Doctor Who

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » lör maj 19, 2007 21:53

noike: Ja, det var ju lite tokigt. Dessutom riskerar man missa bra tillfällen, jag skulle naturligtvis ha använt det till...
AKS skrev: Nummer 10 here I come!!!

... istället. Naturligtvis. Inte bra när det går för snabbt.

Hehe. Just det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 22:07

Do'h! Ja, det hade varit ett perfekt she-said-ögonblick.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör maj 19, 2007 22:51

:D :D Naturligtvis...

3.07: Oooh, jag gillar! Ett av de tre bästa denna säsong. Väldigt intensivt och lite halvspännande. För de yngre tittarna var det nog en nagelbitare.

Saxon!! Så, så spännande... Marthas mamma, vad får hon ut av detta? Jävla backstabber.

Gillade scenerna mot slutet. Dels inne i Tardis, men även då Martha pussade den där killen. Jag skulle förresten gärna se, nästa säsong, att doktorn får en ny companion (Freema får gärna vara kvar) och då gärna en kille. Inte som Mickey och Jack som bara är med ibland (de kanske inte ens rknas som companions) utan nån som är med lika mycket som Rose och Martha.

Som sagt, ett av de bästa denna säsong. Så här skulle jag rangordna dem:

1. Smith and Jones -- Riktig kul och underhållande inledning. Martha rockar i detta avsnitt.
2. The Lazarus Experiment
3. 42
4. Gridlock
5. Evolution of the Daleks
6. The Shakespeare Code
7. Daleks in Manhattan
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » lör maj 19, 2007 22:55

3.07, nja det här påminde alldeles för mycket om The Impossible Planet från förra säsongen, som jag heller inte var speciellt förtjust i, och det här var knappast någon förbättring. Den här säsongen tycker jag i allmänhet känns off.

Previewn för nästa vecka såg ivarjefall mer lovande ut. Bakåt i tiden istället för rymdskepp, har funnits långt fler avsnitten av den sorten som varit riktigt bra än de på rymdskepp. Det enda rymdskeppsavsnitt som riktigt sticker ut och fungerade är The Girl in the Fireplace.

Hoppas andra halvan av säsongen kan vara mycket bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » lör maj 19, 2007 22:57

Just det! Glömde nämna previewn för nästa avsnitt som jag verkligen gillade. Ser ut att bli ett bra och spännande avsnitt.

Håller med dig, Illyria, om att 42 påminner om The Impossible Planet, men det gör inte mig nåt eftersom jag gillade det. Inte de bästa avsnitten, men helt klart bra Doctor Who.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tam » lör maj 19, 2007 23:23

(spoiler 3.07) Nja, det var väl inte nåt av de bästa. Påminde om The Impossible Planet gjorde det väl litegrann, men det är ett av mina favoritavsnitt så det tyckte jag mest var trevligt. Men här blev det inte samma nerv. Det jag gillade var när Doktorn var "infekterad" och rädd. När Doktorn klankar ner på mänskligheten förstår man att nu är det illa. Den tysta scenen när Martha och Doktorn gled isär var fin. Och slutet i allmänhet. Och Saxon-historien på hemmaplan är spännande.

Gridlock är fortfarande det enda avsnittet denna säsong jag tyckt varit riktigt, riktigt bra. Och även om jag tycker Martha är bra så är det inte riktigt samma fina känsla som det var innan. Tyvärr.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 23:23

3.07 Lite likt Impossible Planet ja, men jag bryr mig inte. Det hör lite till charmen. Och bra avsnitt. Ju mer jag ser av Marthas familj, desto mer ogillar jag dem. Fast på ett bra sätt då, för de är väldigt själviska varelser.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » sön maj 20, 2007 17:31

det här avsnittet s03e07 var lite tungrott, jag fick pausa i början och gå å göra något annat för att sen komma tillbaka och titta klart. det känns lite fel att the doctor är så känslomässigt bunden så snabbt till sina tjejer, det går så snabbt, först säger han "nej nej inga fler" och sen "I give this to regular flyers" eller vad han sa... dubbla hjärtan kanske gör att det går dubbelt så fort. men det är klart, de måste ju byta ut dem ganska snabbt så... men... ja...
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav wyndham » tor maj 24, 2007 23:14

3x07
Som Tam skrev är ju The Impossible Planet ett mästerverk, så inget fel med det. Lustigt att även detta avsnittet hade Firefly-liknande musik på ett ställe. Har inte sett den där nya solfilmen, men jag gissar att det fanns en del likheter med den också.

Men jorå, lite spännande sådär. Hade problem att följa med i spelreglerna för avsnittet, något som är rätt grundläggande för att en sån här historia ska funka. Annars har ni väl sagt vettiga saker att hålla med om. Men jag måste tillägga...

- Doctor!
- What is it now?
- Who had the most number ones, Elvis or The Beatles?
- Elvis. No! The Beatles. No! Wait. Arhm... Erm... Rrrr... What was that remix... Ehm. I don't know! I've been a bit busy!
- Fine, I'll ask someone else.
- Now where was I... Here Comes the Sun. No!

IRLG!!! :D
Senast redigerad av wyndham tor maj 24, 2007 23:27, redigerad totalt 1 gång.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav wyndham » tor maj 24, 2007 23:24

3x06
tyckte jag förresten inte om lika mycket som er andra. Han blev ju så fuuuuul. Och monstret var nästan lika fult. Kul dock med orgel, smoking och arc-hintar.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Illyria » lör maj 26, 2007 21:26

7 minuter kvar till ett nytt avsnitt!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » lör maj 26, 2007 23:38

3.8 Det här gillade jag mycket.

Passade inte riktigt in i det vanliga mönstret.

Min hjärna försöker pussla ihop det med Saxon-handlingen och det går inte så bra ännu. Men det beror nog mest på att vi fått veta att Saxon inte gillar Doktorn och det är allt. Jag ogillar när man får veta allt viktigt i efterhand.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön maj 27, 2007 0:47

3.08: Ett av de bästa Doctor Who-avsnitt jag sett! Att säga att jag gillar det mycket skulle vara en "underdrift". Detta var så satans bra och nästa vecka verkar bli minst lika bra (spoiler teaser 3.09) med känslomässigt trauma som följd för doktorn kan jag tänka mig. Han blir far till helt mänskliga barn om jag såg rätt! Ett barn som han rent teoretiskt skulle kunna besöka i framtiden. Hoppas det inte är lur dock, så att man bara tror att han blir pappa.

(spoiler 3.08) Jag älskade känslan i detta avsnitt och att doktorn inte är doktorn och allt ansvar ligger hos Martha. Mycket bra spelat av David Tennant också, som verkligen tycks kunna spela vilka roller som helst.

Gillar den förste killen som förvandlades till utomjording. Hans ögon och sneda leende passar så bra till rollen.

Himla coolt med soldater som är fågelskrämmor också. :)

(edit) Fixar spoilertaggar. (/edit)
Senast redigerad av AKS tor mar 13, 2008 23:08, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön maj 27, 2007 1:06

AKS skrev:Detta var så satans bra och nästa vecka verkar bli minst lika bra (spoiler teaser 3.09) med känslomässigt trauma som följd för doktorn kan jag tänka mig. Han blir far till helt mänskliga barn om jag såg rätt! Ett barn som han rent teoretiskt skulle kunna besöka i framtiden. Hoppas det inte är lur dock, så att man bara tror att han blir pappa.

Jag såg aldrig teasern. Men blir de helt mänskliga? Eller skulle någon av dem teoretiskt sett sluta åldras och bli väldigt bitter och hysa hatkänslor mot sin försvunna pappa? Någon som John Simm?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön maj 27, 2007 1:07

noike skrev:Min hjärna försöker pussla ihop det med Saxon-handlingen och det går inte så bra ännu.

Lill-killen, klocktjuven alltså, är Mr Saxon? Det var min första tanke. Inte för att jag har mycket att grunda det på, förutom att jag tyckte han hade en Simmsk kvalité.

3x08 var i sanning skitbra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » sön maj 27, 2007 1:08

noike skrev:
AKS skrev:Detta var så satans bra och nästa vecka verkar bli minst lika bra (spoiler teaser 3.09) med känslomässigt trauma som följd för doktorn kan jag tänka mig. Han blir far till helt mänskliga barn om jag såg rätt! Ett barn som han rent teoretiskt skulle kunna besöka i framtiden. Hoppas det inte är lur dock, så att man bara tror att han blir pappa.

Jag såg aldrig teasern. Men blir de helt mänskliga? Eller skulle någon av dem teoretiskt sett sluta åldras och bli väldigt bitter och hysa hatkänslor mot sin försvunna pappa? Någon som John Simm?

Jag kollade teasern efter att ha läst AKS spoiler och jag tyckte den kändes dubbeltydig. Kan vara vad som händer, kan också vara drömscener, visioner av nåt slag. Jag lutar mot de scener. Det kryper i skinnet på mig för att vi inte kommer se vad som gäller förrän om en vecka.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » sön maj 27, 2007 1:16

Fortsättning om teasern: Alltså, troligtvis är det väl drömscener eller hur många år får Martha stanna där i dåtiden? Iofs kanske det blir nån sorts fastforward för det skulle vara så cool om han blev pappa där... Det är väl 50-50 på om det händer tyvärr. :( Men *om* han blir pappa så borde de ju vara helt mänskliga... Han är ju helt mänsklig för tillfället. Eller tänker jag fel?

DVD-priset kommer att vara värt det bara för detta avsnitt! Freakishly good!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » sön maj 27, 2007 1:22

AKS skrev:Men *om* han blir pappa så borde de ju vara helt mänskliga... Han är ju helt mänsklig för tillfället. Eller tänker jag fel?

Jag tycker du tänker rätt, ja. Och medhåll, kvarstannande ett bra tag vore coolt. Vare sig han pappa eller inte kan det sätta en del skruller i huvudet på honom. Eller ännu fler. The Madness of Doctor Who.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » sön maj 27, 2007 1:58

3.08
Me like. Historiska DW-avsnitt fungerar alltid bäst för mig, och detta var inget undantag, verkar kunna bli det bästa tvådelade-avsnittet sedan Empty Child/The Doctor Dances!

Teaser 3.09 Jag undrar om det verkligen är på riktigt, eller om han bara ges alternativ/drömmer om hur en möjlig framtid med henne skulle kunna se ut... just för både bröllop och sen många år gamla barn ses. Det ser lite drömlikt ut också så jag lutar mot ej verklighet. Dock skulle det också kunna förfölja honom, hela what could have been om han förblivit männsklig. Och sen är det ju inget Dr Who utan doktorn.

Hoppas resten av säsongen fortsätter i den här stilen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Peak » sön maj 27, 2007 3:36

3x08:

Kan vara bästa avsnittet i serien. Sitter och grunnar på om den skall plocka bort "Girl in the Fireplace" från förstaplatsen. Tror att det hela kommer att bero på del 2. Håller den upp så... :p

Trivia: Det här dubbelavsnitt bygger på Paul Cornells bok av samma namn (Human Nature).

http://www.gallifreyone.com/file.php?id=na-38
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion

Inläggav Tam » sön maj 27, 2007 6:54

Instämmer i hyllningskören.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav AKS » sön maj 27, 2007 19:59

Någon har tagit sig tiden att dechiffrera Johns dagbok (spoiler senaste avsnittet): http://grbggrl.livejournal.com/6113.html

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav danneman » mån maj 28, 2007 3:09

Förstår inte varför så mycket folk gillar den serien. Jag såg första avsnittet (2006 versionen) och det kändes som rena barnprogrammet. Plaskdockor började leva, en telefonkiosk var hans rymdskepp, rätt mycket löjliga saker händer på slutet...

Jag bara undrar varför ni och resten av världen är så förtjusta i denna serien? Någon som kan förklara det för lilla mig? :)
danneman
Demon Fodder

Inläggav noike » mån maj 28, 2007 3:20

danneman skrev:Jag bara undrar varför ni och resten av världen är så förtjusta i denna serien?

Ibland vill man se något som inte tar sig själv på för stort allvar och försöker vara något den inte är och bara är oerhört underhållande.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Peak » mån maj 28, 2007 4:29

Alla som lyssnat ända till slutet på min Star Trek-podcast vet svaret... :p Till en del iaf...

Svar:
Ju längre en TV-serie pågått, desto större chans är det att jag åtminstone kommer att kolla upp den. Har de hållt på så länge så måste de ju göra nåt rätt.. :p Detta gäller inte såpor och en hel del annat skrot..

Jag har varit Doctor Who-fan rätt länge. Köpte VHS:er från England sedan 90-talet någon gång (eller om det var början av 2000, börjar bli senil på gamla dagar) och är väldigt glad över att serien startat upp igen och är så pass bra som den är... Det är mycket som kan gå fel när man startar upp en serie efter en sisådär 15 års paus.

Beviset på att de göra nånting rätt är alla audios och böcker som kommit/kommer ut...

http://www.drwhoguide.com/books.htm

http://www.drwhoguide.com/bfaudio.htm

Fast för att komma in i serien så krävs det nog mer än att bara se ett avsnitt, är jag rädd...

Kan ju lägga till: "Hela världen förutom Sverige då eftersom serien går s**tdåligt här på SVT av nån anledning"
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion

Inläggav HippieSpellan » mån maj 28, 2007 8:20

Gudars skymning! Jag tror jag dör!
det är ett riktigt fantastiskt avsnitt 03e08.
Jag har bara sett till hälften i skrivande stund men jag blev så imponerad att jag kände att jag måste skriva det.

Jag såg hela. det är absolut BY FAR den bästa hittills imo.
Senast redigerad av HippieSpellan mån maj 28, 2007 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav A bear » mån maj 28, 2007 11:02

Har så smått börjat gräva mig in i Doctor Who också. Kändes som om jag behövde något brittiskt, och dessutom fick jag lite tidig-säsong-abstinens när jag blev klar med Buffyomtitten, och Dr Who-säsongerna är ju korta...

Så upp till 1.6. Visst är det charmigt i all sin lågbudgetfånighet. Handlingarna i de första avsnitten är väl sisådär - att göra ett dubbelavsnitt snott rakt av från "Bad Taste" kändes lite meh - men doktorn är en intressant figur, det smygs in antydningar om framtida utvecklingar här och där, och potential finns ju.

Och den potentialen kommer fram i "Dalek". Fan, detta var RIKTIGT bra. Jag har aldrig sett mer än enstaka snuttar av "gamla" Dr Who, men varenda gång verkar han bli jagad av de där "exterminate!"-konservburkarna; här blir det som att de samtidigt knyter an till den gamla serien och klipper banden, bygger upp det till något som är ett snäpp högre. Och scenen där doktorn inser vad det är han är inlåst med... verklig höjdare. Alltid bra när en hjälte som hittills verkat lite charmigt halvkompetent och cool plötsligt grips av panik och blir på allvar.

Sen finns det fortfarande saker jag har lite svårt för. Tyvärr är Rose en av dem; Billie Piper är hur kul som helst, men karaktären känns ofta lite för mycket "spring och skrik tills doktorn räddar dig" - hon är med för att ge oss en känslomässig koppling, men hon GÖR inte faktiskt så mycket. Förhoppningsvis får väl hennes roll i och med "Dalek" också lite mer cojones.

Så jo, jag smågillar. Och kul med en serie där man är i princip helt ospoilad också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » tis maj 29, 2007 23:37

Njuter av dina första intryck, Björn. Början av Doctor Who har vissa likheter med början av Angel om man säger så.

Men tillbaka till framtiden...
3x08
...eller 1913 var det visst. Det är så kul när Doctor Who är bra. Man blir liksom uppåt. Själv har jag aldrig kategoriskt föredragit historiska avsnitt, även om The Empty Child sticker ut eftersom det var seriens första fullträff. Human Nature hamnar nog precis utanför topp 5 för mig, men jag håller med om lovorden ovan. I fristående two-parters tycker jag oftast att del 1 är vassare, men här verkar nåt stort vara på gång.

Ser inte nödvändigtvis kopplingen till Saxton, men däremot går tankarna till Face of Boe's profesia. Pojkspolingen övertygade inte riktigt, men vi får väl se.

Och fågelskrämmorna! Just lovely. Bättre flunkies får man leta efter. De påminde om tvångströjorna i Hush.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav HippieSpellan » tor maj 31, 2007 1:04

de har verkligen doctor who nippran, inte bara doctor who confidential utan även totally doctor who. inte direkt bra=D
tecknad dr who=D
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav AKS » lör jun 02, 2007 20:54

Man vet att man gärna vill se ett avsnitt då man sitter och uppdatarer på BitMe innan avsnittet ens sänts klart. Men om det är 45 minuter långt så tar det nog slut bra precis nu nån gång. Kom igen!! :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film