7x22 Chosen

Här pratar vi mest om Säsong 7

Jag tänker inte sätta in lägre än 7 och allt under 10 är bara med för att jag är snäll.

1
3
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
4
3%
6
1
1%
7
3
2%
8
7
5%
9
23
18%
10
90
69%
 
Antal röster : 131

7x22 Chosen

Inläggav Off » mån feb 02, 2004 17:25

Då vet det över (igen). Jag tycker det är en fantastisk avslutning på det hela. Precis som i de två bästa säsongsavslutningarna (s02 & s05) hade jag tårar i ögonen.

Har väldigt svårt att skriva om avsnittet i sig. Så mycket som avslutas, så många referenser tillbaka till tidigare säsonger, så fantastiska scener. Det kommer krävas många omtittar innan jag kan beskriva det här ordentligt.

Ni får hänga mig om ni vill s07 är uppe i topp med de andra och s07s avslutningsarc är lika bra som någon annan om inte bättre.

[Moderatoredit: mer röstalternativ.]
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » mån feb 02, 2004 18:43

Jag är inte lika lyrisk som Off, men visst är det bra. Jag störde mig inte heller på SITerna under avslutningsarcen utan där passade de in och fungerade. Jag skulle dock inte ge den en tia, det känns som om det hade behövt vara ett riktigt dubbelavsnitt för det, eftersom vad vi får är allt för korta scener. Men det som finns är långt ifrån dåligt, allt fungerar som det ska.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » tor feb 05, 2004 1:18

Lätt en tia. Passande avslutning för alla.
Jag skulle som noike gärna sett att det varit ett dubbelavsnitt, men det är ju för att man inte vill att det ska ta slut :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor feb 05, 2004 18:57

gaspode: You rule! Jag var ärligt talat rädd för att du skulle känna dig besviken. Det hade varit så jobbigt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor feb 05, 2004 18:58

Bra gaspode, nu ska du bara förstå CWDP:s storhet också.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör apr 10, 2004 17:20

Ska skriva mer när tiden ges (påskmiddag!), men jag ville bara säga att det här höjer jag banne mig till en tia efter omtitten av S7! Alldeles lysande. Lika bra som The Gift, eller åtminstone bara en hårsmån (är det ett ord?) mindre bra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån apr 12, 2004 15:52

En fråga om slutet förresten (nu kommer jag låta negativ, fast jag egentligen älskar det):

Jag hade fattat det som att alla potentials i världen var antingen ihjälhuggna, eller med Buffy? Så vilka var alla de där flickorna ute i världen som helt plötsligt blev starkare? Eller hade The First helt enkelt inte kommit åt dem än? Den hann ju inte avsluta sin plan eftersom Buffy bestämde sig för att gå ner i The Hellmouth innan The First kunde bygga upp arméerna tillräckligt.

Sen är också frågan: när blir en potential en potential? Eftersom alla verkar vara tonåringar utom baseball-flickan på slutet? Har The First huggt ihjäl en massa småflickor utan att vi fick reda på det (kanske lite väl brutalt, även för denna serie?). Och slutar man vara en potential om man inte kallas innan man är t.ex. 20 år gammal? Kennedy nämner ju något om det i något avsnitt ("I wonder if I'm not too old?" eller något liknande). Eller var det en massa medelålders kvinnor ute i världen som helt plötsligt blev starkare också? Jag borde förmodligen inte ifrågasätta saker så här kraftigt dock, med tanke på den enorma kärlek som jag egentligen känner för idéen som slut på serien, och metaforiskt. Men det är den lilla logikern i mig som jävlas.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån apr 12, 2004 19:40

Jag tror aldrig det sades att ALLA potentials var antingen ihjälhuggna eller med buffy, och jag uppfattade det heller aldrig så. Giles rände ju omkring och letade fler potentials hela säsongen. Jag utgår från att det är svårt att veta vilka som är potentials, och att det fanns en ganska stor massa oupptäckta.

det bör ju vara som du säger, att man blir potential först i tonåren nån gång, för att sen sluta vara potential när man fyller 20 eller liknande.

Jag tror faktiskt att Joss har tänkt igenom det där hyggligt noga eftersom det är ganska centralt för seriens mytologi.

Det är ju iofs lite konstigt om det finns jättemånga potentials i världen, eftersom en hel del av dem hittas och tränas upp av watchers, vilket ju borde betyda att ganska många i världen vet om att det finns en slayer.

Into each generation a bunch of almost chosen ones are born, one of them will alone stand against vampires, demons and the forces of darkness.

Jag kanske borde överväga din "tänk inte för mycket"-teori iaf. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » ons apr 21, 2004 0:02

Jag har sett om detta Underbara avsnitt igen och jag blir lika rörd varje gång.
Det finns inte ett bättre finalavsnitt av nå'n serie skulle jag tro.

Har fortfarande gåshud... det är så bra =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav malavel » tor apr 29, 2004 13:04

Ett bra avsnitt men klent som säsongsavslutning. Ungefär samma klass som Prophecy Girl eller Graduation Day. Höjdpunkten är så klart (ingen blir väl överraskad vid det här laget?) Andrew som spelledare.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » tor apr 29, 2004 15:21

malavel skrev:Höjdpunkten är så klart (ingen blir väl överraskad vid det här laget?) Andrew som spelledare.


Jag måste nog ge lite credits till Amanda som spelare också... det märks att hon vet vad hon pratar om när hon plockar ned spelledaren en bit.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » tor apr 29, 2004 19:23

älskade det här avsnittet!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav kaos » tor apr 29, 2004 22:27

fan va bra det va lungt det bästa Buffy avsnittet ever
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Zaxx » tis jun 08, 2004 4:03

ok.. jag är omvänd.. IGEN! satt här o såg några av de sista Buffyavsnittet inatt, när det slog mig: Detta är slutet. Det sista jag någonsin kommer att se av Buffy the Vampire Slayer, och vilket slut det blev...

Detta är ett helt UNDERBART avsnitt, helt och hållet LYSANDE. Det såg mörkt ut för Joss & Co. några avsnitt tillbaka (IMHO), men nu vände det helt. De två sista avsnitten för att summera är ngt av det bästa jag sett. Att avsluta Buffy på ett mkt bättre sätt än såhär, skulle nog vara M.I. även för Whedon. Dessutom nästan inga lösa trådar, ivilketfall inte några som man tänker särskilt mkt på.

När jag satt såhär, mitt i natten klockan 3, slog det mig att jag var LÅNGT in i Buffyverse. Denna känslan har jag inte haft sen jag såg Becoming, och hela mitt Buffy-liv startade. Då satt man där och undrade vad det var som hände, varför tyckte man om det så mkt? Varför var alla karaktärer så passande? Varför tycker jag om Vampyrer med blonderat hår? Varför har helt plötsligt namnet Angel blivit så viktigt? Varför tycker jag helt plötsligt att "One time at Bandcamp"-tjejen är snygg,söt och cool? Varför finns det humor som bara jag verkar gilla? Varför känner ingen till serien mer än jag? De känslor och frågor jag haft, är idag så kristallklara de kan bli.

Älskar ALLT i avsnittet, jag har inte hittat NGT som jag är missnöjd med. Eller jo EN sak... Men annars helt o. hållet GRYMT. Det känns som om jag sitter här o. bara upprepar mig, men jag e rörd, jag e påverkad, jag är djupt försjunken i Buffyverse och jag gillar det. Mina vänner hade rätt.... j

Jag är besatt av BTVS, och kommer vara det LÄNGE!

ps. behöver jag säga vad jag ger det i betyg?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » ons jun 09, 2004 0:52

ooo en sak till... Spike, när han får sin sista scen där...

oooh så bra va.. Ni vet att jag ÄR Spike va?

-I love you...
-No you don't, but thanks for sayin´ it


Helt UNDERBART
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » ons jun 09, 2004 2:48

Zaxx skrev:-I love you...
-No you don't, but thanks for sayin´ it

Helt UNDERBART


Nu när du äntligen är färdig, och dessutom tagit intryck av Spikes slutscen, väntar vi bara på dina bidrag till tråden "Älskar Buffy Spike?" :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Calle » tis jun 15, 2004 16:47

Jag tycker att det var perfekt. Går bara att jämföra med avslutningsavsnittet sässong två som också var jätte vackert och kanske även femmans.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav jonas. » fre jul 09, 2004 2:04

är det någon här som inte får gåshud i hela kroppen när Buffy reser sej upp sista gången och svingar yxan? tveksamt...
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Langtry » fre jul 09, 2004 2:09

Ojoj, såg det här avsnittet igår och när Willow grejar med the mojo får jag gåshud :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav malavel » fre jul 09, 2004 2:21

jonas. skrev:är det någon här som inte får gåshud i hela kroppen när Buffy reser sej upp sista gången och svingar yxan? tveksamt...

Jag fick inte gåshud av den.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » lör jul 10, 2004 0:56

Jag får Gåshud av Spike!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Johannah » fre jul 16, 2004 9:10

NEEEEJ! Skit också. Sett klart hela säsong 7 nu, och jag måste säga att jag är besviken :( Besviken på hela säsongen överlag. Just detta avsnitt var väl rätt så bra, men som många redan sagt; alldeles för kort...
Men ingenting klår 5.22
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Off » fre jul 16, 2004 9:33

Tråkigt att du var besviken över säsongen. Jag gillade den första gången jag såg den men andra blev den ännu bättre. Där verkar finnas en del här på forumet som tycker att säsongen blev bättre när man såg den en andra gång så man kan ju alltid hoppas att du också kommer tycka det.

Berätta gärna i tråden om hela s07 varför du blev besviken. Alltid roligt att läsa varför man har olika synpunkter.

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=367
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » fre jul 16, 2004 11:11

Johannah skrev:Men ingenting klår 5.22


Joss sa följande om slutet på serien

"I feel that I wrote the perfect ending for Buffy and wrapped up everything exactly as it should be. That, unfortunately, was in season five."

Jag håller med Joss här slutet på s5 var fantastiskt men med tanke på att det redan hade skett så var "Chosen" perfekt jag gillar det här avsnittet mer och mer varje gång jag ser det det finns helt enkelt otroligt många fina scener och han lyckas verkligen knyta ihop allting så att det känns klart... Sarahs leende i slutet är fantastiskt.

Vad det gäller s7 så gillade jag den första gången jag såg den och ännu mer andra gången.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » lör jul 17, 2004 2:07

Det känns som att det är läge att spinna på tanken att säsongen växer. Jag tyckte också om den redan första gången. Den har hamnat som nummer tre på min lista över bästa säsonger (6 är ohotad etta, sedan kommer säsong 5). I början av sommaren såg jag säsong 7 för tredje gången och nu börjar jag fundera på om den inte ska inta andraplatsen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav jonas. » lör jul 17, 2004 2:28

Man kan ju säga att detta slut och the gifts slut är dom ända sätt buffy kan (borde) sluta. det finns dom två altenativen. och båda är riktigt bra. men chosens slut är nog vår lilla buffy mest värd. hon har ju "tjatat" från första avsnittet hur hon inte vill vara utvald och sånt. så jag gillar nog buffys öde i detta avsnitt är bättre.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Calle » lör jul 17, 2004 3:03

jonas. skrev:Man kan ju säga att detta slut och the gifts slut är dom ända sätt buffy kan (borde) sluta. det finns dom två altenativen. och båda är riktigt bra. men chosens slut är nog vår lilla buffy mest värd. hon har ju "tjatat" från första avsnittet hur hon inte vill vara utvald och sånt. så jag gillar nog buffys öde i detta avsnitt är bättre.

Jag håller med dig, bara att jag inte hade klarat av the gifts slut, som slut slut alltså. Jag hade nog tagit livet av mig eller något.
Antagligen hoppat ner från et torn byggt av galna människor.
Fast "Chosen" avslutade allt perfekt, de lyckas få till det perfekt.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav VelocityBoy » lör jul 17, 2004 11:15

Jag hade kunnat leva med att "The Gift" var sista avsnittet helt klart... det hade varit fantastiskt sorgligt men samtidigt värdigt Buffy hon räddade sin syster och världen. Allting var perfekt Buffy fick äntligen vila, Xander och Anya skulle gifta sig (de var de värda), Willow hade räddat Tara och skulle leva lyckligt i alla sina dagar (utan ressurection spell ingen Darth Rosenberg), Spike var helt förändrad och skulle skydda Dawn tills hon dog (okej det var min önskan :)) mao perfekt...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » fre jul 23, 2004 1:46

Eftersom S6 & S7 är betydligt bättre än S4 & S5 så är jag minst sagt överlycklig över att det inte tog slut efter The Gift.

A masterpiece is a masterpiece is a masterpiece och Chosen blir bara bättre och bättre för var gång. Jag älskar det fullständigt. Jämvärdigt med Gift.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dajacke » sön jul 25, 2004 12:43

This is the end, then... :cry: Nåväl, bara att köpa DVD-boxarna och se om och se om och se om och se om. :)
Det kändes faktiskt som ett värdigt avslut på säsongen och serien. Plus att nu finns det ju ingen risk att bli spoilad längre. :) Avsnittet var överlag väldigt bra. Bra skådespelarinsatser från alla. Giles är "tillbaka", till sitt gamla jag igen. Spike får bli hjälte. Och Buffy är äntligen "fri". Ett djävligt bra avsnitt som kvalar in på topp 5 hos mig. En solklar 10:a.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare