2x11 Ted

Här pratar vi mest om Säsong 2

Betygsätt "Ted"

1
0
Inga röster
2
3
6%
3
3
6%
4
5
10%
5
8
15%
6
11
21%
7
9
17%
8
7
13%
9
3
6%
10
3
6%
 
Antal röster : 52

Inläggav caffeineaddict » ons feb 25, 2004 23:01

Off: SPOILERMÄRK! Terrorist!

VARNING! Alla som inte har sett S5, titta INTE på Offs sista post på förra sidan. Vår rekord-postare har klantat sig. ;)

EDIT: Sisådär. Duktig ponke.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » ons feb 25, 2004 23:16

de sa ju det på TV4 en gång.. som Dan Bäckman uttalar sin polare.. Buffy!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons feb 25, 2004 23:39

Off: (Buffy S5)IRLG. Fan. Nu måste jag räkna ut när the Body visas bara för det så att jag redan nu kan programmera videon. Speakerrösten måste spelas in helt klart.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 18:15

Mr Chase säger "Hasta la vista, baby!":

23. Ted

Despite the somewhat lame idea of a Terminator stepfather-from-hell this was quite an entertaining episode. Ted, Buffy's mother's new boyfriend (excellently played by the late John Ritter, RIP), is scary in his own right -- a virtual nightmare for all single-parent kids. Here comes Mr Smooth-talking perfect guy and invades your house, charms your friends and captivates your mother and you're the only one seeing that there this guy is creepy. As if the "Seeing my mother frenching a guy is definitely a ticket to therapyland"-thing wasn't bad enough!

Buffy's mom is definitely not helping and prefers to believe Ted over her own daughter. If it hadn't been for the drugged cookies and mini pizzas I'd never have forgiven her for that, no matter how much she cared about Ted.

When Buffy with her slayer powers accidentally kills him (even if he deserved to get his ass thoroughly kicked, beating up on a small sixteen year old girl) she's utterly devasted. She is the *vampire* slayer, not the stepfather slayer. She's not supposed to kill humans no matter how bad they are. She doesn't have a special licence to kill (you hear me, Cordelia!). Great angst-ridden acting from Sarah Michelle Gellar. But having delved too much into that would prematurely have taken "Buffy" into a darker realm so it is revealed that Ted is really a robot. A homicidal robot, but a robot nonetheless.

This is were it gets a bit silly. We are led to believe that this guy Ted all on his own made a machine duplicate of himself in the fifties. Do you know how big computers where back then? Requires serious suspension of disbelief.

A side story deals with Giles and Jenny Calendar getting back together again ('bout time IMO) after some vampire slaying resulting in Jenny accidentally shooting Giles with a crossbow, LOL. If she's going to take up being a Slayerette she should get better aim! But they're so cute, especially at the end.

Speaking of cute, Xander and Cordelia are so much fun to watch. Their hormones are taking them into some real unexpected places but they have to watch out. They're talking about it rather loudly in public. It is almost as if they want to get caught
(which of course they will *snicker*).
Cordelia: "What's wrong with you?"
Xander: "I gave you a compliment."
Cordelia: "In front of your friends! They're gonna know!"
Xander: "Know what?"
Cordelia: "Please! It's too traumatic for me to even say it!"
Xander: "That we kissed?"
Cordelia: "Uhhh!"
Xander: "Look, I'm not gonna tell, they're not gonna know. Not your friends, not my friends. You wanna go to the utility closet and make out?"
Cordelia: "God! Is that all you ever think about? (considers the offer) Okay."

Cordy is not running away and why does that amuse the hell out of me? In fact I wonder if she realizes just how much time she spends with the Scoobies. She's in the library with them, asks if she can help Giles, does research on her own and tags along with Xander and Willow to Ted's place without making any fuss. And she walks with them in the halls of Sunnydale High in broad daylight! What about protecting her image as Miss Popularity? I guess she's going to find out sooner or later and then she has to chose between being alone with fake friends or actually having real friends, not to mention a "loser" boyfriend.
Xander (with a pointed look at Cordelia): "I sometimes like things that are not good for me." Hm, I wonder...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav pfant » mån apr 19, 2004 8:14

Jaha, då får väl jag gå mot strömmen då.

Såg om Ted i helgen och tycker fortfarande att det är ett rätt så bra avsnitt. Den naturliga tveksamheten ett barn känner när en förälder träffar en ny partner tycket jag skildras bra, men eftersom det är utspelar sig i buffyverse så rör det sig självfallet om mer än bara lite ogrundad tveksamhet från Buffys sida.

John Ritter är bra som Ted, riktigt obehaglig och lismande.
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » tis apr 20, 2004 9:39

gillar inte det här avsnitt tycker att det är rätt störnde med robotar i Buffy
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Willowtree » tis apr 20, 2004 11:56

Nu är jag trött på Kanal 5´s idioter!! Jag har länge tänkt att skriva dit och klaga men känner mig som en gammal kärring. Men nu jä-lar! Vi sitter alltid och sjunger: "LALALALALALALALALALALA" innan vi ska se Vänner, CSI mm för att de alltid ska berätta slutet och förstöra allt. Morr.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Willowtree » tis apr 20, 2004 12:03

Ha! Nu har jag skrivit och klagat, som den "bitterfi-a" jag är.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » tis apr 20, 2004 12:26

Bra! :)
Men vad har detta att göra med "Ted"?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis apr 20, 2004 13:00

Hm, var det inte innan Ted som de sa något i stil med "idag skall Buffy slåss mot en robot" eller liknande?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Willowtree » tis apr 20, 2004 15:12

Kuno skrev:Jääääääkligt starkt av det där missfostret till programpresentatör på KAN5 att innan avsnittets början glatt konstatera att Buffy kommer att slåss mot en robot. OK, då var det avsnittet förstört. Idiot! :x


Nu har jag ju visserligen sett det avsnittet en miljard gånger och såg det inte när det gick på tv, men det förstör ju för alla andra. upp till kamp ;)
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » tis apr 20, 2004 15:49

Ah, missade att läsa bakåt, visste ju att vi haft den här diskussionen.. sorry :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » tis apr 20, 2004 16:11

Bra jobbat Willowtree. Äntligen någon som gör mer än att ryta i sin ensamhet (vilket jag gjort). Hoppas det får effekt också. Vad jag inte kan fatta är att de inte istället (om de nu måste säga någonting) för att prata om vad som kommer att komma, säger någonting i stil med "Nu ska vi se hur det går för Buffy, hon var ju så illa ute i förra avsnittet när hon slogs mot..." (den tillgjorda presentatörsrösten får ni lägga till själva).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Willowtree » tis apr 20, 2004 16:13

Ja, det låter ju rätt så löjligt när det försöker att kommentera. Kan de inte bara vara tysta? Måste de alltid säga något?
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 18:22

Mina 5 cents är att alla TV-hallåor är demoner. Det syns inte på SVT:s och TV4:s än men får de hålla på tillräckligt länge så börjar det synas i deras ansikten och det är då de får gå över till kabelkanalerna vars hallåor inte syns utan bara hörs.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Willowtree » ons apr 21, 2004 18:29

Hmmm intressant teori där Chase. Det kan nog stämma.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 18:30

Det är den enda förklaring som "makes sense" :? !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav -Emelie- » ons apr 21, 2004 18:44

Nu har de väl slutat säga någonting om buffy, nu säger dem bara vad som händer i Vänner "efter buffy och vampyrerna.."
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Tob » fre maj 14, 2004 16:17

Känner mig onekligen lite ensam i säsong 2 trådarna! Visserligen av naturliga orsaker....

Ted tycker jag var ett medelmåttigt avsnitt. Suveränt men det faktum att Ted var en robot lämnade ett bitter eftersmak, som drar ner helhetinstrycket drastiskt. En hel del roliga dialoger (som vanligt), speciellt mellan Cordelia och Xander.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » fre maj 14, 2004 16:22

kan bero på att många är i avsnittstrådarna från s4 eller s7, s4 eftersom kanal 5 visar den nu och säsong 7 eftersom det finns många som sett klart serien.

Ted är annars ett helt okej avsnitt och höjpunkterna är (som sagt) X/C
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » fre maj 14, 2004 16:36

X/C är alltid höjdpunkter...
Spoiler s3
Åtminstone fram till "Lovers Walk"
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav VelocityBoy » fre maj 14, 2004 17:34

Jag tycker som sagt att "Ted" är ett bra avsnitt, visst det är en ganska svårköpt historia att han är en robot men det är många tunga saker som behandlas och jag tycker att det fungerar bra.

Spoiler s3 och framåt
Sedan är det ju tur att hon inte dödar en människa i verkligeheten här för då skulle ju tyngden i Faiths mord blivit mindre... och det tycker jag är en utav de starkare grejorna i serien.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » sön okt 17, 2004 3:30

Det här är ett avsnitt som visar ganska tydligt vilken mångbottnad karaktär Buffy är och en av anledningarna till varför serien är så bra. Buffy borde inse ganska snabbt när Joyce har kommit in och Ted har gett sig att hon inte behöver fortsätta att slå och sparka honom. Men det gör hon, i ilska och despeartion. Så illa så att hon sparkar ner honom för trappan.

Efter detta följer många intressanta trådar, och det hade inte varit en omöjlighet att gjort ett dubbelavsnitt av detta och gått djupare in i karaktärernas tankegångar. Hade Ted varit en människa så hade han ju onekligen dött och det är ju inget Buffy vet om innan hon verkligen gör det. När det sedan visar sig att Ted är en robot så är allt frid och fröjd. Men mentalt sett så har hon fortfarande dödat en människa och det borde sätta sina spår.

Ett helt okej avsnitt med mycket rolig dialog. Xander är i högform.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » mån okt 25, 2004 13:51

precis, så egentligen borde buffy vara upprörd, eftersom hon i praktiken har dödat en människa. att han var en robot är ingenting som borde gottgöra buffys handling, för det var ju ingenting hon visste i stundens hetta.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Angelus » tis nov 16, 2004 16:24

har lite svårt för det här avsnittet...tycker Ted är så jädrans äcklig/skank/lömsk/whatever typ men ideen är ju viserligen ganska cool
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Lipton » ons nov 17, 2004 10:55

Angelus skrev:har lite svårt för det här avsnittet...tycker Ted är så jädrans äcklig/skank/lömsk/whatever typ men ideen är ju viserligen ganska cool


Håller med där om Ted, har svårt att se detta avsnitt för att jag tycker att han är så, ja precis det du skrev här ovan.
Annars så är avsnittet inte helt dåligt.

Ted, jjjasch :evil:
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tompa » sön dec 19, 2004 21:02

Känns konstigt att se John Ritter som Ted (Ritter dog för ett tag sen) och fram tills man får reda på att han är en Robot så är avsnittet riktigt bra. Hade nog köpt storyn helt om han hade varit en "normal" demon.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav xAMNESIAx » tis dec 28, 2004 18:44

En positiv sak med detta avsnitt: Gellars skådespeleri. Utomordentligt bra. Men det är nog det enda, det blir en 4:a, och då är jag snäll.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 23:49

Instämmer med den allmänna meningen, inte ett av de bästa avsnitten. Ted avslöjar sig nästan när han tillrättavisar Buffy på minigolfbanan och slår sig på benet HÅRT gång på gång. Det hade inte en normal människa klarat utan att halta en stund efteråt. Sedan vänder han sig bara om och säger i sin gladaste röst "Who wants cookies".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » tis jan 11, 2005 2:41

Bra avsnitt gällande Xander/Cordelia o Buffy/Joyce o Giles/Ms. Calender.
Övrig story ganska bra men osannolik. :)

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron