5x09 Listening to Fear

Här pratar vi mest om Säsong 5

Listening to Fear: Bra eller Anus

1
0
Inga röster
1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
8%
5
5
20%
6
8
32%
7
5
20%
8
5
20%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 25

5x09 Listening to Fear

Inläggav kaos » sön apr 18, 2004 16:59

detta tillhör väl inte dom bästa epz i ses 5, som för övrigt är väldigt bra Säsong.

blev lite rädd först att dom hade tagit med en ailen i Buffy men som tur va det en Queller demon

edit: bra eller anus är inte skalan vi bestämt oss för att ha när vi betygsätter Buffy- och Angel-avsnitt. :) Dessutom vill vi gärna att topic ser ut som jag ändrat till, för att man skall veta vilket avsnitt som är vilket utan att kunna alla namn i huvudet..
/gaspode
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav sus@n » sön apr 18, 2004 17:12

Inte bland mina favorit avsnitt men bra ändå. Den bästa scenen är Joyce i rummet med "quellern" eller Spike när han kommer in med ett fota på Buffy.

Kaos: Kanske bättre med den vanliga betygsskalan?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav kaos » sön apr 18, 2004 17:46

tycker du tyckte dn jag hade va bra :)
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav sus@n » sön apr 18, 2004 18:16

jo men det var bra att du ändrade eftersom jag tror att vi har vissa regler för hur rescensionstrådarna ska se ut.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön apr 18, 2004 19:07

Bra att du ändrade rubriken också så att episodnumret kom med. Jag har alltid svårt att komma ihåg om ett visst avsnitt var sent eller tidigt under säsongen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav kaos » sön apr 18, 2004 20:06

sus@n skrev:jo men det var bra att du ändrade eftersom jag tror att vi har vissa regler för hur rescensionstrådarna ska se ut.

jo det va bra att du ändrade, och det värkar ju andra oxå tycka. Ska inte göra om misstaget
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Kuno » mån apr 19, 2004 0:22

Faktiskt riktigt otäckt när Joyce ligger och yrar i sängen och man sedan får se att hon pratar med quellern. Otäcka små rackare. Fy!

Spikes besatthet av Buffy är dessutom precis hur kul som helst. :)
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav kaos » mån apr 19, 2004 1:07

jo scenen när joyce ligger och pratar me´d qullern ger en kalla kårar
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav jonas. » sön jun 20, 2004 20:54

scenen buffy börjar gråta är riktigt bra.

spoiler cwdp 7x07e de inte samma låt buffy brakar ihop till i detta avsnitt som dawn dansar till i cwdp?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Tob » tor jul 08, 2004 18:18

Detta var ett av de sämra avsnitten på väldigt länge. Dock är scenen då Joyce ligger och pratar med varelsen bra gjord och skapar faktiskt ett skräckmoment. (Som inte är alltför vanligt).

Scenen när Buffy gråtar har potenial och bli riktigt gripande, men vem kom upp med iden att repetera en halvtaskig salsa stycke 15 gånger. Plockade ju bort hela stämningen totalt. Spike ponken dyker upp, igen, man kan väl inte direkt säga att han är diskret när det gäller hans besatthet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Ulalume » tis aug 31, 2004 2:07

Håller med er att detta inte kommer hamna på min lista över favoritavsnitt, men jag känner mig underligt possitiv i kväll så, here we go!

Jag tycker musikvalet i diskscenen är brilliant. Dels för att jag har otroligt svårt för all stämningsfull musik som vill tala om för mig vad jag ska känna (och få mig att börja gråta, något jag gör mitt bästa för att göra så sällan som möjligt) Men det speglar också bra hur Buffy försöker hålla skeenet uppe (som hon pratade med Riley om i förra avsnittet)

Willow är alltid söt

Willow: "And now there´s the hole part were I´m crazy"

och jag blir alltid glad när hon får skina lite extra. Hon var drottning när det gällde slayandet i jämförelse med XochG som...var en stor besvikelse.

Jag blir också stolt över Dawn. Att hon räddar sin mamma och inte gjorde den gamla klassikern hon begagnade sig av när Harmony kom på besök, dvs springa skrikandes därifrån med händerna viftandes överhuvudet som ett annat våp. Good for her!!

B till J om D:"Your the one how insisted on teaching her to talk"

Joyce är suverän och lite läskig genom hela avsnittet.

Och på tal om läskig...jag menar så klart totalt j-la tok snuskig...den där quellern...Usch.

Jo och så Riley...Jag förstår inte vad ända in i glödheta de här vampbesöken handlar om. Det är bara äckligt...Jag längtar till fortsättningen!!
"I feel used and violated...and I need a lozenge"
Ulalume
Demon Fodder
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2004
Ort: Skåneland

Inläggav Lipton » tis aug 31, 2004 10:10

Ja det ska bli spännande att se vad det blir utav det här med Riley "utfodringen" av vampyrerna. Annars så var Joyce bra i detta avsnitt, jag brukar annars tycka att hon är så tråkig.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Koala » tis aug 31, 2004 15:32

shit was tight..
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Giles » tis aug 31, 2004 16:37

Tycker bara avsnittet va bra, inget speciellt.

Lite halvläskigt när Joyce får sina galna ryck, särskilt då när hon skulle göra frukost, men inte till Buffy eftersom hon va "disgusting fat" :)
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav brat » ons sep 01, 2004 20:36

Jag gillar det här avsnittet för vad det är, ett mycket bra skräckavsnitt... kommer dock aldrig gilla det som ett av de bästa i serien. Men det har allt jag skulle önska av ett sånt här avsnitt. Första gången jag såg det blev jag ordentligt rädd iaf. (Visst har jag nämnt att jag är lättskrämd av mig :P ) Till min ursäkt såg jag det själv i en mörk, tom lägenhet första gången. Det var kolsvart och jag vågade nästan inte sträcka mig efter lysknappen när jag var klar. (Jag har dock blivit ännu mer rädd av Buffy en gång, och det var inte Hush.)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » ons sep 01, 2004 21:31

brat skrev:(Visst har jag nämnt att jag är lättskrämd av mig :P )


Du var ju tom räddrädd :P

brat skrev: (Jag har dock blivit ännu mer rädd av Buffy en gång, och det var inte Hush.)


...och det var vilket avsnitt?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » ons sep 01, 2004 23:07

Jag gissar att det var...
Spoiler hela serien
Same Time, Same Place (7x03)

Var det rätt gissat?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » ons sep 01, 2004 23:49

Jag vet vilket avsnitt det är!! :D Och det ÄR jätteläskigt!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav brat » ons sep 01, 2004 23:52

Hihi, jag hoppades att det skulle bli gissningslek... men vid närmare eftertanke bryter jag här för att inte tråden ska bli hopplöst off topic. Svaret är så klart spoilerbelagt så titta inte om ni inte sett hela serien.

After Life 6x03 Anledning: Blir verkligen skitskraj när de man litar på börjar bete sig underligt, mycket mer skrämmande än något sminkat monster. Och Buffy, Anya och Dawn gör ett utmärkt jobb att skrämma mig. Rädslan har dock lättat betydligt sedan jag såg missen med Michelle: I'm sorry, what's my line?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav AKS » tor sep 02, 2004 16:31

brat: Håller med om avsnittet. Det enda avsnittet som fått mig att känna ens ett uns av obehag vad gäller "rysarinslag".
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav RalfiParpa » sön dec 19, 2004 14:50

Tob skrev:Scenen när Buffy gråtar har potenial och bli riktigt gripande, men vem kom upp med iden att repetera en halvtaskig salsa stycke 15 gånger.


VA?! Det är ju just den löjligt glada musiken som gör att scenen känns. Buffy försöker tvinga bort tårarna med glad musik och distraherande arbete men det är helt fruktlösa försök.
"Listening To Fear" är ett bra avsnitt, en åtta gav jag det.
Visst, Queller-demonen hör nog till de fulare monstren i serien (är det en dvärg i en gummidräkt månne?) men det är ändå Joyce-scenerna och ovan nämnda Buffy-scen som etsar sig fast i minnet, inte någon slemmig snigel.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 02, 2005 15:56

Lätt den mest vidriga och skrämmande demonen i Buffy!! Det skrikande ljudet, den kackerlacksliknande kroppen och det mänskliga huvudet... delad förstaplats med Gnarl
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Djehuti » ons jan 12, 2005 9:21

RalfiParpa skrev:Visst, Queller-demonen hör nog till de fulare monstren i serien (är det en dvärg i en gummidräkt månne?)


Hehe, ja faktiskt. ;)


Mediokert avsnitt. Sticker inte ut ur mängden, men det funkar.
Stundtals även rätt läskigt.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tam » sön jan 16, 2005 2:54

Queller demonen var rätt skrämmande, men det som verkligen var hemskt här var galna Joyce. Det är bland det mest skrämmande i hela världen att sånt kan hända vem som helst man älskar. Sånt gör mig rätt livrädd.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » fre jan 21, 2005 21:33

Obehagligt avsnitt, men på ett bra sätt. Första gången Joyce beter sig konstigt är riktigt skrämmande. Det finns ju nästan inget värre än när människor man känner och älskar beter sig helt irrationellt (t ex i den fruktansvärda sjukdomen Alzheimers, eller som här hjärntumör). Jag greps också av kontrasten mellan den "glada" musiken och Buffys hjärtskärande gråt, det gjorde ju gråten ännu sorgligare.

Riley är allt rätt exalterad över att ha fått en extra-terrestrial på halsen.

Xander: Meteor go boom, crazy guy goes bye-bye
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 20:10

Det här är, precis som det föregående avsnittet, ett av de segare i s5; nödvändigt för att sätta upp hela Joyce-grejen, men i slutändan mer deprimerande än fascinerande. Quellern är verkligen ett otäckt monster, Buffys sammanbrott vid diskhon är rörande och Taras och Willows stjärnskådning är bara såååå söt (trots de oundvikliga Drusillakopplingarna så fort någon börjar sätta namn på stjärnor)... Men allt som doftar av Initiative ger mig eksem direkt.

Men det här är en av säsongens bästa repliker:
XANDER: I still don't get why we had to come here to get info about a killer snot monster.
GILES: Because it's a killer snot monster from outer space! (...) I did not say that.
:D :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » mån maj 09, 2005 19:40

För lite Glory, för mycket Joyce. Så är det. Jag känner mig alltid lika ond när jag säger det, men tumör storyn är inte bra och den tar upp på tok för mycket tid. Eller rättare sagt, den tar tid från Glory storyn.
Det enda positiva är Buffy/Dawn och deras relation. Den tar verkligen ett, eller, flera steg i rätt riktning tackvare den taskiga situationen. Det ger även Gellar ett par tillfällen att verkligen agera (något som har tillhört ovanligeterna i S4). Det som utmärker sig i detta avsnitt är självklart disk scenen, och scenen med Dawn i hennes sovrum. Jävligt bra.
Måste även slå ett slag för Riley, som är så mycket bättre i S5 än vad han är i S4.

6/10
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav fripp21 » ons jan 31, 2007 14:21

She's not ... mine, is she?

Slutscenen är verkligen hjärtskärande. STARK scen.

I övrigt var det ett tämligen svagt avsnitt, fast det var också lite scary. Trots den fåniga rymdapan fick de till en obehaglig stämning. Vadå är domedagen här? Budskapet går fram...

Först kom jag annars att tänka på filmen "Slither" som jag nyligen sett. Ni vet, med Nathan Fillion i huvudrollen. För övrigt en dåligt film med "extra allt" då det gäller underhållning. Skruvade karaktärer, fasliga och äckliga monster, och allas vår egen kapten i högform.

Jag roades också av den besynnerliga blick Anya ger Mr. Giles i början av avsnittet, efter ungefär 16 minuter och 58 sekunder. Vad tänkte hon på där?

Sen blev jag förundrad också över den absurda musiken som spelas under köksscenen då Buffy känner en sådan hopplöshet att hon gråter öppet. Bisarr scen.

Spike och Buffy samarbetar på ett bra och otvunget sätt. Ett "team".

Jag visste att den där Ben var ond! Visst skrev jag det i något tidigare inlägg? Varför skulle vi annars få se honom om och om igen?

Det var bra att Joyce fick reda på sanningen om Dawn. Och att hon fick lämna över Dawn till storasyster Buffy...
BUFFY: What?
JOYCE: That Dawn...

JOYCE: She's not ... mine, is she?

BUFFY: No.

JOYCE: She's ... she does belong to us, though.
BUFFY: Yes, she does.
JOYCE: And she's important. To the world. Precious. (Buffy nods) As precious as you are to me.

JOYCE: Then we have to take care of her. Buffy, promise me. If anything happens, if I don't come through this-
BUFFY: Mom-
JOYCE: No, listen to me. No matter what she is, she still feels like my daughter. I have to know that you'll take care of her, that you'll keep her safe. That you'll love her like I love you.
BUFFY: (teary) I promise.
JOYCE: Good. Good.


Buffy's ansiktsuttryck i sista omfamningen av sin mor säger allt:

What would I do without you?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav JillValentine » tor mar 08, 2007 15:11

Den här episoden är en episod du inte kan kolla på om du ska äte i näraste fremtid.
blev lite rädd först att dom hade tagit med en ailen i Buffy men som tur va det en Queller demon


Vel, jag med. Min första tanka var 'Oh no. Säg inte at BTVS ska börja fighta Aliens också.

Det var en riktig bra episode att visa Riley:s missnöje. En bra övergång från det som var och det som ska hända i närare episodar ;) Hehe...

Detta var ett av de sämra avsnitten på väldigt länge. Dock är scenen då Joyce ligger och pratar med varelsen bra gjord och skapar faktiskt ett skräckmoment. (Som inte är alltför vanligt).


Tycker också att scenen med Joyce när hon ligger i sänger och prater opp mot The Queller demon är ett riktigt skäckmoment. Jag tycker på andra sidan inte att det är det dårligsta avsnittet. Fast jag blev, som sagt, lite rädd för at det var en alien, men det var det inte:P[/quote]
"Let me answer that question with a head butt".
Användarvisningsbild
JillValentine
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 mar 2007
Ort: Bærum, Norge. Bor i Stockholm nu.

Inläggav AKS » mån jun 18, 2007 0:22

fripp21 skrev:Buffy's ansiktsuttryck i sista omfamningen av sin mor säger allt:


Jepp, precis vad jag tänkte då jag såg det hela. Buffy står inför avgrunden, men måste vara den starka:

JOYCE: My sweet, brave, Buffy. What would I do without you?


:( Som sagt, Buffys reaktion på det är så sorglig. Men att Joyce säger "my sweet, brave, Buffy" får mig också alltid att bli så ledsen av nån anledning.

Jag har inget emot "tumörstoryn" som någon nämnde ovan. Jag tycker att den är rörande och hemsk och verklig. Den tar kanske tid från Glorys story, men är oj så viktig för karaktärerna i serien. Allt ställs på ända: Scooby-gänget slayar solo som i inledningen av S3, ingen kan ringa Buffy trots att hon finns där, Riley inser att han är typ sjätte prioritet för Buffy och Buffy börjar inse vilket ett enormt ansvar hon har, inte bara för världen utan också för sin mamma och syster. Denna story är en viktig anledning till att S5 är min favoritsäsong.

Detta gör dock inte att jag tycker att avsnittet som sådant är lysande. Nej, tillsammans med Buffy vs Dracula och ett kommande avsnitt är detta det avsnitt som räknas till de "svaga" i S5 (av mig). Att jag trots det tycker att det är helt okej och ger det 5 av 10 på Buffyskalan (precis som BvsD) säger en hel del om den kvalitet S5 genomgående håller.

Slutligen: Jag älskar musikvalet då Buffy gråter. jag ser det först och främst som ett sätt att juxtaposera det bisarra upptempot i låten med de känslor vi vet att Buffy har. För Buffy som karaktär kan det faktum att hon fortsätter lyssna på låten vara ett försöka att "dölja" sina känslor, inte bara för mamma och Dawn på övervåningen utan också för sig själv. Stackars Buffy! :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron