4x08 - Pangs

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

1 eller 10 eller mittemellan

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
2
5%
7
7
18%
8
15
38%
9
10
25%
10
4
10%
 
Antal röster : 40

Inläggav JRT » ons maj 05, 2004 8:08

Ett suveränt avsnitt. Mycket snabb och underhållande dialog, Angel och Spike - det kan inte bli dåligt! Däremot klippningen... Usch. Sista fightingscenen var som sagt inte sammanhängande alls. Till min besvikelse var Angel som vrider nacken av en av indianerna och Anyas kommentar till detta helt bortklippt... Suck.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 10:32

därför ser man inte de klippta versionerna :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 11:05

Inte konstigt om folk som bara har sett femmans versioner tappar tron på serien...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 11:06

nej, men jag tror att de flesta som ser på femman vet om att de är de klippta versionerna på dagarna och det finns ju bevis på forumet att femman har värvat många tittare
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 11:18

Jo, det har du förstås rätt i, sus@n... Jag tycker bara synd om den stackare som faktiskt inte skulle veta att det var klippt i efterhand, utan trodde att serien var så där uselt gjord till att börja med. Pangs blev ju närmast parodiskt...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 11:50

jo, hoppas alla vet :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 12:11

Faktum är att det lär finnas folk som har lagt ned att titta på serien just för att de tror att det där är originalet... men det kanske bara är onda rykten. :(
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 12:11

då får man upplysa dem på nåt sätt..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 12:18

Radiokampanjer? Affischering på stan? Tvinga kanal 5 att bättra på informationen? ;)

(Till alla som till äventyrs vill diskutera Pangs: jo, ni befinner er i rätt tråd... :) )
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 12:21

Tvinga kanal 5 :) Men det står väl på femmans Buffy-sida att den tidiga sändningen är klippt? Jag har själv inte sett något på femman för jag har inte kanalen, o jag har ändå alla Buffy på box..

Visst är Pangs bra?? :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 12:30

Jo, Pangs är underhållande! :D
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » ons maj 05, 2004 12:34

sus@n skrev:Visst är Pangs bra?? :D


Jag tycker att själva ploten är extremt lam (speciellt att Angel skulle behöva komma tillbaka för att rädda henne ifrån Tonto) men avsnittet är kul Buffy är för härlig när hon försöker skapa en normal Tanksgiving och scenen där Spike dyker upp alldeles desperat är ju en klassiker ("I'm saying that Spike had a little trip to the vet, and now he doesn't chase the other puppies anymore" (Spike)).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Sparvid » ons maj 05, 2004 14:29

sharatec skrev:Jo, det har du förstås rätt i, sus@n... Jag tycker bara synd om den stackare som faktiskt inte skulle veta att det var klippt i efterhand, utan trodde att serien var så där uselt gjord till att börja med. Pangs blev ju närmast parodiskt...

Man kanske skulle starta en tråd om vilken klippt scen som är svårast att för någon som inte sett avsnittet förut? Själv har jag som tur är bara kollat på 5-6 dagavsnitt hittills...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Ai » ons aug 04, 2004 21:28

Fortsättningen på Sambo-projektet....

Innan nån funderar - Nej, han vet inte att jag postar hans reaktioner på BF... 8)

Igårkväll trodde jag verkligen att han fått vad han tålde eftersom vi redan sett tre avsnitt på eftermiddagen, så jag blev lite förvånad när han satte på tvn i sovrummet när vi skulle gå och lägga oss och gav mig videofjärren... Tyvärr fastnade han lite för länge på Conan O'Brian innan jag fick sätta på videon så han hann bli lite för trött för att se hela. När Xander och Anya kom hem till Giles tyckte jag att han fått nog - och för att inte uppleva samma fiasko som med Harsh Light of Day - stängde jag av videon.

Idag på eftermiddan lyckades jag få till att vi skulle se resten av avsnittet. Nu hade ju jag väntat länge med att se resten (känndes så för mig iallafall), så jag kanske var lite för ivrig och skrattade en halvsekund för tidigt vid skämten, och vi vet ju alla hur irriterande det kan vara... :oops:

Kvällen innan hände det nåt iallafall. I teasern till avsnittet (innan signaturen) dyker Angel upp. Då säger han (lite sömnigt):
"Där är ju han ju, den där andra Spike..."
Hmm, nåja. Man får väl ta det man får! ;)

Den enda övriga reaktion som avsnittet lockade ur honom var ett litet skratt när Hus förvandlade Spike till nåldyna. Så Pangs bekräftade alltså två saker:
1. Avsnitt när Spike får stryk är bra!
2. Jag måste tvinga mig att lägga band på mig själv och vara neutral så han inte slår ifrån sig.

Nästa avsnitt får vi se om det blir ikväll. Something Blue. Inte direkt ett Spike-får-på-nöten avsnitt så jag får väl skärpa till mig duktigt om han inte ska lessna nu.

(forts i 'Something Blue'-tråden)
Senast redigerad av Ai tor aug 05, 2004 10:39, redigerad totalt 1 gång.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav latarmig » ons aug 04, 2004 22:19

Ai skrev:Something Blue. Inte direkt ett Spike-får-på-nöten avsnitt så jag får väl skärpa till mig duktigt om han inte ska lessna nu.


Ingen fara. Jo förresten, att skratta en halv sekund för tidigt är en big turn off, and a big no no. Men det åsido, eftersom han sett så mycket som han gjort har han ett visst grepp om vem som är vem och vilka relationer de har med varandra. Vet man bara det så är avsnittet fool proof. Det är ett avsnitt att älska.

Om han hade varit total nybörjare så hade att visa det här avsnittet inte varit att tänka. Man måste veta...

Spoiler 4x09 "Something Blue"
att det är absurt att Buffy och Spike går och gifter sig för att uppskatta det, vet man ingenting ser man ju bara en nyförälskelse.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav brat » ons aug 04, 2004 23:38

Ai skrev:Kvällen innan hände det nåt iallafall. I teasern till avsnittet (innan signaturen) dyker Angel upp. Då säger han (lite sömnigt):
"Där är ju han ju, den där andra Spike..."
Hmm, nåja. Man får väl ta det man får! ;)

hahaha!!! auch, min mage!

Jag anser dock inte att Something Blue är 'fool proof'... inte i hans sälskap.
Spoiler Something Blue:
Han gillar inte Spike nämnvärt och han gillar inte kyssar... det blir svårt. Men kanske kan genialiteten av avsnittet ändå övertyga honom!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Binchy » tis jan 11, 2005 22:08

Kul avsnitt, mycket att skratta åt. Buffys desperata kamp för att få till sin barndoms thanksgiving. Giles "bloody colonials". Och Buffys svar på Willows långa monolog om native americans, "OK, for some of that you channeled your mother?".

Men den symboliska grävningen som den kvinnliga VIP-en gör innan Xander kommer och gräver, är den inte urfånig, hon flyttar en skopa jord en halvmeter. Jag kan inte låta bli att fnysa lite åt det varje gång.

Xander "Where am I OK?"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Off » tis jan 11, 2005 22:12

Binchy skrev:Men den symboliska grävningen som den kvinnliga VIP-en gör innan Xander kommer och gräver, är den inte urfånig, hon flyttar en skopa jord en halvmeter. Jag kan inte låta bli att fnysa lite åt det varje gång.


Det brukar väl gå till så när ett bygge skall invigas? En politiker säger några ord, klipper ett band och sätter en spade i marken innan han åker hem och slänger sig på soffan :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Ai » tis jan 11, 2005 22:16

Binchy skrev:Men den symboliska grävningen som den kvinnliga VIP-en gör innan Xander kommer och gräver, är den inte urfånig, hon flyttar en skopa jord en halvmeter. Jag kan inte låta bli att fnysa lite åt det varje gång.


Är det inte fånigare att Xander sätter igång att gräva med en vanlig liten sunkig spade när det finns grävskopor? Är det inte meningen att det ska bli ett kulturcenter? Xander + spade låter mer som en liten blomrabatt....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Binchy » tis jan 11, 2005 22:30

Off och Ai; Jo, jag vet att det går till så, men det ser lika fånigt ut för det. Och Xanders grävning är inte mycket bättre, en grävskopa är väl vad som behövs här, men då hade ju den trillat ner istället för Xander. En grävskopa med funny syfilis hade nog inte varit lika underhållande. Men Xander kunde ju ha kört grävskopan... Äsch, jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen. Joss är ofelbar och omnipotent!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Ai » tis jan 11, 2005 23:01

Binchy skrev:Joss är ofelbar och omnipotent!


YEAH! Damn straight, girl! :D ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav CheeseGuy » fre mar 04, 2005 17:14

Det finns ett par briljanta scener - framförallt Willow, Xander och Anya på barncyklar till dramatisk musik och en utsvulten Spike som går genom Sunnydale - men i övrigt är det bara ganska bra. Indianhistorian är alldeles för oengagerande och crossovern känns väldigt sökt (men det följande AtS-avsnittet är dock lysande).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav xAMNESIAx » fre mar 04, 2005 18:13

Riktigt kul avsnitt. Typiskt Buffy avsnitt när det är som bäst, kvicka och vitsiga kommentarer kombinerade med en underhållande story och underbara karaktärer. Känns som det mesta klickar i Pangs. Indian spöket är inte mer än OK, men resten äger. Spike, Angel och Xander är alla i högform, speciellt Spike. Men det är ingen ovanlighet i S4.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Gordo » tor mar 17, 2005 19:22

Det här är faktiskt ett av de avsnitt som får mig att skratta mest i hela serien. Många roliga citat har redan tagits upp och jag skrattar åt dem i skriven form också :)

Indianstoryn kan jag tycka är lite krystad men det känns som om den inte stör egentligen utan endast ger upphov till några ordentliga skratt.

Buffy: I thought I was going to have to use slayer moves on this one woman who was completely hoarding the pumpkin pie filling.
---
Buffy: And the thing is, I like my evil like I like my men-- evil. You know, "straight up, black hat, "Tied to the train tracks, soon my electro-ray will destroy metropolis" bad. Not all mixed up with guilt and the destruction of an indigenous culture.
---
Willow
: You mean... Angel? I saw him, too.
Giles: That's not terribly stealthy of him.
Willow: I think he's lost his edge.
---
Xander: Can we come rocketing back to the part about me and my new syphilis?
---
Buffy: This is no good! It needs more condensed milk.
Giles: Buffy, xander's in real danger. Are you sure the solution is pie?


:D :D :D

Avsnittet får en 8:a av mig.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor jun 30, 2005 10:39

Hysteriskt roligt avsnitt. Ett av de där som får mig att skratta högt varenda gång. Visst är storyn smålöjlig och visst bär sig våra hjältar lite underligt åt, men det kan man bortse från... fåse, Willow är fortfarande lite snurrig av Ozsorg och Buffy längtar efter ett hem som inte finns längre, det får duga som förklaring. (Sen är det ju lite småkul hur de faller in i precis de thanksgivingtraditioner de tydligen har med sig hemifrån; Buffy vill ha en familjemiddag, Willow blir outhärdligt politiskt korrekt, Xander blir yr i bollen och börjar gräla med sin respektive, Giles i egenskap av engelsman fattar ingenting...) De starka sidorna krossar ändå de svaga här.

- Dialogen! Oupphörligt riffande, repliker som far som squashbollar i en VM-final. Älskar i princip vartenda replikbyte här...
WILLOW: Well, they did suffer from malaria, some smallpox...
ANYA: I was gonna say smallpox.
WILLOW: You know... syphilis, but basically--
XANDER: SYPHILIS?!?
WILLOW: Well, but this is probably mystical, and it'll all go away as soon as--
XANDER: As soon as what?
WILLOW: We still don't know what we're gonna do. Well, maybe I can find something.
GILES: Let's give him some land. I'm sure that'll clear everything right up.
WILLOW: Sarcasm accomplishes nothing, giles.
GILES: It's sort of an end in itself.
XANDER: Can we come rocketing back to the part about me and my new syphilis?
ANYA: It'll make you blind and insane, but it won't kill you... The smallpox will.
WILLOW: Maybe there's a wiccan spell that can cure it. Something regular medicine doesn't know. Ooh, there was a potion. Sage, salt...Onion?
BUFFY: That's the stuffing.
XANDER: Oh, God.
ANYA: Oh, you're gonna get vesicles and pustules. They have pictures!

- Spike! Scenerna hos Harmony och Giles är underbara, men även scenen där han står ute i (feber)kylan och ser vampyrerna där inne ha en harmonisk tacksägelsemiddag på någon stackare... ååå, stackars hungriga hemlösa onda vampyr.
- Överhuvudtaget gillar jag att avsnittet börjar med att predika att det var fel att slakta indianer och slutar med att... slakta indianer.

Dessutom är det ju här det blir officiellt att Xander och Anya är ett "riktigt" par. Då kan jag t o m köpa att de smyger in en hyllning till ET. Detta är så jävla kul.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » tor jun 30, 2005 13:17

Ai skrev:"Där är ju han ju, den där andra Spike..."


:D Undrar vad Angel själv skulle säga om den kommentaren.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 23:51

Detta avsnitt är garvade jag jätte mycket åt. Storyn om indianerna var ganska tråkig men det går. De flesta bästa citaten har redan skrivits här så det är onödigt att skriva igen. Sen i slutet då Xander råkar avslöja sig att Angel var där och man ser hur alla stirrar på henne genom hennes ögon.. xD haha
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » sön mar 19, 2006 0:42

Ett litet tips, Isabella. Skriv först vad du tyckte om avsnittet, läs sedan igenom tråden. Då slipper du skriva "som alla redan tyckte..." Är det bra citat kan de aldrig upprepas för många gånger.

Som jag sa tidigare i tråden:

Binchy skrev:Joss är ofelbar och omnipotent!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 10:24

Binchy skrev:Ett litet tips, Isabella. Skriv först vad du tyckte om avsnittet, läs sedan igenom tråden. Då slipper du skriva "som alla redan tyckte..." Är det bra citat kan de aldrig upprepas för många gånger.

Okej tack, Då vet jag :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav fripp21 » ons jul 05, 2006 21:43

Hey, when do I get fed?

Detta var ett bisarrt avsnitt. Förvisso ganska roligt, men totalt oäkta. Humor i "Al Bundy-klass"?? Fasansfullt.

Jag förstår inte för mitt liv varför de presenterade Buffy som en annan Stepford-fru? Buffys besatthet av Thanksgiving-middag kändes malplacé.
Buffy : But that's whipped cream in a canister. Look, it's only right if you whip it yourself.

Och Willows ömkande skuldkänslor för the native Americans var lite väl tröttande.

Otroligt nog var både Angel och Spike med och det lyfte ju avsnittet lite. Angel var dock på sitt mest torra och tråkiga humör. Han körde sin "ledsen hundvalp-rutin".

Spike gjorde dock ingen besviken. Han var bra som vanligt!
Spike : You won. All right? You came in and you killed them and you took their land. That's what conquering nations do. It's what caesar did, and he's not going around saying, "I came, I conquered, I felt really bad about it." The history of the world isn't people making friends. You had better weapons, and you massacred them. End of story.


Men avsnittet var trots allt roligt, bisarrt roligt men ändå... Till exempel när Anya tittar på Xander i grävarmundering!
Anya : I'm imagining having sex with him right now.


Nej, detta föll mig inte på läppen... trots:
Xander : Yeah, especially with angel being here and everything.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron