1x02 The Harvest

Här pratar vi mest om Säsong 1

Det andra avsnittet någonsin, vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
5%
5
5
9%
6
10
18%
7
16
29%
8
17
31%
9
1
2%
10
3
5%
 
Antal röster : 55

Inläggav Nyx » tis sep 12, 2006 20:34

caffeineaddict skrev:Nyx: Pillig och petig är jag men "The stars themselves will hide" är The Master och inte Luke.

Ja, där ser man hur det blir när man skriver dan efter och försöker deschiffrera sina egna anteckningar. Givetvis är det the Master. Då finns det inga förmildrande drag för Luke.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons sep 13, 2006 1:38

Jag har svårt att inte se WttH och The Harvest som ett avsnitt, det borde presenterats mer som Bargaining och Serenity, och därmed också kunnat göras lite mer tight. Det är en riktigt bra pilot, speciellt om du ser på båda delarna som en helhet, men det finns vissa delar från det här avsnittet som lätt hade kunnat göras mer tighta och gjort det ännu bättre. Det är främst takten som det slås av på ett tag och därför blir det här avsnittet något mindre bra. Dock så lyser ju verkligen Willow till och visar sin riktiga potential som fantastisk karaktär och redan här stiger hon fram som en klar favorit. Xander visar var han står (spoiler tom slutet på s2) även längre fram i serien så kan han inte se någon gråskala när det gäller vampyrer och det gör karaktären svårare för mig att gilla, speciellt när jag vet hur han framöver ser på och behandlar Angel och då speciellt i slutet på säsong 2., och Charisma Carpenter visar vilken nivå hon bör hålla sitt skådespel på.

Båda första avsnitten sett som en pilot tycker jag är en fantastiskt lovande start på en serie, det är inga perfekta avsnitt med specieleffekter osv, men den potential som seriern har gör att sånt kan viftas bort. Från introduktionen av alla karaktären och serien vidare genom första monsterproblemen och slutet med att detta bara är början ger jag WttH och The Harvest sammanlagt 7/10. Enbart som pilotavsnitt 8/10.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 21, 2007 23:56

Hm, ja. Många nybörjarfel som rättades till senare. Ändå OK inledning (syftar nu på båda de första delarna).

Men vilken tid det tog för vampyrerna att bli damm 1996!

David Boreanaz sätt att spela Angel känns lite som Ben Affleck i Mallrats. När jag se det på det viset så vet jag inte om det är dålig eller genialt.


Ja! Det är ju så det är! Ben Affleck, världens vidrigaste man. Om det är någon levande uttrycket "dull as a table lamp" stämmer in på så är det han.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav adolvsson » mån jan 22, 2007 1:18

Capt. Peroxide skrev:Ben Affleck, världens vidrigaste man. Om det är någon levande uttrycket "dull as a table lamp" stämmer in på så är det han.

Ben Affleck was the bomb in Phantoms, yo!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån jan 22, 2007 1:28

Affleck som skådespelare är inte något vidare (undantagsvis Jersey Girl) men som person utanför arbetet verkar han vara trevligare och roligare än de flesta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Capt. Peroxide » mån jan 22, 2007 2:35

noike skrev:Affleck som skådespelare är inte något vidare (undantagsvis Jersey Girl) men som person utanför arbetet verkar han vara trevligare och roligare än de flesta.
Åh, javisst, han och Matt Damon verkar måna om att inte glömma sina rötter i independentfilmen och stöttar sina polare. Det är schyst. Men jag tänker på hans insats på duken nu.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » mån maj 21, 2007 17:31

Riktigt bra pilot detta. Men en sak som åldrats mer än något annat är musiken! Jag vet att Christophe Beck inte var ombord än så det kan iofs vara det att denna kompositör inte är lika duktig. Jag menar, bara ett år senare har vi musiken i Becoming så det är ju inte bara ålder heller.

Hehe, David Boreanaz kan inte alls tajma sina repliker. Det är nästan gulligt. (spoiler ingen spoiler alls i princip) Det är också intressant iom att det som senare, enligt mig, blir DB:s starka sida är att tajma saker komiskt. Detta kommer att bli som att följa DB utvecklas i acting class. :)

Annars så tänker jag mycket på kommande avsnitt då jag ser dessa tidiga avsnitt. Som att Hellmouth nämndes för första gången här och (spoiler alla BtVS-säsonger) det vet vi hur det blir med den i slutet av S7.

SMG är så söt i dessa tidiga säsonger. Hon ser verkligen flickaktig ut och var väl iofs bara 19 år då avsnitten spelades in.

Nej, trevligt avsnitt. Cordelia är rolig även om jag helt klart föredrar henne (spoiler alla Buffyverse-säsonger) i de tidiga Angel-säsongerna Eller alla Angel-säsonger iom att det inte är Cordy i S4, men hon är tillbaks och bra i S5.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav MiaMaria » ons jul 04, 2007 11:58

Såg detta avsnitt igen idag och det var en hel del som jag inte tänkt på innan (var nog längesedan jag såg det och har sett en hel del av angel förutom alla buffyavsnitt sedan dess)

Vampyrerna var verkligen fula i början, så plastiga och kan inte prata riktigt med sina löständer. Konstigt att de rör sig så långsamt också och morrar. De verkar mer zombies än vampyrer här tycker jag.

Darla var mer töntig nu än vad jag minns henne. sp s 7 The Master är lite lik turok han ubervampyrerna. Där förekommer ju också solnedgångar när de är rädda och inte riktigt kan slåss mot dem.
MiaMaria
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2007

Inläggav Garim » ons jul 04, 2007 12:56

MiaMaria skrev:sp s 7 The Master är lite lik turok han ubervampyrerna. Där förekommer ju också solnedgångar när de är rädda och inte riktigt kan slåss mot dem.


Det är samma skådespelare som spelar the Master och Übervampsen.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » ons jul 04, 2007 12:58

Garim: Det visste inte jag. :oops:

Spoiler S7: Det roliga är att jag precis sett Never Leave Me där den förste übervampen gör entré och jag tänkte att han hade samma kroppsspråk som the Master. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » ons jul 04, 2007 13:38

AKS skrev:Garim: Det visste inte jag. :oops:


Wow, det var oväntat :D
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav gaspode » ons jul 04, 2007 14:17

(spoiler S7) va, är det mark metcalf som spelar übervampsen i S7?!

...

Nej (inte enligt imdb iaf) Camden Toy spelar übervamp (Och även Gnarl samt en Gentleman)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » ons jul 04, 2007 14:23

gaspode skrev: (spoiler S7) va, är det mark metcalf som spelar übervampsen i S7?!

...

Nej (inte enligt imdb iaf) Camden Toy spelar übervamp (Och även Gnarl samt en Gentleman)


Yay! Jag hade inte missat nåt. Förklarar dock inte varför jag tyckte de har samma kroppsspråk som the Master (alldeles i slutet då han reser sig upp), men man kan kanske luras av kläderna... Både the Master och übisarna verkar ha skinnjackor. Hm...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons jul 04, 2007 14:25

Garim skrev:sp s 7
Det är samma skådespelare som spelar the Master och Übervampsen.

Nej. Det är det inte. The Master är Mark Metcalf och är en riktig skådespelare. Camden Toy som spelade ubervamps, Gnarl och en Gentleman i Hush är mimare och däreigenom inte bara en fuskskådespelare han är dessutom ondskefull
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » ons jul 04, 2007 14:25

gaspode skrev: (spoiler S7) va, är det mark metcalf som spelar übervampsen i S7?!

...

Nej (inte enligt imdb iaf) Camden Toy spelar übervamp (Och även Gnarl samt en Gentleman)


Jäklar :)

Jag blandade visst ihop lite...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav latarmig » lör aug 04, 2007 4:55

Illyria skrev:Xander visar var han står (spoiler tom slutet på s2) även längre fram i serien så kan han inte se någon gråskala när det gäller vampyrer och det gör karaktären svårare för mig att gilla, speciellt när jag vet hur han framöver ser på och behandlar Angel och då speciellt i slutet på säsong 2.


Xander visar utmärkt väl var han står, precis som du säger. (spoiler resten av serien) Jag håller dessutom med om att hans ofömåga att se världen i annat än svart och vitt gör att hans karaktär blir svår att tycka om. Missförstå mig inte, det finns många drag hos Xander som jag älskar, men att hans inställning till vampyrer aldrig förändras gör att det går kalla kårar genom mig när han är som mest oförsonlig. Det som gör mig upprörd är alltså inte hur han beter sig vid något visst tillfälle, utan just att hans inställning aldrig förändras oberoende av vad som händer (vilka erfarenheter han får).

Men samtidigt tror jag att man måste göra en distinktion mellan vilka karaktärer man gillar - det vill säga vilka man skulle kunna tänka sig att ha som vänner, om man träffade dem på riktigt (vi har en rolig tråd om vilka karaktärer man skulle vilja vara vän med och varför, någonstans) - och vad som är bra för serien. Jag gillar alltså inte Xanders inställning till vampyrer och tycker ibland att han handlar rent vidrigt, samtidigt som det är en evig tur att inte alla karaktärer är svarta eller vita. Just att Xander har drag som är hemska, samtidigt som han vid andra tillfällen är hur gullig som helst, ser jag som seriens stora styrka. Längre fram i serien blir detta ännu tydligare, det finns inte en enda karaktär som inte ibland beter sig tvärtemot stereotyperna att antingen vara ond eller god.


Illyria skrev:Båda första avsnitten sett som en pilot tycker jag är en fantastiskt lovande start på en serie, det är inga perfekta avsnitt med specieleffekter osv, men den potential som seriern har gör att sånt kan viftas bort. Från introduktionen av alla karaktären och serien vidare genom första monsterproblemen och slutet med att detta bara är början ger jag WttH och The Harvest sammanlagt 7/10. Enbart som pilotavsnitt 8/10.


Håller med fullständigt, fast poängsättningen får jag fundera över.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Slayernurse » mån sep 10, 2007 13:26

okej, fortsättningen på WttH. lite halvkass klipp mellan avsnitten men det kan jag väl köpa. Jag tenderar att bli lite dement om jag inte skriver direkt efter att jag sett ett avsnitt och nu är det dagen men jag skall göra mitt bästa.

The Master har inte utseendet på sin sida, Nosferatu någon?, men han gör helt klart att han är ursprunglig och en ond satan till vampyr. Dock för svag ännu för att kunna ställa till med något riktigt mayhem, utan använder sig av muskliga hejdukar som skall suga på sunnydale tills han kan återfå en del av sina forna krafter. Det här avsnittet upplever jag också som en introduktion, att Buffy lyckas avstyra the rise of the dead är en liten upptakt till vad som komma skall.
Angående Giles, här är han fortfarande väldigt brittisk, stelbent, det är knepigt att tänka bort jur serien utvecklar sig och se med "nya ögon". Tycker det är lite roligt när Buffy spottar en vampyr genom att iaktta hans omoderna klädsel, snarare än att se honom med sina Slayer- instinkter. En annan snygg sak är när Buffy dräper en vampyr med en biljardkö "utanför bilden".

High School känslan är något surrealistisk fortfarande, Angel något styltig i sitt skådespel, Xanders rollfigur har svårigheter med att intergrera det goda och onda, men stämningen är ändå varm tycker jag och det är väl det som drog mig in i serien.
What is hateful to thyself do not do to another. This is the whole Law; the rest is commentary.
Användarvisningsbild
Slayernurse
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 aug 2007
Ort: Visby

Inläggav fripp21 » fre mar 14, 2008 14:26

Illyria skrev:... och Charisma Carpenter visar vilken nivå hon bör hålla sitt skådespel på.


Hmm, det låter som att du inte gillar Charismas skådespel?? Eller misstolkar jag dig helt här? Menar du dålig i början eller alltid, vad menar du egentligen? :?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » fre mar 14, 2008 15:51

Ojdå, sätt inte igång Illyria här. Du har verkligen inte misstolkat henne. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » mån jan 05, 2009 1:28

The Master är inte skitball precis, men avsnittet är helt okej iaf. Ett gäng roliga repliker och några fånigt långsamma (jag skojar inte, de är långsamma) vampyrer med lysande ögon i en tunnel.
Jesses förvandling till dark and mysterious när han är vampyr är ganska kul. Angel fjantar omkring och gömmer sig och är mystisk istället för att säg, hjälpa till?

- The earth is doomed.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » ons sep 30, 2009 17:59

Det känns som att det här avsnittet är ungefär på samma nivå som det första. Jag tycker om karaktärerna mer och mer (Willow är underbar!), men Giles är lite tråkig såhär i början när han rabblar all fakta. Dock så kan jag inte låta bli att gilla honom ändå, förmodligen Tony Heads förtjänst.

Vissa saker och repliker känns lite löjliga fortfarande, men det är inget jag stör mig särskilt mycket på.

Favoritcitat:
Xander skrev:I don't like vampires. I'm gonna take a stand and say they're not good.

Betyg: 6 även här (något svagare).
Senast redigerad av Echolls tis okt 13, 2009 12:13, redigerad totalt 1 gång.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » fre okt 02, 2009 20:29

Deeply sorry, där var det ju!

Min "hjärna" i laptopen heter Giles...
"Hjärnan" i min mp3-spelare heter Willow.
Avdelningen för värdelöst vetande.

(edit) Felstavning, jag skyller allt på rödvinet som maken köpte i Danmark! (/edit)
Senast redigerad av Binchy fre okt 02, 2009 20:35, redigerad totalt 1 gång.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Echolls » fre okt 02, 2009 20:33

:)
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » fre okt 02, 2009 20:34

Nu känner jag att jag behöver börja på en ny genom-tittning av Buffy-Angel. Jag har ju tid över, definitivt... Kanske ska köra dem i "rätt" ordning, när de delar på sig?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Echolls » fre okt 02, 2009 21:04

Det tycker jag att du ska göra! Angel s1 sändes parallellt med Buffy s4.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » fre okt 02, 2009 21:45

Jag ve-et, men då får man ju hålla på och byta skiva mellan avsnitten. Lite jobbigt...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Re: 1x02 The Harvest

Inläggav The Ankh » fre mar 11, 2016 13:00

Alltså. När The Master svävar upp ur blodpölen. Hahaha. Tack o lov att de fick bättre budget sen :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Re: 1x02 The Harvest

Inläggav Spuffy » lör mar 12, 2016 12:47

En av mina favorit-scener i hela f-ing serien är när vampyrerna går mot the Bronze, slow motion och Ballad for Dead Friends... Det är magi. Älskar den scenen. Så mycket.

Och en annan liten grej som är en pärla av fantastiskhet: "Deliver". :D :lovebunny:

Känner stor besvikelse över Darlas mesighet dock. Men jag älskar henne ändå. Även som mes. Och hon borde väl ha fetkoll på vem Buffy är om hon är i Sunnydale? Eller åtminstone koll på Slayers mer generellt? Under Boxers Rebellion (spoiler framtida bakåttittar, minns ej riktigt när det kommer men kanske i s4?) dödade väl Spike en slayer, när han, Dru, Angel och Darla hängde där?

Luke är ca sämst. Jag har gett mig an att se X-files och där är ju skådisen också med i flera avsnitt. Det var lite skojigt. Annars är han sämst.

Bästa citat är nog ändå:
Joyce: I know. If you don't go out it'll be the end of the world. Everything is life or death when you're a sixteen-year-old girl.


caffeineaddict skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen: http://www.buffyfanfic.info för alla de bästa Buffy-bilderna (som inte är screenshots [www.buffyscreenshots.com] eller fejkade nakenbilder. Förutom ett par). Inkl. den där. Lätt uppdelat i söt flicka eller stark pojke beroende på vem man är intresserad av att titta på.

Trycker man på den länken idag kommer man till "SUNDHEDS PORTALEN - Din vej til en sund livsstil". :emo:
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare