5x20 - The Girl In Question

Här pratas det om Angel Säsong 5

Hur tänker de?

1
2
5%
2
1
3%
3
2
5%
4
1
3%
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
8
21%
8
8
21%
9
8
21%
10
6
16%
 
Antal röster : 38

5x20 - The Girl In Question

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 11:11

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Det här var nog bland de roligaste avsnitt jag sett, ett helt fenomenalt STANDALONE!!! Just det avsnitt 5x20 är inte en fortsättning på något, det är inte skapandet av en avslutning, det är bara ett jävligt bra avsnitt. Kan min oro stämma? Är det så att vi ska få någon slags luddig avslutning så att WB kan börja trycka ut filmer som ingen vill ha och som STJÄRNAN INTE VILL GÖRA!?

Det här avsnittet som avsnitt nummer 5 i början på säsongen = toppbetyg
Det här avsnittet som 3e sista avsnitt någonsin = skandal
Senast redigerad av Off tor maj 06, 2004 14:14, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » tor maj 06, 2004 13:36

Åh, jag vill se!!!
Måste tyvärr jobba till 17 idag och vet inte hur jag ska klara mig.
Kunde ju inte ens hålla mig borta från den här tråden

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav JRT » tor maj 06, 2004 14:03

Suveränt avsnitt! Mycket roligt. Du tycks missat betyg 10 på pollen dock...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 14:14

Fixat
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tor maj 06, 2004 14:42

som Off säger, som typ 5:e avsnitt hade det här varit Guld, men nu är det lite stressande att lägga ett såpass stand-alone som tredje sista avsnitt. :(

Jag ger det ändå bra betyg, för det är ett bra avsnitt, men lite besviken över tajmingen måste jag säga att jag är.

Fred/Illyria-delen är ju grymt bra, särskilt skådespelet, både Denisofs plågade skådespel och Amy Ackers skiftande mellan Illyria och Fred.
Illyria är verkligen inte nånting av vad Fred är. Man hade kunnat tänka sig att Illyria skulle "spela Fred" lite sämre, a la Buffy gör Buffybot och Willow gör Vamp Willow, men å andra sidan har Illyria alla Freds minnen o.s.v, plus att hon är lite övermänsklig, så det är kanske i sin ordning trots allt. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 14:46

Alltså jag hade gett avsnittet minst en 9 om det inte varit så nära slutet. Någon gång i framtiden när jag vill se ett riktigt bra Angel-avsnitt kommer det här åka på många gånger.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » tor maj 06, 2004 14:51

Off: Aw, du behöver inte prata för alla, det finns dom som vill ha TV-filmer. Jag, t ex :)

Men vad gäller avsnittet håller jag med dig. Italienbiten var väldigt rolig, fast det kändes verkligen som om det låg fel. Med så få avsnitt kvar vill jag ha så mycket som möjligt av det som verkligen betyder något.

Å andra sidan är det ett sådant där tveeggat svär; jag förstår DeKnight & Drew, de ville ta upp och ha kul med Angel/Buffy/Spike-triangeln en sista gång. Dessutom kan ett avsnitt med Tom Lenk aldrig vara fel. Aldrig. Och scenerna i Los Angeles, med Wesley och Illarya (sp?) rockade rumpan av rätt många avsnitt i den här säsongen (då tycker jag ändå om säsongen enormt mycket, den har varit fantastiskt bra, så ingen missförstår mig). Underbart.

Jag vet inte. Låter det här splittrat så beror det på att jag är det. Summan av den berömda kardemumman är väl att jag tyckte om avsnittet väldigt väldigt mycket, men hälften av det låg helt enkelt fel i tiden.

Två avsnitt kvar. Jag börjar förstå hur de irakiska krigsfångarna känner sig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 15:09

adolvsson: Känner du som att du står på en kartong och om du ramlar av den blir du elchockad?

I'm right there with you buddy

edit:

Såg precis att jag inte sagt det här som bör sägas varje gång han är med. Tom Lenk är ett geni.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » tor maj 06, 2004 21:41

Jag tror aldrig jag skrattat så mycket åt ett Angel avsnitt.
Jag hade spoilat mig på det här avsnittet och visste vad det skulle handla om och vilka gästskådespelare som skulle vara med.
Men jag trodde inte det skulle bli så här.
Men jag tyckte det var mycket bra ändå.
Spike-Angel vilken duo!!
Ilyria/Fred och Wes vilken tragedi.
Väldigt trist att de inte fick en showdown med the immortal bara.
Det sämsta med avsnittet tycker jag var att det var för lite Andrew.
Den stora frågan är nu. Hur fan ska de sy ihop det här till en värdig avslutning av Angel på två avsnitt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Langtry » tor maj 06, 2004 21:44

Instämmer i frågan hur de ska få ihop detta på bara två avsnitt...

Återblickarna var bra som vanligt :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Matt » tor maj 06, 2004 21:48

Ja jag gillar Angelus.
Men sen var det synd att det inte var mer Darla och Dru.
Darla är så vacker.
Är jag ensam om att tycka det?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 21:56

Julie Benz är to hot for tv och en riktigt bra skådespelerska. Har aldrig riktigt förstått hur snabbt folk lyckas komma in i sina karaktärer när de bara ska vara med i ströavsnitt men både Benz och Landau gör det väldigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » tor maj 06, 2004 22:01

Jag blir så glad när vi är överens Off.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 22:06

Jag också för annars behöver jag förklara varför du har fel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » tor maj 06, 2004 22:11

Ödmjukhet är så vackert. ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Matt » tor maj 06, 2004 22:38

Angel säger till den italienska bartendern att de letar efter en amerikansk tjej med blont hår och blå ögon.
Jag är ganska säker på att Buffy har gröna ögon.
Att glömma bort sin flickväns eller sitt ex ögonfärg kan inte vara populärt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Simon » tor maj 06, 2004 22:51

Alldeles utmärkt avsnitt, och olikt de flesta här tycker jag det funkar riktigt bra som en form av uppbromsning innan finalen, så det liksom inte rinner iväg av bara farten. Det jag kan känna lite är att detta avsnittets meddelande var ett förtydligande av ett de redan förmedlat, för att de fansen som krampartat hänger fast vid att Spike eller Angel i slutändan ska få Buffy ska fatta. Spike har subtilt rört vid det, Buffy's kakdegsliknelse rörde vid det, och även Smile Time. Om Buffy någonsin får nån av dem kommer vi aldrig få det på papper, och det finns en stor möjlighet att de faktiskt aldrig får varandra, disney-style.

På det viset kan jag tycka att det detta avsnittet säger har sagts redan, och därför kan vara överflödigt.

Men men, den berättelsen låg som bakgrund till något av det i särklass roligaste sedan Spin the bottle och Storyteller. David Boreanaz fullkomligt LYSER när han får spela den patetiska och lätt överspelande sidan av Angel (surmutte-Angel dominerar annars denna säsongen) - och "SON OF A BITCH!" från Spike satt så rätt att jag nästan fick magknip av skratt. Tom Lenk är ett geni, ja. Hans pauser är fullkomligt sanslöst bra. Han var en ingridiens som gjorde Damage till en av säsongens, om inte säsongens höjdpunkt. Oj, och låt mig inte glömma Storyteller. UN-DER-BART avsnitt.

Men nu kommer vi rockringande tillbaka till Angel. Detta är bra. Det är rappt, roligt, välskrivet, godhjärtat, och skruvat på ett sätt som, låt oss vara riktigt ärliga, bara Whedon/Buffyversumet kommer undan med.

en stark 8:a, med motivationen att; Vi är rätt klippska, och har listat ut det detta avsnittet skulle förmedla för längesedan. Det saknar lite känslomässig resonans som gjort stora komiska avsnitt förr i serierna till sådana kanonavsnitt, men Wes och Illyria bjuder ändå tillräckligt på sanna känslor.

Och jag vill också speciellt nämna den italienska W&H-chefen. Äckligt rolig.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » tor maj 06, 2004 23:39

Alldeles utmärkt avsnitt, och olikt de flesta här tycker jag det funkar riktigt bra som en form av uppbromsning innan finalen, så det liksom inte rinner iväg av bara farten.


Alltså hade det varit avsnitt 17 och sen hade vi kickat igång med en rejäl avslutning som tex Buffy s07 hade jag varit överlycklig men jag tror inte att de kan fixa ett bra avslut på bara 2 avsnitt. Aja jag får hoppas. Den här säsongen har iallafall varit helt underbar.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Simon » fre maj 07, 2004 9:40

Nej, jag är också skeptisk till det, men så har jag nästan förberett mig på att det kommer kännas som en säsongsfinal och att det helt enkelt inte kommer mer efter. Som en säsongsfinal tycker jag också det är den bästa att sluta på i hela serien, om man antar att de vinner denna kampen. Det är ju trots allt bossen av bossarna de går upp mot nu, och att styra W&H den största prövningen AI gått igenom. Fixar de det så känns det som att, som Angel sa i You're Welcome, de kan slå det, vadän som kommer härnäst.

Och som metafor har de liksom lyckats i karriären och yrkeslivet, något jag iallafall har tyckt och känt att säsong 5 delvis handlat om hela tiden. Kampen mot rutiner, att inte tappa gnistan.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav malavel » fre maj 07, 2004 17:10

Alskade som alla andra Illyria och Andrew. Men jag hatade vad de gjorde med Buffy. Som om s6 och s7 inte var nog. Usch! Och scenerna i Italien blev lite jobbiga i längden och plotten med huvudet var puckad. Egentligen borde jag ge det en etta som protest, men det var faktiskt rätt så kul så det får en svag 7:a.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Simon » fre maj 07, 2004 18:08

Såg om det idag, får man ändra till 9.5 eller nåt? Så jädra bra! :)


"I just wanna see you happy! Well, not too happy, cause then, I'd have to stake ya!"

"Did you know he spent a HUNDRED AND FIFTY years in a Tibetan monastery!? Which I.. guess explains all the desire."

"...like gypsies, *spotta*, we will speak of them no more!" <- och jah, ALLT med henne. Speciellt utläggningen om kidnappare, helt hysteriskt rolig.

"No no no nooo! The two of you are so preecious, but noOOoo. This is a civilized country, we do these things all the tiiime. Somebody gets kid-naaaped, somebody pays the mooney, everyone goes home haaappy."

Jag kan fortsätta, men ja, det får vara bra så.

9.5.

(och en sak till, huvudet och "familia de capo", så gryyymt bra!)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » fre maj 07, 2004 18:25

The money, the head. The money, the head. Head,money.Money,head
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Simon » fre maj 07, 2004 18:33

Hahahah, jah.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Horrabin » fre maj 07, 2004 22:54

Tja, en aning konstigt kändes det ju att se det här avsnittet nu. Det enda som passade in på något annat i hela säsong 5 var ju just Wes & Ilyria. Vad hände med Angels bisarra "the baby belongs to the Fell" i förra avsnittet? Okej, att det inte nämndes specifikt, men det borde väl åtminstone ha varit något som Gunn, Wes & Lorne pratat om? Haft lite tveksamheter inför hans agerande? Om det inte tas upp igen någonsin så är det uselt för att då var hela plotten om barnet i Timebomb bortkastad, och om det kommer tillbaka i nästa eller i det sista avsnittet så är det uselt att det är helt bortblåst här.

Det var ett ganska roligt avsnitt även om det är lite underligt att se Angel & Spike bete sig alldeles omogna. Det var inte riktigt den nivån de låg på senast de träffade Buffy. Och hur kommer det sig att de är klumpigare än någonsin i det här avsnittet? Och jag måste säga att tillbakablickarna med Angel och Spike kändes fel, jag har aldrig fått intrycket att de har tyckt om varandra på det sätt vi fick se här. Jag har alltid haft för mig att de har haft en grym rivalitet, den gamle mot den nye ungefär. Här var det som om de var bästa kompisar. Skoj att se Darla och Drusilla igen i alla fall. Speciellt Spike och Drusilla i Spikes minne av Italien på 50-talet. Och hur var det egentligen med Andrew och hela Watchers Councils aversion mot Angel nu när han jobbar med de onda? Varför är Andrew nu helt plötsligt kompis med dem igen? När hände det att Angel fick "OK"-stämpeln?

Hela plotten med huvudet var ganska svag, men genomförandet var okej. Wolfram & Harts kvinnliga boss var rolig och bystig, något som fick mig att gilla henne. :) Andrew var tyvärr inte så rolig som han brukar vara, även om det är skoj att se honom igen rent allmänt. Gunn, Lorne och Harmony kan strykas ur serien helt och hållet, ingen skulle märka om de försvann.

Så till det som var riktigt bra i det här avsnittet: Wes och Ilyria. Här fick Amy Acker verkligen brilljera när hon växlar mellan den glada, varma och spontana Fred och den kalla och analytiska Ilyria på bara någon sekund. Grymt bra gjort, och man förstår verkligen Wes ångest när hans älskade åter står framför honom fast han vet att det inte är på riktigt. Blir intressant att se om Ilyria kommer att fortsätta spela Fred för att utforska Wes känslor mer. Hon var ju sugen på det, även om han inte var det. Nå, det var mycket bra gjort, och det fick mig att tänka tillbaka på stackars snälla Fred som ju faktiskt är död. En tragedi skrev Matt här ovanför, och det måste jag verkligen hålla med om. Breaks my heart everytime...

En sjua tror jag avsnittet kan få om jag skulle rösta nu, och det skulle inte få mer om det var placerat på en annan plats under säsongen.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Off » fre maj 07, 2004 23:47

Vad hände med Angels bisarra "the baby belongs to the Fell" i förra avsnittet? Okej, att det inte nämndes specifikt, men det borde väl åtminstone ha varit något som Gunn, Wes & Lorne pratat om?


Det var ju lite småbråk om det och sedan kom den här Huvud/Buffy-grejen i vägen så jag tror nog det kommer tas upp. Annars är det som du säger väldigt dumt.

tillbakablickarna med Angel och Spike kändes fel, jag har aldrig fått intrycket att de har tyckt om varandra på det sätt vi fick se här


Man kan ju ändå tänka sig att de under alla år de var tillsammans ändå lärde sig att stå ut med varandra. Om du kommer ihåg när Spike kommer till Sunnydale första gången så blir han väl glad när Angel låtsas vara Angelus. Sen har de ju en gemensam fiende och det brukar kunna få folk att gå ihop.

Varför är Andrew nu helt plötsligt kompis med dem igen

Jag uppfattade aldrig att Andrew inte gillade Angel och Spike i damage. Han var ju snarare överlycklig över att träffa Spike. Det var väl inte den här "jag tror ni ska döda mig" utan snarare att det var Andrews, Giles etc. jobb att ta hand om slayers och att de inte ville lämna över de i handen på några som jobbade för fel sida även om de var "bra folk"
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Simon » sön maj 09, 2004 13:33

Och huvudet var en ordlek med "Familia de capo" (likheten med "decapitated" och betydelsen "överhuvudfamiljen" på italienska, typ) och bör nog inte granskas under en lupp.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Horrabin » sön maj 09, 2004 22:41

För att stilla undran för alla oss som undrar hur The Immortal ser ut (hey, jag vill i alla fall ha lite koll på vem Buffy boinkar nu för tiden) så har jag efter mycket letande hittat en bild på honom. Inte undra på att Dru, Darla & Buffy föll för honom - eller att Spike & Angel är så avundsjuka... :rolleyes:

Bild

:D
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Langtry » sön maj 09, 2004 22:47

Men hu, jag skulle ta Spike före honom any day of the week!
Iofs går ju Spike före det mesta (de flesta) :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Off » sön maj 09, 2004 23:02

Den filmen måste jag se!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » mån maj 10, 2004 18:25

Ja, vad ska man säga om detta avsnitt?

För det första… Ja, det är lite synd att Angels serieavslutning inte kommer att bli längre än två avsnitt. BtVS S5, S6 och S7 samt AtS S3 och S4 hade ju avslutningsarcer på 4-5 avsnitt. Men den fantastiska S2-avslutningen (BtVS) var ju bara två avsnitt. Så det behöver inte bli så illa. *Men* risken finns ju som sagt att allt inte riktigt hinns med.

The Girl in Question… ett mycket underhållande avsnitt. Och det är nog allt. Jag tycker inte att det var särskilt bra (förutom Wes/Illyria/Fred som var fantastiskt – Amy Acker är fantastisk). Visst det är jätteroligt, vi får bakgrundshistoria, vi får veta vad Buffy gör nu (hade helst velat vara utan den informationen), vi får Dru, Andrew och Darla. Men… detta avsnitt kändes inte (förutom ni vet vilka scener). Det var bara underhållande. Inget ont om det, men det ska mer till än så här för att jag ska anse att ett avsnitt är riktigt bra.

Det var också synd att fightscenen i slow motion inte var lika bra koreograferad som fightscenerna vanligtvis är. Det har funnits slo mo-fighter i massor i Angel tidigare, men det har ändå varit svårt att se att slagen inte tar. I denna slow motion-scen var det dock alltför tydligt att slagen inte ens var i närheten av att träffa någon av skådespelarna. Lite irriterande, tidigare avsnitt har satt ribban mycket högt vad gäller dylika saker.

Men, jag vill också påpeka att kvalitén i S5 håller i sig. Synd att de första avsnitten var så ”dåliga” annars hade detta utan tvekan varit den bästa Angelsäsongen av alla. Som det är nu så behövs det två strålande avslutande avsnitt för att den ska kunna tävla med S4 (då blir det nog en ”tie” mellan de två säsongerna, fast S3 är iofs mycket jämnare än S5… hmm, nej detta är en senare fråga, :)).

Ojdå, det kom som en chock att se Lorenzo Lamas på en bild i detta forum!! Det hade jag aldrig trott skulle ske... :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare