andra ord, det är ingen tillfällighet att det är just Xander som bär sig illa åt.


Det stämmer nog att jag kopplade ihop det rätt kraftigt. Håller med dig i ditt resonemang. Men man kan ju se det som att pga. att Xander just är en sådan person så har man förståelsen för att han reagerar som han gör, och därmed är det trovärdigt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » ons jan 26, 2005 23:09

Det ligger nåt i den där uppdelningen gänget emellan som görs (spoiler 4x21)

där Giles är visheten, Xander hjärtat och Willow anden. Eller i en lite mer teologisk variant om man måste, fadern, sonen och den helige ande.

Xander är, på gott och ont, den mest mänsklige i hela gänget. Han är (för femtielfte gången) den ende av dem som inte är mer än han verkar, som bara är en helt vanlig människa. Till och med gamle Jeeves har ju rockärmen fylld med ess från sina Ripperdagar, men Xander är alltid bara Xander. Han är mänskligheten - och alltså den som får göra fel. Errare humanum est, för att återknyta till latintråden.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav jvc_man » tor jan 27, 2005 22:59

Neee, scenen i vardagsrummet känns ganska o-trovärdig enligt mig.
Jag trodde nästan först att Demonen (Masken) påverkade alla (ex. Buffy) så att de gick emot Buffy, ärligt, väldigt o-trovärdigt och dåliga reaktioner av samtliga "vänner" och bekanta. Tycker jag inte alls om! :o

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav RalfiParpa » ons mar 02, 2005 14:43

Bortser man från zombieincidenten (som ändå bara tar upp 1/5 av avsnittet) är det här fullkomligt lysande med många quotables. Joyces "And I've had schnapps!" får mig alltid att gapskratta, likaså Xanders "So, Buffy, did you meet any nice pimps on your travels?".

Åtta.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Gordo » sön mar 06, 2005 19:16

Jag blir alltid så arg när jag ser det här avsnittet.

latarmig skrev:När det gäller Xander och Willow visar deras uppförande under festen dessutom inte bara brist på inkännande i andra människors känslor, de bär sig dessutom riktigt illa åt båda två


Håller helt med. Jag tycker att det är upprörande att de inte kan visa Buffy mer sympati. Trots att de inte känner till allt som hände mellan Buffy och Angel i Becoming så borde lite vanlig medmänsklighet göra att de kunde behandla henne bättre.

AKS skrev:Bråket på slutet berör verkligen, men jag tycker personligen att något känns konstigt då Xander skriker "Let her finish!" till Buffy då hon avbryter Willow.


Jag tycker också just den delen av bråket känns så konstig och så fel. Det känns inte som Xander och gör att alla känns så långt ifrån varandra.

Hela bråksekvensen på festen är verkligen jobbig att se och när jag såg avsnittet första gången så tyckte jag inte alls om det, men så här i efterhand så tycker jag att det är ett riktigt bra asvnitt.

Giles är fantastisk som vanligt! Den lättnad och lycka hans min uttrycker när han står i köket gör att jag ryser av välbehag! Hans replik i bilen på väg till Buffy är hysterisk rolig.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons jun 22, 2005 22:20

Jag har lite svårt att tycka om det här avsnittet.

Visst, det har sina höjdpunkter. Nighthawk. "Belgium!" Giles, som äger fullständigt - hans nästansammanbrott i köket, bilturen ("AMERICANS!" "Like riding a bloody bicycle!") och så Ripper vs Snyder i slutet. Och jag tycker både gänget och Buffy bär sig illa åt, men inte nödvändigtvis ologiskt; Buffys gnällande på Joyce om att hon försöker sätta henne i klosterskola är lite väl arrogant från en 17-åring som just varit spårlöst försvunnen i 3 månader; hon har inte förtjänat rätten att vara snipig än. Xander överreagerar, det är fullt i linje med hur han alltid varit, men inte mer sympatiskt för det. Gänget vet inte vad Buffy har varit med om, de har en massa uppdämd oro och ilska som de inte vet var de ska göra av nu när de förväntas vara lättade... därav det där enormt feltajmade partyt; som Xander säger, ingen vill behöva prata om det, just eftersom de vet att om de gör det måste alla de där känslorna upp.

Men precis som i "When She Was Bad" har jag problem med hur lätt allting plötsligt löser sig på slutet utan att något faktiskt förändrats. Zombiehistorien... alltså, jag älskar zombies. Jag har sett fler italienska zombieslafsfilmer än vad som antagligen är nyttigt. Jag gillar zombieavsnitt i Buffyverse. Men här fyller de ju ingen funktion alls förutom att tillsätta ett obligatoriskt MOTW.

Dessutom är Pat oändligt irriterande.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » ons jun 22, 2005 23:58

Du tog upp det mesta som gör det här bra och pekade också på det som är den svaga sidan. Jag håller med dig om allt (förutom att jag gillar det här skarpt, jag blir lika ilsk varje gång jag ser det - vilket för det mesta är ett gott tecken).

När det gäller att allting så fort blir bra igen så kan man givetvis peka på TV-seriemediet (allt behöver bli bra fort så gänget är samlat inför nästa MOTW), men ska man istället följa själva serien så kan en förklaring vara att de inte har råd att låta sitt missnöje ligga och gro. De lever i en farlig värld och de måste hålla ihop för att möta den. Någon annanstans skrev jag också att har i stort sett alla vid något tillfälle fått sitt liv räddat av någon av de andra, så blir man nog efterhand benägen att låta en hel del passera. Skulle de lämna varandra så har de inga andra att gå till som vet hurdan världen ser ut egentligen - och monstren försvinner inte.

Det här är dock bara försök att rädda avsnittet, jag tycker fortfarande att den här typen av problem generellt sett försvinner för fort. Då är Xanders attityd mot vampyrer bättre, från att han deklarerade att de inte var bra i The Harvest" (1x02) så har han hållit fast vid den linjen. Fast han är kanske å andra sidan lite väl rigid.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tooms » tis aug 02, 2005 20:37

dubbelpost :oops:
Senast redigerad av Tooms tis aug 02, 2005 20:41, redigerad totalt 1 gång.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav Tooms » tis aug 02, 2005 20:40

Avsnittet handlar verkligen inte om Zombies, och rent storymässigt sett så är det oerhört enkelt uppbyggt, vilket jag tror är medvetet. Det är Buffys återkomst man fokuserar på, hur personerna i hennes omgivning reagerar osv. De sista 20 minutrarna är riktigt bra. Willows konfrontation till Joyce och sedan ner i vardagsrummet. Det blir riktigt tårdrypande och i nästa sekund invaderas huset av Zombies. Ännu ett lysande exempel på hur serien klarar av att gå ifrån drama --> komedi --> action, och man gör det klockrent också.
Tyvärr också ett lysande exempel på hur man sopar konfliktproblemen under mattan med hjälp av monster. Zombieslagsmål och sedan är alla goda vänner, lamt, trist, slött manusarbete. Avsnittets dramadel hanterades bättre än tidigare, och jämfört med tidigare säsonger engagerar s3 mig betydligt mer. Serien sjunker in, den sätter sig, ungefär som första avsnittet av Ally McBeal. Jag väntar ivrigt på fortsättningen, och må vi fortsättningsvis slippa bottennapp som Ted (2x13). Taskigare ihopsatt plot får man leta efter.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav fripp21 » fre feb 10, 2006 15:44

"Shindig"

Giles är kung i detta avsnitt. ASH's minspel i köket i början. Oslagbart, tills vi ser sista scenen med Giles och Principal Snyder i slutet av episoden. Giles är kung.

Annars handlar hela avsnittet om Buffys ensamhet. Ensamhet när hon är ensam och övergiven, ensamhet när hon är tillsammans. Ännu en bra drömsekvens, denna gång med korset kvar runt halsen. Inte ens dröm-Angel kan erbjuda lättnad.
Buffy: I'm afraid.

Angel: You should be.

Everyone needs to be needed.

---

Episoden har fler detaljer som fånga uppmärksamheten hos den observante åskådaren.

- Giles samlar sig innan han ska gå ut ur köket med en harkling. Då står det "Ahem" i textningen. Ahem används alltid för detta läte, men var kommer det från??

- Buffys absurda blåa skor. Kan hon ha plockat upp dem på sin resa? När hon träffade pimps (according to Xander)? Buffys "white trash"-period?

- Cordelia vänder sig om och frågar Giles något (golf, USA Today) och har blicken på fel punkt, flyttar blicken mitt i meningen...

- Shindig, shindig, shindig. Med definition denna gång. Dip ingår tydlingen.

- Cordelia: "I'm the dip". Indeed you are!

- Giles telefonsamtal med Stoner. Hysterical. :)

- "Americans!" :D

Till sist. Snacka om att sätta kaffet i vrångstrupen. Jag trodde först att det var Giles som blivit påkörd av en bil och låg död på gatan. Fasen, I got a scare there. Mr Whedon, please not Giles, damn it.

Betyg: 8
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav gaspode » ons feb 15, 2006 17:29

Jag bara ser till att svara så att du känner hur uppskattade dina recensioner är! :)

Det får nog bli en genomtittning i sommar.. känns som att det kommer bli fantastiskt!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » mån okt 16, 2006 0:09

Jahapp. Nä, det här är inte ett avsnitt som vinner på omtitt.

Bästa citat:
GILES: Unbelievable. 'Do you like my mask? Isn't it pretty? It raises the dead!' Americans!


Bästa popkulturreferens: Kan inte hitta någon. Men jag hävdar att scenen där Giles kör på en zombie är en omvänd referens - det finns en nästan exakt likadan scen i "Shaun Of The Dead", och vi vet ju att Pegg & Wright kan sin Buffy.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: “It’s all fun and games until someone loses an eye.” Kul replik.

Hej Joss Whedon: Allt som varit begravet över sommaren - oro, övergivenhet, alltihop - kommer upp igen. Som en, tja, zombie ur en grav, liksom. Behold the metaphor.

Awww: Giles som nästan brister i gråt av lättnad i köket.

Höh? Mycket, men framför allt det där idiotiska att zombierna bara försvinner i ett trollslag. Hade man inte åtminstone kunnat få ett par fina försoningsscener mellan gänget i samband med lite likbegravning på bakgården? Hade varit en snygg hopknytning med kattbegravningen också.

Wow, detta är en bra serie: Svagt avsnitt, men alla scener med Snyder är ju fantastiska. Och slutscenen med Willow och Buffy är rätt bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » mån okt 23, 2006 11:48

Det här tyckte jag var rätt kasst. Nu måste det snart hända mer grejer och inte bara Buffys hundögon till pianomusik... :cry:

Referensen till Jurtjyrkogården är kul, men effekten när jorden rör sig under uppvaknandet är usel.

Och vad jag inte förstår är reaktionerna, men ni som kan det här bättre får gärna förklara och övertyga mig. Tidigare har vi sett hur alla i gänget går och önskar att Buffy bara skulle komma tillbaka och allt skulle vara som förut, att de själva inte klarar av jobbet helt 100 och helt enkelt saknar henne. Så kommer hon, och självklart är något sådant inte enkelt, men vad hände då med alla? Man använder hennes hus till en egen fest (även om den ursprungligen ska vara en intim middag för de närmsta) och man tar i ett ögonblick tydligt avstånd från Buffy. Som om man egentligen inte ville att hon skulle komma tillbaka. Vad kom det ifrån? Helt plötsligt blir alla elaka och går på henne nästan mer för att hon kom tillbaka än att hon drog! Buffy själv drar sitt strå till stacken genom att självömkande vägra att berätta vad som egentligen hände med Angel.

Som tur är kommer ett gäng zombies :P och räddar avsnittet, zombies är alltid kul.

Men så blir jag undrande igen: efter att vi slagits ett tag ihop så är vi alla jättegoa kompisar igen och allt det andra har inte hänt? För kraftiga svängningar och kappvändande för min smak helt enkelt.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » ons maj 30, 2007 18:50

Nja, detta har inte blivit bättre sedan sist. Lite tråkigt och ja...tråkigt.

Älskar dock Giles' reaktion ute i köket då Buffy precis kommit tillbaka. Den där tysta, enorma lättnaden. Sen får ju Giles även säga:

GILES: Like riding a bloody bicycle!

om att tjuvkoppla en bil. Go, Giles! :D

Jag har förståelse för gängets känslor av besvikelse över Buffy. Hon hör inte ens av sig. Jag skulle vara enormt besviken och förbannad på en sådan kompis. Sen kan ju vi tycka att stackarn har dödat Angel och yada-yada, men det vet ju inte Willow, Xander och de andra något om för Buffy har inte velat berätta. Hon har inte ens gett dem en chans att försöka förstå eller bara uttrycka sympati. Kom ihåg att Willow i slutet av Becoming har den där drömmen om att Buffy och Angel är tillsammans nånstans och håller sig undan av romantiska skäl. De vet alltså inte alls vad Buffy gått igenom och Buffy nästan anklagar dem pga av detta även om det är hon som valt att inte säga något.

Däremot fattar jag verkligen inte hela festgrejen. What were they thinking?!

Håller med mig själv om detta fortfarande:

AKS skrev:Bråket på slutet berör verkligen, men jag tycker personligen att något känns konstigt då Xander skriker "Let her finish!" till Buffy då hon avbryter Willow. Jag vet inte om det är själva repliken som är fel, eller om Nicky Brendon inte lyckas leverera repliken på det sätt han borde leverera den. I vilket fall som helst, den repliken tar mig alltid "ut ur" avsnittet för ett par sekunder om ni förstår vad jag menar.


Känner fortfarande precis likadant.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tis nov 10, 2009 0:24

Det här tycker jag är ett rätt så bra avsnitt, klart bättre än Anne. Zombiestoryn är ganska tråkig, men den tar ju inte upp särskilt mycket tid.

Jag älskar Giles i scenen med Snyder!

AKS skrev:Jag har förståelse för gängets känslor av besvikelse över Buffy. Hon hör inte ens av sig. Jag skulle vara enormt besviken och förbannad på en sådan kompis. Sen kan ju vi tycka att stackarn har dödat Angel och yada-yada, men det vet ju inte Willow, Xander och de andra något om för Buffy har inte velat berätta. Hon har inte ens gett dem en chans att försöka förstå eller bara uttrycka sympati. Kom ihåg att Willow i slutet av Becoming har den där drömmen om att Buffy och Angel är tillsammans nånstans och håller sig undan av romantiska skäl. De vet alltså inte alls vad Buffy gått igenom och Buffy nästan anklagar dem pga av detta även om det är hon som valt att inte säga något.

Precis så tycker jag också, tänkte skriva något liknande.

Favoritcitat:
Giles: Cordelia, it's me! It's me!
Cordelia: How do we know it's really you and not Zombie Giles?
Giles: Cordelia, do stop being tiresome.
Cordelia: It's him.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » lör aug 25, 2012 22:06

Jag gillar inte zombiekatter.

Det finns mycket bra i det här avsnittet även om jag tycker sämre om det än Anne faktiskt. Hela zombiegrejen går bort. Känns lite lite överdrivet det där om att man inte kan begrava sina bekymmer, för de kommer ändå upp till ytan. Däremot är Buffys utanförskap på hemmaplan intressant. Konfrontationen med Willow och sedan resten och hur de sammarbetar till slut. Good stuff.

Favoritscen i avsnittet är i början när Buffy kommit hem till Giles och han är i köket själv, ler och ser så otroligt glad och lättad ut.

Jag har för övrigt bestämt mig för att inte betygsätta avsnitten. Det känns inte som att jag skulle kunna ge ett objektivt betyg. Det är liksom Buffy och det är för mycket känslor inblandade för mig i alla avsnitt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Re: 3x02 Dead Man's Party

Inläggav Spuffy » ons feb 10, 2016 23:16

Och här - ett av denna säsongs två sämsta avsnitt enligt min mening! Zombiegrejen, blöh. Och vilken besvikelse - jag hade fått för mig att Joyces kompis som fick på sig masken var ond från början och hade värsta plotten här, men så var det ju inte. Hon blev bara dödad och besatt. Meh.

Däremot finns det annat som är tungt och viktigt, så som hur alla hanterar Buffys återkomst. Jag har samma favoritscen som MKF - när Giles står i köket och lyssnar på gänget prata och ler för sig själv. Lättnaden och stoltheten i hans blick där är så skör och fin tycker jag. Och uppskattar även frustrationen som både Joyce och Willow visar när Buffy återigen är på väg bort. Men ACK vad frustrerad jag blir över att hon inte berättar att Angel hade fått tillbaka sin själ när hon var tvungen att döda honom. Gahhhh!!! Påminner mycket om frustrationen i säsong 6 när (spoiler spoiler s6) hon först inte berättar var hon var när hon var död. Xander är dock en douche som vanligt, även om han har en del poänger. Jag har aldrig fattat grejen med honom. Blabla bästa kompis bla bla. Han är ofta svinig och låts vara så. Urk. Men Buffy har också svinat sig här och varit en kass kompis, för att inte tala om vad hennes mamma måste ha känt under denna tid. Fast är inte det väldigt passande här ändå? Hon är väl 17 år här? Samtidigt som hon har haft det här stora ansvaret i ett par år nu och tycker sig kunna sköta allting själv. Och så säger hennes mamma att hon inte får komma tillbaka, det blir en grej och hon är stolt som bara en 17-åring kan vara..? Men fortfarande - hon har ju behandlat sin familj/vänner som skit.

Men Xander är fortfarande en douche.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare