5x19 Tough Love

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt Tough Love

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
9
33%
8
12
44%
9
4
15%
10
2
7%
 
Antal röster : 27

5x19 Tough Love

Inläggav pfant » sön okt 12, 2003 17:34

Nu har det varit ett antal "jobbiga" avsnitt här mot slutet av säsong 5. Låt karaktärerna vara ifred säger jag! Ibland känns är det jobbigt att kolla på Buffy och Angel växelvis. Slutet på det här avsnittet är ett sånt tillfälle. Man blir ju grymt nyfiken på hur de ska klara sig undan Glory.

På tal om Glory tycker jag att hon är en rätt trist och platt "Big Bad". Även om säsong 5 nu är bra mycket bättre än fyran så är Glory egentligen inte så mycket mer engagerande än Adam var. Nu har den femte säsongen iofs mycket annat till sin fördel men inte Glory. Och sen tycker jag att hon som spelar Glory inte gör något vidare bra jobb och att hennes "spetälska hobbitar" är ganska ointressanta. Nä, tacka vet jag borgmästaren"
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön okt 12, 2003 18:44

Tycker Glory var en ganska bra bad guy. Jämför man med borgmästaren blir man alltid besviken :)

Att du inte tycker hennes spetälska hobbitar är intressanta e helt tossigt. Jag tycker dom är fantastiskt roliga :D

BTW så står det 2x19 istället för 5 på din post
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav pfant » sön okt 12, 2003 19:45

Just jävlar. Har varit för inne på Angel S2. Får se om jag kan fixa det själv eller om det krävs en admin för det.

Borgmästaren äger :D
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » sön okt 12, 2003 23:26

Jag älskar också de spetälska hobbitarna, och tycker faktiskt att Glorificus var en ganska rolig Big Bad.
Adam såg jag inget positivt i, det enda positiva var att han var svår för buffy att kicka skiten ur, så hon fick chansen att bli superbuffy. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tis dec 02, 2003 3:15

tycker de vävde ihop hur Glory får reda på att det är Dawn ganska bra ändå...

de små bruna gubbarna är ju coola ju.. men Glory är inte lika kul att se på.. händer liksom inget nytt ju ? :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav the_dark_age » fre jan 30, 2004 22:15

ska jag vara ärlig så tycker jag nog det här avsnittet är bland dom bästa :)

gillar skarp scene Willow attacerar Glory

och Glory är sär klass den bästa BIG BAD jag menar hon e ju for god sake en GUD! :D
the_dark_age
Minion
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jan 2004

Inläggav noike » fre jan 30, 2004 22:23

the_dark_age: vi i Mayor Wilkins III-falangen sitter just nu i ett hörn, slår oss för öronen och låter "whwhwhwhwhwhwhwhwh".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre jan 30, 2004 22:25

Jag låter förstås umpf umpf men annars är det samma reaktion. The Mayor är större än någon gud(inna)!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 14:32

Är det bara jag, eller är Willow och Tara rätt värdelösa på att bråka? (Det märks att de inte gör det så ofta!) Jag tycker att det låter för mycket som att de försöker starta gräl snarare än att det utvecklas, men jag kanske är överkänslig.

Annars är det här ganska gripande, och scenen när Glory 'krossar' Taras hand är enligt mig faktiskt riktigt obehaglig.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » tis maj 04, 2004 18:15

spoiler s6 tycker att de bråkar bra i Tabula Rasa
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » tis maj 04, 2004 23:42

sus@n> Det håller jag absolut med om!

Spoiler s6
Därmed tycker jag också att det syns en tydlig skillnad när de verkligen har någonting stort att bråka om...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 10:43

Spoiler s6 Tror att de måste ha starka känslor för att undvika att bråka om så mycket "vardagliga saker", Tough Love var ju ett bevis för det. I Tabula Rasa däremot så har de ju en anledning till att bråka - magin och det är ju inte bara då de börjar bråka om det.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 11:20

Jo, överlag kan man väl säga att det är ganska skickligt att inte ha haft något bråk på... det är väl ungefär ett år de har varit ihop när Tough Love utspelas, eller hur?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Koala » ons sep 15, 2004 17:55

Ett klassiskt buffyavsnitt, kändes som serien höll på att spåra ut en stund. Hela alltet är som det ska. Myckte bra avsnitt, en stark 8!

Aldrig sett buffy göra en Butterflykick förut, måste vara en stuntkvinna :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Joamna » ons sep 15, 2004 18:13

Glory är verkligen inte rolig, just kill her for gods sake (hihi)
Scenen där hon krossade Taras hand var hon väl okej i, men jag är så trött på scenerna från hennes hus där alla bara svansar runt hennes fötter och inget spännande händer alls..

Häftigt att se lite mer av vad willow är kapabel till. Förstår att Tara kände sig rädd..

Angående Willow och Taras bråk så märks det ju rätt tydligt att de inte bråkat förut. jag såg det som att de hade en del som legat och grott under ytan och som nu kom fram, då brukar det låta sådär iaf för mig.. (dålig på att bråka)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » ons sep 15, 2004 18:46

Oj, Willows hämndscen var välklippt. Hela delen med bag of treats/bag of weapons var helt borta.

Överlag ett bra avsnitt, inte så mycket som utmärker sig - det är klassikt och bra helt enkelt. Trevligt att se Willow och Taras relation utvecklas, inget par kan ju gå hur länge som helst utan friktion... och Taras oro får väl sägas befogad.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sharatec » ons sep 15, 2004 20:27

Inser att det här är höjden av lathet, men jag saxar in ett inlägg jag gjorde förut på ett annat forum... Tyckte att det kom med en del som jag av någon anledning inte tagit upp här (ber om ursäkt för upprepningar). Vi börjar med ett stycke om kanal 5s underliga klippningar.

Vad :twisted: håller klipparen på med, egentligen? Att censurera Taras brain-drain (vilket jag tyckte såg urfånigt ut med samma Willow-bild gång på gång) men lämna en av de - enligt mig - åtminstone fem äckligaste sekvenserna i serien (Taras handkross) måste vara någon sorts rekord! Missförstå mig rätt, jag stödjer inte klippningarna alls, men jag var helt övertygad om att scenen med handen skulle försvinna.

För övrigt är Tough love ett bra avsnitt, med ett underbart slut. Det jag retar mig på är att jag inte är helt nöjd med hur Taras och Willows gräl är skrivet (det känns lite för mycket att de måste bli osams för storyns skull), och att jag aldrig har tyckt om alla försök till liknelser mellan T&Ws romantiska kärlek och Buffys och Dawns syskonkärlek - jag får krypningar av det där, även om jag förstår vad de far efter och att det förmodligen bara är jag som blir lite illa berörd. (Har aldrig blivit helt klok på om det är för att liknelserna ger mig incestuösa vibbar av B&D eller för att det följer en gammal 'tradition' av att reducera lesbiska förhållanden till någon sorts avsexualiserad, platonisk kärlek; bägge alternativen är nästan lika illa.)

Ursäkta eventuellt dravel, överkänslighet och queerfilosofi på amatörnivå. :-)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav AKS » ons sep 15, 2004 22:06

sharatec: Jag har också problem med de insinuerade parallellerna mellan W&T och B&D. Men jag såg slutet på avsnittet idag och det var första gången (har kanske sett avsnittet fem-åtta gånger) jag kunde se scenen utan att få obehagskänslor. Antar att jag vant mig...

Har också stora problem med att Dawn ska mata Tara. Cringeworthy enligt mig. Men denna gång gick det bättre. Jag kom på att Dawn nog *behöver* göra nåt för att kompensera för det kaos hon s.a.s. orsakar. Har aldrig tänkt på den biten så förut så nu känns den delen av scenen inte lika löjlig och cringeworthy som tidigare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sharatec » ons sep 15, 2004 22:22

Jo, man har väl vant sig lite, men jag tycker mest att slutet passerar för att scenen med Glory är så pass bra. "Such pure, green energy!"


AKS skrev:Har också stora problem med att Dawn ska mata Tara. Cringeworthy enligt mig. Men denna gång gick det bättre. Jag kom på att Dawn nog *behöver* göra nåt för att kompensera för det kaos hon s.a.s. orsakar. Har aldrig tänkt på den biten så förut så nu känns den delen av scenen inte lika löjlig och cringeworthy som tidigare.


Jag har faktiskt aldrig stört mig på att Dawn vill mata Tara; man vet ju redan att hon tycker om henne, och det är väl inte långsökt att hon tar på sig skulden för det som hänt med Tara. Tycker till och med att det är ganska gulligt att hon vill försöka göra någonting, och jag har aldrig riktigt förknippat det med de irriterande kommentarerna som kommer i samma veva.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav malavel » ons sep 15, 2004 22:27

Var hittar ni de insinuerade parallellerna mellan W&T och B&D?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » ons sep 15, 2004 22:38

malavel skrev:Var hittar ni de insinuerade parallellerna mellan W&T och B&D?


De saker jag brukar reagera för... Det kan vara fler, det här var de jag kom att tänka på:

BUFFY: You cannot even think about taking on Glory.
WILLOW: You saw what she did to Tara. I can't let her get away with it.
BUFFY: No. You *have* to let her get away with it. Even I'm no match for her, you know that.

- - -

BUFFY: This is not the time.
WILLOW: When, Buffy? When is? When *you* feel like it? When it's someone *you* love as much as I love Tara? When it's Dawn, is that it?



WILLOW: (softly) She's my girl.

Buffy looks sympathetically at Willow, looks at Dawn and plays with a lock of Dawn's hair.

BUFFY: I understand.
WILLOW: (nods) I know you do.


I synnerhet den sista stör mig...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav malavel » ons sep 15, 2004 22:46

Det första citatet tycker jag inte säger nånting. Det andra låter kanske lite skumt, men inte så det stör mig.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » ons sep 15, 2004 22:51

malavel skrev:Det första citatet tycker jag inte säger nånting. Det andra låter kanske lite skumt, men inte så det stör mig.


Det första stör mig för att jag tycker att det säger att romantisk/erotisk kärlek och syskonkärlek är samma sak - i synnerhet sett i relation till vad jag skrev ovan om att lesbisk kärlek 'bortförklaras'.

Sedan är jag helt införstådd med att detta bara är mina tolkningar.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » ons sep 15, 2004 22:54

Sharatec: Intressant läsning jag har aldrig tänkt på det så utan mer som att Dawn är det som Buffy älskar över allt annat och Tara är vad Willow älskar över allt annat... men det ligger något i det du säger jag hoppas verkligen inte att det är medvetet ifrån manusförfattarnas sida (jag tror inte det de brukar ju vara rätt liberala).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » ons sep 15, 2004 23:12

VelocityBoy skrev:Sharatec: Intressant läsning jag har aldrig tänkt på det så utan mer som att Dawn är det som Buffy älskar över allt annat och Tara är vad Willow älskar över allt annat...


...och när jag är på gott humör tolkar jag det också så, eftersom jag egentligen är 100 % säker på att det är just så de menar. Tycker bara att det är så rackarns klumpigt.


VelocityBoy skrev: men det ligger något i det du säger jag hoppas verkligen inte att det är medvetet ifrån manusförfattarnas sida (jag tror inte det de brukar ju vara rätt liberala).


Jag har aldrig trott att de försöker få Willow och Tara att framstå mer som syskon (och jag tror garanterat inte att de försöker få det att framstå som att Buffy och Dawn är tända på varandra, för att sedan gömma sig bakom att serien ska vara nyskapande...), utan att de snarast försöker vara smarta och få med olika paralleller och teman. Det brukar de vara bra på, men just här skär det sig för mig. Annars tycker jag också att de verkar rätt liberala - det var knappast okontroversiellt att introducera Tara till att börja med.

Spoiler resten av serien (ej nödvändigt för att hänga med i ovanstående tankar)
Jag vet att jag nämnde the Dead-Evil-Lesbian-Cliche i den här tråden, och att man där kunde få ett vagt intryck av att jag hade en del åsikter om hur lesbiska framställs generellt i den här serien. Vill bara poängtera att jag egentligen bara tycker att det är just i Tough love de verkligen rör till det för sig; en del annan kritik de fått är enligt mig omotiverad.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Ai » tor sep 16, 2004 0:57

Eftersom jag unnar mig den lilla vardagslyxen att följa serien på femman trots att jag sett den redan så är jag nu så uppskruvad och uppe ivarv som jag nånsin kan tillåtas vara!

RIPPER!! Giles kan vara såååå iskall. Underbart!

Glory är en frisk fläkt efter s. 4's katastrof till Big Bad (och då tänker jag: Adam, inte hela Initiative).

Willow! Jag säger bara: WILLOW!!

spoiler s06
Det är så häftigt att här få se hur 'lätt' hon ändå har att välja den väg hon väljer i magin. Att hon tänker innan hon handlar, trots att hon redan nu mycket väl vet att Tara absolut inte skulle vilja att hon använde sina krafter på sånt sätt.

Och att man redan här ser hur dom bygger upp grunden Dark Willow som dyker upp ett år senare. Den här sortens 'framförhållning' är helt enkelt underbar!


Upptakten till den här säsongsavslutningen är en av dom absolut bästa i hela serien enligt mitt tycke.

Så nu är det bara att spänna fast bältet, hålla i hatten och njuta!

La till vad som spoilades //Off

Du är min riddare...
Senast redigerad av Ai tor sep 16, 2004 2:22, redigerad totalt 1 gång.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Minsc_and_Boo » tor sep 16, 2004 2:01

Jag tycker faktiskt Glory är en bra Big Bad.

Det är inte så mycket hennes gudinnekrafter som gör henne farlig, som hennes egocentrering, totala avsaknad av empati och hänsynslöshet.

Själv tyckte jag aldrig om the Mayor. Visst var det lite coolt med allt "jag ska bli en äkta demon"-pratet, men om han nu var så gammal och odödlig som han påstod, borde han inte ha haft koll på att han skulle bli en gigantisk binnikemask?

Och Adam ska vi inte ens prata om... :evil:
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Illyria » tor sep 16, 2004 2:29

Ai skrev:RIPPER!! Giles kan vara såååå iskall. Underbart!

Och det kommer ju mer av den varan snart...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Lipton » tor sep 16, 2004 7:01

borde han inte ha haft koll på att han skulle bli en gigantisk binnikemask?



Han visste väl vad han skulle bli? :rolleyes: , så uppfattar jag det. Han är i alla fall den coolaste ondingen, helt klart.
Edit:20070327 "coolaste ondingen"? har jag skrivit det? :oops:

Det är bra när Giles visar andra sidor också än den lite mesiga brittiska stilen (uppskattar den sidan också), att han också har en lite mörkare sida. Willow fick också visa vad hon går för. Glory är som de flesta tycker ganska tråkig, det är mest "where is the key, where is the key?"

:)
Senast redigerad av Lipton tis mar 27, 2007 9:55, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Nightcrawler » tor sep 16, 2004 9:04

Gillade inte riktigt det här...visst hände det mycket, men det var aldirg riktigt bra...Obehagligt med Tara, och grym cliffhanger, annars bara okej...7 av 10!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare