6x17 Normal Again

Här pratar vi mest om Säsong 6

Sätt betyg på Normal Again

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
3
5%
6
5
8%
7
6
9%
8
12
19%
9
22
34%
10
15
23%
 
Antal röster : 64

6x17 Normal Again

Inläggav gaspode » mån sep 22, 2003 11:58

Wow, äntligen ett bra avsnitt igen. Inte i klass med Tabula Rasa och OMWF, men kankse tredje bäst på säsongen iaf. Kanske kunde det gjorts ännu bättre, för jag gillar kanske idén ännu mer än avsnittet.

Men iaf ett väldigt bra avsnitt..
Det hade varit tuffare om de inte blandat in nördarna på ett så tidigt stadium, att man som tittare vore lite mer ovetande om den delen..
Att vi fick reda på att det var de samtidigt som Buffy kom på det hade gjort att man ännu mer kunde köpa hela "vilken verklighet är äkta egentligen-grejen?"

Sen tyckte jag det var lite synd att Dawn lackade ur och sa att hon inte ens var med i Buffys "perfekta verklighet".. Vem hade sagt nåt om att det var hennes perfekta verklighet? Låter inte så perfekt att ligga på institution och ha drömt upp hela sin värld de senaste 6 åren..
Men allt för att fortsätta bygga på Dawns gnäll...


en annan sak, har läst en del spoilers för säsong 6.. det börjar bli dags för nån av dom att hända snart, hoppas på händelserika sista 5 avsnitt nu..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån sep 22, 2003 12:32

Ojojoj, vilket avsnitt! Jag älskar dess mörker, dess förrvirrande och fascinerande slut, osäkerheten och karaktärsstudierna.

Det enda jag stör mig lite på är Buffys historia om när hon var på ett mentalsjukhus i L.A., vilket känns som att det inte passar in med den bakgrundshistoria som vi fått tidigare, i S1 och S2.

Men Gellar är alldeles fantastisk här, avsnittet rör mig enormt i vissa scener, särskilt när Buffy säger farväl till Joyce (även fast det med all sannolikhet bara är en drog-hallucination).

Jag förstår att vissa människor tyckte att serien hade blivit för deprimerande här, men jag är alldeles för störd och bisarr för att inte finna dessa studier i de mörka sidorna oerhört fascinerande. Hur mycket mörker man kan tåla är direkt relaterat till hur mycket man tycker om S6. Nämnde jag att S6 är en av mina absoluta favoritsäsonger? ;)

Betyg: 9

Och gaspode, de sista fyra avsnitten är "one hell of a ride" säger jag bara. :) Hoppas du tycker om dem lika mycket som jag, det finns klart olika åsikter om dem.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån sep 22, 2003 12:40

Det handlar om perspektiv. Att ligga på institution med möjlighet att bli frisk är klart bättre än att förskjuta sina vänner, varje dag fylld med våld, den enda man känner att man kan relatera till är odöd, föräldrarna är borta respektiv död och att själv ha dött två gånger.

Själv hatade jag avsnittet första gången jag såg det, tvetydligheter som de använde här måste göras rätt för att jag ska stå ut. Och hrä var det väldigt ojämnt mellan de båda sidorna. Men det blev dock bra mycket bättre efter att ha lyssnat på kommentarspåret. Tyvärr tycker jag inte att de lyckades visa alla de delar de ville ha med. Slutet skulle de ha hanterat lite annorlunda för att visa hur de båda verkligheterna påverkade varandra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tis okt 07, 2003 19:11

Va lite tveksam i början av avsnittet till den här idén. Mest för att jag tyckte att den var lite klumpigt utförd till att börja med. Men ju längre in i sjukhusvärlden Buffy kom ju bättre blev avsnittet. Jag måste erkänna att första gången jag såg s06 hade jag väldigt svårt för hur deprimerande serien hade blivit men nu när jag ser om den för första gången måste jag säga att jag ÄSLKAR DET. SMG har nog aldrig spelat så bra som hon gör i det här avsnittet och dialogen med Joyce på slutet är magisk. Överlag så måste det sägas att dialogen i hela s06 är den klart bästa dramatiskt sett ur någon säsong.

Vet inte riktigt om det är en 8 eller 9 men eftersom avsnittet inte var lika bra från början till slut så blir det en 8a
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons jan 28, 2004 3:51

är lite för trött för att skriva ngt långt nu.. men jag håller i stort sett med gaspodes inlägg nr.1 i denna tråden :D

riktigt kul att se dem tillsammans i ett "riktigt" avsnitt igen.. efter några halvbra.. om man nu kan säga så? !.. det är ju inte så jag menar.. men detta har potsial att bli en höjdare på S6 iallfall.. kommer nog att ses om några ggr för att analysara det ännu mera :!:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav anders_ » ons jan 28, 2004 14:38

det var bra, kul ide! men det kunde gjorts bättre.
man kunde ju ha kunnat bygga vidare på den här ploten också...men då kanske det hade blivit lite för mkt och krångligt.

men ojojoj nu kommer det bästa avsnitten på säsongen :D *älska s6* lugnt den bästa säsongen...(fast jag har inte sett klart s7 än! :P)
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 17:23

VF??!? alltså pallar inte.. bara jag som inte tolka det som om det var en drog som gjorde att hon trodde hon var på ett mentalsjukhus.. utan hon faktiskt var det, och sunnydale INFACT var hennes drömvärld.
Tycker att man får se mentalsjukhuset i slutet bevisar det, varför skulle man få se det om hon redan tagigt botemedlet?

Vart faktiskt lite sur över detta.. Förstörde hela illusionen av fantasi.

Visst avsnittet var bra som fan, men kunde väl slutat annurlunda och sen som någon nämde tiidgare borde dom helt enkelt klippt bort nörd-scenen.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis feb 24, 2004 20:41

Noggster: Mohah! Det är ju det som är det spännande, och vågade och annorlunda... en sån där sak som man aldrig kommer sluta grubbla över! ;)

GRYMT bra!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 22:30

Vill helst glömma det avsnittet...
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis feb 24, 2004 22:45

Det är klart att de vill jävlas lite men jag tänker alltid. Det kan inte finnas en serie om Angel om inte Buffyvärlden hade funnits på riktigt. Sen mår man bättre och kan börja vissla av lycka hela dagen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tis feb 24, 2004 22:49

Off räddar dagen!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis feb 24, 2004 22:50

Noggster: I slutet hade hon ännu inte tagit botemedlet, det är därför man får se mentalsjukhuset. (Lyssna på kommentarspåret för att få veta saker som de försökte få fram men inte riktigt lyckades med.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis feb 24, 2004 22:54

noike.. va.. kommentatorspå på DET.. shit det hade jag missat... på med ljudet o på med Buffy!..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 22:55

vågar jag tittade på commentator utan ha sett hela säsong 6 ?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis feb 24, 2004 23:04

Noggster: jag vet inte om det spoilar en del, men som regel: nej, det vågar du inte. Titta färdigt. Vad hindrar dig människa?!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 23:30

Rädslan för att inte ha mer buffy? tycker jag summerar det hela brilliant.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis feb 24, 2004 23:49

det finns alltid mer Buffy.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons feb 25, 2004 0:13

Noggster.. håll UT.. fast jag ger vika nu ändå... kan inte hålla mig mer..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Matt » tor apr 15, 2004 20:47

Såna här lite "annorlunda" avsnitt finns det självklart olika meningar om.
Jag tillhör skaran som hyllar det här avsnittet.
Såg om det idag och jag rös verkligen av hur bra det var.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sus@n » tor apr 15, 2004 20:54

caffeineaddict skrev:Det enda jag stör mig lite på är Buffys historia om när hon var på ett mentalsjukhus i L.A., vilket känns som att det inte passar in med den bakgrundshistoria som vi fått tidigare, i S1 o S2


Jag kom och tänka på det med. I Bad Eggs s2 så nämner Buffy vampyrer framför Joyce och sen skämtas det bort. Hade Buffy varit på ett mentalsjukhus pågrund av detta så hade nog Joyce reagerat på ett annat sätt det samma gäller Buffys sjukhusvistelse i "Killed by death" då hon säger att hon måste döda vampyrerna.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Elina » tis jul 27, 2004 9:10

Jag tycker att detta var ett helt fantastiskt faschinerande avsnitt som man kan grubbla länge efter.
Jag tänkte också...eller tänker fortfarande i samma banor som Noggster, att Sunnydale bara var Buffys påhittade drömvärld...men jag vill helst av allt glömma den tanken.

Tyckte faktiskt inte att det kändes så märkligt med ett mentalsjukhus, men ni har säkert rätt. Jag ska titta om de första säsongerna sen.
Användarvisningsbild
Elina
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jul 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tis jul 27, 2004 9:17

Sista scenen där Buffy tar farväl av Joyce är otroligt fin.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Elina » tis jul 27, 2004 9:19

Håller helt klart med! :P
Användarvisningsbild
Elina
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jul 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » tor jul 29, 2004 1:40

Bästa avsnittet på väldigt länge, även om jag tycker iden är bättre än framförandet. Man hade helt klart kunnat använda iden, utan att blanda in trion. I ren enkelthet så handlar avsnitten om vänskap, Buffy har ett tag faktiskt chansen att välja "fantasivärlden" men i slutändan inser hon att det som faktiskt betyder mest är vänskapen till Willow, Xander, Dawn, Tara osv. Trots alla de problem som hon möter i "verkligheten" så är det ändå det som är det viktigaste.
Avnsittet visar ju faktiskt hur labil Buffy är i nuläget. Hallucinationerna tar överhanden, eller så var det något Buffy skapade för att hon en gång för alla skulle kunna lämna "verkligheten", i detta fallet mentalsjukhuset, och gå in i fantasierna. Avsnittet kan man grubbla länge på.

Avnsittet bör ses om snart.....

En nia (tom stark)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Teo » tor aug 05, 2004 17:38

Nothing here is real nothing her is right


Planerade de hela säsong 6 i OMWF??

Man börjar ju fundera här är detta buffys drömvärld som vi får se.. Men jag kommer var väldigt sur om Joss gör så att serien slutar med att hon vaknar upp för då tar har den lätta vägen ut..


men en klar 8
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav sus@n » tor aug 05, 2004 18:08

Spoiler resten av serien Nej, så gör han inte. Drömvärlden var förmodligen bara för ett avsnitt
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Magga » sön aug 15, 2004 16:18

vet inte riktigt vad jag tycker om avsnittet
Det fick iaf en 6 av mig

Det ÄR ett väldigt bra avsnitt, men ändå är
det lite irreterande att man inte riktigt
vet vad som är verkligt och inte. Allt
blev så konstigt, lite deppad kände en sig.
Men det gick över ganksa snabbt och så trodde man
att allt i Buffys värld är "verklig" :D
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav noike » mån aug 16, 2004 13:20

Magga: bägge två är verkliga, det är bara det att de möts och påverkar varandra i och med demonens skyddande drog.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » mån aug 16, 2004 14:14

Ur min synvinkel har jag valt att tycka att den andra versionen är falsk.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån aug 16, 2004 14:48

Zaxx: men i och med att de påverkar varandra till väldigt stor grad blir resultatet att även om den är falsk så är den verklig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare