2x03 School Hard

Här pratar vi mest om Säsong 2

Spike gör entré... hur mycket är det värt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
14
24%
8
17
29%
9
6
10%
10
21
36%
 
Antal röster : 59

Inläggav Noggster » tis apr 13, 2004 18:42

true true.. älskar när joyce bankar honom i huvudet.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » ons apr 14, 2004 9:32

gör inte men jag gillar när [ses2] Spike påminner henne i becoming om de
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Angelus » mån nov 08, 2004 0:49

En höjdpunkt i säsong 2 helt klart...Spike är riggigt mysig i detta avsnitt
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Pazuzu » mån nov 08, 2004 0:52

Angelus: Det bästa avsnittet i s3 enligt mig.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav caffeineaddict » mån nov 08, 2004 10:16

Pazuzu: What now?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » mån nov 08, 2004 10:37

caffeineaddict: Jag får skylla på att jag var trött när jag skrev det. :oops: Jag tänkte givetvis på Lover's Walk från säsong 3. Sorry, my bad. Fast School Hard hör till de bättre i säsong 2, måste jag ändå tillägga.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Eisa » sön dec 05, 2004 15:48

det är helt otroligt vilken utveckling spike genomgår, det slår mig verkligen nu när jag precis sett detta avsnittet.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav xAMNESIAx » lör dec 18, 2004 11:20

Vad kan man säga som inte är sagt? School Hard äger, som fan. Spikes entré i Sunnydale är så klassisk, den sätter diret standarden på avsnittet. Spike och Drusillas relation är så välskriven och välagerad att man kan inte annat än att svepas med i storyn. Landu och Masters är kungliga i sina respektive roller. Det enda som hindrar School Hard från en 10:a är den lite utdragna Buffy/Joyce/Snyder biten av storyn, det känns som att den hindrar Spikes korståg. ;) En stark 9:a, the annoying one is dead!
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav caffeineaddict » sön dec 19, 2004 22:09

Det är säkert bara jag som är korkad och har missat det hittills, men det var först när jag såg om avsnittet ikväll för sisådär femte gången som jag insåg att den skolbyggnad som Snyder anklagar Buffy för att ha bränt ner förmodligen är byggnaden i slutet av Some Assembly Required och inte gymnastiksalen som hon brände ner i Los Angeles. Jag har alltid tyckt det verkar lite konstigt att han börjar ta upp gymnastiksalen på nytt här (inte för att det skulle förvåna mig, det är ju Snyder). Dessutom verkar det mer logiskt med tanke på att när Sheila frågar Buffy "Did you really burn down a school building one time?" så svarar Buffy "Well, not actually one time.".

I övrigt är det fortfarande ett bra, men lite överskattat, avsnitt. De klassiska Spike & Dru-scenerna är självklart höjdpunkterna. "From now on, we're gonna have a little less ritual and a little more fun around here!".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön dec 19, 2004 22:16

caffeineaddict skrev:Det är säkert bara jag som är korkad och har missat det hittills, men det var först när jag såg om avsnittet ikväll för sisådär femte gången som jag insåg att den skolbyggnad som Snyder anklagar Buffy för att ha bränt ner förmodligen är byggnaden i slutet av Some Assembly Required och inte gymnastiksalen som hon brände ner i Los Angeles.

Nej, jag hade inte heller tänkt på det på det viset. Damn. Se, serien är mångbottnad!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » mån dec 20, 2004 0:19

caffeineaddict skrev:Det är säkert bara jag som är korkad och har missat det hittills, men det var först när jag såg om avsnittet ikväll för sisådär femte gången som jag insåg att den skolbyggnad som Snyder anklagar Buffy för att ha bränt ner förmodligen är byggnaden i slutet av Some Assembly Required och inte gymnastiksalen som hon brände ner i Los Angeles.


Huh, tänka sig. Så har inte jag heller tänkt på det och jag har sett det många fler gånger än fem... Gissar att man inte direkt tänker på det för att det inte sägs så tydligt att labbet som bränns ner är en skolbyggnad. Det sägs på något ställe, men det klargörs inte alltför väl.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 11:54

Att Snyder ens har mage att jämföra Buffy och Sheila. Hade Sheila inte blivit vampyr hade hon ju hamnat i en "trailer-park" med sju osnutna ungar och en frånvarande make/langare. Buffy är ju ansvarstagandet personifierad, fast hon ser the big picture: rädda världen eller göra läxan.

Åh, Spike, Spike, Spike, vad mer behöver man säga. :twisted:
Spoiler hela serien
Vad hade serien varit utan honom, tänk om de hade dödat av honom snabbt som de hade tänkt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » fre jan 07, 2005 12:17

Binchy skrev:Spoiler hela serien
Vad hade serien varit utan honom, tänk om de hade dödat av honom snabbt som de hade tänkt.

Annorlunda, men antagligen varken sämre eller bättre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 12:24

Du har så rätt så, det man inte vet har man inget ont av.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VelocityBoy » fre jan 07, 2005 12:32

noike skrev:Annorlunda, men antagligen varken sämre eller bättre.


Jagh håller inte med... det känns som en extrem lyckoträff att allt klaffade (skådis, fan reaktioner, karaktär) att de skulle ha lyckats lika bra igen är inte speciellt troligt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » fre jan 07, 2005 12:38

VelocityBoy skrev:
noike skrev:Annorlunda, men antagligen varken sämre eller bättre.


Jagh håller inte med... det känns som en extrem lyckoträff att allt klaffade (skådis, fan reaktioner, karaktär) att de skulle ha lyckats lika bra igen är inte speciellt troligt.


De har lyckats göra precis lika bra träffar före och efter vad gäller skådespelare och karaktärer och fanreaktioner skiter jag fullständigt i -- det finns rabiata fans av allting, även frukostflinger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » fre jan 07, 2005 12:45

noike skrev:De har lyckats göra precis lika bra träffar före och efter vad gäller skådespelare och karaktärer


Än en gång håller jag inte med... eller jag håller med om att de har skapat lika bra karaktärer före.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » fre feb 04, 2005 0:41

Det här är lysande. Jag störde mig bara på ligisttjejen (tillför hon något?) och att Spike har sitt vampyransikte (finns det något bra svensk ord för det?) hela tiden. Annars är det riktigt spännande och roligt. Det bästa är dock att två av seriens bästa karaktärer introduceras. Scenen på The Bronze när Spike kollar på Buffy känns magisk.

Just det, The Anointed One, a.k.a. The Annoying One, dör ju. Vad är det egentligen som är så irriterande med honom? Jag tycker inte alls att han är störande. Första gången jag såg säsong 1 (för länge sen) tyckte jag att han var riktigt creepy, vilket jag visserligen inte alls tycker nu, men jag har inget emot honom. Det är förresten synd att man inte fick se honom brinna upp (det ser coolt ut när barnvampyrer gör det).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tam » fre feb 04, 2005 1:18

CheeseGuy skrev:vampyransikte (finns det något bra svensk ord för det?)

Blodsugarnylle känns väl naturligt?

Ett ord jag skulle gilla ha en översättning på är sire. (Som ju passande nog används för första gången här. Tror jag.) Har ni nåt sånt?

Fö tycker jag stupid thing låten med nördbandet på the bronze är rätt catchy. Nynnar ofta på den. Annars har väl mina åsikter redan representerats.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav VelocityBoy » fre feb 04, 2005 9:58

Tam skrev:Ett ord jag skulle gilla ha en översättning på är sire. (Som ju passande nog används för första gången här. Tror jag.) Har ni nåt sånt?


Det har använts på många andra ställen än Buffy t ex i rollspelet Vampire - The Masquerade

Edit. du menade förstås första gången i serien vilket det nog kan vara
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » fre feb 04, 2005 14:11

Tam skrev:Ett ord jag skulle gilla ha en översättning på är sire. (Som ju passande nog används för första gången här. Tror jag.) Har ni nåt sånt?


"to be sired by" betyder "vara fallen efter", alltså hästterminologi. "My sire" blir alltså, om hästar kunde tala, "min fader".

"Skapare", kanske, eller "alstrare", "kreatör", nej, kommer inte på något riktigt bra, sorry.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » fre feb 04, 2005 14:37

Binchy skrev:
"to be sired by" betyder "vara fallen efter", alltså hästterminologi. "My sire" blir alltså, om hästar kunde tala, "min fader".


Inte bara hästar, sire är även den engelska termen för hundfader. "Sired by" - fallen efter, out of - undan (tik/moder).

Inte för att det egentligen hör hemma här kanske, men äh. Jag har för övrigt gett ut med att försöka hitta något bra svenskt ord för sire. Det går inte.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » fre feb 04, 2005 15:19

JRT skrev:
Binchy skrev:
"to be sired by" betyder "vara fallen efter", alltså hästterminologi. "My sire" blir alltså, om hästar kunde tala, "min fader".


Inte bara hästar, sire är även den engelska termen för hundfader. "Sired by" - fallen efter, out of - undan (tik/moder).

Inte för att det egentligen hör hemma här kanske, men äh. Jag har för övrigt gett ut med att försöka hitta något bra svenskt ord för sire. Det går inte.


Visste inte att man sa så om hundavel också. Varje dag lär man sig något nytt. Är inte "undan" ett mycket konstigt ord? Båda uttrycken antyder ju att det är FADERN som är den viktiga, modern är bara ett kärl för avkomman att växa i. Fast det var väl så man såg det förr, rika män skaffade sig en vacker och intetsägande fru som kunde ge dem arvingar, och fick vackra intetsägande söner. Sorry OT, I'll stop now.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nicole » tis feb 08, 2005 22:56

första gången man såg detta avsnittet var helt underbart!! där sitter man i lugn oro så kommer spike in...fräck som aldrig förr.
man får rysningar av detta avsnittet
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Buffybot Wannabe » mån feb 14, 2005 16:21

Nicole skrev:man får rysningar av detta avsnittet



Ja, kåtrysningar...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav A bear » mån feb 21, 2005 10:50

OK, tre avsnitt in i andra säsongen, och vi har redan lärt känna våra hjältar utan och innan. Tror vi, i alla fall. Vi har redan börjat se en del antydningar om utvecklingar som är på väg, vi har sett konflikter både inom och mellan huvudpersonerna börja. Men fortfarande saknar serien något mycket viktigt för en serie om vampyrer: en trovärdig vampyr. Någon som kan göra något mer än att morra och se hotfull ut.

Det är fascinerande att se hur "färdig" Spike är redan i sina första scener. Visst, helt 100% är han inte; Marsters har inte riktigt spikat dialekten ("If every vampire who said he was at the crucifixion was actually theeeeah...") och den tidige Spike är skyldig Tim Curry i "Rocky Horror Picture Show" en hel del ("That was a weeeeird gig!"), men gliringarna, kaxigheten, intelligensen, våldsamheten och inte minst hans uppriktiga kärlek till Drusilla (scenen där vi för första gången får se honom utan vampface!), allt det där är ju redan självklara delar av den Spike vi kommer att lära oss älska att hata... "A little less ritual and a little more fun", no shit.

Utan Spike och Dru (eller någon som dem) hade serien knappast fått många säsonger till. Dittills har vampyrerna, Angel möjligen undantagen, varit enormt endimensionella typer som bara varit intressanta i den mån de lyckats fysiskt skada någon. De är uppbundna i klichéer och traditioner, och de enda som stått ut (The Master, Darla) har bara gjort det för att de fått mer tid framför kameran än de andra. Jag menar, herregud, kolla på den tillfällige vampyrbossen i "When She Was Bad", kan ni föreställa er honom som big bad?

Spike är något helt annat. Han är intelligent, han lever i 1900-talet ("You were my sire, my YODA!"), han är en komplex natur och begriper mycket väl att det finns fler sätt att flå en människa än att bara hoppa på dem och försöka bita dem i nacken. Allt detta framkommer redan i det här avsnittet - och då skulle det ändå finnas rum för så mycket mer i honom... "School Hard" är inget helt lyckat avsnitt, men det är första gången serien verkligen antyder hur stor och allomfattande den skulle kunna bli.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav KarinMee » mån feb 21, 2005 13:15

A bear: Bra skrivit!

Om avsnittet då:
Nu var det ett tag sedan jag såg det men den bilden jag får upp i huvudet när jag tänker på det är när Spike kliver ut ur bilen och säger ''Home, sweet home''. Älskar den scenen.

School Hard är, som redan har nämnts, lite långtråkigt.
Om jag fick chansen så skulle jag hoppat in i TV:n och dödat Sheila själv. Jag klarar inte av hennes röst, gaahh!

Men Spike och ''My black Goddess'' höjer detta avsnittet till en 8:a.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav JRT » tor jun 30, 2005 18:02

How's the Annoying One?

Hur är det med den Snorige? :D
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Ai » tor jun 30, 2005 18:08

Är det bara jag, eller är översättningarna mycket bättre den här gången än förra? Undantag finns ju naturligtvis, William the Bloody blev visst Wilhelm den blodige idag... För att inte tala om Betraktaren för ett par avsnitt sen... :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav ttias » tor jun 30, 2005 19:07

*uuh* jag kopplar bort översättningen, en svår konst men det går.

*wee* repriser. Slog mig hur snyg musikmixen var mellan bandet och bakgrundsmusiken när spike bjöd upp till dans inne på the bronze. Musiken lät förövrigt väldigt Angelo Badalamenti i exempelvis Twin Peaks eller mulholland drive.
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron