4x15 Orpheus

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Ditt betyg på "Orpheus"?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
3%
8
11
28%
9
15
38%
10
13
33%
 
Antal röster : 40

4x15 Orpheus

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 15:54

Mer kopierat från vår underbara gamla DVDforum-tråd. :) Vill bara påpeka att tyvärr höll ju inte S4 riktigt måttet längre efter det här lysande avsnittet (en åtta, men en stark sådan!). Bara Home var riktigt bra i säsongens slutspurt.

---

And the good stuff just keeps on coming...

Orpheus, mina vänner, kan mycket väl vara Angels bästa avsnitt på både år och dag. Det är förmodligen mitt favoritavsnitt denna säsong. Det är, med andra ord, ytterst underhållande. Till skillnad från förra veckans något sega Release så flyger Orpheus förbi.

Först och främst: hur löste de cliffhangern? Jo, Faith sprutade i sig knarkarbrudens spruta, och när Angelus suger hennes blod så knockas han ut. Det gör hon med. Tyvärr visste jag detta, för att en jobbig människa i ett annat forum utan respekt för spoilertaggar avslöjade detta. :mad:

Jag orkar inte riktigt gå igenom alla storydetaljer, men Angelus är inlåst, utknockad och drogad i buren. Faith är knockad, drogad och döende i säng. Och WILLOW anländer för att återställa Angels själ.

Willow. *kärleksfullt suckande*

Några kommer klaga på att hon är lite för livfull och glad, att det inte passar med vad som hänt karaktären i den där andra serien.

Men jag tror att Willow är den sortens person, som fortfarande skulle få fram sina glada sidor när hon är med ett gäng som hon inte känner så väl.

M.a.o.: jag njöt av min favoritkaraktär mer än på mycket länge. :D

Vi får dessutom fler flashbacks till Angels själfulla tid under 1900-talet. Den här gången får Angelus och Faith följa med som icke-fysiska bevakare. Vi får det helt klart för oss (som ju många redan gissat) att Angelus är en del av Angel även när han har sin själ. Han är "inlåst" i Angel men påverkar honom även från gång till gång (Reunion någon?). Vi får se ett rätt oroande exempel på en sådan gång under 70-talet. Dessutom en hel del humor i scener med valpar och Barry Manilow-referenser (ja, just det. Mer snygg continuity från ME).

Och "Cordy" får Connor att försöka döda Angelus innan Willow får själen att återvända.

I slutändan har vi en själfull Angel, Faith på väg till Sunnydale tillsammans med Willow (jag tror hon kommer dyka upp där i 7.18 ) och en "Cordy" som verkar beredd att avslöja åtminstone sin graviditet, och förmodligen även sin ondska. Cliffhanger-time. Igen.

Allt som allt, ett höjdaravsnitt. Angels fjärde säsong fortsätter att sparka rumpa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 16:20

Sätter en nia, fast det borde kanske vara en tia, tyckte att säsong 4 var riktigt bra.. några dippar får man väl räkna med, men i det stora hela, underbart! Inte riktigt däruppe med Buffy S2/S3/S5, men så nära som man kan komma.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav poser » fre sep 19, 2003 22:00

Riktigt bra avsnitt, Faith är alltid lika bra :)

blir en 9:a

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » lör sep 20, 2003 3:30

Alla avsnitt med Faith är ju bra :)

Sen får jag alltid ett enormt leende på läpparna såfort jag hör Mandy nuförtiden. Bara det höjer ju betyget 1 snäpp. Får nog bli en 8+
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör mar 13, 2004 16:02

Faith. Och Willow, den där riktiga Willow som ler ochär glad och skuttande fast ändå med lite mörkröd hårbotten. En solklar nia. Kanske till och med en tia med tiden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » sön maj 02, 2004 15:28

Så.. Faith klarade sig och på ett riktigt smart sätt, trodde faktiskt att hon var körd där, fast då skulle hon ju inte kunna vara med i BS7. Riktigt chokad blev jag också då Faith var med i flashbackarna, det kunde man inte vänta sig!
Willow! En glad sådan, anlände till L.A ännu en suprise!

spoiler BS7Men detta avsnittet tar väl vid efter samtalet Willow fick av Fred i något av S7 avsnitt, dock visste jag inte att Willow skulle komma nu eftersom jag ser Angel på dk2 och inte riktigt vet var de ligger i tid med BS7

Cordy blir ondare? Dock så tycker jag att det var rätt att Willow klarade det för hon är väldigt mäktig. En fråga bara: hur kan hon klara av en sån här stark magi efter att ha sagt att hon är rädd för det
S6 och S7 SPOILER hon vill ju inte bli Dark Willow, det har hon påpekat i S7.

Roligt att hon säger till Fred att hon är tillsammans med någon.

Ett rejält cliffhanger slut, hur ska Angel reagera på Cordys graviditet och ondska? Varför avslöjar hon det nu?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav gaspode » sön maj 02, 2004 16:08

Buffy S7-spoiler:Det där har jag inte tänkt på faktiskt, eftersom jag inte såg Buffy S7 och Angel S4 parallellt, men visst är det konstigt att hon magiar för fullt här när hon är väldigt orolig för all magi i Buffy..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön maj 02, 2004 16:35

Buffy S7: Fast jag tycker mer om Willow i Orpheus än i Buffy S7. Att vara försiktig och rädd är itne samma sak som att inte använda magi alls -- det verkar som om Angels manusförfattare har bättre hum om hur det fungerar med upprättelse för tidigare gärningar än de i Buffy som inte vet riktigt vad de ska göra med Willow.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » sön maj 02, 2004 16:37

noike skrev:Buffy S7: Fast jag tycker mer om Willow i Orpheus än i Buffy S7. Att vara försiktig och rädd är itne samma sak som att inte använda magi alls -- det verkar som om Angels manusförfattare har bättre hum om hur det fungerar med upprättelse för tidigare gärningar än de i Buffy som inte vet riktigt vad de ska göra med Willow.


Men borde inte manusförfattarna sammarbeta, Angels författare kan ju inte göra som de vill med den Buffy karaktär?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » sön maj 02, 2004 16:44

Susan: (B:S7 spoiler)Men det gör de inte. Angel är mer sanna till karaktärens utveckling än vad de är i Buffy. I Buffy S7 är det som om all hennes utveckling från början av S2 och frammåt egentligen aldrig ägt rum -- förutom då förstöra världen-biten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön maj 02, 2004 16:45

Spoiler slutet Buffy S7:Jag håller med, men säg det till den som skrev Angel i Buffys avslutning :).
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön maj 02, 2004 17:10

gaspode skrev:Spoiler slutet Buffy S7:Jag håller med, men säg det till den som skrev Angel i Buffys avslutning :).


Det är nog självaste Joss.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Matt » mån jul 12, 2004 22:33

Säsong 4 är riktigt bra mestadels. Jag gillar mest de avsnitten med Angelus. Förra avsnittet och det här får en 10a. Bara andra gången jag ser säsong 4. Blir nog ännu bättre nästa gång.
Som i hela säsong 4 är det Wes som är bäst.
Kanske är så i säsong 3 också.
Sen att Faith är med gör ju inte saken sämre.
Skönt att se Faith spöa skiten ur jobbiga Connor.
Cliffhangers älskar jag. Och de som de har kört i den här säsongen är ju grymma de flesta.

Spoiler säsong 5
Cliffhangers i säsong 5 är inte alls i närheten, inte i början iallafall då är det ju mest stand alone avsnitt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Sweeper » tor aug 26, 2004 11:55

Matt skrev:Skönt att se Faith spöa skiten ur jobbiga Connor.


here here
Wesley: You can't turn your back on the Council.
Buffy: They're in England. I don't think they can tell which way my back is facing.
Sweeper
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 mar 2004

Inläggav malavel » tor aug 26, 2004 13:15

Sweeper skrev:
Matt skrev:Skönt att se Faith spöa skiten ur jobbiga Connor.

here here

OT: Det här är tredje gången jag ser uttrycket "here here" här på forumet. Jag har alltid trott att det hette "hear, hear!" så jag kände mig tvungen att googla lite. "here here" gav 4 gånger fler träffar än "hear hear." Men en sida sa att "hear, hear!" är korrekt och att det är en förkortning för: "hear, all ye good people, hear what this brilliant and eloquent speaker has to say!"
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tor aug 26, 2004 13:18

malavel skrev:. Jag har alltid trott att det hette "hear, hear!" så jag kände mig tvungen att googla lite. "here here" gav 4 gånger fler träffar än "hear hear." Men en sida sa att "hear, hear!" är korrekt och att det är en förkortning för: "hear, all ye good people, hear what this brilliant and eloquent speaker has to say!"


Jag har också trott att det är 'Hear hear' det står för och har blivit lite förvirrad här på sistone så jag tackar för din lilla genomgång :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 13:27

Bra malavel!

Om man googlar på nyhetsgrupper så blir "hear hear" vida överlägsen. Och det är rätt självklart. "Här, här"? Till och med min ologiska hjärna säger "WTF?" eftersom det inte passar in på något sätt.

Fast jag har nästan givit upp om stavning på Internet numera.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » tor aug 26, 2004 13:52

Nationalencyklopedins översättningstjänst ger detta besked:

Hear hear! Just det!, Bravo!
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » ons sep 22, 2004 0:20

Nu känns det som en brytpunkt i Angel S4. Besten är död och Angel har fått tillbaka sin själ. Allt kändes så fridfullt, tills dess att Cordelia kommer ner i sista minuten och ger oss ytterligare en Cliffhanger.

Angel S4 har varit särklasst bästa hittils, men enligt rykten så skall kvaliten sjunka aningen nu. S4 storhetstid skall visst vara över.

Avsnittet var riktigt bra. Willow kommer till Los Angels, givetvis kul att se. Faith är med och regerar. Hon och Wes har en god kemi. Wes är kanon. Snacka om karaktärsutveckling. Det finns inte många spår kvar ifrån Wes i Angel S1. När han sätter kniven i knarkaren så rös man till. Hela den scenen är briljant och följs upp av en lika briljant dialogscen mellan Faith och Wes.

Faith vs Angelus var tjusig. Överlag så tycket jag fighterna och actionsekvenserna håller riktigt bra klass i S4. Kan det vara lite mer pengar inblandat?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » ons sep 22, 2004 0:46

Tobbe_E skrev:enligt rykten så skall kvaliten sjunka aningen nu. S4 storhetstid skall visst vara över.


Vad synd att du blivit spoilad. :-( Är du spoilad när det gäller händelser också?

För övrigt finns det rätt olika värderingar av slutet på s4.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » ons sep 22, 2004 7:17

Nej, jag är inte spoilad vad det gäller händelser, som tur är.

Har nog läst det i två stycken avsnittstrådar att Angel from avsnitt 6 tom avsnitt 15 är riktigt bra. Eller något liknande. Det är ju givetvis synd, eller bra kanske då det tar ner förväntningarna lite.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Noggster » lör okt 16, 2004 14:36

Såg avsnittet igår, kankse inte var dnew bästa tidpunkten då jag istortsett koncenterade mig på att hålla mig vaken å att titta rakt. Så fick kankse en halvbra upplevelse av avsnittet. Men vill ite betygsätta.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » lör okt 16, 2004 15:36

Hehe, det verkar vara läge att se om det på direkten. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » lör okt 16, 2004 15:50

latarmig skrev:Hehe, det verkar vara läge att se om det på direkten. :-)


Håller med! Detta avsnitt är så bra att man borde se det ordentligt istället för att "slö"titta.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Johannah » ons nov 10, 2004 16:27

Jag är så förtvivlad, varför hatar jag den här säsongen så mycket? :(
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav caffeineaddict » ons nov 10, 2004 16:29

Johannah: För att du inte har sovit! ;) Du behöver avslappnade sinnen för att uppskatta de bra delarna av säsongen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » tor nov 11, 2004 23:13

Efter att ha sett om det här avsnittet en andra gång måste jag säga att det var ännu bättre den här gången. :D

För det första: Som djurvän, och nån som grinar mer när ett djur dör på film än en människa (ja, jag vet, det är lite konstigt..), så tyckte jag att Angel som räddade valpen var hur gulligt som helst och Angelus reaktion på det var MYCKET underhållande. Eftersom jag hade sett avsnittet en gång innan så skrattade jag redan innan det hände för jag tyckte att det var så roligt. Rätt åt dig Angelus!

För det andra: Angelus och DB när han spelar Angelus är lysande, speciellt när han blir upprörd över Angels "mesighet", dessutom har Faith och Angel/Angelus en fin kemi tillsammans. Oh Mandy!

För det tredje: Willow. En av mina favoritkaraktärer ända från början av Buffy s1, och det var roligt att se henne lite bubblig och pratig, som hon var förut. Efter allt jobbigt som har hänt henne, och den deprimerande situationen i Sunnydale, innebär att vi inte får se den så ofta, men jag tror inte att den har gått förlorad i "karaktärsutvecklingen" utan att den fortfarande finns där, lite mer undanskuffad bara.

För det fjärde: Faith spöar Connor. Need I say more? nej, det talar för sig själv, he had it coming..

För det femte: Lorne som vakar över Faith. Fint. Han är en så varm karaktär Lorne, han måste vara lite hjärtat och mamman i gruppen nu när Cordy gått och blivit bad mama.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Matt » fre nov 12, 2004 1:25

Tinwiel skrev:Faith spöar Connor. Need I say more? nej, det talar för sig själv, he had it coming..
.


Håller med. Fan vad det är skönt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Pazuzu » fre jan 14, 2005 19:39

Återigen ett mycket bra avsnitt, och speciellt var återblickarna på Angels historia spännande och intressanta.

Givetvis brukar det vara roligt med crossovers, men jag har blivit lite mer tveksam. På något sätt känns det som om det krockar lite, att inte Willow riktigt passar in här. Jag det beror på att AtS och BtVS är rätt så skiljda åt som serier, att det är därför som det blir en mindre "krock" i mitt huvud. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav bumbi » fre jan 28, 2005 21:55

Johannah skrev:Jag är så förtvivlad, varför hatar jag den här säsongen så mycket? :(

pga connor å cordy? :D hemskaste jag sett typ.... + jasmine
bumbi
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 jan 2005

Nästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare