4x10 Awakening

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Betygsätt Awakening

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
4%
6
1
4%
7
5
20%
8
9
36%
9
4
16%
10
5
20%
 
Antal röster : 25

4x10 Awakening

Inläggav dizzy » ons nov 26, 2003 2:53

Wow, blev jag lurad eller... Först sitter man och blir mer och mer irriterad, så här kan de ju inte göra! Sen när slutet kommer blir det plötsligt ett riktigt kanonavsnitt. Man borde kanske ogilla en sån här "det var bara en dröm och hände egentligen inte"-historia men jag tycker det funkar suveränt eftersom det hela var ett sätt att få tillbaka Angelus.
På det här viset kan de ju gå hela vägen med den Angel-Cordy romans som de nästan målat in sig i ett hörn med annars. Klart bra gjort, speciellt när Angel säger "Buffy" precis innan han förvandlas.
Kul också med Indiana Jones sekvensen när de skall hämta svärdet, även om det hade varit roligare om Angel sagt "stakes" istället för "wood" i Indy-citatet ("Wood, why did it have to be wood?").

Kommer bli intressant att följa vad som händer med Angelus nu. Men hade det inte varit lättare att få tillbaka honom med den där happy-drogen (ecstasy?) från säsong 1? Den situationen borde väl varit idealisk nu, effekten försvann ju av sig själv efter ett tag så de kunde bara haft honom fastkedjad tills dess.

Betyg 8
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons nov 26, 2003 8:53

dizzy: När det begav sig (allså för cirka ett år sen) så kom vi fram till att ME (och därmed alla karaktärer) bestämt sig för att kollektivt glömma Eternity-drogen eftersom det var en så jävla dum idé redan första gången. ;)

Rätt så suveränt avsnitt förresten, snygg vändning och variation på "it was all just a dream"-temat. Jäklar så bra mitten på S4 var för det mesta...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dizzy » ons nov 26, 2003 19:07

Håller med om drogen och det hade ju varit en väldigt mycket sämre lösning i det här avsnittet.
Gick tillbaka till S1 och Eternity och insåg att de "glömt" hela det avsnittet när de säger att Wesley aldrig mött Angelus.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör mar 13, 2004 15:59

Jag skulle tro att det inte var den riktige Angelus utan en bild Angel hade om honom. Han var ju drågpåverkad och släppte inte lös Angelus på riktigt även om det kanske verkade så. Och en fejk-Angelus var inte vad det behövde nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tor maj 06, 2004 0:34

oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj !

gissa hur många oj detdär var? mkt bättre än detdär kan man nog inte se i Angel!.. LIIIITE väl långt avsnitt kanske för att vara en "dröm?" ??

men jag anar att den lilla drömmen skall ha betydelse senare kanske? inte vet jag. men det känns lite så!

riktigt otroligt bra avsnitt iallfall, en av de bästa i Angel hittills! jag gillar allt...

Indy grejen var oxå kul!..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinder » tor maj 06, 2004 0:43

Håller helt med noike, det var inte riktiga Angelus i s1 avsnittet utan bara Angel som tror sig vara Angelus.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » tor maj 06, 2004 9:45

Zaxx: Alltså, det kommenteras ju inte tydligt någonstans, men jag tycker det är rätt klart att orsaken till att allt som händer i drömmen måste hända är rätt klar: Angels själ kan inte bara stjälas, utan "han måste vara lycklig"-klausulen måste uppfyllas. Även om det bara är fejk. Och den här gången krävdes det lite mer än sex med en sjuttonårig cheerleader. Han måste rädda världen, bli sams med Wes, bli sams med Connor OCH få the girl of his dreams. Att allt detta bara tar tjugo minuter är ju nästan en liten hint att man borde insett att det var en dröm något fortare. ;) Åtminstone jag gick på det som bara sjutton första gången.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tor maj 06, 2004 23:30

jag hade känslan av att ngt inte stod rätt till igenom hela avsnittet... men jag fattade inte förrens Angel o Cordy började, då inståg jag att... vänta lite nu, nu gör de ju ngt de VET inte kan sluta bra.. sen typ 2 sek innan man fick se förklaringen förstod jag !
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » mån aug 02, 2004 2:47

Av kommentarerna att döma verkar alla gilla det här avsnittet. Själv har jag svårt att stämma in i hyllningskören. Visst är det en bra idé att shamanen tar Angels själ genom att iscensätta perfect happiness. Det är faktiskt en lysande idé. Men som tittare måste jag just därför genomlida kliché på kliché i trettio minuter innan upplösningen kommer som klargör att alltihop var en lögn. Så mycket lycka måste man gå till matinéserier för att få se, och trots det goda syftet och den underbara upplösningen så räcker det inte för mig.

Too much happiness and success makes AtS a dull show.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » fre sep 17, 2004 23:00

Jag är ganska förtjust i upplägget och jag tycker avsnittet innehåller många bra scener. Tyvärr så ingick de flesta i drömmen. Men så här i efterhand när man tänker tillbaka på det då man vet att det var en dröm så gick det lite väl bra på bara 20 minuter.

Alla blir sams med alla, hitta svärd någonstans under Los Angels gator, ta död på besten och rädda världen osv. Trovärdigheten sjunker en del, och helhetsintrycket lär förmodligen sjunka då man ser det andra gången. För den stora behållningen i avsnittet är ju faktiskt twisten och slutsekvensen.

Angelus, vilket härligt skratta han har......satt och myste i soffan.....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » lör sep 18, 2004 11:32

Jag är precis som dig Tobbe_E och alla andra förtjust i detta avsnitt. Tvisten är underbar och hela slutsekvensen dvs. skrattet är så underbart hemskt, vi som har sett BS2 vet ju hur mycket skada Angel kan ställa till med. Det som var extra roligt var att när jag såg avsnittet första gången på danmark 2 (har alltså sett vissa avsnitt innan och detta var det första) så tänkte jag inte alls på att Angel skulle förlora sin själ genom att ha sex med Cordy, snacka om vad man kan glömma bara för att man är glad som A-C shipper.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » fre okt 15, 2004 0:38

Kung kung kuuung...
Superschysst avsnitt, tycker det var otroligt nice... visst så satt man å undra hur dom kunde rusha allting så snabbt i slutet, demonen dör på direkten.. alla blir vänner osv. Men det var ju det sista man brydde sig om när man fick veta att det bara var en dröm för att få fram angelus.. klockrent!

10/10 .
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tor nov 04, 2004 3:47

Ja, ett riktigt bra avsnitt. En klar 9a.
Slog buffys uppviglande tal-avsnitt med hästlängder ;D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Joamna » sön jan 09, 2005 23:01

Shit pommes frittes. Jag blev total lurad! Fast jag tyckte att det var konstigt att allt kändes som en säsongsavslutning mitt i säsongen. Åh twisten gjorde mig helt förvirrad, jag vet knappt vad som är upp och ner och vad som är sant och dröm.

Angelus är tillbaka, åh vilket skratt.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » ons jan 12, 2005 20:00

Gick också på det, men jag anade lite ugglor i mossen eftersom de relativt lätt blev av med the Beast.

Det verkar som om s04 blir bättre och bättre för varje avsnitt, hoppas det håller i sig också, för med Angelus måste det bara bli bra.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Gordo » mån apr 25, 2005 20:27

Slutet gjorde det här avsnittet helt fantastiskt! Vilken twist :eek:
Men varför säger han Buffy i illusionen?

Buffy s.2
Är det för att han kommer ihåg hur det kändes i Surprise?

Jag har en svaghet för maffiga scener och känsloyttringar så Angels tal innan han ska iväg och fighta the beast tyckte jag mycket om.

Jag tyckte att Connor äntligen blev lite mindre irriterande under avsnitttets gång men när man nu vet att det bara var en illusion från Angels sida så går det ju lite bort.

Vilket slut! Jag är fortfarande chockad, måste se nästa på en gång :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån apr 25, 2005 22:38

Gordo skrev:Slutet gjorde det här avsnittet helt fantastiskt! Vilken twist :eek:
Men varför säger han Buffy i illusionen?


"Perfect happiness." Och för att visa att han fortfarande inte har släppt och kommit över Buffy helt och hållet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » tis maj 03, 2005 22:08

Lååång drömsekvens där, eller vad man nu ska kalla den. Illusion? Tyckte allt att det var lite väl mycket Raiders of the Lost Arc, med klockorna man inte fick röra och stenarna man ska trycka i en viss ordning. Och allt ordnar sig lite väl snabbt, the Beast är plötsligt död, solen är tillbaka, Connor är på bra humör. Allt är helt enkelt för bra för att vara sant...

...and then Angelus is back! We sure haven't missed him! OK, lite kanske. :P
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » tis maj 03, 2005 22:16

Binchy skrev:allt att det var lite väl mycket Raiders of the Lost Arc,


Hehe.

4x11
Angelus: "Here's one for you: what's he deal with Angel and the Raiders of the Lost Ark?"

Själv har jag aldrig tänkt på att det skulle vara särskilt likt - visst är det samma "stampa fel och bli genomborrad eller krossad"-hinderbanastuk, men det har ju inte Indiana Jones ensamrätt på.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tompa » lör maj 07, 2005 22:28

caffeineaddict skrev:Och den här gången krävdes det lite mer än sex med en sjuttonårig cheerleader. Han måste rädda världen, bli sams med Wes, bli sams med Connor OCH få the girl of his dreams. Att allt detta bara tar tjugo minuter är ju nästan en liten hint att man borde insett att det var en dröm något fortare. ;) Åtminstone jag gick på det som bara sjutton första gången.


Jag anade ugglor i mossen när tom Wes och Gunn betedde sig som om det var pre-Fred.

Men jag gillade det just för att det ibland kan vara lite skönt att saker och ting faktiskt kan lösa sig på ett smidigt sätt. Problemet nu är att man måste glömma allt som man lärt sig i avsnittet. Inget svärd, inga tatueringar och Connor kan fortfarande inte se skillnad på Angel och Angelus.

Man kanske skulle ha Angelus skrattet som ringsignal på mobilen.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Illyria » tis jul 05, 2005 0:18

Ytterligare ett misslyckat avsnitt, precis som Apocalypse Nowish, och säsongarcen knakar (trots två bra avsnitt mellan de två)... Nästan enbart en enda lång, tråkig och dålig dröm för att få fram Angelus. När du sett avsnittet tidigare är det ännu mer ej underhållande att se på och drömmen är en dålig "drömsåpavärld" och för mig som verkligen inte gillar ens tanken på Angel+Cordy blir detta riktigt hemskt. Som om det där skulle vara en sekunds äkta lycka? Pah! 5/10 (en mycket svag 5:a).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » tis jul 05, 2005 0:42

Tycker bra precis tvärtom. Ett av de bästa avsnitten i S4 som tål omtittar trots twisten. Riktigt nice avsnitt tycker jag.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sjostrand » mån jul 18, 2005 12:43

Snacka om att bli lurad!
Tack vare att drömsekvensen var så lång så tänkte jag inte alls på att det var en dröm, men efteråt så inser man ju att det finns hur många ledtrådar som helst... Wes klanterier med att ta dit en Beastföljeslagare som snabbt förläts av Angel, alla problem som plötsligt var borta (Wes/Gunn, Angel/Connor, Angel/Cordy mfl).

Lysande! Bästa överraskningseffekter sedan "The Usual Suspects".
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav Tob » tis aug 02, 2005 22:36

Nästan så man sitter och skäms lite över att man faktiskt gick på det här första gången man såg avsnittet. Egentligen så är hela drömdelen i avsnittet riktigt dum, fånig och framförallt tillkrystad. Tycker nog allt dem kunde kommit på något lite mer vattentätt men något jag inte insåg första gången var att det var precis allt detta som krävdes för att Angel skulle uppnå den dos av lycka. Rädda världen, ta död på besten, spänningarna till Wesley som försvinner, Connors accepterande och givetvis Cordelia. Minns nog att jag första gången såg det hela som bara en twist, medans nu så fyller faktiskt drömsekvensen en funktion i en högra grad.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » tor dec 08, 2005 18:19

Hittat på en annan sida om "Awakening":
He's the embodiment of pure evil.

Just lying there laughing manically to himself.

Thinking of new ways to make his victims suffer.

Looking back, in wicked entertainment at the horrified reaction of the observers.

Taking great pleasure in their shock, and their confusion.

Joyfully thinking of new ways to torture all he encounters...

I'm talking, of course, of Mr. Joss Whedon; the evil mastermind.

:D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor dec 08, 2005 18:41

Mycket fyndigt. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Garim » lör apr 08, 2006 21:40

WTF? Ok. Bra avsnitt, men slutet! Va fan? Hände inget av det som visades, eller va? Fan, här trodde man att Angel skulle bli bukbrorsa med sin son och sedan bli Angelus, men nä... Det var bara en dröm... eller nåt. Confused now.

Gunn, vad tillför han nu? Inte mycket. Connor blir bättre med varje avsnitt.

Ser fram emot mer Angelus nu! :twisted:
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Glorificus » sön apr 09, 2006 0:47

Garim skrev:WTF? Ok. Bra avsnitt, men slutet! Va fan? Hände inget av det som visades, eller va? Fan, här trodde man att Angel skulle bli bukbrorsa med sin son och sedan bli Angelus, men nä... Det var bara en dröm... eller nåt. Confused now.

Hihi... schamanen kunde inte göra honom till Angelus bara hips-vips, utan istället fick han honom att tro att alla hans problem löstes, så att han till slut nådde fram till ett ögonblick av "perfect happiness". ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav latarmig » sön apr 09, 2006 1:00

Det är både följdriktigt och en bra finess att vi får följa hur schamanen skapar illusionen av fullkomlig lycka. Det är inte bara någon formel vilken som helst som man inte får se hur och varför den fungerar. Istället är det nog den bästa besvärjelsen i hela buffyverse (långt ifrån den vanliga versen på dåligt rim). Tyvärr är Angels väg till lyckan en riktig såpopera, men det får man stå ut med.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tea » tor jun 01, 2006 14:33

JAAAA! Angelus.. Jag älskar angelus...

Tyckte väl att allting gick lite för lätt...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Nästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron